Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Rondstruiner schreef op 12-09-2022 om 17:43:

[..]

Nee, een airco is absoluut niet onmisbaar in onze Nederlandse zomers. Je gaat niet dood van een beetje warmte, het is alleen wat oncomfortabel. Het is niet onmisbaar. Dat je er ook mee gaat verwarmen staat daar los van. Door jezelf wijs te maken dat het onmisbaar is, maak je het jezelf alleen maar moeilijker.

Want je kunt nog zo boos worden en blijven en alles en iedereen uitschelden en de schuld geven, dat verandert niets aan de situatie. Niemand gaat voor jou de energierekening betalen, hopelijk komt er iets van compensatie, maar je zult het hoe dan ook gaan merken en voelen. Dat accepteren is voor jezelf toch ook beter.

Dat is wel makkelijk praten denk ik als je huis niet 30+ graden wordt in de zomer, zoals bij mij, en dan hebben we het niet over 1 dagje. 

Maar goed, ik neem die hoge energiekosten dus voor lief. Want het is bij mij wel mentaal overleven 

MrsMary schreef op 12-09-2022 om 17:21:

[..]

Eindelijk heb je door dat je gruwelijk verwend bent. Waarschijnlijk je hele leven al als enig kind.

Uhm.. is dit nu nodig?

wild-flower schreef op 12-09-2022 om 17:44:

Ik wist niet dat het zoveel geld scheelde ...

Koud douchen om energie te besparen: 'Scheelt ruim 600 euro per jaar'
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5332713/koud-douchen-energie-besparen-hoeveel-gasrekening

Ik ben al van om en nabij 15 minuten heet douchen naar 3-5 minuten lauw douchen gegaan. Ben benieuwd hoeveel dat gaat schelen.

Cle0 schreef op 12-09-2022 om 17:54:

[..]

Dat is wel makkelijk praten denk ik als je huis niet 30+ graden wordt in de zomer, zoals bij mij, en dan hebben we het niet over 1 dagje.

Maar goed, ik neem die hoge energiekosten dus voor lief. Want het is bij mij wel mentaal overleven

Ik woon in een bovenwoning met een plat dak, op een hoek, met van zonsopgang tot zonsondergang de zon op de ramen. Dus ja, het wordt hier regelmatig 30+ graden en nee, ik heb niet makkelijk praten. 

Op extreem hete dagen ga ik ergens heen waar het koeler is en hang ik daar zo lang mogelijk rond. Buiten in de schaduw, een museum of de bieb ofzo. Verder hang ik zoveel mogelijk dekens en lakens op voor de ramen thuis.

Cle0 schreef op 12-09-2022 om 17:54:

[..]

Voor mij ook. Ik heb astma en kan extreme temperaturen niet aan. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

12-09-2022 om 18:05

Rondstruiner schreef op 12-09-2022 om 18:02:

[..]

Ik woon in een bovenwoning met een plat dak, op een hoek, met van zonsopgang tot zonsondergang de zon op de ramen. Dus ja, het wordt hier regelmatig 30+ graden en nee, ik heb niet makkelijk praten.

Op extreem hete dagen ga ik ergens heen waar het koeler is en hang ik daar zo lang mogelijk rond. Buiten in de schaduw, een museum of de bieb ofzo. Verder hang ik zoveel mogelijk dekens en lakens op voor de ramen thuis.

Pfff ik kan niet meer slapen als het boven de 30+ uitkomt. Dan kan je je eigen warmte toch niet meer kwijt? Ik ben blij dat we hier een paar graden onder de 30 blijven en dan het raam open snachts voel een briesje , dan trek ik het net.

Rondstruiner schreef op 12-09-2022 om 18:02:

[..]

Daar heb ik me dan inderdaad in vergist. Het zijn meestal de mensen bij wie het niet warmer dan 25 graden wordt, die vinden dat je je aanstelt als je de airco onmisbaar vindt. Ik heb overigens nog nooit iemand horen zeggen dat de verwarming niet onmisbaar is. Over 19 graden wordt al gedaan alsof het een heel ding is. Maar 35, nee dat is slechts wat oncomfortabel

Ik kan moeilijk drie maanden ergens anders gaan wonen omdat het in mijn huis niet uit te houden is. Hoe doe jij dat met slapen dan? In 30+ slapen? Hel. 

Daar pas ik echt voor, om er twee/drie maanden aan onderdoor te gaan. Dan maar een hogere energierekening. En hopen op zonloze en hittevrije zomers, net als mensen hopen op zachte winters

Paracelsus schreef op 12-09-2022 om 18:05:

[..]

