Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Beterhier schreef op 22-09-2022 om 11:05:

Ik zou graag zien dat kernfusie er snel komt maar voor onze klimaatproblemen helaas te laat want 2 decennia tot er echt netto vermogen gemaakt kan worden komt eerst. Het is verschrikkelijk moeilijk om die "zon temperatuur" te realiseren en te houden.

Hier twee links over de bouw van de testreactor, dus alleen t.b.v. onderzoek:

https://nl.wikipedia.org/wiki/ITER

https://static.iter.org/com/360/calendar/2022-04/

Ik krijg een andere link voorgeschoteld, Iter wordt ingehaald? China zou (als het meezit neem ik aan) in 2035 een productiereactor hebben.

https://www.change.inc/energie/over-zes-jaar-heeft-china-de-grootste-kernfusiereactor-ter-wereld-38900

het gaat natuurlijk om de wereldwijde  ontwikkeling van die batterijen, je moet je blikveld niet beperken tot Hollandse zonne-uren. Energie wordt wereldwijd opgewekt en we hoeven niet zelfvoorzienend te zijn. 
gr Angela

PS zie hier : https://www.consumentenbond.nl/energie-vergelijken/groene-stroom-5-misverstanden >> hiermee kunnen diverse misverstanden in dit draadje (of: hardnekkige vooroordelen) uit de wereld 

Ik ben toch best wel blij met Vattenfall als ik dit zie. Heb ook nog de Blijven-loont-korting van 25% op elektratarief. Dit gaat over tarieven voor bestaande klanten met een contract met variabele tarieven, nieuwe klanten betalen meer.

1152x864a.jpg

1152x864a.jpg

https://nos.nl/artikel/2445529-grote-verschillen-in-sterk-stijgende-energietarieven-per-1-oktober

Rondstruiner schreef op 22-09-2022 om 15:21:

Ik ben toch best wel blij met Vattenfall als ik dit zie. Heb ook nog de Blijven-loont-korting van 25% op elektratarief. Dit gaat over tarieven voor bestaande klanten met een contract met variabele tarieven, nieuwe klanten betalen meer.

1152x864a.jpg

1152x864a.jpg

https://nos.nl/artikel/2445529-grote-verschillen-in-sterk-stijgende-energietarieven-per-1-oktober

En ik met energiedirect...

Maar wow, budget energie maakt z'n naam niet bepaald waar. 

wat een bizarre verschillen in prijs! 

Peaches schreef op 22-09-2022 om 15:32:

[..]

En ik met energiedirect...

Maar wow, budget energie maakt z'n naam niet bepaald waar.

Nee , dat is nogal misleidend, die naam!

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

22-09-2022 om 16:00

Rondstruiner schreef op 22-09-2022 om 15:21:

1152x864a.jpg

1152x864a.jpg

Het is inderdaad precies die korting die jij als trouwe klant krijgt die een fors deel van het verschil verklaart - die is namelijk al meegenomen in deze grafieken. Voor nieuwe klanten is het tarief aanzienlijk hoger:

Het gaat om de prijzen die gelden voor huishoudens die al klant zijn en een variabel tarief betalen. Joris Kerkhof, energie-expert bij Independer, wijst erop dat de stijgingen in vergelijking met september hoog zijn.

Beide prijsvergelijkers wijzen erop dat de tarieven die zij nu doorkrijgen niet voor alle consumenten gelden. Dat hangt af van het instapmoment, wat voor contract een huishouden heeft en of er eventueel loyaliteitskortingen van toepassing zijn, zegt Demi Huyts van Gaslicht.com. “Deze tarieven kunnen ook behoorlijk afwijken voor nieuwe klanten. Voor mensen die nu zich aanmelden bij een energieleverancier gelden bij de meeste energieleveranciers veel hogere instaptarieven.”

https://weblog.independer.nl/in-de-media/grote-verschillen-in-sterk-stijgende-energietarieven-per-1-oktober/

Kortom: als tarieven voor iedereen verschillend zijn, ook bij dezelfde maatschappij, wat zeggen die grafieken dan nog? 
Voorbeeld: als je nu een contract aangaat met Essent, betaal je bijna €4,00 voor een kuub gas.
Het wordt bijna hogere wiskunde om alles te doorgronden.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

22-09-2022 om 16:43

FallAgain schreef op 22-09-2022 om 16:38:

Kortom: als tarieven voor iedereen verschillend zijn, ook bij dezelfde maatschappij, wat zeggen die grafieken dan nog?
Voorbeeld: als je nu een contract aangaat met Essent, betaal je bijna €4,00 voor een kuub gas.

