Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
ZanyHeron88
10-09-2022 om 19:45
Daglichtlamp schreef op 10-09-2022 om 19:44:
[..]
En dan ben je met zelf verdiend inkomen altijd beter uit, dan mag je die alimentatie gewoon besteden aan de kinderen, terwijl als je in de bijstand zit je 100 % van de alimentatie moet inleveren. Denk bijvoorbeeld ook aan die auto. Dat maakt dat je je kinderen veel goedkoper kunt vervoeren dan wanneer je voor hun en voor jezelf bus- en treinkaartjes moet kopen. In het voorbeeld wordt er verder van uitgegaan dat de woonlasten voor het bijstandsgezin veel lager zijn dan voor het andere gezin. Maar ook dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Het sommetje is gewoon niet op die manier te maken.
Je komt met een modaal inkomen niet in aanmerking voor sociale woningbouw.
NippyDunlin42
10-09-2022 om 19:48
redbulletje schreef op 10-09-2022 om 19:41:
[..]
Als ik de nieuwsberichten over pensioenen lees ziet het er op dat front sowieso niet rooskleurig uit voor mensen die van reguliere pensioenfondsen afhankelijk zijn.
Als we naar jou luisteren zitten we als ik pensioen krijg allemaal bloembollen te eten. Is best mogelijk, maar dat zie ik tegen die tijd dan wel. Dit pessimisme helpt ook niet om de economie een beetje te laten draaien.
wild-flower
10-09-2022 om 19:52
Leerling (11) valt om van de honger omdat gezin zonder geld zit .
Een 11-jarige leerling van de Rotterdamse basisschool De Catamaran is maandag duizelig geworden door ondervoeding. Zijn gezin had geen geld meer voor eten en zat daardoor het hele weekend met een lege maag .
Daglichtlamp
10-09-2022 om 19:56
Paracelsus schreef op 10-09-2022 om 19:45:
[..]
Nee, maar het moment van begin van huren telt, niet het inkomen wat je op dit moment hebt. Dus er zijn meer dan genoeg scheefwoners. Daarnaast heb je de mensen die op een gunstig moment gekocht hebben, die ook veel minder kwijt zijn aan wonen dan mensen die 'sociaal' huren.
Rondstruiner
10-09-2022 om 21:06
Paracelsus schreef op 10-09-2022 om 19:45:
[..]
Jawel hoor, als alleenstaande kom je tot een jaarinkomen van 40.700 in aanmerking voor een sociale huurwoning. Voor tweeverdieners 45.000.
Modaal is 38.000.
Schommelstoel
10-09-2022 om 21:55
Rondstruiner schreef op 10-09-2022 om 19:25:
Mensen met een inkomen op of net boven minimumloon die net buiten alle extra's en toeslagen vallen, die hebben het wel regelmatig slechter denk ik. Dat vind ik echt een hele slechte zaak.
Ik zit in zo'n situatie. Vanuit een arbeidsongeschiktheidsuitkering (via UWV) op het sociaal minimum (bijstandsniveau alleenstaande) ben ik een aantal jaar geleden gaan werken. Omdat mijn gezondheid iets verbeterde. Iets. Ik werk nu heel erg parttime, een paar uur per week voor het minimumloon. Aangevuld door het UWV.
Voorheen kon ik naast mijn UWV uitkering aanspraak maken op inkomensondersteuning vanuit de gemeente: kortingspas, gratis naar de bieb, langdurigheidstoeslag, kwijtschelding gemeentelijke belastingen en waterschapsbelasting, bijzondere bijstand in noodgevallen, etc: het hele pakket aan voordelen.
Toen ik ging werken kwam ik iets boven het sociaal minimum uit en raakte ik al die voordeeltjes ineens kwijt. Plus de huurtoeslag die met tientjes tegelijk omlaag ging. En nu zit ik weer net heel iets boven de grens voor de energietoeslag.
