Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

redbulletje schreef op 02-10-2022 om 13:55:

[..]

Jij ziet ze in een momentopname waarschijnlijk, de kans is best groot dat ze andere dingen laten en dus al keuzes moeten maken.

Maar dat betekent dat ze wel kunnen rondkomen.  Keuzes maken betekent niet per definitie niet kunnen rondkomen.  Zolang mensen nog wel bij tijd en wijle fiks kunnen consumeren,  op vakantie kunnen gaan betekent het m.i. niet dat deze mensen niet meer kunnen rondkomen.  Wellicht laten ze andere dingen en inleveren gaat de ene persoon kennelijk makkelijker af dan de ander. 

Paracelsus schreef op 02-10-2022 om 14:22:

[..]

Het is bij ons altijd super druk, dus als deze bedrijven het al niet redden vrees ik ervoor.

Ik vind het vlees van de slager totaal niet vergelijkbaar met wat in de supermarkt ligt. 

Met je eens, ook ik vind het vlees vd slager vele malen beter en lekkerder dan van de supermarkt. 
Ondanks dat het bij mijn keurslager stukken duurder is, valt het mij op dat het er dagelijks toch hartstikke druk is.

Helaas zegt dat tegenwoordig niets over hun bestaanszekerheid, want de plaatselijke bakker heeft besloten per 1 november te sluiten. Zo triest, gezien hij nog 3 jaar moest tot pensioen, maar hij moet er, ondanks zijn grote trouwe klantenbestand, per maand op toe leggen vwb de energieprijzen. Sommige klanten stonden letterlijk in de winkel te huilen om dit nieuwsbericht afgelopen week.

Die bakker heeft wel gelijk, beter nog 3 jaar de WW in dan zijn hele pensioen in een paar maanden tijd zien verdampen.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

02-10-2022 om 15:58

Kersje schreef op 02-10-2022 om 15:39:

[..]

Met je eens, ook ik vind het vlees vd slager vele malen beter en lekkerder dan van de supermarkt.
Ondanks dat het bij mijn keurslager stukken duurder is, valt het mij op dat het er dagelijks toch hartstikke druk is.

Helaas zegt dat tegenwoordig niets over hun bestaanszekerheid, want de plaatselijke bakker heeft besloten per 1 november te sluiten. Zo triest, gezien hij nog 3 jaar moest tot pensioen, maar hij moet er, ondanks zijn grote trouwe klantenbestand, per maand op toe leggen vwb de energieprijzen. Sommige klanten stonden letterlijk in de winkel te huilen om dit nieuwsbericht afgelopen week.

Ja, daar vrees ik hier dus ook voor. De slager had altijd een zaak vol personeel en nu staat dus de hele familie in de zaak ( oude opa, kinderen en kleinkinderen) 

De bakker in de straat heeft aangepaste openingstijden en is nog maar tot 14:00 open. 

Madamecannibale schreef op 02-10-2022 om 10:14:

[..]

Een vriendin van mij werkt op een school. Zelfs met een voorzichtige schatting zou de energierekening van 1,5 miljoen naar 8,5 miljoen gaan (ik verzin dit niet). Uiteraard kijken zij naar het verlagen van de temperatuur en andere besparende maatregelen maar terug naar die 1,5 miljoen zal zelfs dan niet gaan.

Wat is dat voor school? Dat zal geen basisschool zijn, want die verbruiken veel minder.   Stijgingen van meerdere miljoenen worden door universiteiten verwacht, maar die hebben dan ook weer veel gebouwen en apparatuur staan.

redbulletje schreef op 02-10-2022 om 15:53:

Die bakker heeft wel gelijk, beter nog 3 jaar de WW in dan zijn hele pensioen in een paar maanden tijd zien verdampen.

Die krijgt geen WW hoor. 

redbulletje schreef op 02-10-2022 om 13:55:

[..]

Jij ziet ze in een momentopname waarschijnlijk, de kans is best groot dat ze andere dingen laten en dus al keuzes moeten maken.

