Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
ZanyHeron88
13-11-2022 om 16:52
Zilver_gray schreef op 13-11-2022 om 16:50:
[..]
Ah lastig!
Inderdaad hebben de zonnepanelen boeren het nu razend druk en beleven ze gouden tijden. Wij hebben vorige week iemand op bezoek gehad ter informatie en zijn als we geluk hebben ergens in januari aan de beurt.
Dat klinkt goed! Krijg je dan een omvormer in je huis? Die zijn er wel, maar mezelf kennende wordt ik daar helemaal gek van.
Marquise
13-11-2022 om 16:55
Het vervelende is dat het ook enorm afhankelijk is van wat je precies koopt. Ik ben bij de AH toch goedkoper uit dan bij de Lidl, maar wij kopen bijvoorbeeld groenten via een groentepakket, dus dat valt al buiten de vergelijking bij ons.
Zilver_gray
13-11-2022 om 17:10
Paracelsus schreef op 13-11-2022 om 16:52:
[..]
Dat klinkt goed! Krijg je dan een omvormer in je huis? Die zijn er wel, maar mezelf kennende wordt ik daar helemaal gek van.
Wat ik heb begrepen is dat elk paneel apart aangestuurd zal worden. Dit ivm met de ongunstige ligging van het dat (oost/west opstelling). Dus zodra er panelen in de schaduw liggen, zullen de andere panelen optimaal blijven werken, en daar dus geen last van hebben.
ZanyHeron88
13-11-2022 om 17:13
Zilver_gray schreef op 13-11-2022 om 17:10:
[..]
Wat ik heb begrepen is dat elk paneel apart aangestuurd zal worden. Dit ivm met de ongunstige ligging van het dat (oost/west opstelling). Dus zodra er panelen in de schaduw liggen, zullen de andere panelen optimaal blijven werken, en daar dus geen last van hebben.
Wij hebben ook z’n ongunstige ligging. Ik ga het meenemen in de gesprekken die we binnenkort hebben.
Zilver_gray
13-11-2022 om 17:18
Paracelsus schreef op 13-11-2022 om 17:13:
[..]
Wij hebben ook z’n ongunstige ligging. Ik ga het meenemen in de gesprekken die we binnenkort hebben.
Let wel; deze panelen zijn een stuk prijziger en waren niet nodig geweest bij een gunstige ligging op het zuiden.
Maar ja dan nu maar meer betalen en hopelijk maandelijks minder (of liever helemaal niet) aan energie kosten!
Broodtrommel
13-11-2022 om 19:04
Paracelsus schreef op 13-11-2022 om 14:51:
[..]
nou met de stroomprijzen gaat het hard hoor. Wij zijn nu 700 euro per maand kwijt aan stroom door onze warmteterugwininstallatie/ pomp.
wij hebben het ding nu ontkoppeld en we gooien er wel een blokje hout op als we onder de 18 graden komen.
Niet milieu vriendelijk, maar dat is de stroom ook niet altijd.
Ja maar dat zijn dus je omstandigheden. Ik woon erg klein, tochthol, maar klein. Ik stook dus een stuk minder. Ook omdat ik 4 dagen per week werk op kantoor.
En zo zijn er meer mensen die nog geen problemen hebben en daar zitten de terassen nu nog vol mee.
Ik ga overigens wel een stuk minder naar de horeca. Maar dat komt vooral omdat ik het vertik om 4 euro voor een kop thee of koffie te betalen en 7 euro voor een niet bijzonder glaasje huiswijn ofzo.
Herfstappeltaart
13-11-2022 om 19:17
Paracelsus schreef op 13-11-2022 om 16:51:
[..]
Ja dat scheelt dus. Als je per velletje gaat uitrekenen wat het kost is de 2 laags van de lidl goedkoper
![]()
In elk geval 2 weken geleden en ik weet natuurlijk niet of de prijs per Lidl verschilt
Ja de tweelaags, maar ik heb van Lidl altijd de drielaags.
Ik vind het maar een gedoe om het echt uit te zoeken. Uiteindelijk maakt de ene super niet zo heel veel verschil met de andere denk ik.