Klopt. Sterker: volgens mij publiceren de meeste (alle?) maatschappijen geen tarieven meer in het openbaar. Op de eigen sites en op vergelijkingssites als Independer krijg je niets te zien. Je moet persoonlijk contact opnemen om een tarief te weten te komen - en dat is altijd (veel) ongunstiger voor een nieuwe klant dan voor een bestaande. Dat maakt overstappen zo goed als onmogelijk en als je verplicht bent in te stappen (eerste woning) betaal je de hoofdprijs.

Coreopsis schreef op 22-09-2022 om 16:00:

[..]

Het is inderdaad precies die korting die jij als trouwe klant krijgt die een fors deel van het verschil verklaart - die is namelijk al meegenomen in deze grafieken. Voor nieuwe klanten is het tarief aanzienlijk hoger:

Het gaat om de prijzen die gelden voor huishoudens die al klant zijn en een variabel tarief betalen. Joris Kerkhof, energie-expert bij Independer, wijst erop dat de stijgingen in vergelijking met september hoog zijn.

Beide prijsvergelijkers wijzen erop dat de tarieven die zij nu doorkrijgen niet voor alle consumenten gelden. Dat hangt af van het instapmoment, wat voor contract een huishouden heeft en of er eventueel loyaliteitskortingen van toepassing zijn, zegt Demi Huyts van Gaslicht.com. “Deze tarieven kunnen ook behoorlijk afwijken voor nieuwe klanten. Voor mensen die nu zich aanmelden bij een energieleverancier gelden bij de meeste energieleveranciers veel hogere instaptarieven.”

https://weblog.independer.nl/in-de-media/grote-verschillen-in-sterk-stijgende-energietarieven-per-1-oktober/

Volgens mij maak jij een denkfout, of ik begrijp je niet goed. De grafiek gaat over de verschillen tussen de aanbieders met tarieven voor bestaande klanten, het gaat niet over het verschil tussen nieuwe klant en bestaande klant. Dat wordt alleen benoemd, dat daar een verschil is, o.a. (maar niet alleen) door de loyaliteitskorting. (Mijn loyaliteitskorting geldt trouwens alleen op elektra, niet op gas. Maar voor gas is er nog steeds een groot verschil tussen bestaande klant-tarief en nieuwe klant-tarief.)

Dus de bestaande klant bij Budget energie betaalt veel meer dan de bestaande klant van Essent. Of praten we langs elkaar heen?

FallAgain schreef op 22-09-2022 om 16:38:

Deze grafieken vergelijken bestaande klanten met een variabel contract. Dat is de meerderheid. Het zegt heel veel, vind ik.

Coreopsis schreef op 22-09-2022 om 16:43:

[..]

Klopt. Sterker: volgens mij publiceren de meeste (alle?) maatschappijen geen tarieven meer in het openbaar. Op de eigen sites en op vergelijkingssites als Independer krijg je niets te zien. Je moet persoonlijk contact opnemen om een tarief te weten te komen - en dat is altijd (veel) ongunstiger voor een nieuwe klant dan voor een bestaande. Dat maakt overstappen zo goed als onmogelijk en als je verplicht bent in te stappen (eerste woning) betaal je de hoofdprijs.

Bij de meeste kun je wel zien wat je als nieuwe klant gaat betalen, maar niet de tarieven per kwh en m2. Bij Vattenfall kun je bijvoorbeeld wel je verbruik invullen en kijken wat je als nieuwe klant per maand in totaal gaat betalen.

Voor starters is het echt een drama momenteel, die zijn heel slecht af. Heel erg sneu.

wat niet in deze grafieken duidelijk is wat voor energie met elkaar vergeleken wordt.
Alleen grijze energie? Dan zou van de bron er niet in moeten staan. Alleen groene energie of wordt het voor het gemak maar op 1 hoop gegooid.

Rondstruiner schreef op 22-09-2022 om 16:51:

[..]

Deze grafieken vergelijken bestaande klanten met een variabel contract. Dat is de meerderheid. Het zegt heel veel, vind ik.

Met allerlei mitsen, maren en uitzonderingen in de tekst. 

Wie heeft de algemene/politieke beschouwingen nog gevolgd.

Gister was ik vrij toen heb ik een stuk gezien, op een geven moment had ik wel genoeg gezien. Vond niet dat het debat ergens naar toe leed. Ieder benoemde vooral zijn eigen politieke standpunten/belagen op. 
Hetgeen met Baudet vind ik wel schrikken, dat hij gekke moves maakt was al bekend maar dit is wel heel lomp. 
Grenzen op zoeken en daar ver over heen gaan dit draagt totaal niet bij aan het goed voeren van een debat en het daar uit voortkomend beleid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.