Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
redbulletje
04-10-2022 om 11:26
Mug schreef op 04-10-2022 om 11:24:
[..]
Je gas misschien omdat de winter zo zacht was? Dat scheelt wel veel.
Wij verbruiken ongeveer 1500 m3 gas en 3700 kwh elektra, voor 4 personen. Daar kunnen we nog wel wat op bezuinigen, maar heus niet zoveel. Dat wordt wat als dat plafond zo laag blijft...
Hopen dan maar op een zachte winter. En op dat men het plafond toch op een realistischer niveau gaat bijstellen.
Rockstar
04-10-2022 om 11:28
Ik vraag me vooral af hoe ze het gaan doen met blok - en stadsverwarming en warmtepompen.
DS1971
04-10-2022 om 12:37
redbulletje schreef op 04-10-2022 om 08:46:
[..]
Klopt maar in de winter staat wel een warmteblazer aan bij de ingang en kassa's
Zo lang er wordt gezorgd dat het personeel fatsoenlijke werkomstandigheden heeft vind ik het allemaal best. In winkels kan ik gewoon mijn jas aanhouden. Het kan dus best een zinnige besparing zijn.
DS1971
04-10-2022 om 12:50
redbulletje schreef op 04-10-2022 om 11:08:
[..]
Om nog maar niet te spreken over het meerbedrag wat ze zullen gaan rekenen boven het plafond. Want die 1200/2400 is wel heel krap ingesteld. Dat moet minimaal naar 1500/3000.
Ik vind het juist aan de ruime kant. Natuurlijk komt niet iedereen ermee toe zoals ze altijd gestookt en verbruikt hebben. Maar met 1.200 kuub kun je een normale woonkamer echt wel warm houden en dan is er ook nog ruimte om te douchen.
En ja, dat is lastiger met een G label, maar als je een G label hebt (naast dat ik vind dat verhuurders dan gewoon lekker mee moeten betalen), dan is er toch wel voor weinig geld wat te doen. Voor enkel glas heb je folies die isoleren. Dikke gordijnen maken dan ook uit. Tochtstrips. Enz.
De bedoeling kan niet zijn dat iedereen op hetzelfde niveau blijft financieel. Dat is een illusie.
LostJellyfish83
04-10-2022 om 12:58
Wat ik me nou afvroeg: in de zomermaanden gebruik ik circa 3 m3 gas per week. Nu gebruik ik 7 m3 per week, maar de verwarming staat niet aan en we doen niks anders dan in de zomer. Waarom is dat verbruik dan hoger?
LostJellyfish83
04-10-2022 om 13:04
DS1971 schreef op 04-10-2022 om 12:50:
[..]
Ik vind het juist aan de ruime kant. Natuurlijk komt niet iedereen ermee toe zoals ze altijd gestookt en verbruikt hebben. Maar met 1.200 kuub kun je een normale woonkamer echt wel warm houden en dan is er ook nog ruimte om te douchen.
En ja, dat is lastiger met een G label, maar als je een G label hebt (naast dat ik vind dat verhuurders dan gewoon lekker mee moeten betalen), dan is er toch wel voor weinig geld wat te doen. Voor enkel glas heb je folies die isoleren. Dikke gordijnen maken dan ook uit. Tochtstrips. Enz.
De bedoeling kan niet zijn dat iedereen op hetzelfde niveau blijft financieel. Dat is een illusie.
Ik vind het plafond voor gas ook nog wel redelijk, maar elektra staat wel erg krap afgesteld zo. Zeker aangezien veel mensen al (deels) van het gas af zijn gegaan, omdat dat moet van de overheid. En dan gaan ze nu juist elektra zo krap bemeten, dat wringt toch wel.
DS1971
04-10-2022 om 13:11
Mug schreef op 04-10-2022 om 12:58:
Wat ik me nou afvroeg: in de zomermaanden gebruik ik circa 3 m3 gas per week. Nu gebruik ik 7 m3 per week, maar de verwarming staat niet aan en we doen niks anders dan in de zomer. Waarom is dat verbruik dan hoger?
Stiekem douche je langer (heel logisch om in de winter langer te douchen overigens)? Wellicht is het op temperatuur houden van het water nu kostbaarder?
