Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
Herfstappeltaart
23-11-2022 om 11:22
Mug schreef op 23-11-2022 om 11:06:
[..]
Zeker onwenselijk. Heb je ook gelezen dat de banken alle transacties van iedereen vanaf 100 euro gaat controleren? Ook zo idioot. Privacy bestaat niet meer binnenkort.
Serieus?
LostJellyfish83
23-11-2022 om 11:33
Herfstappeltaart schreef op 23-11-2022 om 11:22:
[..]
Serieus?
Ja, serieus. Het is nog een wetsvoorstel, maar ik ben bang dat die er wel doorkomt.
Autoriteit Persoonsgegevens kritisch over database betaalgegevens: 'Bancair sleepnet' - https://nos.nl/l/2449281
BrightEchidna89
23-11-2022 om 12:55
SophieHowl schreef op 23-11-2022 om 09:32:
Volgens Vereniging Eigen Huis gaat na volgend jaar, in 2024 dus, de energierekening heel fors stijgen.
Het energieplafond is er niet meer tegen die tijd, en de energiebelastingen worden conform regeringsplannen ook verzwaard.
Totaal een bedrag van > €2500.
https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws ... rekening#/
Als de huidige belastingplannen ongewijzigd worden doorgevoerd, betekent dit voor de gemiddelde huiseigenaar met een gelijkblijvend energieverbruik een belastingverzwaring van € 528 ten opzichte van 2022. De leveringstarieven van gas en stroom in 2024 kunnen niet worden ingeschat, maar uitgaand van het prijspeil van januari 2023 zou de gemiddelde energierekening daardoor met maar liefst € 2.500 stijgen. Dat sluit aan op berekeningen van de overheid, die stelt dat een huishouden met een gemiddeld verbruik in 2023 in totaal zo’n € 2.500 voordeel heeft van het prijsplafond.
Voor mij is dit vooral een teken dat de burgers zelf eens aan de slag moeten ipv dit passief af te wachten.
Ik ben hier toevallig zelf deze voormiddag mee bezig geweest zelfs al heb ik er momenteel geen belang bij (nog een vast contract uit 2020), maar om me voor te bereiden op 09/2023 wanneer dit contract afloopt.
Onze situatie is wel gunstig: koophuis en dak op het zuiden. Als ik nu simuleer hoeveel we meer zouden betalen bij een nieuw contract kom ik aan 235 euro/maand. Deze voormiddag ook alles doorlopen van andere informatie en als ik op dit moment gebruik maak van de leningen die voorhanden zijn, zou ik in een tijdspanne van tien jaar 141 euro/maand afbetalen om nu zonnepanelen, een zonneboiler en een thuisbatterij te laten plaatsen. Zelfs al is de wachttijd langer dan zes maanden, dan zitten we nog steeds goed.
Ga het nog overleggen met mijn vrouw, maar ik denk toch dat het dit wordt en ik denk dat elk gezin hierover even moet denken.
Klagen is makkelijk, maar je schiet er niets mee op.
redbulletje
23-11-2022 om 12:59
SophieHowl schreef op 23-11-2022 om 09:32:
Volgens Vereniging Eigen Huis gaat na volgend jaar, in 2024 dus, de energierekening heel fors stijgen.
Het energieplafond is er niet meer tegen die tijd, en de energiebelastingen worden conform regeringsplannen ook verzwaard.
Totaal een bedrag van > €2500.
https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuws ... rekening#/
Als de huidige belastingplannen ongewijzigd worden doorgevoerd, betekent dit voor de gemiddelde huiseigenaar met een gelijkblijvend energieverbruik een belastingverzwaring van € 528 ten opzichte van 2022. De leveringstarieven van gas en stroom in 2024 kunnen niet worden ingeschat, maar uitgaand van het prijspeil van januari 2023 zou de gemiddelde energierekening daardoor met maar liefst € 2.500 stijgen. Dat sluit aan op berekeningen van de overheid, die stelt dat een huishouden met een gemiddeld verbruik in 2023 in totaal zo’n € 2.500 voordeel heeft van het prijsplafond.
Ik hoop dat tegen die tijd deze regering weg is en er andere clubs zitten die niet al onze belastingmiljarden over de balk smijten aan o.a. de groene sekte.
redbulletje
23-11-2022 om 13:00
Paracelsus schreef op 23-11-2022 om 10:32:
[..]
Is het al zeker dat het doorgaat? Ik gooi nu af en toe een blokje op de houtkachel. Dan houden we het hier op 18-19 graden. Ik zou het liever anders zien, maar de warmteterugwininstallatie kost teveel stroom. Dus daar heb ik de stekker uit getrokken. Alleen al voor dat apparaat betaalde we 10-15 euro per dag
![]()
Jezus wat duur!
ZanyHeron88
23-11-2022 om 13:03
redbulletje schreef op 23-11-2022 om 13:00:
[..]
Jezus wat duur!
Ja hè! En we geven het al 10 jaar aan. Ons stroomverbruik is zo hoog en niemand kon ons vertellen wat het was. Totdat mijn partner ging googlen. De stekker eruit getrokken en ons stroomverbruik is weer “normaal”
Ysenda
23-11-2022 om 13:05
Mug schreef op 23-11-2022 om 10:26:
[..]
