Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
Desideria
19-09-2022 om 10:23
De ABN heeft wel een punt. Alleen al in mijn omgeving zijn er 3 gezinnen op bijstandsniveau die een 0-op-de-meter-woning huren en dus weinig tot niets voelen van de woekerprijzen maar wél 2x €1.300,- ontvangen.
Dat onnodige geld uitgeven moet voorkomen worden.
HerrBlitz
19-09-2022 om 10:26
wild-flower schreef op 19-09-2022 om 08:18:
ABN Amro roept op tot uitstel steunmaatregelen: ‘Er is nog geen energiecrisis’.
"Phlippen pleit ervoor om de energieprijzen voor het basisdeel - bijvoorbeeld 1000 kuub gas en 2000 kWh stroom - tegen een ‘sociale’ prijs vast te zetten. Voor het meerverbruik zouden energiebedrijven de marktprijzen mogen rekenen. ,,Wie daar bovenop dan zijn zwembad wil opwarmen, mag dat natuurlijk flink voelen.’’
Dit is toch precies wat het kabinet van plan is??
Moxxie
19-09-2022 om 11:49
Zonnebloem17 schreef op 19-09-2022 om 08:58:
[..]
De omgekeerde wereld nog wel. Mijn schoonouders verdienen totaal geen vetpot (modaal, in de schoonmaak en klusjesman) maar moeten daarvan dus aow aanvullen in de toekomst. Dat spaartegoed is echt niet zo veel, ze zijn al bijna pensioengerechtigd. En als je goed leest zie je dat het een combinatie is: inkomensval ergens arbeidsongeschiktheid en toegenomen kosten. Dus ik mag dit echt wel sneu vinden. Ze hebben altijd heel erg goed gerantsoeneerd. En ja, dat is in hun voordeel, maar dit is ook de pot waar ze heel lang voor hebben moeten werken, die vul je niet zo maar aan. En trouwens, waarom leed met leed vergelijken, een zieligheid contest? Straks hebben ze "alleen" nog een aow, met zorgkosten, woning, boodschappen en energie, is dat ook wel op. Ik benijd ze niet
Natuurlijk mag je het sneu vinden, sterker nog, ik vind het ook sneu voor ze. Je schreef dat het zzp-ers zijn met een eigen huis en een spaarpotje voor hun pensioen, en nu "afgestraft" worden voor dat spaarpotje omdat ze overal buiten vallen, daar reageerde ik op. Dat is niet zo. Eerst waren de allerlaagste inkomens aan de beurt en nu wij, en er wordt zelfs al gesproken over een prijsplafond per 1 november. De termijnbedragen zijn gebaseerd op verbruik in het verleden en de onzekere markt (idioot hoge prijzen), het zijn niet de werkelijke kosten die je maakt. Alle Nederlandse huishoudens moeten zoveel mogelijk besparen op energie, zelf mensen met een vast contract doen mee lees ik hier op Via, dat is natuurlijk top.
Je tekent nu het allerzwartste scenario voor je schoonouders, dat er helemaal niets van hun pensioen overblijft, en dat is gewoon niet realistisch. De modale inkomens voelen het allemaal hard in hun portemonnee, die moeten soberder gaan leven maar het helpt niet als we gaan doemdenken, hulp zit er echt aan te komen.
NocturnalMule38
19-09-2022 om 12:05
Desideria schreef op 19-09-2022 om 10:23:
De ABN heeft wel een punt. Alleen al in mijn omgeving zijn er 3 gezinnen op bijstandsniveau die een 0-op-de-meter-woning huren en dus weinig tot niets voelen van de woekerprijzen maar wél 2x €1.300,- ontvangen.
Ik krijg het ook. Dit jaar van wat ik tot nu gekregen heb een hond aangeschaft omdat vorige was overleden en het voor mij echt een medicijn is om naar buiten te moeten. En een matrastopper gekocht omdat mijn lijf hard achteruit gaat. En eigen bijdrage voor bril.
Van de komende ga ik deels sparen want nu nog vast contract maar die loopt ook een keer af. En ik ga mensen in mijn omgeving die er net buiten vallen af en toe wat toestoppen. Liefs anoniem want wil niet dat contact veranderd.
Dus ja voordelig in mijn geval! Nu want dat contract is ook eindig en ik maak zeer bewuste keuzes hoe ik het besteedt.
Wat zou jij willen wat ik ermee doe ?
Mischa83
19-09-2022 om 12:12
Desideria schreef op 19-09-2022 om 10:23:
Ook zonder hoge energiekosten heb je als gezin op bijstandsniveau te maken met stijgende lasten. Deze gezinnen leven al op of onder de armoedegrens. Ik kan me voorstellen dat ze dit geld dus ondanks een lage energierekening goed kunnen gebruiken.
redbulletje
19-09-2022 om 12:46
HerrBlitz schreef op 19-09-2022 om 10:26:
[..]
"Phlippen pleit ervoor om de energieprijzen voor het basisdeel - bijvoorbeeld 1000 kuub gas en 2000 kWh stroom - tegen een ‘sociale’ prijs vast te zetten. Voor het meerverbruik zouden energiebedrijven de marktprijzen mogen rekenen. ,,Wie daar bovenop dan zijn zwembad wil opwarmen, mag dat natuurlijk flink voelen.’’
Dit is toch precies wat het kabinet van plan is??
1000 kuub is wel weinig, eerder bericht leek op dat het om 1500 gas en 2500 kWh zou gaan, dat vind ik een stuk realistischer
HerrBlitz
19-09-2022 om 12:55
redbulletje schreef op 19-09-2022 om 12:46:
[..]
1000 kuub is wel weinig, eerder bericht leek op dat het om 1500 gas en 2500 kWh zou gaan, dat vind ik een stuk realistischer
Mee eens, dat zijn betere aantallen.
