Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Epic88 schreef op 11-01-2023 om 17:03:

[..]

Die lust ik niet bij onze bakker zitten er zaden en pitten in. Maakt niet uit hoor. Ik kan gelukkig ook zonder. Maar ik maak mij wel zorgen om de prijs stijging die maar blijft doorgaan. Als ik nu een kilo pot Griekse yoghurt koop met een pak bio volle melk zit ik rond de 5 euro. Dat zou gewoon 10 gulden geweest zijn vroeger

Ook dan zouden de prijzen veel gestegen zijn.

Reken je salaris ook eens om naar guldens.

TanSwallow86

TanSwallow86

11-01-2023 om 20:59

Ik moest van de week chinchilla voer hebben, is met 1.50 omhoog gegaan. Ik betaakde 6.99 voor 5 kilo, nu betaal ik 8.50 ook voor 5 kilo

HarleyQuin schreef op 11-01-2023 om 20:59:

Ik moest van de week chinchilla voer hebben, is met 1.50 omhoog gegaan. Ik betaakde 6.99 voor 5 kilo, nu betaal ik 8.50 ook voor 5 kilo

Dierenvoer is inderdaad ook veel duurder geworden. Ik betaal voor een zak van 10 kilo kattenvoer nu een tientje meer dan anderhalf jaar geleden. Van 52 naar 62 euro. Omdat ik 4 katten heb en het kattengrit etc ook duurder is geworden (scheelt me ook meerdere euro’s per week), ben ik nu maar overgegaan op goedkoper voer. Scheelt de helft. Natuurlijk wil ik wel dat ze het er goed op doen en anders ga ik terug naar het oude voer, maar het is echt bizar hoe die prijzen zijn gestegen. Ik hou mijn hart vast voor de komende tijd. Een tasje boodschappen scheelt ook al een tientje heb ik uitgerekend met de bonnetjes van anderhalf jaar geleden. 20 artikelen (normale boodschappen en geen seizoensartikelen) die eerst bij elkaar 42 euro kostten en nu 53. Dat is voor een week boodschappen al tientallen euro’s meer. Ik ben best wel bang voor wat er nog komen gaat. 

En ik vraag me echt af als het (hopelijk) straks weer rustig is, of de prijzen dan weer naar het oude niveau gaan.....

bieb1963 schreef op 12-01-2023 om 10:48:

En ik vraag me echt af als het (hopelijk) straks weer rustig is, of de prijzen dan weer naar het oude niveau gaan.....

De vraag stellen is 'm beantwoorden: Nee.

Aan de andere kant waren levensmiddelen jaren lang veel te goedkoop, dat heeft ons erg verwend.

FancyDuck29

FancyDuck29

12-01-2023 om 11:25

Het kan wel. De prijzenoorlog tussen supermarkten heeft een tijdlang gezorgd voor lagere prijzen. Maar ik geloof niet dat dat per definitie aan de schommelingen in de economie te maken had, maar met een overnamestrategie.

Er zijn dit jaar meer vakanties geboekt dan ooit. En vooral vliegvakanties. Ondanks de hogere kosten van levensonderhoud, het klimaat en de energiekosten.

Ik heb zelf nog niets gepland. Gezondheidstoestand te onzeker.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

13-01-2023 om 09:24

Vandaag mijn lievelingsmelk weer 25 cent duurder. Hij kost nu 2,39 per liter 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

13-01-2023 om 09:50

Amazooi schreef op 13-01-2023 om 09:02:

Er zijn dit jaar meer vakanties geboekt dan ooit. En vooral vliegvakanties. Ondanks de hogere kosten van levensonderhoud, het klimaat en de energiekosten.

Verbazingwekkend toch? Allemaal klagen en ondertussen moeten we wel weer 3 keer op vakantie. Milieu erg belangrijk, tot ik op vakantie moet, dan vliegen we weer. Verbaasde me hier op het forum ook over in een topic. 2-3 keer op vakantie lijkt heel normaal te zijn en zo ver mogelijk weg. 

Friezinnetje schreef op 13-01-2023 om 09:50:

[..]

Verbazingwekkend toch? Allemaal klagen en ondertussen moeten we wel weer 3 keer op vakantie. Milieu erg belangrijk, tot ik op vakantie moet, dan vliegen we weer. Verbaasde me hier op het forum ook over in een topic. 2-3 keer op vakantie lijkt heel normaal te zijn en zo ver mogelijk weg.

