Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
ZanyHeron88
18-09-2022 om 14:52
Moxxie schreef op 18-09-2022 om 14:51:
[..]
Dit vind ik de omgekeerde wereld. De maatregelen van nu zijn voor de allerlaagste inkomens, laten we nu niet net gaan doen of dat de geluksvogels zijn en wij, de mensen met spaargeld, de zielige slachtoffers.
Het is voor beide groepen triest.
Herfstappeltaart
18-09-2022 om 14:55
Moxxie schreef op 18-09-2022 om 14:51:
[..]
Dit vind ik de omgekeerde wereld. De maatregelen van nu zijn voor de allerlaagste inkomens, laten we nu niet net gaan doen of dat de geluksvogels zijn en wij, de mensen met spaargeld, de zielige slachtoffers.
Nouw...jammer is het natuurlijk wel als je als zzp-er voor je ouwe dag gespaard hebt en je ziet het dan op deze manier verdampen.
HerrBlitz
18-09-2022 om 14:56
wild-flower schreef op 18-09-2022 om 14:49:
Nou , ik ben benieuwd wat besloten wordt !
https://nos.nl/artikel/2445048-vanmiddag-topoverleg-kabinet-en-coalitie-over-stijgende-energieprijzen
Ik ook. Ik hoop op een prijsplafond tot een maximaal verbruik voor iedereen (en daarboven de marktconforme prijs).
Kersje
18-09-2022 om 15:00
Herfstappeltaart schreef op 18-09-2022 om 14:55:
[..]
Nouw...jammer is het natuurlijk wel als je als zzp-er voor je ouwe dag gespaard hebt en je ziet het dan op deze manier verdampen.
Juist, dit ja! Mensen in vaste loondienst (waarbij pensioen meestal via werkgever is geregeld) zien dit vaak als zijnde spaargeld, maar dat is natuurlijk niet zo. Zeer triest om dit potje aan te moeten breken om het enigszins behaaglijk te hebben.
Moxxie
18-09-2022 om 15:03
Herfstappeltaart schreef op 18-09-2022 om 14:55:
[..]
Maar we moeten wel realistisch blijven. Er zit een prijsplafond aan te komen en de termijnbedragen zijn gebaseerd op een onzekere markt en verbruik over de afgelopen jaren. Er zijn echt veel mensen die komende winter veel zuiniger met energie om kunnen gaan dan ze de afgelopen jaren hebben gedaan, wat betekent dat je dan geld terugkrijgt op je jaarnota. De soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend, het gaat over het overbruggen van een paar maanden.
Sparkling
18-09-2022 om 17:02
Nee wij kunnen niet meer zo goed rondkomen. Ik hoop dat ze met goede maatregelen komen.
Herfstappeltaart
18-09-2022 om 17:48
Moxxie schreef op 18-09-2022 om 15:03:
[..]
Maar we moeten wel realistisch blijven. Er zit een prijsplafond aan te komen en de termijnbedragen zijn gebaseerd op een onzekere markt en verbruik over de afgelopen jaren. Er zijn echt veel mensen die komende winter veel zuiniger met energie om kunnen gaan dan ze de afgelopen jaren hebben gedaan, wat betekent dat je dan geld terugkrijgt op je jaarnota. De soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend, het gaat over het overbruggen van een paar maanden.
Natuurlijk, dat ontken ik ook niet hoor. Maar spaargeld van een zzp-er is geen "gewoon"spaargeld. Dat is echt om na je pensionering je AOW aan te vullen tot een acceptabel maandinkomen. Dat vind ik iets anders dan dat je aan je 'gewone'spaargeld moet komen, wat niet speciaal ergens voor nodig is.
Moxxie
18-09-2022 om 19:05
Herfstappeltaart schreef op 18-09-2022 om 17:48:
[..]
Natuurlijk, dat ontken ik ook niet hoor. Maar spaargeld van een zzp-er is geen "gewoon"spaargeld. Dat is echt om na je pensionering je AOW aan te vullen tot een acceptabel maandinkomen. Dat vind ik iets anders dan dat je aan je 'gewone'spaargeld moet komen, wat niet speciaal ergens voor nodig is.