ZanyHeron88
19-09-2022 om 12:56
redbulletje schreef op 19-09-2022 om 12:46:
[..]
Ja, klopt. Maar als ze dit al zouden doen , zouden een hoop mensen denk ik geholpen zijn.
Je gaat dan misschien toch wat voorzichtiger om met je gas en je stroom. Al is dat natuurlijk lastig als je in een slecht geïsoleerde huurflat zit.
Desideria
19-09-2022 om 13:27
Missingyoumuch schreef op 19-09-2022 om 12:05:
[..]
Ik krijg het ook. Dit jaar van wat ik tot nu gekregen heb een hond aangeschaft omdat vorige was overleden en het voor mij echt een medicijn is om naar buiten te moeten. En een matrastopper gekocht omdat mijn lijf hard achteruit gaat. En eigen bijdrage voor bril.
Van de komende ga ik deels sparen want nu nog vast contract maar die loopt ook een keer af. En ik ga mensen in mijn omgeving die er net buiten vallen af en toe wat toestoppen. Liefs anoniem want wil niet dat contact veranderd.
Dus ja voordelig in mijn geval! Nu want dat contract is ook eindig en ik maak zeer bewuste keuzes hoe ik het besteedt.
Wat zou jij willen wat ik ermee doe ?
Als je het niet nodig hebt om de energie te betalen zou je het niet moeten krijgen. Dat lijkt me logisch?
Ik begrijp werkelijk niet dat je je punt probeert te maken en daarbij als argument aanvoert 'ik heb er een hond van gekocht'. Sorry hoor, maar wat?
Mischa83
19-09-2022 om 14:01
Desideria schreef op 19-09-2022 om 13:27:
[..]
Als je het niet nodig hebt om de energie te betalen zou je het niet moeten krijgen. Dat lijkt me logisch?
Ik begrijp werkelijk niet dat je je punt probeert te maken en daarbij als argument aanvoert 'ik heb er een hond van gekocht'. Sorry hoor, maar wat?
De overheid heeft bepaald dat een bepaalde groep dit krijgt. De overheid is ook op de hoogte dat sommige ontvangers nog een vast contract hebben. Toch is er voor deze aanpak gekozen.
Ik vind het te gek voor woorden dat ontvangers het idee of gevoel krijgen dat ze een verklaring schuldig zijn waar ze het geld aan uitgeven! Op het moment dat het op je bankrekening staat is het jouw geld. Mag je mee doen wat je wilt. Hoeven anderen het niet mee eens te zijn, mag wel.
ZanyHeron88
19-09-2022 om 14:17
Beterhier schreef op 19-09-2022 om 10:11:
[..]
Die link zit achter een betaalmuur maar met een beetje zoeken is het ook leesbaar te vinden. Wat in onderstaande link staat kan ik wel volgen. Ik hoor ook bij de groep die nu minder betaalt door de generieke btw maatregel maar voor mensen waarvan het energiecontract is afgelopen of variabel is er toch echt wel crisis en is er geen tijd om te wachten.
https://www.accountancyvanmorgen.nl/2022/09/19/abn-amro-ziet-nog-geen-energiecrisis/
Hier had ik niet bij stilgestaan. Dan is het misschien toch goed als de kamer met een beter plan komt. Al lijkt mij dat een energieplafond geregeld moet worden door de energiemaatschappijen en dat mensen hier dus niet rechtstreeks geld voor krijgen.
ZanyHeron88
19-09-2022 om 14:18
Mischa83 schreef op 19-09-2022 om 14:01:
[..]
De overheid heeft bepaald dat een bepaalde groep dit krijgt. De overheid is ook op de hoogte dat sommige ontvangers nog een vast contract hebben. Toch is er voor deze aanpak gekozen.
Ik vind het te gek voor woorden dat ontvangers het idee of gevoel krijgen dat ze een verklaring schuldig zijn waar ze het geld aan uitgeven! Op het moment dat het op je bankrekening staat is het jouw geld. Mag je mee doen wat je wilt. Hoeven anderen het niet mee eens te zijn, mag wel.
Ze proberen op een snelle manier mensen te helpen die het zwaar hebben. Uitzoeken wie een vast contract heeft en deze mensen uitsluiten is niet te doen.
Het zou handiger zijn als dit ontvangen geld opzij gezet zou worden voor het doel waarvoor het dient.
Dorestad
19-09-2022 om 14:33
Desideria schreef op 19-09-2022 om 13:27:
[..]
Wanneer je dermate zuinig met energie omgaat en/of een goedkoop contract nog hebt dan ben je toch vrij het legaal verkregen geld te besteden zoals je wilt.
Wanneer je je energierekening of andere rekeningen niet kunt betalen en je besteed het vrij verkregen bedrag aan bijv de nieuwste Iphone, dan maak je 'm.i.onverstandige en nauwelijks verdedigbare keuzes.
Moxxie
19-09-2022 om 14:39
Op andere kanalen lees je ook steeds meer geïrriteerde reacties dat er weer voor de minima gezorgd wordt en dat het kabinet de hardwerkende Jan Modaal in de kou laat zitten. Het is zo sneu, laten we dat hier alsjeblieft niet gaan doen.
Poezie
19-09-2022 om 14:41
Moxxie schreef op 19-09-2022 om 14:39:
Op andere kanalen lees je ook steeds meer geïrriteerde reacties dat er weer voor de minima gezorgd wordt en dat het kabinet de hardwerkende Jan Modaal in de kou laten zitten. Het is zo sneu, laten we dat hier alsjeblieft niet gaan doen.
Het is een signaal. Het kabinet doet er goed aan om daar wat mee te doen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.