Dat hoeven toch niet dezelfde mensen te zijn? 

Friezinnetje schreef op 13-01-2023 om 09:50:

[..]

Ja wel eigenaardig. Iedereen wil vooral de lasten bij een ander (dan het eigen gezin) leggen.

Het gaat er bij de mensen niet om wat je doet maar wat je zegt.

Lang niet iedereen klaagt of heeft er last van. Een grote groep heeft er wel last van (of ronduit slecht) maar ook een hele grote groep niet. En ik kan ook wel eens tegen iemand zeggen in een gesprek: Ja, die eieren daar betaalde ik deze week .... voor. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik er anders boodschappen voor moet doen of niet meer op vakantie kan. 
Zie het ook niet echt als klagen maar meer als een constatering. Het is nu eenmaal een onderwerp waar men het over heeft. Voel ook geen behoefte om dan in zo'n gesprek vrolijk te vertellen: nou ja, wel duur geworden maar ik heb er eigenlijk geen last van. Dat zou voor mij nogal "opschepperig" voelen. Dus beaam ik dat ik idd wel veel betaalde voor de melk, en doe zo dus kennelijk gezellig mee met het klagen.

RaSa schreef op 13-01-2023 om 13:12:

Lang niet iedereen klaagt of heeft er last van. Een grote groep heeft er wel last van (of ronduit slecht) maar ook een hele grote groep niet. En ik kan ook wel eens tegen iemand zeggen in een gesprek: Ja, die eieren daar betaalde ik deze week .... voor. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik er anders boodschappen voor moet doen of niet meer op vakantie kan.
Zie het ook niet echt als klagen maar meer als een constatering. Het is nu eenmaal een onderwerp waar men het over heeft. Voel ook geen behoefte om dan in zo'n gesprek vrolijk te vertellen: nou ja, wel duur geworden maar ik heb er eigenlijk geen last van. Dat zou voor mij nogal "opschepperig" voelen. Dus beaam ik dat ik idd wel veel betaalde voor de melk, en doe zo dus kennelijk gezellig mee met het klagen.

Ik had van de week ook zo'n gesprek vriendin, die vond dat het nu echt de spuigaten uitliep, want de eieren waren €0,50 per stuk. Antwoorde dat als we de boeren een normale prijs en de kippen een leven gunnen ze nog duurder werden. Nederlanders eten 210 eieren per week,  2 per week is ook genoeg en dan kom je op € 52,- per jaar,wat een drama. Ze schoot in de lach, zo had ze er nog niet over nagedacht 

Yumi schreef op 13-01-2023 om 13:32:

[..]

Ik had van de week ook zo'n gesprek vriendin, die vond dat het nu echt de spuigaten uitliep, want de eieren waren €0,50 per stuk. Antwoorde dat als we de boeren een normale prijs en de kippen een leven gunnen ze nog duurder werden. Nederlanders eten 210 eieren per week, 2 per week is ook genoeg en dan kom je op € 52,- per jaar,wat een drama. Ze schoot in de lach, zo had ze er nog niet over nagedacht

over de eieren, het is op het moment voor een leghennen bedrijf goedkoper om de hennen af te voeren dan ze eieren te laten leggen. Het voer etc is duurder dan wat de eieren op brengen. 

Tel daar bij dat de vogelgriep ook nog rondgaat, dus dat het aantal eieren ook laag is dus dat de eierprijs sowieso hoger zou zijn en dan nog is het eigenlijk niet rendabel.

Ysenda schreef op 13-01-2023 om 13:43:

[..]

over de eieren, het is op het moment voor een leghennen bedrijf goedkoper om de hennen af te voeren dan ze eieren te laten leggen. Het voer etc is duurder dan wat de eieren op brengen.

Tel daar bij dat de vogelgriep ook nog rondgaat, dus dat het aantal eieren ook laag is dus dat de eierprijs sowieso hoger zou zijn en dan nog is het eigenlijk niet rendabel.

Even off topic, maar ik vind die eufemismen als het om veehouderij gaat altijd zo fout.  Met de "hennen af te voeren" bedoel je dat het goedkoper is ze af te maken. Net als "ruimen" of "uit productie halen".

Het zijn levende wezens die worden doodgemaakt, geen machines die worden afgevoerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.