Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

LostJellyfish83

LostJellyfish83

18-12-2022 om 19:45

Friezinnetje schreef op 18-12-2022 om 19:15:

[..]

En dat is wel vaker zo geweest. En ja, vooral als je dan gaat scheiden, dan moeten er 2 huizen gekocht worden en dan is er helemaal geen geld meer.

Precies,  dan zit je meteen klem. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

18-12-2022 om 20:02

Ysenda schreef op 18-12-2022 om 14:50:

de gouden bergen tot in de hemel zijn gewoon over.
Al jaren is bekend dat de generaties na ons het voorlopig weer slechter hebben dan wij. En dat is schakelen. Een stap terug is moeilijk terwijl velen, zeker met de hogere inkomens ook gewend zijn om op de top van het inkomen te leven. Ja, dan is je grote huis verwarmen toch een stuk duurder dan het flatje waar je begonnen bent wat toen het gebouwd werd aangeprezen werd als ruime gezinsflat dus met 3 slaapkamers maar waar nu vooral stellen en alleenstaanden wonen.

Ik heb daarstraks weer een gesprek gevoerd met mijn partner om een co-housing project op te starten met haar familie, want volgens mij gaan we dit in de toekomst echt meer zien. 
De periode dat het normaal was om als gezin zonder andere familieleden een huis te hebben gaat beperkt blijven tot de tweede helft van de twintigste eeuw toen er miljarden in Europa gepompt werden door het Marchallplan. 

Al vind ik het schrijnend om te zien dat er nu gezinnen zijn die hun huis niet kunnen verwarmen, voor onszelf maak ik me weinig zorgen. Met drie volwassenen en één kind bedraagt onze energierekening momenteel 95 euro/maand, op dit moment ben ik dan ook druk aan het rekenen en plannen om zonnepanelen te plaatsen alvorens ons vast contract afloopt. 

Friezinnetje schreef op 18-12-2022 om 19:09:

[..]

maar goed, zelf het risico genomen om nét rond te kunnen komen, en ja, als er dan iets veranderd ben je de klos.

Alsof mensen een keuze hadden...Je doet net alsof mensen voor hun lol duur gaan wonen.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

18-12-2022 om 20:14

Rockstar schreef op 18-12-2022 om 20:10:

[..]

Alsof mensen een keuze hadden...Je doet net alsof mensen voor hun lol duur gaan wonen.

nou een heleboel wel. Als je al je inkomen in een huis zet, dan gaat het mis. Maar er zijn er veel die alleen maar groter en groter willen. Vroeger was een slaapkamer van 10 m2 genoeg voor een kind en nu moet het minimaal het dubbele zijn. 1 badkamer is niet genoeg, er moet een en-suite zijn, enz enz. Tja, keuzes die je maakt.

Friezinnetje schreef op 18-12-2022 om 20:14:

[..]

nou een heleboel wel. Als je al je inkomen in een huis zet, dan gaat het mis. Maar er zijn er veel die alleen maar groter en groter willen. Vroeger was een slaapkamer van 10 m2 genoeg voor een kind en nu moet het minimaal het dubbele zijn. 1 badkamer is niet genoeg, er moet een en-suite zijn, enz enz. Tja, keuzes die je maakt.

Oh dus dan maar geen huis als je niet stinkend rijk bent? Want veel mensen moeten al op hun volledige inkomen gaan zitten om überhaupt ergens te kunnen wonen. En dan heb ik het niet over een ensuite, grote slaapkamer of een eigen oprit maar over een gewoon appartement. De grote slaapkamer en weet ik wat komen niet eens in scope bij veel mensen hoor, die zijn al blij als ze iets kunnen kopen of huren.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

18-12-2022 om 20:31

Rockstar schreef op 18-12-2022 om 20:19:

[..]

Oh dus dan maar geen huis als je niet stinkend rijk bent? Want veel mensen moeten al op hun volledige inkomen gaan zitten om überhaupt ergens te kunnen wonen. En dan heb ik het niet over een ensuite, grote slaapkamer of een eigen oprit maar over een gewoon appartement. De grote slaapkamer en weet ik wat komen niet eens in scope bij veel mensen hoor, die zijn al blij als ze iets kunnen kopen of huren.

