Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Angela1967 schreef op 07-09-2022 om 17:25:

https://www.nu.nl/klimaat/6222344/thuiswerken-carpoolen-of-de-trein-forens-kan-miljoenen-vaten-olie-besparen.html

"Ask not what your overheid van do for you, ask what you can do for yourself "!
Gr Angela

Je bespaart olie, maar zoals in het artikel ook staat: gas gaat weer enorm omhoog, al die individuele huizen die verwarmd moeten worden. 

Mevrouw75 schreef op 08-09-2022 om 12:59:

[..]

Je bespaart olie, maar zoals in het artikel ook staat: gas gaat weer enorm omhoog, al die individuele huizen die verwarmd moeten worden.

Voor thuiswerken, maar als er al een huisgenoot thuiswerkt die het huis toch al verwarmt, dan is het alsnog een goed idee

En waar mogelijk de trein, fiets en carpoolen ipv in je eentje in de auto bespaart natuurlijk heel veel. 

Rondstruiner schreef op 08-09-2022 om 13:44:

[..]

Voor thuiswerken, maar als er al een huisgenoot thuiswerkt die het huis toch al verwarmt, dan is het alsnog een goed idee

En waar mogelijk de trein, fiets en carpoolen ipv in je eentje in de auto bespaart natuurlijk heel veel.

Ik ga juist met de auto omdat de trein zo belachelijk duur is. Overigens alleen als het niet anders kan, fiets heeft altijd de voorkeur.

Envelop schreef op 08-09-2022 om 13:47:

[..]

Ik ga juist met de auto omdat de trein zo belachelijk duur is. Overigens alleen als het niet anders kan, fiets heeft altijd de voorkeur.

Ja, dat is stom van jouw werkgever dan, dat ze dat niet vergoeden. Bij mijn werk vergoedt de werkgever ov volledig, de auto krijg je maar deels vergoed. Dat geldt voor meer werkgevers, met name de grotere.

[..]

Maar eh, de benzine is toch ook belachelijk duur, hoor ik de hele tijd? Ik rij zelf geen auto en doe alles met fiets of ov, dus geen idee wat autorijden precies kost. 

Maar jij zegt dus eigenlijk dat met de verhoogde benzineprijzen ov nog steeds duurder is dan autorijden? Dan vallen de benzineprijzen nog wel mee wat mij betreft.

Rondstruiner schreef op 08-09-2022 om 13:49:

[..]

Ja, dat is stom van jouw werkgever dan, dat ze dat niet vergoeden. Bij mijn werk vergoedt de werkgever ov volledig, de auto krijg je maar deels vergoed. Dat geldt voor meer werkgevers, met name de grotere.

Ik heb een eigen bedrijf. OV is echt belachelijk duur en niet alles is even goed bereikbaar. Toen ik in loondienst was nam ik graag de trein en als je een dagelijks traject hebt kan je vast nog een abbo afsluiten en ben je goedkoper uit.

Voor enkele ritten is de auto idd nog iets goedkoper.

Mevrouw75 schreef op 08-09-2022 om 12:59:

[..]

Maar zonnepanelengebruikers kunnen daar weer een bijdrage leveren door via zelf opgewekte energie infraroodpanelen te gebruiken. En als groene energieleveranciers steeds minder fossiele energie leveren hoef je daar niet eens zelf zonnepanelen voor te hebben natuurlijk. 

gr Angela

[..]

Ik ga juist met de auto omdat de trein zo belachelijk duur is. 

maar dat is omdat jij de kosten van de vervuiling niet betaalt. Voor jou als individu is auto wellicht goedkoper, maar voor ons allemaal is het duurder want schadelijker.

gr Angela

Ainne schreef op 08-09-2022 om 11:39:

Ik heb een vraag waarvoor ik net uitgebreid gegoogeld heb, en nog kan ik geen eenduidig antwoord vinden.

Onze wasmachine heeft een ecostand voor de 40-gradenwas. Die duurt 3,5 uur. Maar als ik de daily-wash-stand gebruik (die staat standaard op 60 graden, maar die kan ik naar 30 or 40 graden aanpassen), ben ik met een uur klaar. Hoe kan 3,5 uur nou minder electriciteit verbruiken dan 1 uur? Ik snap dat het met sneller opwarmen te maken heeft, maar 1 uur of 3,5, is nogal een verschil. En zelfs op internet zie ik toch wel verschillende verhalen.
Voor de vaatwasser hetzelfde eigenlijk. 3,5 uur op de eco-stand, of een snelle drie kwartier...
Ik heb geen fancy app trouwens, maar ik zou op zich wel de meterstand kunnen aflezen.

