Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Valdemar schreef op 13-09-2022 om 23:53:

[..]

Natuurlijk niet, maar veel mensen gaven in het verleden geen cent om de klimaatopwarming en vonden het onzinnig om hun huizen te isoleren. Uitspraak van een vorige werkgever: leuk die klimaatopwarming, dan krijgen we hier het klimaat van Italië; zo dom zijn sommigen dus. En ja, inderdaad, ik schep er ondertussen een zeker plezier in om te zien dat mijn verwachtingen uitkomen, wij voorbereidt zijn en er een groep is die alles bleef minimaliseren en nu tegen de muur staat.

Ik weet nog dat ruim 40 jaar geleden mijn vader zijn hele vakantie spendeerde aan het zelf piepschuimplaten aanbrengen onder het hele huis en bepaalde dingen om de verwarmingsbuizen. En piepschuim achter alle radiatoren. Ze hadden toen nog niet eens zoveel jaar radiatoren. Er zijn nog voldoende foto's waarbij ik als kind naast de kachel sta. Maar goed, ik herinner me ook dat het toen al ging om minder gas te verbruiken. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

14-09-2022 om 01:19

Topambtenaar Samsom over energiecrisis: Niet komende, maar volgende winter wordt pas écht lastig

https://www.ad.nl/politiek/topambtenaar-samsom-over-energiecrisis-niet-komende-maar-volgende-winter-wordt-pas-echt-lastig~a08784cd/
Kan iemand van jullie dit artikel lezen?

Paracelsus schreef op 14-09-2022 om 01:19:

Topambtenaar Samsom over energiecrisis: Niet komende, maar volgende winter wordt pas écht lastig

https://www.ad.nl/politiek/topambtenaar-samsom-over-energiecrisis-niet-komende-maar-volgende-winter-wordt-pas-echt-lastig~a08784cd/

Ja. Hij bedoelt dat er voor deze winter genoeg voorraad is aangelegd maar dat dit voor de winter daarop nog allemaal bekeken moet worden. Soort van ‘schouders eronder en doorgaan’ en als we allemaal besparen moet dat ook lukken. 
Geen gigantisch doemscenario ook al sluit hij niets uit (zoals dit jaar door de droogte de waterkrachtcentrales nu minder opleveren).

Paracelsus schreef op 14-09-2022 om 01:19:

Hij zegt dat we dit jaar nog gebruik hebben kunnen maken van Russisch gas on de voorraden aan te vullen, maar dat dat volgend jaar waarschijnlijk niet meer zal kunnen. Maar dat het met een energiebesparing van 15% waarschijnlijk wel zal lukken. De winter daarna zal het weer makkelijker worden, omdat er dan voldoende alternatieve energiebronnen zijn in de EU.

Ik kan het lezen met mijn Volkskrant-abo, iedereen die een dpg-account heeft kan het lezen.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

14-09-2022 om 06:28

bedankt!!! Ik verwachte een enorm doemscenario, maar dit klinkt wel alsof het gaat lukken!

NippyDunlin42

NippyDunlin42

14-09-2022 om 08:04

Valdemar schreef op 13-09-2022 om 23:57:

[..]

[..]

En dit is exact wat ik bedoel. In de winter is er een terechte reden om je woning op temperatuur te houden (voorkomen van schade), in de zomer is hiervoor geen enkele reden; dan draait het enkel om comfort.

Nou, comfort. Zo zou ik het niet echt willen noemen. Die hitte is ongezond, ik kan veel beter tegen de kou. Nou kan ik het redden in ons huis, ik ga beneden slapen bijvoorbeeld, maar als dat niet kan, dat is heel erg. Dan zou ik veel te lang niet tot slecht slapen en dat vind ik voor mij toch wel een eerste levensbehoefte.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

14-09-2022 om 08:09

De jaarrekening. Meer dan 500 euro terug. Nieuw termijnbedrag meer dan verdubbeld, naar 297 euro. Voor 2 personen. Echt balen. 

ToetieToover schreef op 13-09-2022 om 20:22:

[..]

Tip: Waterslagdemper monteren en/of de loodgieter je waterleiding laten ontluchten.

O dankjewel voor de tip. Een waterslagdemper kende ik niet!

Dat de zorgkosten uit de hand zouden lopen had ik eerder verwacht eigenlijk. Misschien komt dat ook nog wel gezien de tekorten en de vergrijzing. Maar nu is het dus mijn energierekening die richting de €400 kruipt, althans, het voorschot.
Ik zit echt klaar voor een koude winter want de temperatuur gaat hier drastisch omlaag.
Vroeger verwarmden mensen alleen de (kleine, afgesloten) keuken, aldus mijn moeder, en sliep je met ijsbloemen op je ramen met een slaapmuts op! Mijn moeder kan het inmiddels gelukkig prima betalen, daar hoef ik me geen zorgen over te maken. En ze is nog steeds zuinig uit gewoonte, voor het milieu en nu ook nog eens voor de besparing.