Kom, kom. Het punt dat Friezinnetje maakt is dat de huidige wensen voor een eigen woning wel wat anders zijn dan vijftig jaar geleden. Toen mijn grootouders hun woning kochten (met drie kinderen) had dit één kacheltje en voor stromend water een buitenkraantje, al de rest hebben zij in de loop der jaren toegevoegd. 

Waarmee ik jouw punt niet wil ontkrachten dat huisvesting bijzonder duur is voor de huidige en waarschijnlijk ook toekomstige generaties. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

18-12-2022 om 20:35

Valdemar schreef op 18-12-2022 om 20:31:

[..]

Kom, kom. Het punt dat Friezinnetje maakt is dat de huidige wensen voor een eigen woning wel wat anders zijn dan vijftig jaar geleden. Toen mijn grootouders hun woning kochten (met drie kinderen) had dit één kacheltje en voor stromend water een buitenkraantje, al de rest hebben zij in de loop der jaren toegevoegd.

Waarmee ik jouw punt niet wil ontkrachten dat huisvesting bijzonder duur is voor de huidige en waarschijnlijk ook toekomstige generaties.

Pcies en ik wel ook niet zeggen dat we nu alleen met een buitenkraan hoeven te doen, maar de eisen worden steeds hoger voor een woning. En ja, dat gaat een keer mis, en dat is nu oa. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

18-12-2022 om 20:35

[..]

Probleem is alleen dat dit soort huizen niet gebouwd worden. Maar de huizen zijn ook echt enorm gestegen. Wij konden een huis kopen voor 3 ton. We hebben het huis afgewezen, omdat we het duur vonden. Nu worden deze zelfde huizen verkocht voor 6 ton en soms nog duurder.  

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

18-12-2022 om 20:37

Paracelsus schreef op 18-12-2022 om 20:35:

[..]

Probleem is alleen dat dit soort huizen niet gebouwd worden. Maar de huizen zijn ook echt enorm gestegen. Wij konden een huis kopen voor 3 ton. We hebben het huis afgewezen, omdat we het duur vonden. Nu worden deze zelfde huizen verkocht voor 6 ton en soms nog duurder.

Ze worden niet gebouwd, omdat de vraag er niet is. Veel willen een grote woning, dus ja, daar ligt voor de bouwers het geld ook.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

18-12-2022 om 20:40

Friezinnetje schreef op 18-12-2022 om 20:37:

[..]

Ze worden niet gebouwd, omdat de vraag er niet is. Veel willen een grote woning, dus ja, daar ligt voor de bouwers het geld ook.

Ik geloof wel dat er vraag is hoor, maar het zal misschien minder opleveren. Maar ik vind het ook absurd dat huizen die eerst 3 ton kosten nu 6 of meer kosten

[..]

Stromend water was toen een luxe, dus logisch. Nu is een oprit, ensuite een luxe. En dat zit toch echt niet in het gemiddelde huis en voor dat huis moet je op de top van je inkomen gaan zitten.

Friezinnetje schreef op 18-12-2022 om 20:37:

[..]

Huizen vanaf 3.5 ton worden wel gebouwd maar ze zijn zeldzaam. Hier bouwen ze appartementen van 50-60m2 voor 3.5 ton. De vraag is er zeker wel want ze zijn zo weg, ik had laatst toegang tot een datafile van de verkoop en er waren 1000 aanmeldingen voor 15 huizen. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

18-12-2022 om 20:43

Rockstar schreef op 18-12-2022 om 20:42:

[..]

Huizen vanaf 3.5 ton worden wel gebouwd maar ze zijn zeldzaam. Hier bouwen ze appartementen van 50-60m2 voor 3.5 ton. De vraag is er zeker wel want ze zijn zo weg, ik had laatst toegang tot een datafile van de verkoop en er waren 1000 aanmeldingen voor 15 huizen.

Plus nu is het bijna onmogelijk om nog goedkoop te bouwen. Alle materialen gaan door het dak. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

18-12-2022 om 20:48

Paracelsus schreef op 18-12-2022 om 20:43:

[..]

Plus nu is het bijna onmogelijk om nog goedkoop te bouwen. Alle materialen gaan door het dak.

maar dat is pas sinds 2 jaar. 

Paracelsus schreef op 18-12-2022 om 20:43:

[..]

En personeels tekort, dure grondhandel door gemeenten/particulieren, vergunningen aanvraag en moeizame stikstof vergunningen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.