Onder aan de streep ben ik er financieel op achteruit gegaan door te gaan werken. En niet 20 euro per maand, maar ik heb nu ruim meer dan 100 euro minder te besteden per maand. Dat is veel als je op het minimum leeft. Natuurlijk levert werken ook voordeel doordat ik aan mijn cv werk en zinvol werk doe en meedraai in de maatschappij en alles. Allemaal mooi en aardig, maar daar koop ik geen boterhammen voor.
Het enige wat echt zou helpen, is dat ze er in Den Haag voor gaan zorgen dat er minder belasting wordt ingehouden op de allerlaagste inkomens (uit arbeid). Dan pas loont werken echt.
ZanyHeron88
10-09-2022 om 21:56
Rondstruiner schreef op 10-09-2022 om 21:06:
[..]
Jawel hoor, als alleenstaande kom je tot een jaarinkomen van 40.700 in aanmerking voor een sociale huurwoning. Voor tweeverdieners 45.000.
Modaal is 38.000.
Ik ben er nooit voor in aanmerking gekomen in elk geval. Enorm lange wachttijd en eer je aan de beurt ben zit je vaak al boven modaal als tweeverdiener.
NocturnalMule38
11-09-2022 om 01:12
Paracelsus schreef op 10-09-2022 om 19:28:
[..]
Nou ik weet wel wat hoor. Ik ga lekker moestuinieren en mijn kinderen helpen met hun huiswerk ( minima krijgen hier overigens geld voor bijles, dus misschien hoef ik dat dan überhaupt niet te doen.
Ik lees al een tijdje mee zonder te reageren maar kan het nu toch niet laten.
Er valt mij op dat jij de bijstand wel heel ideaal voorsteld. Dat je dan alles maar krijgt.
Ik leef nu ruim 17 jaar van de bijstand. 15 jaar hiervan met kind. Laatste 2 jaar alleenstaande.
Ik heb veel zien veranderen in deze jaren. En niet ten gunste van degene in de bijstand.
Ik woon niet in een gemeente waar ze slecht zijn voor mensen in de bijstand en werkenden tot 120% van minimumloon . Maar ze hebben hier echt niet alle regelingen die steeds genoemd worden. Een selectie hiervan.
Zwemles moest ik gewoon zelf betalen bv. Niks mis mee hoor het is zeker geen klacht maar het beeld dat je alles maar krijgt is zeer irritant.
Zorgverzekering kun je hier via de gemeente afsluiten. 179 per maand incl eigen risico en tandarts. Ik mask er gebruik van omdat ik een vrij lange lijst chronische aandoeningen heb dus meestal eerste kwartaal al door eigen risico heen. Ligt beetje aan planning van jaarlijkse controles. Voor mij dus niet perse ongundtig en het geeft mij rust.
Nu als alleenstaande hebben ze voor het eerst een meedoenpremie voor volwassenen. 150 per jaar. Kun je naar eigen inzicht en behoefte inzetten voor sport, bioscoop, theater, museum, bieb, enz. Gaat via een soort gemeentelijke webshop. Je krijgt het geld dus niet op je rekening. Mooi systeem maar dit jaar voor het eerst.
Bijzondere bijstand is uitgedund. Ik krijg nog wel een dieetvergoeding ( medisch noodzakelijk) maar die is 50 euro lager . Dieet is niet goedkoper geworden.
Gemeentelijke belastingen moest ik afgelopen 2 jaar gewoon betalen. Waarom ? Ik had gespaard voor een , noodzakelijke, verhuizing. Ik kom nog niet in de buurt van de 7000 euro die ik zou mogen hebben als alleenstaande hoor het was net boven de 1500 . En voor gemeentelijke belastingen gelden andere normen. Dus 760 betalen. Hoe ik ooit het geld bijelkaar moet sparen zonder het , illegaal, in een oude sok te sparen is mij een raadsel. Niet dat ik me hier sowieso druk om hoef te maken want geld is naar noodzakelijke ( nee ik ga niet vertellen waarvoor ) juridische hulp gegaan. Toevoeging had ik maar advocaat stopte en kreeg geen andere met toevoeging. Ook geen bijzondere bijstand en advocaat was wel nodig. Dus met dat alles maar krijgen valt het reuze mee.