In het ergste geval gaan we hier thuis weer zitten zoals we deden toen de cv stuk was dit voorjaar: in mijn thuiswerkkantoor, want die is het kleinst, met z’n allen op de logeerbank onder een elektrisch verwarmde deken en de voeten op een stoofje. Daar staan veel spelletjes en boeken in de kast en een bureau met twee schermen dus we kunnen ook nog een film of serie kijken. De katten zullen zich ook naar deze warme plek haasten. Ja, het wordt een knusse winter.
In de (helaas open) keuken kom ik alleen nog om te koken. Van de koude woonkamer maak ik een sportruimte. Ik zie mogelijkheden! Alleen jammer dat je dan misschien koud moet douchen daarna 🥶

Ik ben een van die mensen die echt ziek worden van hitte, dus mijn airco staat vol aan in de zomer voor mijn gezondheid. Het doet me altijd een beetje pijn als dat als comfort wordt gezien en anderen hun N=1 ervaring gebruiken om hele groepen bevolking terecht te kunnen wijzen. Omgekeerd kan het mij in de winter niet koud genoeg zijn in huis, het is dat mijn woning en mijn gezin enigzins warmte nodig hebben, anders verwarmde ik gewoon niet 🤣

Wij zijn milieubewust, we kopen veel tweedehands, heb fruit uit eigen tuintje, vliegen al jaren niet en ik heb al tig jaar een zonneboiler, heb zonnepanelen en verbruiken met gas en water nog niet de helft van het gemiddelde van een rijwoning, waar wij in een hoekwoning met muur op het noorden zitten. Die airconditioning wordt in de winter gebruikt om te verwarmen, scheelt ook een flinke slok op de borrel.

Was echt niet sexy in onze vriendegroep hoor, investeren in je huis ipv verre reizen naar bali, gelukkig trokken wij ons eigen plan en kunnen wij daar nu de vruchten van plukken!

ZanyHeron88

ZanyHeron88

14-09-2022 om 09:59

Desideria schreef op 14-09-2022 om 09:51:

Was echt niet sexy in onze vriendegroep hoor, investeren in je huis ipv verre reizen naar bali, gelukkig trokken wij ons eigen plan en kunnen wij daar nu de vruchten van plukken!

Dat vraag ik mij af. Ze willen nu toch een belasting gaan heffen op huizen waarvan de hypotheek is afbetaald?

Paracelsus schreef op 14-09-2022 om 09:59:

[..]

Dat vraag ik mij af. Ze willen nu toch een belasting gaan heffen op huizen waarvan de hypotheek is afbetaald?

Dat kan zijn, en dat zou onwijs oneerlijk voelen. Maar in de praktijk is één lening nog altijd slechter dan géén lening en voel ik me de koning te rijk met mijn lage maandlasten.

Desideria schreef op 14-09-2022 om 09:51:

Ik ben een van die mensen die echt ziek worden van hitte, dus mijn airco staat vol aan in de zomer voor mijn gezondheid. Het doet me altijd een beetje pijn als dat als comfort wordt gezien en anderen hun N=1 ervaring gebruiken om hele groepen bevolking terecht te kunnen wijzen. Omgekeerd kan het mij in de winter niet koud genoeg zijn in huis, het is dat mijn woning en mijn gezin enigzins warmte nodig hebben, anders verwarmde ik gewoon niet 🤣

Wij zijn milieubewust, we kopen veel tweedehands, heb fruit uit eigen tuintje, vliegen al jaren niet en ik heb al tig jaar een zonneboiler, heb zonnepanelen en verbruiken met gas en water nog niet de helft van het gemiddelde van een rijwoning, waar wij in een hoekwoning met muur op het noorden zitten. Die airconditioning wordt in de winter gebruikt om te verwarmen, scheelt ook een flinke slok op de borrel.

Ik ben dan weer blij dat ik lekker heb kunnen reizen. Die herinneringen pakken ze me nooit meer af! En we moeten maar afwachten of reizen weer terug betaalbaar gaat worden na de crisis. 

Paracelsus schreef op 14-09-2022 om 09:59:

[..]

Dat zou ik helemaal misdadig vinden! Op huizen die je commercieel verhuurt, prima, maar nooit je woonhuis! 

Elaine68 schreef op 14-09-2022 om 08:09:

De jaarrekening. Meer dan 500 euro terug. Nieuw termijnbedrag meer dan verdubbeld, naar 297 euro. Voor 2 personen. Echt balen.

Dat is zeker balen zeg. Wat een geld.. 

Kwam je van vaste tarieven, of zat je al variabel en is de jaarafrekening als prijsverhoogmoment gebruikt? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.