Ik heb de verwarming wel soms aan (zo min mogelijk), maar zal blij zijn als het januari is. Met het prijsplafond hoef je je er toch iets minder mee bezig te houden.
De koudste maand van het jaar is februari.
Dit jaar duurde het stookseizoen tot in mei.
redbulletje
23-11-2022 om 13:06
Mug schreef op 23-11-2022 om 11:06:
[..]
Zeker onwenselijk. Heb je ook gelezen dat de banken alle transacties van iedereen vanaf 100 euro gaat controleren? Ook zo idioot. Privacy bestaat niet meer binnenkort.
Met dank aan Kaag. En zelfs Maxima bemoeit zich ermee. Dat ze dat eens aan de kaak stellen in de staatsmedia. Ik vind het beangstigend waar onze regering ons allemaal in probeert te rommelen. Dat moet gestopt worden voor er geen weg terug meer is.
Steak
23-11-2022 om 13:07
Valdemar schreef op 23-11-2022 om 12:55:
[..]
Voor mij is dit vooral een teken dat de burgers zelf eens aan de slag moeten ipv dit passief af te wachten.
Ik ben hier toevallig zelf deze voormiddag mee bezig geweest zelfs al heb ik er momenteel geen belang bij (nog een vast contract uit 2020), maar om me voor te bereiden op 09/2023 wanneer dit contract afloopt.
Onze situatie is wel gunstig: koophuis en dak op het zuiden. Als ik nu simuleer hoeveel we meer zouden betalen bij een nieuw contract kom ik aan 235 euro/maand. Deze voormiddag ook alles doorlopen van andere informatie en als ik op dit moment gebruik maak van de leningen die voorhanden zijn, zou ik in een tijdspanne van tien jaar 141 euro/maand afbetalen om nu zonnepanelen, een zonneboiler en een thuisbatterij te laten plaatsen. Zelfs al is de wachttijd langer dan zes maanden, dan zitten we nog steeds goed.
Ga het nog overleggen met mijn vrouw, maar ik denk toch dat het dit wordt en ik denk dat elk gezin hierover even moet denken.Klagen is makkelijk, maar je schiet er niets mee op.
Dat kan als je een koophuis hebt en genoeg inkomen om 140 Euro per maand af te lossen.
ZanyHeron88
23-11-2022 om 13:08
redbulletje schreef op 23-11-2022 om 13:06:
[..]
Met dank aan Kaag. En zelfs Maxima bemoeit zich ermee. Dat ze dat eens aan de kaak stellen in de staatsmedia. Ik vind het beangstigend waar onze regering ons allemaal in probeert te rommelen. Dat moet gestopt worden voor er geen weg terug meer is.
We gaan China achterna als we zo doorgaan.
redbulletje
23-11-2022 om 13:09
Paracelsus schreef op 23-11-2022 om 11:11:
[..]
Nee, en als je een mening hebt die de overheid niet zint, wordt je rekening gewoon geblokkeerd.
Heel eng ja. Hopelijk is er tegen die tijd wel een grote bezem door onze politiek gegaan en zitten we niet meer aan de huidige enge stroming vast.
redbulletje
23-11-2022 om 13:11
Paracelsus schreef op 23-11-2022 om 13:08:
[..]
We gaan China achterna als we zo doorgaan.
Ik ben er serieus bang voor.
ZanyHeron88
23-11-2022 om 13:12
redbulletje schreef op 23-11-2022 om 13:09:
[..]
Heel eng ja. Hopelijk is er tegen die tijd wel een grote bezem door onze politiek gegaan en zitten we niet meer aan de huidige enge stroming vast.
Dan hijgt de EU wel in onze nek met hier en daar een bedreiging als we niet stemmen volgens hun plan.
Lollypopje
23-11-2022 om 13:12
Valdemar schreef op 23-11-2022 om 12:55:
[..]
Ga het nog overleggen met mijn vrouw, maar ik denk toch dat het dit wordt en ik denk dat elk gezin hierover even moet denken.Klagen is makkelijk, maar je schiet er niets mee op.
Tja, ik zal waarschijnlijk nooit een huis kunnen kopen en woon in een aftandse etage waar ik inclusief huur. Ik begin nu eindelijk in de buurt te komen van kans op een fatsoenlijke sociale huurwoning, maar met die gasprijzen gaat dat feest aan mijn neus voorbij, want dan kan ik het simpelweg niet betalen.
Niet iedereen zit in dezelfde luxe positie als jij. Sterker, heel erg veel mensen zitten dat niet. Die kunnen zich er niet op voorbereiden, behalve dan leren tegen een woning van 15 graden of minder te kunnen.
redbulletje
23-11-2022 om 13:14
Paracelsus schreef op 23-11-2022 om 13:12:
[..]
Dan hijgt de EU wel in onze nek met hier en daar een bedreiging als we niet stemmen volgens hun plan.
Er worden hopelijk wel meer landen wakker om die gluiperds van de EU bij te sturen of op te breken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.