ZanyHeron88
13-11-2022 om 19:34
Herfstappeltaart schreef op 13-11-2022 om 19:17:
[..]
Ja de tweelaags, maar ik heb van Lidl altijd de drielaags.
Ik vind het maar een gedoe om het echt uit te zoeken. Uiteindelijk maakt de ene super niet zo heel veel verschil met de andere denk ik.
Nee! Vooral de jumbo en de ah niet bij mij in de omgeving. De jumbo heeft gewoon z’n prijzen aangepast aan de AH.
De Lidl zit hier helaas niet in de buurt, dus daar ga ik maar 1 keer per maand naartoe op de fiets en dan probeer ik het te combineren met een to good to go pakket.
Yumi
13-11-2022 om 21:26
Een hybride wamtepomp via je werkgever, je betaalt de helft van de kosten met je vakantiedagen of persoonlijk budget.
Normaal kost een hybride warmtepomp zo'n 5000 euro. Je kunt hem via je werkgever aanschaffen met een fors belastingvoordeel. Je betaalt de warmtepomp terug aan je baas met je brutoloon of je levert 7 jaar lang 1,9 vakantiedagen per jaar in. Ook kun je overuren of je dertiende maand gebruiken. Je krijgt maximaal de helft van de fiscus terug en dan betaal je netto nog maar 2500 euro voor je hybride warmtepomp.
Hybride warmtepomp betalen met je vakantiedagen, zo werkt het | RTL Nieuws
wild-flower
15-11-2022 om 13:49
Zo triest om dit te lezen
Voedselarmoede neemt toe, Rode Kruis met tassen vol eten het land door: ‘Zeer gênant’.
ZanyHeron88
15-11-2022 om 13:50
wild-flower schreef op 15-11-2022 om 13:49:
![]()
Voedselarmoede neemt toe, Rode Kruis met tassen vol eten het land door: ‘Zeer gênant’.
Gister zag ik iemand met z’n huisvuil fietsen en het over de gemeentelijke prullenbakken verdelen. En dan leef ik in een best welgestelde gemeente
LostJellyfish83
15-11-2022 om 13:56
wild-flower schreef op 15-11-2022 om 13:49:
![]()
echt triest!
redbulletje
15-11-2022 om 14:06
Yumi schreef op 13-11-2022 om 21:26:
Een hybride wamtepomp via je werkgever, je betaalt de helft van de kosten met je vakantiedagen of persoonlijk budget.
Normaal kost een hybride warmtepomp zo'n 5000 euro. Je kunt hem via je werkgever aanschaffen met een fors belastingvoordeel. Je betaalt de warmtepomp terug aan je baas met je brutoloon of je levert 7 jaar lang 1,9 vakantiedagen per jaar in. Ook kun je overuren of je dertiende maand gebruiken. Je krijgt maximaal de helft van de fiscus terug en dan betaal je netto nog maar 2500 euro voor je hybride warmtepomp.
Hybride warmtepomp betalen met je vakantiedagen, zo werkt het | RTL Nieuws
Die warmtepompen verbruiken veel extra stroom hoorde ik laatst bij Radar of Kassa. Dus als je geen zonnepanelen hebt misschien een dure kat in de zak.
LostJellyfish83
15-11-2022 om 14:12
redbulletje schreef op 15-11-2022 om 14:06:
[..]
Die warmtepompen verbruiken veel extra stroom hoorde ik laatst bij Radar of Kassa. Dus als je geen zonnepanelen hebt misschien een dure kat in de zak.
Nou inderdaad, dat is geld weggooien.
Wij hebben besloten om volgend jaar sowieso ons gasverbruik niet te gaan verminderen. Gezien het prijsplafond is het heel dom om nu over te gaan op dingen die stroom verbruiken.
Eerst maar eens zonnepanelen regelen, daarna zien we wel verder.
Ysenda
15-11-2022 om 14:20
per energieeenheid is gas nog steeds goedkoper dan elektriciteit als je geen zonnepanelen hebt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.