Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
alhambra
24-09-2022 om 00:56
Paracelsus schreef op 23-09-2022 om 23:24:
maar even wat meer on-topic. Wat vinden jullie van de schoollunch. In het AD staat een foto en dan zie je wit brood , vruchtenhagel en een pakje wicky.
Deze kinderen hebben het al zwaar, krijgen waarschijnlijk thuis geen gezond voedsel. Dat zou school moeten oplossen en dan krijgen ze op school iets wat vooral vult en niet voedzaam is.
Is die foto wat er daadwerkelijk gereserveerd wordt of is het een stockfoto om het artikel op te leuken?
Op veel basisscholen drinken de kinderen alleen water.
Ik ben uiteraard ook voor het serveren van een gezonde broodmaaltijd.
ZanyHeron88
24-09-2022 om 04:27
alhambra schreef op 24-09-2022 om 00:56:
[..]
Is die foto wat er daadwerkelijk gereserveerd wordt of is het een stockfoto om het artikel op te leuken?
Op veel basisscholen drinken de kinderen alleen water.
Ik ben uiteraard ook voor het serveren van een gezonde broodmaaltijd.
Onderaan de foto staat om welke basisschool het gaat, de plaats en dat het gaat om de schoollunch.
Rondstruiner
24-09-2022 om 06:25
Friezinnetje schreef op 23-09-2022 om 22:21:
[..]
maar als je er zo in staat, kunnen bijna alle dieren wel weg, want alles is gefokt door mensen. Wij waren ooit apen, moeten wij ook maar weg
Friezinnetje schreef op 23-09-2022 om 22:21:
[..]
maar als je er zo in staat, kunnen bijna alle dieren wel weg, want alles is gefokt door mensen. Wij waren ooit apen, moeten wij ook maar weg
Wij zijn niet doorgefokt, maar geëvolueerd uit dezelfde voorouder als de aap. Dat wil zeggen aangepast aan de omstandigheden, niet aan de wensen van een ander diersoort zoals bij fokken.
Als ze daar last van hebben, medische klachten of rare gedrochten zijn, moeten ze vooral stoppen met fokken ja. Denk bijvoorbeeld aan alle doorgefokte honden die hoofdpijn hebben of geen adem krijgen.
Zelf niet kunnen opstaan als ze doorrollen valt daar voor mij ook onder.
Maar sorry, heel erg off topic.
Rondstruiner
24-09-2022 om 06:29
maar even wat meer on-topic. Wat vinden jullie van de schoollunch. In het AD staat een foto en dan zie je wit brood , vruchtenhagel en een pakje wicky.
Deze kinderen hebben het al zwaar, krijgen waarschijnlijk thuis geen gezond voedsel. Dat zou school moeten oplossen en dan krijgen ze op school iets wat vooral vult en niet voedzaam is.
Ik zie ook bruin brood, maar ik vind het jammer dat ze niet gewoon alleen volkorenbrood aanbieden, en wat gezonder beleg. Die wicky is misschien van het kind zelf? (Hoop ik...) Maar ik zie ook soep gelukkig.
Maar ja, hoe dan ook beter dan een kind met honger.
Hier staat de foto trouwens:
Herfstappeltaart
24-09-2022 om 07:23
Ik vind ook dat een schoollunch bij voorkeur zo gezond mogelijk moet zijn. Volkorenbrood heeft de voorkeur, maar anders zeker bruinbrood en geen wit.
Wat gezond broodbeleg is valt over te twisten. Vruchtenhagel is gewoon suiker, maar bevat dan weer geen tot weinig ongezonde vetten. Maar wat dan? Kaas? (maar dan niet vol zout en ongezonde vetten, 20 of 30+ dus). Vleeswaren? Ook niet gezond om elke dag te eten. Misschien halvajam met zo weinig mogelijk suiker, of?
Het lijkt me lastig. Het zal ook nog betaalbaar moeten blijven. Als drinken lijkt me gewoon thee of halfvolle melk de beste optie.
