Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Paracelsus schreef op 20-09-2022 om 11:31:

[..]

Dat is vervelend ik vind wol heerlijk. Alleen wel duur, want ik wil merinowol en dan moet het ook nog bio en verantwoord zijn

Thermo ondergoed heb ik ook!! Fleece ga ik soms in zweten, vooral als ik het koud heb. Heel apart dan is het koudzweet oid. Bestaat zoiets

Ik draag zo'n vest alleen als ik zit of buiten bezig ben. Wel mooi merinowol.

Kan het artikel niet lezen achter de betaalmuur maar kan het me ook niet zo goed voorstellen. We hebben ooit een keer de hypotheek verhoogd om het huis te verduurzamen. Maar dat gaat helemaal niet zo makkelijk. Ten eerste moet je aantonen dat je de hogere lasten kunt betalen. Je hypotheek lasten gaan namelijk gewoon omhoog. En dat is weer net zo'n molen als bij het aanvragen. En dan zitten er ook nog gewoon kosten aan verbonden. Je moet aantonen waar je het geld voor wil gebruiken incl. taxatie rapport waarin staat wat het voor meerwaarde aan je huis opleverd.
Wel was het zo dat we vervolgens het bedrag inderdaad op de rekening gestort kregen. En dan moet je ook nog oppassen hoe je met je risico klasse e.d. zit. Wij bleven ondanks verhoging in de allerlaagste klasse, iets wat we ook belangrijk vonden. Maar goed, mensen die het voor andere zaken dan hun huis gebruiken letten waarschijnlijk nergens op. Ben nu wel heel nieuwsgierig naar het hele artikel. Enige wat ik kan zien is de titel en de eerste zin dat mensen hun hypotheek zouden voorhogen voor een auto, wasmachine e.d.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

20-09-2022 om 13:15

RaSa schreef op 20-09-2022 om 13:10:

Kan het artikel niet lezen achter de betaalmuur maar kan het me ook niet zo goed voorstellen. We hebben ooit een keer de hypotheek verhoogd om het huis te verduurzamen. Maar dat gaat helemaal niet zo makkelijk. Ten eerste moet je aantonen dat je de hogere lasten kunt betalen. Je hypotheek lasten gaan namelijk gewoon omhoog. En dat is weer net zo'n molen als bij het aanvragen. En dan zitten er ook nog gewoon kosten aan verbonden. Je moet aantonen waar je het geld voor wil gebruiken incl. taxatie rapport waarin staat wat het voor meerwaarde aan je huis opleverd.
Wel was het zo dat we vervolgens het bedrag inderdaad op de rekening gestort kregen. En dan moet je ook nog oppassen hoe je met je risico klasse e.d. zit. Wij bleven ondanks verhoging in de allerlaagste klasse, iets wat we ook belangrijk vonden. Maar goed, mensen die het voor andere zaken dan hun huis gebruiken letten waarschijnlijk nergens op. Ben nu wel heel nieuwsgierig naar het hele artikel. Enige wat ik kan zien is de titel en de eerste zin dat mensen hun hypotheek zouden voorhogen voor een auto, wasmachine e.d.

Kan je hier wat mee:

UitdeHaag schetst hoe het in praktijk werkt: „Stel iemand heeft een lening afgesloten om een auto te kopen en komt daarna zijn droomhuis tegen. Bij de financiering van die woning kan die lening in de weg zitten, want door de hoge maandelijkse aflossingsverplichting kan de persoon minder hypotheek krijgen. Als je dat bedrag dan in de hypotheek stopt, wordt de lening uitgesmeerd over een veel langere looptijd, waardoor de maandlasten veel lager zijn. Hierdoor ontstaat weer meer hypotheekruimte.”

Ander probleem is dat consumptieve goederen zoals een auto na een aantal jaar zijn afgeschreven. „Dan moet er na vijf, zes jaar weer een nieuwe auto gekocht worden, terwijl je nog steeds aan het afbetalen bent op je vorige auto. Voor die nieuwe auto wordt dan vaak weer een lening afgesloten. Mensen gaan leningen stapelen.”

Ik lees nu in het AD dat er gedacht wordt aan maximaal €0,70 voor een kwh stroom en €1,50 voor gas. Voor gas is dat inderdaad minder dan ik nu betaal (€ 2,71), maar voor stroom is het zelfs meer (€ 0,61). Gelukkig speel ik qua stroom wel ongeveer quitte met de zes panelen die de woningbouw op mijn dak heeft gelegd. Qua gas blijft het toch gewoon zo zuinig mogelijk stoken deze winter.

Paracelsus schreef op 20-09-2022 om 13:15:

[..]

Kan je hier wat mee:

UitdeHaag schetst hoe het in praktijk werkt: „Stel iemand heeft een lening afgesloten om een auto te kopen en komt daarna zijn droomhuis tegen. Bij de financiering van die woning kan die lening in de weg zitten, want door de hoge maandelijkse aflossingsverplichting kan de persoon minder hypotheek krijgen. Als je dat bedrag dan in de hypotheek stopt, wordt de lening uitgesmeerd over een veel langere looptijd, waardoor de maandlasten veel lager zijn. Hierdoor ontstaat weer meer hypotheekruimte.”

Ander probleem is dat consumptieve goederen zoals een auto na een aantal jaar zijn afgeschreven. „Dan moet er na vijf, zes jaar weer een nieuwe auto gekocht worden, terwijl je nog steeds aan het afbetalen bent op je vorige auto. Voor die nieuwe auto wordt dan vaak weer een lening afgesloten. Mensen gaan leningen stapelen.”