En ik woon niet in een gemeente die slecht is voor de minima. En ik vind ook niet dat ik alles maar zou moeten krijgen.
Maar dat beeld dat je alles maar krijgt, en uiteraard lui en fraude pleegt. Nu natuurlijk helemaal .. dat ben ik zo zat !
ik zou dolgraag nog willen werken! Ook als ik niks meer te besteden had dan nu . Maar helaas dat gaat noiit lukken.
En nee werkenden hebben het zeker niet perse beter ! Maar zou jij echt met mij willen ruilen ? Dan wel met alles ..
Ik wel met jou, vandaag nog! Ik mis mijn werk ! Ik mis nuttig zijn. Ik zou mijn gezonde lijf weer ff willen ervaren.
Ik zit momenteel met oa heftige ptss op de bank. Hulp krijg misschien vanaf november volgend jaar. Er is wel hulp beschikbaar maar dan moet ik 300 per maand meebrengen.
Mijn lijf heeft te lijden onder de stress want mijn fysieke aandoeningen vlammen op onder stress. Vroeger was hier bijzondere bijstand voor ( nog geen 10 jaar terug)
En nee bijstand heeft het niet alleen zwaar. Zeker niet ! Maar het ook geen eeuwige hangmat vakantie.
wilde ik toch even kwijt. Blind die achterlijke filmpjes geloven..
Van mij mag jij het zieligste zijn hoor. Echt maar wel met eerlijke feiten en niet met onzin bedragen die je allemaal in de bijstand zou ontvangen.
NocturnalMule38
11-09-2022 om 01:20
Paracelsus schreef op 10-09-2022 om 19:28:
[..]
Nou ik weet wel wat hoor. Ik ga lekker moestuinieren en mijn kinderen helpen met hun huiswerk ( minima krijgen hier overigens geld voor bijles, dus misschien hoef ik dat dan überhaupt niet te doen.
Gelul.. zal heus in aantal gemeentes zo zijn maar zeker niet overal!
Waar haal je dit beeld toch vandaan?
Mijn zoon heeft 4 jaar geleden mazzel gehad. Op zijn middelbare school zat een commerciële huiswerkbegeleiding wat minimaal 300 euro per maand was. Bij 2 keer per week begeleiding. Zoon liep het niet goed maar wilde wel en school mocht 2 leerlingen per jaar aanwijzen die gratis gebruik mlxhtwn maken. Zoon ging 3 keer per week en dat was anders 450 euro geweest.
Is een school van bijna 2000 leerlingen dus puur geluk en natuurlijk ook motivatie van zoon.
Dus voor minima gratis ? Mwah er zitten wel meer dan 2 op deze school.
ZanyHeron88
11-09-2022 om 03:06
Missingyoumuch schreef op 11-09-2022 om 01:12:
[..]
En nee bijstand heeft het niet alleen zwaar. Zeker niet ! Maar het ook geen eeuwige hangmat vakantie.
wilde ik toch even kwijt. Blind die achterlijke filmpjes geloven..
Van mij mag jij het zieligste zijn hoor. Echt maar wel met eerlijke feiten en niet met onzin bedragen die je allemaal in de bijstand zou ontvangen.
Ik heb jarenlang gewerkt in deze gemeente en heb genoeg voorbij zien komen qua vergoedingen in de bijstand en voor minima. De gemeente waar ik het over heb ik echt heel ruimhartig . Over andere gemeentes kan ik niet spreken. Mijn pijnpunt zit meer op het feit dat werken soms niet loont. Dat moet echt anders is Nederland. Ik heb genoeg mensen ( vooral moeders) aan mijn bureau gehad die zeiden. Ik ga echt niet een dag extra werken, want dan snij ik mezelf in de vingers qua toeslagen, dat scheelt echt soms echt meer dan 100 euro per maand.
