Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
redbulletje
27-10-2022 om 22:42
Er komt natuurlijk ook veel vrachtverkeer uit andere landen om ons te bevoorraden. Ik vrees dus nóg hogere prijzen als er niks geregeld wordt om die sancties te omzeilen.
Miepjecody
28-10-2022 om 08:49
Daglichtlamp schreef op 27-10-2022 om 21:38:
[..]
Hoe hadden bakkers last van corona? In tegenstelling tot horeca hoefden zij niet dicht.
Bakkers leveren aan horeca, dus veel minder omzet uiteraard
ZanyHeron88
28-10-2022 om 09:36
Miepjecody schreef op 28-10-2022 om 08:49:
[..]
Bakkers leveren aan horeca, dus veel minder omzet uiteraard
Onze bakker heeft direct een horeca onderneming aan zijn zaak. Net nieuw geopend voordat Corona kwam.
wild-flower
03-11-2022 om 07:31
Meer bedrijven geven hun personeel dit jaar een extra uitkering om de tijd van hoge inflatie door te komen. Bedragen lopen uiteen van 150 of 300 tot soms wel 2000 euro. Zo geeft winkelketen Action medewerkers volgende maand 350 euro en krijgt NS-personeel tweemaal 1000 euro.
https://nos.nl/artikel/2450846-meer-bedrijven-komen-werknemers-tegemoet-met-eenmalige-uitkering
Rondstruiner
03-11-2022 om 07:46
wild-flower schreef op 03-11-2022 om 07:31:
Meer bedrijven geven hun personeel dit jaar een extra uitkering om de tijd van hoge inflatie door te komen. Bedragen lopen uiteen van 150 of 300 tot soms wel 2000 euro. Zo geeft winkelketen Action medewerkers volgende maand 350 euro en krijgt NS-personeel tweemaal 1000 euro.
https://nos.nl/artikel/2450846-meer-bedrijven-komen-werknemers-tegemoet-met-eenmalige-uitkering
Ik vind zo'n eenmalige uitkering ipv een structureel betere beloning niet ideaal.
Je kunt mensen er mee in problemen brengen omdat ze opeens een jaar te veel verdienen voor toeslagen of bijvoorbeeld iemand die een sociale huurwoning zoekt en dan opeens boven de grens uit komt voor één jaar.
Madamecannibale
03-11-2022 om 07:47
Rondstruiner schreef op 03-11-2022 om 07:46:
[..]
Ik vind zo'n eenmalige uitkering ipv een structureel betere beloning niet ideaal.
Je kunt mensen er mee in problemen brengen omdat ze opeens een jaar te veel verdienen voor toeslagen of bijvoorbeeld iemand die een sociale huurwoning zoekt en dan opeens boven de grens uit komt voor één jaar.
Mee eens. En uiteindelijk heb je veel meer aan een vaste verhoging. Een hypotheek krijg je niet op basis van een eenmalige bonus. Ook al is het natuurlijk wel fijn dat ze iets doen.
Ysenda
03-11-2022 om 08:02
denk ook aan toeslagen die dan weer terugbetaald moeten worden, er moet nog gewoon inkomstenbelasting over betaald worden en ook voor de bedrijven is dit lastig want onder welke pot ga je dit wegschrijven want ook daar zitten allerlei regels aangaat.
Dit gaat een sneeuwbal van problemen geven al is het initiatief natuurlijk goed.
wild-flower
03-11-2022 om 18:25
Invoering prijsplafond voor energie per 1 januari op losse schroeven .
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2450933-invoering-prijsplafond-voor-energie-per-1-januari-op-losse-schroeven
Peaches
03-11-2022 om 18:44
wild-flower schreef op 03-11-2022 om 18:25:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2450933-invoering-prijsplafond-voor-energie-per-1-januari-op-losse-schroeven
Nou, mooie boel.
Al zit ik nu te denken of het zo erg zou zijn om iedereen 190 euro per maand te 'geven'. Waarschijnlijk is het goedkoper dan een energieplafond, je helpt de lage inkomens er zeker niet minder mee, en het stimuleert bezuinigen nog meer (negatieve energierekening, woehoe!).
Ik zie vast iets over het hoofd.
Madamecannibale
03-11-2022 om 19:40
wild-flower schreef op 03-11-2022 om 18:25:
Het artikel eens goed doorgelezen en als ik het goed begrijp loopt het stroef aan de onderhandelingstafel met onder andere de energiemaatschappijen. Dit stuk vond ik opvallend:
“Een van die afspraken is dat het Rijk de bedrijven vergoedt op basis van de consumentenprijs, dus de prijs die klanten op de website van de aanbieder zien. Dat ligt gevoelig: eerder werd uitgegaan van vergoeding op de prijs die de leverancier zelf bij de inkoop van energie betaalt. Een Kamermeerderheid is voor deze laatste optie, omdat vergoeding van de consumentenprijs het risico zou vergroten dat bedrijven overwinsten zouden maken.”
Dat zou toch ook idioot zijn. Dan kan een energiebedrijf zeggen gas kost vanaf nu 20 euro per kuub bij ons. En dan moet de overheid 18,55 per kuub betalen aan het energiebedrijf. Terwijl ze het zelf misschien voor een euro inkopen. Ik snap wel dat de energiebedrijven dat willen, en ik mag toch hopen dat de kamer hierin zijn poot stijf houd.
Broodtrommel
03-11-2022 om 20:31
Wat een gelul ook. Ze maken nu woekerwinsten.
Gewoon zoals Frankrijk: je zorgt dat je gas aan kan bieden voor Max X anders wordt je genationaliseerd. Dan is die onzin heel snel afgelopen.
Daglichtlamp
03-11-2022 om 20:54
Broodtrommel schreef op 03-11-2022 om 20:31:
Gewoon zoals Frankrijk: je zorgt dat je gas aan kan bieden voor Max X anders wordt je genationaliseerd. Dan is die onzin heel snel afgelopen.
Inderdaad, als het niet zo kan dan maar nationaliseren. Lijkt me een prima plan.
Rondstruiner
03-11-2022 om 20:57
Peaches schreef op 03-11-2022 om 18:44:
[..]
Nou, mooie boel.
Al zit ik nu te denken of het zo erg zou zijn om iedereen 190 euro per maand te 'geven'. Waarschijnlijk is het goedkoper dan een energieplafond, je helpt de lage inkomens er zeker niet minder mee, en het stimuleert bezuinigen nog meer (negatieve energierekening, woehoe!).
Ik zie vast iets over het hoofd.
Het stimuleert bezuinigen juist niet verwacht ik. En het kan de inflatie juist aanwakkeren. Genoeg mensen die onder de 190 euro zitten met hun energierekening, of die onder of net boven het prijsplafond zitten, die geef je gewoon gratis geld. Dat is in tijden van inflatie echt geen goed idee.
Zusterclivia
04-11-2022 om 12:32
Broodtrommel schreef op 03-11-2022 om 20:31:
Inderdaad. Ze maken megawinst.
Broodtrommel
04-11-2022 om 15:28
Zelfs als ze minder winst maken dan een jaar eerder zoals Vattenfall, hebben ze toch nog een winst van 611 miljoen ofzo. Winst hé, geen omzet.
Ik vind het misselijk.
Maar ja, VVD enzo. Die doen er toch geen fck mee. Ze spelen mooi weer met een paar honderd euro en dat is dat.
Ze hadden al lang al die Groningers tiendubbel kunnen compenseren van dat geld.
Het is politieke onwil
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.