Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
NippyDunlin42
10-09-2022 om 18:34
Poezie schreef op 10-09-2022 om 18:30:
[..]
Voor sommige mensen is het zeker wel een must om een auto te hebben voor werk. Als je in de nachtdienst werkt of heel Nederland door moet naar plekken waar geen ov komt bijvoorbeeld.
Ja eens, in sommige situaties moet het wel.
NippyDunlin42
10-09-2022 om 18:35
Maar in de CAO's voor de zorg krijg je 9 ct/km en kun je je eindejaarsuitkering vaak inruilen.
LostJellyfish83
10-09-2022 om 18:36
Paracelsus schreef op 10-09-2022 om 18:12:
ik heb het even opgezocht en het klopt. Als minima kan je blijkbaar een hoge zorgverzekering afsluiten voor minimale kosten. Echt bizar. Ik heb dus een groot eigen risico, om zo geld te besparen. Alleen een probleem als ik wel wat krijg.
Ik voel me nu even genaaid
In mijn gemeente betaal je (als minima) per maand 180 euro aan de zorgverzekering. Daar zit tandarts en fysio en het eigen risico dan al bij in.
Dat is duurder dan wat ikzelf betaal voor hetzelfde pakket 🤔
NippyDunlin42
10-09-2022 om 18:40
Mug schreef op 10-09-2022 om 18:36:
[..]
In mijn gemeente betaal je (als minima) per maand 180 euro aan de zorgverzekering. Daar zit tandarts en fysio en het eigen risico dan al bij in.
Oh echt?
Ik ben niet helemaal gezond en heb daarom een goede verzekering en werk wat minder. Dat is ook niet eerlijk, maar ja..
Ik ben wel blij om te zien dat de mensen toch redelijk rond zouden moeten komen.
Mischa83
10-09-2022 om 18:40
Paracelsus schreef op 10-09-2022 om 18:31:
[..]
Ja en zorgelijk dat dit een inkomen is van boven modaal. Werken loont echt niet in dit soort situaties
Zeker, ik kan me heel goed voorstellen dat je dan als alleenstaande ouder toch gaat kijken of je minder uren kunt werken en meer aanspraak kunt maken op toeslagen. Er wordt namelijk vrij makkelijk gesproken over mensen die werken, die mogen niet klagen want die hebben een goed inkomen. Maar eerlijk; ga dr maar aan staan als fulltime werkende alleenstaande ouder! Nadeel voor het grotere geheel als werken niet meer loont is natuurlijk een onevenredige aanspraak op voorzieningen zoals toeslagen en bijzondere bijstand.
Ik wil daar overigens niet mee zeggen dat uitkeringsgerechtigden in een benijdenswaardige positie zitten. Het wordt voor een groot deel van de mensen gewoon moeilijker om rond te komen.
NippyDunlin42
10-09-2022 om 18:42
Oh ja ze zegt zelf autokosten zijn minimaal. Dat geloof ik ook wel want ze neemt geen afschrijving ofzo mee.
Mischa83
10-09-2022 om 18:45
Mug schreef op 10-09-2022 om 18:36:
[..]
Het lullige is natuurlijk wel dat de mensen met een hoger inkomen wat betreft zorgverzekering een hoger eigen risico durven te nemen; als je het niet gebruikt heb je mazzel! Als je het wel gebruikt spreek je je reserves aan.
T zelfde geldt voor bijvoorbeeld aanbiedingen in de supermarkt; hogere inkomens kunnen aanbiedingen in grotere hoeveelheden inslaan, terwijl de lagere inkomens zich dat niet kunnen veroorloven en daardoor ironisch genoeg juist meer betalen.
redbulletje
10-09-2022 om 18:49
Ik lees net dat de CU voor een langdurige betalingsregeling is voor mensen met energieschulden. Lekker dan, half Nederland de schulden in willen jagen waardoor ze de rest van hun leven klem zitten ipv te willen zorgen dat we schuldenvrij de winter door kunnen komen. Laten ze eerst wat aan die oneerlijke belastingen doen waardoor wij hier veel duurder uit zijn dan in onze buurlanden. Het zou beter zijn dat wanbeleid financieel afgestraft zou worden zoals ons gas goedkoop aan t buitenland verkopen en de Nederlanders laten vertrekken.