Ik zeg nergens dat mensen het in de bijstand makkelijk hebben. Maar veel werkende hebben het op dit moment ook niet meer makkelijk. Het verschil tussen iemand in de bijstand / minima en iemand met een modaal inkomen wordt steeds kleiner en deze laatste groep dreigt ook gewoon kopje onder te gaan nu alles stijgt .
ShowyHummingbird30
11-09-2022 om 07:37
Niemand beweert dat de bijstand een vetpot is. Maar wat ik zelf ook merk is dat als je net daarboven zit, een hoop regelingen en extras opeens weg vallen. Waardoor je als werkende met laag inkomen opeens minder koopkracht hebt dan iemand met een uitkering. Zie bijvoorbeeld de energietoeslag van inmiddels 1300 euro. Dat is ruim honderd euro per maand die je misloopt als je een paar euro boven het minimumloon verdient.
Herfstappeltaart
11-09-2022 om 08:01
Coreopsis schreef op 11-09-2022 om 07:37:
Niemand beweert dat de bijstand een vetpot is. Maar wat ik zelf ook merk is dat als je net daarboven zit, een hoop regelingen en extras opeens weg vallen. Waardoor je als werkende met laag inkomen opeens minder koopkracht hebt dan iemand met een uitkering. Zie bijvoorbeeld de energietoeslag van inmiddels 1300 euro. Dat is ruim honderd euro per maand die je misloopt als je een paar euro boven het minimumloon verdient.
Dat is inderdaad krom maar ik denk altijd maar: mensen met een uitkering hebben die niet voor niets. Het is niet alleen een financieel plaatje maar meestal wordt er ook nog pijn of ander ongemak geleden. De sociale status is laag, contacten vaak moeilijk of niet aanwezig. Altijd die afhankelijkheid, controle van instanties, beperking van je vrijheid van handelen en uitgaven.....ik zou niet graag ruilen met iemand die een uitkering heeft.
Desalniettemin heb je inderdaad gelijk dat het zuur is voor een werkende die net boven die grens uitkomt. Daar moet iets aan veranderen. Maar iemand met een uitkering iets misgunnen zoals sommigen hier lijken te doen vind ik jaloers en vervelend overkomen.
Rondstruiner
11-09-2022 om 08:08
Coreopsis schreef op 11-09-2022 om 07:37:
Maar er zijn wel degelijk mensen die dat beweren, er worden plaatjes geplaatst waarin staat dat bijstand beter is dan een inkomen van 46.000, er wordt gezegd: geeft mij maar bijstand, ga ik lekker in mijn moestuin rommelen (waar wil je die moestuin precies van betalen?).
Volgens mij is iedereen het er verder wel over eens dat werkenden met een minimuminkomen helemaal de klos zijn.
ZanyHeron88
11-09-2022 om 08:30
Rondstruiner schreef op 11-09-2022 om 08:08:
[..]
Maar er zijn wel degelijk mensen die dat beweren, er worden plaatjes geplaatst waarin staat dat bijstand beter is dan een inkomen van 46.000, er wordt gezegd: geeft mij maar bijstand, ga ik lekker in mijn moestuin rommelen (waar wil je die moestuin precies van betalen?).
Volgens mij is iedereen het er verder wel over eens dat werkenden met een minimuminkomen helemaal de klos zijn.
Met alle toeslagen die er nu zijn ben je inderdaad soms beter af met een minimum inkomen of een bijstandsuitkering.
Ik heb nu een moestuin en het kost me bijna niets. Zaadjes komen uit de vruchten en ik leg ze op een schaaltje onder een keukenpapiertje om te ontkiemen. Daarna gaan ze de tuin in.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.