Pfff ik kan niet meer slapen als het boven de 30+ uitkomt. Dan kan je je eigen warmte toch niet meer kwijt? Ik ben blij dat we hier een paar graden onder de 30 blijven en dan het raam open snachts voel een briesje , dan trek ik het net.

Mijn bed staat pal onder het raam, dat is heerlijk en scheelt enorm. En zodra de zon onder is gooi ik lekker alles open natuurlijk. 

Voor volgend jaar ga ik in zonwerende screens met zuignappen investeren die je aan de buitenkant van je ramen kunt bevestigen, met dank aan een tip op dit forum.

Rondstruiner schreef op 12-09-2022 om 18:09:

[..]

Mijn bed staat pal onder het raam, dat is heerlijk en scheelt enorm. En zodra de zon onder is gooi ik lekker alles open natuurlijk.

Voor volgend jaar ga ik in zonwerende screens met zuignappen investeren die je aan de buitenkant van je ramen kunt bevestigen, met dank aan een tip op dit forum.

Ja nu, maar als het in juli om 23.00 nog 29 graden is buiten, schiet dat niet zo veel op natuurlijk. 

Die screens zijn fijn in april/mei, maar doen het voor mij in de zomer ook niet meer, helaas. 

Cle0 schreef op 12-09-2022 om 18:09:

[..]

Daar heb ik me dan inderdaad in vergist. Het zijn meestal de mensen bij wie het niet warmer dan 25 graden wordt, die vinden dat je je aanstelt als je de airco onmisbaar vindt. Ik heb overigens nog nooit iemand horen zeggen dat de verwarming niet onmisbaar is. Over 19 graden wordt al gedaan alsof het een heel ding is. Maar 35, nee dat is slechts wat oncomfortabel

Ik kan moeilijk drie maanden ergens anders gaan wonen omdat het in mijn huis niet uit te houden is. Hoe doe jij dat met slapen dan? In 30+ slapen? Hel.

Daar pas ik echt voor, om er twee/drie maanden aan onderdoor te gaan. Dan maar een hogere energierekening

De verwarming gaat echt maanden aan, maar in Nederland is het toch niet maandenlang heet.  Ik ga er absoluut niet aan onderdoor in ieder geval, die paar hete weken. Ik doe gewoon rustig aan en geef me over aan de hitte thuis .

Slapen doe ik dus pal onder een wijd open raam. 's nachts komt het over het algemeen wel weer onder de 30 bij mij. 's Ochtends vroeg gooi ik ook lekker alle ramen weer open om nog wat koele lucht binnen te krijgen.

Cle0 schreef op 12-09-2022 om 18:14:

[..]

Ja nu, maar als het in juli om 23.00 nog 29 graden is buiten, schiet dat niet zo veel op natuurlijk.

Die screens zijn fijn in april/mei, maar doen het voor mij in de zomer ook niet meer, helaas.

Ja, dan is het gewoon een plaknacht. Niks aan te doen.

Hier slaap ik nu bij de hele warme nachten met de gordijnen open zodat er net meer wind staat. Het blijft lastig, want dan wordt ik hartje zomer wel weer veel te vroeg wakker omdat het dan licht wordt in mijn kamer. Ideaal is het niet. Maar airco wordt in een huurhuis gewoon lastig.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

12-09-2022 om 18:29

Rondstruiner schreef op 12-09-2022 om 18:20:

[..]

[..]

Ja, dan is het gewoon een plaknacht. Niks aan te doen.

Bikkel. Ik trek het echt niet meer sinds ik opvliegers heb. Gelukkig kan ik het vaak wel onder de 30 graden houden. 

Ik heb overigens geen airco, maar zou hem waarschijnlijk wel aanschaffen als het een maand lang rond de 30 graden zou zitten.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

12-09-2022 om 18:33

wij zitten met stroom op 4885 kWh
Gemiddeld is 4450 kWh ( voor 5 personen en meer)

we zitten 3 keer zo hoog als mijn ouders zie ik nu  maar zij hebben een hogere gas rekening

Oh en ik hoor net dat we vorig jaar een pomp hebben geïnstalleerd , zodat de vloerverwarming niet steeds aan blijft. 

Paracelsus schreef op 12-09-2022 om 18:33:

wij zitten met stroom op 4885 kWh
Gemiddeld is 4450 kWh ( voor 5 personen en meer)

we zitten 3 keer zo hoog als mijn ouders zie ik nu maar zij hebben een hogere gas rekening

Oh en ik hoor net dat we vorig jaar een pomp hebben geïnstalleerd , zodat de vloerverwarming niet steeds aan blijft.

Dan zit je niet eens zo gek ver boven het gemiddelde. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.