ZanyHeron88
10-09-2022 om 18:51
Mischa83 schreef op 10-09-2022 om 18:45:
[..]
Het lullige is natuurlijk wel dat de mensen met een hoger inkomen wat betreft zorgverzekering een hoger eigen risico durven te nemen; als je het niet gebruikt heb je mazzel! Als je het wel gebruikt spreek je je reserves aan.
T zelfde geldt voor bijvoorbeeld aanbiedingen in de supermarkt; hogere inkomens kunnen aanbiedingen in grotere hoeveelheden inslaan, terwijl de lagere inkomens zich dat niet kunnen veroorloven en daardoor ironisch genoeg juist meer betalen.
Bij deze berekening is de werkende met een boven modaal salaris dus slechter uit qua wat ze onderaan de streep overhoud dan degene die in de bijstand zit. Het scheelt gewoon dik 6000 euro. Dat is veel hoor.
ZanyHeron88
10-09-2022 om 18:52
redbulletje schreef op 10-09-2022 om 18:49:
Ik lees net dat de CU voor een langdurige betalingsregeling is voor mensen met energieschulden. Lekker dan, half Nederland de schulden in willen jagen waardoor ze de rest van hun leven klem zitten ipv te willen zorgen dat we schuldenvrij de winter door kunnen komen. Laten ze eerst wat aan die oneerlijke belastingen doen waardoor wij hier veel duurder uit zijn dan in onze buurlanden. Het zou beter zijn dat wanbeleid financieel afgestraft zou worden zoals ons gas goedkoop aan t buitenland verkopen en de Nederlanders laten vertrekken.
Onze inflatie is bijna het grootste van de Eu. Als het op deze manier doorgaat is onze koopkracht binnen 5 jaar gehalveerd. ( hoorde ik een econoom zeggen)
En dat komt grotendeels door de keuzes die onze overheid maakt
NippyDunlin42
10-09-2022 om 18:52
Ik zit net bij een meneer te kijken die het helemaal afschiet. Daar zit ook wat in, niet iedere bijstandsgerechtigde krijgt van de gemeente al die extraatjes, de waarheid zal wat meer in het midden liggen denk ik.
Mischa83
10-09-2022 om 18:53
Paracelsus schreef op 10-09-2022 om 18:51:
[..]
Bij deze berekening is de werkende met een boven modaal salaris dus slechter uit qua wat ze onderaan de streep overhoud dan degene die in de bijstand zit. Het scheelt gewoon dik 6000 euro. Dat is veel hoor.
Ja is waar, dat is veel geld inderdaad. Plus de druk die het oplevert om als alleenstaande ouder fulltime te werken.
ZanyHeron88
10-09-2022 om 18:57
Elaine68 schreef op 10-09-2022 om 18:52:
Ik zit net bij een meneer te kijken die het helemaal afschiet. Daar zit ook wat in, niet iedere bijstandsgerechtigde krijgt van de gemeente al die extraatjes, de waarheid zal wat meer in het midden liggen denk ik.
Annemarie van Gaalen ( schrijf ik het goed zo) niet de minste op financieel gebied. Heeft jaren geleden ook al aangegeven dat werken soms niet loont. Bij ons in de gemeente krijg je dus wel veel van dit soort extra’s. Kinderen krijgen gratis zwemles enzo, terwijl ik me er blauw aan betaal.
ZanyHeron88
10-09-2022 om 19:04
kinderen van minima krijgen hier gratis een rotterdampas de jongeren krijgen p.p 500 euro op de pas die ze weer kunnen besteden. Daarnaast krijgen ze nog zwemles, kunnen ze iets doen met cultuur, ze krijgen een bedrag of tegemoetkoming voor een chromebook. Dat is bij elkaar echt veel hoor.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.