Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
SuperCow
30-09-2022 om 09:14
wild-flower schreef op 30-09-2022 om 09:09:
[..]
Wow . Wat een mijlpaal
![]()
Dus we gaan het gewoon wat anders berekenen en dan valt het cijfer lager uit:
"
Inflatie fors lager in nieuwe methode
Het statistiekbureau werkt daarom aan een nieuwe manier van berekenen, waarbij de daadwerkelijke maandelijkse energiekosten worden gebruikt. Uit de eerste tests met deze methode blijkt dat het inflatiecijfer dan fors lager uitvalt. Het exacte verschil is alleen nog niet helder.
"
(RTL Z)
arnica25
30-09-2022 om 09:23
wild-flower schreef op 30-09-2022 om 08:36:
[..]
Ja snap ik . Zo krijg ik hoofddpijn van Essent . Ik kijk elke dag op de app of ze mijn ( variabel ) termijn bedrag niet weer verhoogd hebben .
![]()
De eneco app en website werkt al weken niet naar behoren. Ze zijn er druk mee bezig maar intussen zit je in onzekerheid.
Milala
30-09-2022 om 09:25
arnica25 schreef op 30-09-2022 om 09:23:
[..]
De eneco app en website werkt al weken niet naar behoren. Ze zijn er druk mee bezig maar intussen zit je in onzekerheid.
Bij essent precies hetzelfde. App werkt niet en bij bezoek aan mijnessent kom je in de wachtrij terecht.
LostJellyfish83
30-09-2022 om 09:34
SuperCow schreef op 30-09-2022 om 09:14:
[..]
"
Het statistiekbureau werkt daarom aan een nieuwe manier van berekenen, waarbij de daadwerkelijke maandelijkse energiekosten worden gebruikt. Uit de eerste tests met deze methode blijkt dat het inflatiecijfer dan fors lager uitvalt. Het exacte verschil is alleen nog niet helder.
"
(RTL Z)
Ja hoor... wat is dat nou weer voor onzin.
wild-flower
30-09-2022 om 09:37
Milala schreef op 30-09-2022 om 09:25:
[..]
Bij essent precies hetzelfde. App werkt niet en bij bezoek aan mijnessent kom je in de wachtrij terecht.
Net gekeken , wachtrij duurde 30 seconden . Viel mee deze keer .
redbulletje
30-09-2022 om 10:05
[..]
"
"
(RTL Z)
Ohw, ze gaan net zolang rekenen zodat het op papier minder erg lijkt?
De bankrekening van de burger zegt toch echt wat anders.
NippyDunlin42
30-09-2022 om 10:19
Nou ja, zoals het in Europa ging zou het waarschijnlijk toch niet doorgegaan zijn. We worden ingehaald door China. We zullen dus toch moeten wennen aan alles wat minder. Nu alles nog wat eerlijker verdelen.
Rondstruiner
30-09-2022 om 10:26
[..]
"
"
(RTL Z)
Ze gaan het zo berekenen dat het de werkelijkheid beter benadert:
"Op dit moment meet het CBS namelijk de prijzen van nieuwe energiecontracten. Voor een nieuw contract betaal je op dit moment de hoofdprijs. De meeste huishoudens betalen echter veel minder, omdat ze lagere tarieven betalen die in het verleden zijn afgesloten.
In de nieuwe methode kijkt het statistiekbureau naar wat mensen daadwerkelijk betalen voor hun gas en stroom."
"Van gegoochel met cijfers is geen sprake, zegt Van Mulligen. "De huidige berekening is niet fout, maar we kijken of het beter kan. Voor een hele grote groep mensen sluit het gemiddelde cijfer niet aan op de werkelijke beleving. Wat wij publiceren is nooit 100 procent de waarheid voor elke Nederlander, maar je wil daar wel zo dicht mogelijk bij zitten. Als het zo veel afwijkt als nu, dan moeten we daar wel iets aan doen.""
https://nos.nl/artikel/2446533-opnieuw-recordinflatie-door-hoge-energieprijzen-maar-discussie-over-meetmethode
redbulletje
30-09-2022 om 10:29
Bij veel mensen is de energierekening verviervoudigd! Dan kom je er niet eens met 17% inflatie. In de supermarkt zijn veel producten ook 50 tot 100 procent duurder geworden. Waar halen ze in godsnaam die lage 17% vandaan?
ZanyHeron88
30-09-2022 om 10:41
redbulletje schreef op 30-09-2022 om 10:29:
Bij veel mensen is de energierekening verviervoudigd! Dan kom je er niet eens met 17% inflatie. In de supermarkt zijn veel producten ook 50 tot 100 procent duurder geworden. Waar halen ze in godsnaam die lage 17% vandaan?
Dat vraag ik mij ook af. Ik heb deze week voor het eerst mensen ( rijke gemeente ) gehad die medische behandelingen uitstellen ivm alle kosten.
LostJellyfish83
30-09-2022 om 10:44
redbulletje schreef op 30-09-2022 om 10:29:
Ik denk dat de verschillen groot zijn. Als je energiecontract vast staat heb je natuurlijk veel minder inflatie.
Ze moesten 2 berekeningen maken: 1 voor die groep en 1 voor de groep met variabel contract.
Feles
30-09-2022 om 10:46
Mug schreef op 30-09-2022 om 10:44:
[..]
Ik denk dat de verschillen groot zijn. Als je energiecontract vast staat heb je natuurlijk veel minder inflatie.
Ze moesten 2 berekeningen maken: 1 voor die groep en 1 voor de groep met variabel contract.
Dat maakt inderdaad nogal uit! En daardoor is zo’n berekening ook lastig te maken.
LostJellyfish83
30-09-2022 om 10:48
Feles schreef op 30-09-2022 om 10:46:
[..]
Dat maakt inderdaad nogal uit! En daardoor is zo’n berekening ook lastig te maken.
Het lijkt mij ook lastig inderdaad.
Rondstruiner
30-09-2022 om 10:48
Mug schreef op 30-09-2022 om 10:44:
[..]
Ik heb een variabel contract, maar het valt tot nu toe reuze mee hoor. Ook dat zegt niet zoveel.
FaithfulDuck87
30-09-2022 om 10:54
Milala schreef op 30-09-2022 om 09:25:
[..]
oh wat gek, daar heb ik helemaal geen last van.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.