Een zzp-er spaart veel meer dan iemand in loondienst omdat je naast alle andere dingen (vakantie, zonnepanelen, studie kinderen) ook voor je pensioen moet sparen. Maar als we uitgaan van een vergelijkbaar besteedbaar inkomen is een zzp-er niet slechter af dan iemand in loondienst die ook een energierekening heeft van €600,- hoor. Dat pensioenfonds van iemand in loondienst komt die rekening niet betalen dus het kost ze allebei evenveel alleen heeft de zzp-er de keuze om het uit zijn pensioenpotje te halen.
Rondstruiner
18-09-2022 om 20:22
Per 1 november is er waarschijnlijk een prijsplafond voor energie , tot een bepaalde limiet.
https://nos.nl/l/2445092
Rockstar
18-09-2022 om 20:40
Rondstruiner schreef op 18-09-2022 om 20:22:
Per 1 november is er waarschijnlijk een prijsplafond voor energie , tot een bepaalde limiet.
Ohhh wat fijn!🤩
NocturnalMule38
18-09-2022 om 20:44
Rondstruiner schreef op 18-09-2022 om 13:14:
[..]
Dat is dus eigenlijk precies wat ik ook zeg, er is niet één homogene groep. Er zitten tussen de middeninkomens met financiële problemen mensen met pech, tegenslag en vervelende omstandigheden die er zelf echt alles aan doen maar ook mensen die niet met geld om kunnen gaan en in de weerstand schieten als ze flink moeten bezuinigen. En dan nog van alles tussen die die twee in.
Het is best vermoeiend dat zodra je ook maar durft te suggereren dat er misschien wel mensen zijn die er zelf iets meer aan kunnen doen, er onmiddellijk wordt gedaan alsof je iedereen over een kam scheert. Terwijl ik dat dus nadrukkelijk niet doe.
Voor de duidelijkheid...ik ben het dus met je eens
Rondstruiner
18-09-2022 om 20:45
Missingyoumuch schreef op 18-09-2022 om 20:44:
[..]
Voor de duidelijkheid...ik ben het dus met je eens
Dan begreep ik je verkeerd, sorry.
NocturnalMule38
18-09-2022 om 20:49
arnica25 schreef op 18-09-2022 om 14:10:
Wij zijn zo'n middeninkomen (huishouden van 2 personen). We leven normaal tot zuinig. Gaan niet op vakantie, vakantiegeld gaat op de spaarrekening en elke maand wordt (voor zover mogelijk met een sterk gestegen voorschot) gespaard. We komen voor geen enkele toeslag of potje in aanmerking dus als er niks aan de energieprijs wordt gedaan moeten we toch straks de spaarpot gaan aanspreken. En daar maak ik me best wel zorgen over. Wat moet je als uiteindelijk de spaarpot leeg is?
Dat is zeker niet leuk ! Laat ik daar duikvereniging zijn. Maar je hebt een spaarpot als je al jaren sowieso nauwelijks rond kunt komen . Dus niet luxe leven. Dan heb je geen spaarpot. En is het de verantwoordelijkheid van het kabinet dat jij je spaarpot kunt houden ?
Ik kreeg bv geen kwijtschelding gemeentelijke belastingen omdat ik spaar om te kunnen verhuizen . Niks luxe hoor maar busje huren, goedkoopste laminaat , paar weken dubbele huur. Tja dat mocht dus niet. Moest meer betalen dan ik met heel veel moeite had gespaard van de bijstand. Tja ..zuur ..
Maar wel hoe het werkt.
FaithfulDuck87
18-09-2022 om 20:58
Rondstruiner schreef op 18-09-2022 om 20:22:
is dus als je onder een bepaalde limiet blijft, maar wat met bedrijven, zoals bakkers?
Rondstruiner
18-09-2022 om 21:09
Friezinnetje schreef op 18-09-2022 om 20:58:
[..]
is dus als je onder een bepaalde limiet blijft, maar wat met bedrijven, zoals bakkers?
Dit is voor huishoudens, geen idee of ze ook al concrete plannen hebben om het mkb te helpen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.