Je kunt dit heel negatief framen, maar wat ik in mijn omgeving zie is dat een verhoging of een nieuwe hypotheek veel gebruikt wordt door ouderen die in vrijwel afgeloste huizen wonen en die dit bedrag gebruiken om net wat gemakkelijker rond te komen. Het gaat dan om een hypotheek bedrag dat veel lager is dan de waarde van de woning.

Ik maak me ook een beetje zorgen over  de krantenkoppen die het hebben over vooroorlogse prijzen. Mensen moeten niet denken dat ze hun gas en stroom dus krijgen voor de prijzen van een jaar geleden. Het voorgestelde maximum ligt dus een stuk hoger dan de prijzen van vorig jaar. Iedereen gaat dus nog steeds meer betalen, maar gelukkig niet meer het tienvoudige, maar het kan nog best verdubbelen.

Daglichtlamp schreef op 20-09-2022 om 15:37:

Ik maak me ook een beetje zorgen over de krantenkoppen die het hebben over vooroorlogse prijzen. Mensen moeten niet denken dat ze hun gas en stroom dus krijgen voor de prijzen van een jaar geleden. Het voorgestelde maximum ligt dus een stuk hoger dan de prijzen van vorig jaar. Iedereen gaat dus nog steeds meer betalen, maar gelukkig niet meer het tienvoudige, maar het kan nog best verdubbelen.

Op NPO 1 zeiden ze dat je bij een verbruik van 1200 m3 gas en 2400 Kwh (het plafond), je net onder de €200 blijft.

wild-flower

wild-flower

20-09-2022 om 15:52 Topicstarter

Koning Willem-Alexander zei in de troonrede :
" Om te stimuleren dat mensen meer uren gaan werken, worden in de loop van deze kabinetsperiode de kosten voor kinderopvang voor alle werkende ouders bijna geheel vergoed. "

Ik kan hier verder niets over vinden . Jullie ?

wild-flower schreef op 20-09-2022 om 15:52:

Koning Willem-Alexander zei in de troonrede :
" Om te stimuleren dat mensen meer uren gaan werken, worden in de loop van deze kabinetsperiode de kosten voor kinderopvang voor alle werkende ouders bijna geheel vergoed. "

Ik kan hier verder niets over vinden . Jullie ?

Dat is een plan dat al bekend was, dus daar zou je iets over terug moeten kunnen vinden.

Moxxie schreef op 20-09-2022 om 15:49:

[..]

Op NPO 1 zeiden ze dat je bij een verbruik van 1200 m3 gas en 2400 Kwh (het plafond), je net onder de €200 blijft.

Vraag me dan echt af hoe ze rekenen. Met de informatie van het prijsplafond van de NOS kom ik op: 1200x1.5=1800 en 2400x0.70=1680 totaal dus 3480 euro. Gedeeld door 12 maanden kom je op 290 euro per maand maar daar zitten denk ik nog geen transportkosten bij. Of reken ik nou zo verschrikkelijk scheef?

RaSa schreef op 20-09-2022 om 16:10:

[..]

Vraag me dan echt af hoe ze rekenen. Met de informatie van het prijsplafond van de NOS kom ik op: 1200x1.5=1800 en 2400x0.70=1680 totaal dus 3480 euro. Gedeeld door 12 maanden kom je op 290 euro per maand maar daar zitten denk ik nog geen transportkosten bij. Of reken ik nou zo verschrikkelijk scheef?

Nu weet ik het niet heel zeker maar ik dacht dat zij uitgingen van €1,20 per kuub gas. We moeten nog even geduld hebben voordat we het zeker weten.

Moxxie schreef op 20-09-2022 om 16:13:

[..]

Nu weet ik het niet heel zeker maar ik dacht dat zij uitgingen van €1,20 per kuub gas. We moeten nog even geduld hebben voordat we het zeker weten.

Het is in iedergeval een heel stuk beter dan nu. En hopelijk beter betaalbaar voor de middeninkomens. En dan in combinatie met de lasten verlichting voor de minima hoop ik dat we er komen met z'n allen. 

Ben het ook wel eens met de stimulans om toch te bezuinigen met z'n allen. Zolang maar niemand noodgedwongen in de kou moet gaan zitten.

Hoop wel dat er ook snel een akkoord komt voor het mkb. Anders hebben we er nog niets aan als ze met bosjes omvallen en de rest schreeuwend duur wordt.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

20-09-2022 om 16:28

RaSa schreef op 20-09-2022 om 16:26:

[..]

Het is in iedergeval een heel stuk beter dan nu. En hopelijk beter betaalbaar voor de middeninkomens. En dan in combinatie met de lasten verlichting voor de minima hoop ik dat we er komen met z'n allen.

Ben het ook wel eens met de stimulans om toch te bezuinigen met z'n allen. Zolang maar niemand noodgedwongen in de kou moet gaan zitten.

Hoop wel dat er ook snel een akkoord komt voor het mkb. Anders hebben we er nog niets aan als ze met bosjes omvallen en de rest schreeuwend duur wordt.

Het is inderdaad niet slecht als mensen wat zuiniger leren aandoen. Maar dan wel bij mensen die dat kunnen inderdaad. 

Persoonlijk ben ik wel erg blij met het plafond wat er komt, die idiote verhoging valt dan dus toch wel mee. Het % mensen die nog een vast contract hebben viel mij ook mee, had gedacht dat het een stuk lager zou zijn.

Nu idd hopen dat ze ook iets gaan doen voor de bedrijven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.