Soep is ook lekker en voedzaam, maar dan geen megazoute zakjes cup-a-soup.(ik denk niet dat er grote pannen zelfgemaakte soep geserveerd zullen worden?)
redbulletje
24-09-2022 om 07:33
Slechte zaak. Eerst zorgen dat de ouders niet meer kunnen rondkomen en dan goeie sier denken te maken met een gratis lunch. Ze kunnen beter de belasting van energie afhalen waardoor er geld overblijft om eten van te kopen.
En als je dan toch lunch aanbiedt dan gewoon bruine boterhammen met kaas en een glas melk.
redbulletje
24-09-2022 om 07:35
Herfstappeltaart schreef op 24-09-2022 om 07:23:
[..]
Ik vind ook dat een schoollunch bij voorkeur zo gezond mogelijk moet zijn. Volkorenbrood heeft de voorkeur, maar anders zeker bruinbrood en geen wit.
Wat gezond broodbeleg is valt over te twisten. Vruchtenhagel is gewoon suiker, maar bevat dan weer geen tot weinig ongezonde vetten. Maar wat dan? Kaas? (maar dan niet vol zout en ongezonde vetten, 20 of 30+ dus). Vleeswaren? Ook niet gezond om elke dag te eten. Misschien halvajam met zo weinig mogelijk suiker, of?
Het lijkt me lastig. Het zal ook nog betaalbaar moeten blijven. Als drinken lijkt me gewoon thee of halfvolle melk de beste optie.
Magere kaas is nergens goed. Volvette kaas is helemaal niet ongezond als je geen pond achter elkaar op eet. Als je thuis al niks voedzaams meer krijgt wegens geldgebrek zet dan iets goed voedzaams voor ipv lege calorieën. En gewoon halfvolle melk, karnemelk of drinkyoghurt erbij. Eiwitten verzadigen goed.
Herfstappeltaart
24-09-2022 om 07:37
redbulletje schreef op 24-09-2022 om 07:35:
[..]
Magere kaas is nergens goed. Volvette kaas is helemaal niet ongezond als je geen pond achter elkaar op eet. Als je thuis al niks voedzaams meer krijgt wegens geldgebrek zet dan iets goed voedzaams voor ipv lege calorieën.
Dat laatste ben ik met je eens. Over gezond/niet gezond zijn jij en ik het niet met elkaar eens, dus laten we daar maar niet over twisten. Ik baseer mijn mening op de bevindingen van erkende voedingswetenschappers.
ZanyHeron88
24-09-2022 om 07:46
Herfstappeltaart schreef op 24-09-2022 om 07:23:
[..]
Soep is ook lekker en voedzaam, maar dan geen megazoute zakjes cup-a-soup.(ik denk niet dat er grote pannen zelfgemaakte soep geserveerd zullen worden?)
Ze kunnen een eitje op het brood krijgen, groentespread zoals hummus, rauwkost, kaas, pindakaas.
Voor de kwaliteit van de soep vrees ik ook. Maar linzensoep, pompoen soep met Bijv linzen en zonnebloempitten erin , groentesoep , tomatensoep.
Ze kunnen een bakje yoghurt toevoegen.
En natuurlijk volkorenbrood
Hier op school drinken ze allemaal water, lijkt mij prima.
Ysenda
24-09-2022 om 07:47
of toch die warme gezonde school lunch. Alleen zijn onze schoolgebouwen daar niet op berekend. Hoewel de basisschool waar zoon op zat in combinatie met de inpandige bso wel die warme lunch aanbied. Vers op de locatie gekookt.
ZanyHeron88
24-09-2022 om 07:48
redbulletje schreef op 24-09-2022 om 07:35:
[..]
Magere kaas is nergens goed. Volvette kaas is helemaal niet ongezond als je geen pond achter elkaar op eet. Als je thuis al niks voedzaams meer krijgt wegens geldgebrek zet dan iets goed voedzaams voor ipv lege calorieën. En gewoon halfvolle melk, karnemelk of drinkyoghurt erbij. Eiwitten verzadigen goed.
Er is laatst een onderzoek geweest dat liet zien dat volvette zuivel niets doet met je cholesterol en deze zelfs kan verlagen.
https://www.zuivelengezondheid.nl/blogs/prof-ian-givens-volvette-kaas-is-gezonder-dan-we-altijd-dachten/
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.