Dat zal voor sommigen wel gelden. Maar ik denk dat je je vergist in hoe goed het met veel mensen gaat. Een sauna die achteraf ligt en het vooral van lokale klanten moet hebben, die zal vast omvallen. Maar een Thermen Bussloo kan de prijzen verhogen en dan zal het nog druk genoeg zijn daar. Een deel van hun klanten zal misschien minder vaak komen, maar ze krijgen ook weer aanwas omdat er concurrentie is afgevallen. 

Een simpele lokale warme bakker gaat het ook veel lastiger krijgen dan de bakker die zich vooral op luxere producten heeft gericht en waar mensen uit een ruimere omgeving naartoe komen. Vaak voor specifieke producten. En dat kan overigens ook iets simpels zijn als het beste worstenbroodje. Of een Jan de Groot in 's-Hertogenbosch (Den Bosch officieel, maar ach...).

Dit zijn de momenten dat de echte ondernemers opstaan. Het nadeel: de beste ondernemers zijn niet altijd de beste ambachtslieden. 

Die bakker is ondernemer en krijgt dus gewoon niets. Hoogstens een forse aanslag als hij een FOR heeft opgebouwd, maar dat geld nooit opzij heeft gezet. 

Paracelsus schreef op 02-10-2022 om 15:58:

[..]

Ja, daar vrees ik hier dus ook voor. De slager had altijd een zaak vol personeel en nu staat dus de hele familie in de zaak ( oude opa, kinderen en kleinkinderen)

De bakker in de straat heeft aangepaste openingstijden en is nog maar tot 14:00 open.

Maar dat is ondernemerschap. Into cockroach mode noem ik dat altijd. En het zijn echt niet alleen de kleine bedrijven. Grote techbedrijven (die zien obv data alles heel goed aankomen, maar ook vanwege QT in de VS) gooiden deze zomer er al veel mensen uit. Niet altijd even verstandig trouwens, maar dat is weer wat anders.

En nu is het dus weer kijken wie gaat overleven. 

Misschien jezelf eens beter inlezen vwb de wetgeving bij zelfstandig ondernemerschap 

Loetjekoe schreef op 02-10-2022 om 14:10:

Ik ben opzoek naar een goede thermosfles of thermoskan van 1-1,5 liter waarin water goed heet blijft, iemand tips? Er blijft nu toch regelmatig water over in de waterkoker en wil niet meer steeds voor 1 kopje zetten..

Ikea, Hema, Blokker, allemaal prima roestvrijstalen kannen in het assortiment en beduidend goedkoper dan Kleenkanteen

Hier in de buurt ook een bakker die dichtgaat vanwege energieprijzen. Echt triest, zit er ook echt al jaren.
Ik vind gewoon bizar dat je nu overgeleverd bent wanneer je je energiecontract had vastgelegd, vooral voor de ondernemers wat echt gelijk duizenden euro’s verschil maakt per maand

Rozi schreef op 02-10-2022 om 16:39:

Hier in de buurt ook een bakker die dichtgaat vanwege energieprijzen. Echt triest, zit er ook echt al jaren.
Ik vind gewoon bizar dat je nu overgeleverd bent wanneer je je energiecontract had vastgelegd, vooral voor de ondernemers wat echt gelijk duizenden euro’s verschil maakt per maand

Ja, heel triest inderdaad. De bakker waarover ik sprak is een familiebedrijf welke is gestart in 1915 en dan moet je je bedrijf, enkele jaren voordat je met pensioen gaat, noodgedwongen sluiten door de absurde energieprijzen en op je 60+ leeftijd een andere baan gaan zoeken 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

02-10-2022 om 16:54

Kersje schreef op 02-10-2022 om 16:49:

[..]

Ja, heel triest inderdaad. De bakker waarover ik sprak is een familiebedrijf welke is gestart in 1915 en dan moet je je bedrijf, enkele jaren voordat je met pensioen gaat, noodgedwongen sluiten door de absurde energieprijzen en op je 60+ leeftijd een andere baan gaan zoeken

Ja, dat is hier ook zo. Althans ik hoop dat ze het redden. Maar het zijn familiebedrijven. Met oude foto’s aan de muur van vorige generaties. 

Kersje schreef op 02-10-2022 om 16:49:

[..]

Ik mag toch hopen dat je als je je hele leven ondernemer ebnt geweest voldoende reserves hebt opgebouwd om het nog even 3 jaar tot je pensioen uit te houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.