DS1971
04-10-2022 om 13:13
Mug schreef op 04-10-2022 om 13:04:
[..]
Ik vind het plafond voor gas ook nog wel redelijk, maar elektra staat wel erg krap afgesteld zo. Zeker aangezien veel mensen al (deels) van het gas af zijn gegaan, omdat dat moet van de overheid. En dan gaan ze nu juist elektra zo krap bemeten, dat wringt toch wel.
Ik vind wel dat je gas en elektra moet kunnen switchen. 1 kuub = 8,8 kWh (voor verwarming). Zou zijn warmtepompen weer zuiniger, dus doe het dan met 1:5 ofzo.
Daarnaast is het plafond bij elektra hoog ten opzichte van gas. Ook vreemd.
Maar ik vermoed bewust. Ze zullen redeneren dat mensen die in de problemen kunnen komen dat vooral zullen komen vanwege gasverbruik.
LostJellyfish83
04-10-2022 om 13:14
DS1971 schreef op 04-10-2022 om 13:11:
[..]
Stiekem douche je langer (heel logisch om in de winter langer te douchen overigens)? Wellicht is het op temperatuur houden van het water nu kostbaarder?
Oh ja, dat zou natuurlijk nog kunnen. En dan met een cv ketel van 20 jaar oud, dat zal ook niet helpen.
Moxxie
04-10-2022 om 13:17
Mug schreef op 04-10-2022 om 13:14:
[..]
Oh ja, dat zou natuurlijk nog kunnen. En dan met een cv ketel van 20 jaar oud, dat zal ook niet helpen.
Het water komt in de zomer ook gewoon warmer je huis binnen.
"Toegegeven, in de zomer is het verbruik iets lager omdat het water minder verwarmd hoeft te worden (het komt met een hogere temperatuur de ketel in omdat de bodem warmer is dan in het voorjaar/eind van de winter, en het koelt minder af onderweg)."
https://geldsnor.nl/gasverbruik-bij-douchen-bad-nader-bekeken-wat-kost-dat-eigenlijk/?amp
LostJellyfish83
04-10-2022 om 13:23
Moxxie schreef op 04-10-2022 om 13:17:
[..]
Het water komt in de zomer ook gewoon warmer je huis binnen.
"Toegegeven, in de zomer is het verbruik iets lager omdat het water minder verwarmd hoeft te worden (het komt met een hogere temperatuur de ketel in omdat de bodem warmer is dan in het voorjaar/eind van de winter, en het koelt minder af onderweg)."
https://geldsnor.nl/gasverbruik-bij-douchen-bad-nader-bekeken-wat-kost-dat-eigenlijk/?amp
Och ja, tuurlijk. Dat voel je altijd al, als je de kraan opendraait.
Die geldsnor is wel leuk trouwens, die zal ik gaan volgen!
DS1971
04-10-2022 om 13:29
Mug schreef op 04-10-2022 om 13:14:
[..]
Wellicht vervangen? Voordat de hybride verplicht wordt? Kan best weer wat schelen in verbruik.
LostJellyfish83
04-10-2022 om 13:31
DS1971 schreef op 04-10-2022 om 13:29:
[..]
Wellicht vervangen? Voordat de hybride verplicht wordt? Kan best weer wat schelen in verbruik.
Ik zat daar inderdaad wel over te denken.
ToetieToover
04-10-2022 om 13:40
Mug schreef op 04-10-2022 om 13:23:
[..]
Och ja, tuurlijk. Dat voel je altijd al, als je de kraan opendraait.
Die geldsnor is wel leuk trouwens, die zal ik gaan volgen!
Hij is leuk! ”Je kunt ook samen douchen, maar mijn ervaring is dat je hier ook een stuk langer van gaat douchen.”
LostJellyfish83
04-10-2022 om 13:43
ToetieToover schreef op 04-10-2022 om 13:40:
[..]
Hij is leuk! ”Je kunt ook samen douchen, maar mijn ervaring is dat je hier ook een stuk langer van gaat douchen.”
![]()
Haha ja, daar moest ik ook om lachen
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.