Ik had en heb hetzelfde. Met name de vaatwasser (open keuken) staat ruim 3 uur constant te rammelen op de eco stand terwijl het automatische programma er nog geen anderhalf uur over doet. Op de eco stand is veel vaat nog vochtig waardoor ik alles nog moet nadrogen. De automatische stand gebruikt sensoren om de hoeveelheid en mate van vuil te meten en past zich dus automatisch aan. Ik gebruik eco niet meer. Overigens een Bosch van 4 maanden oud. Bij de wasmachine, een Bosch van 1 jaar oud vind ik de was er niet lekker uitkomen en het droogt veel 'harder' en kreukeliger op, het lijkt wel of er nog wasmiddel in zit en niet voldoende uitgespoeld wordt. Ook vond ik niet alles er schoon uitkomen in tegenstelling tot een kort programma op 40 graden.

arnica25 schreef op 08-09-2022 om 14:28:

[..]

Bij de wasmachine, een Bosch van 1 jaar oud vind ik de was er niet lekker uitkomen en het droogt veel 'harder' en kreukeliger op, het lijkt wel of er nog wasmiddel in zit en niet voldoende uitgespoeld wordt. Ook vond ik niet alles er schoon uitkomen in tegenstelling tot een kort programma op 40 graden.

Minder wasmiddel toevoegen kan hier heel goed het probleem oplossen. Ik gebruik maar 1/3 van de aanbevolen hoeveelheid of nog minder. Ik gebruik azijn als wasverzachter, dat lost de laatste zeepresten op. Hoewel ik daarvan denk dat het meer psychologisch is want de hoeveelheid azijn in het toch sterkere schoonmaakazijn is ook maar minimaal 90% is gewoon water. 

Envelop schreef op 08-09-2022 om 14:04:

[..]

Ik heb een eigen bedrijf. OV is echt belachelijk duur en niet alles is even goed bereikbaar. Toen ik in loondienst was nam ik graag de trein en als je een dagelijks traject hebt kan je vast nog een abbo afsluiten en ben je goedkoper uit.

Voor enkele ritten is de auto idd nog iets goedkoper.

Tja, dan is het een ander verhaal, dan is het onderdeel van de kosten die jij maakt en in rekening brengt bij je klanten neem ik aan. Maar de meeste mensen met een betaalde baan zijn in loondienst.

En ik zei bewust nadrukkelijk: "waar mogelijk de trein, fiets en carpoolen ipv alleen in de auto", juist omdat er altijd wel iemand is die dan roept: 'ja maar, dat kan bij mij niet'. Maar bij veel mensen die nu de auto pakken kan het wel, daar gaat het om.

Rondstruiner schreef op 08-09-2022 om 14:33:

[..]

Tja, dan is het een ander verhaal, dan is het onderdeel van de kosten die jij maakt en in rekening brengt bij je klanten neem ik aan. Maar de meeste mensen met een betaalde baan zijn in loondienst.

En ik zei bewust nadrukkelijk: "waar mogelijk de trein, fiets en carpoolen ipv alleen in de auto", juist omdat er altijd wel iemand is die dan roept: 'ja maar, dat kan bij mij niet'. Maar bij veel mensen die nu de auto pakken kan het wel, daar gaat het om.

Ik vind het echt te makkelijk gedacht je hebt het alleen over woon, werkverkeer waarbij het in een enkele geval goedkoper is. Je geeft aan dat het al enorm bespaart, ik reageer daarop omdat dat in de meeste gevallen niet zo is, het is voor het milieu natuurlijk wel minder belastend maar dat is een andere discussie.

En nee, met het werk wat ik doe kan ik reiskosten, ook zakelijk, niet direct in rekening brengen aan een klant maar ik realiseer mij dat dat voor veel bedrijven wel zo is. 

Envelop schreef op 08-09-2022 om 15:20:

[..]

Ik vind het echt te makkelijk gedacht je hebt het alleen over woon, werkverkeer waarbij het in een enkele geval goedkoper is. Je geeft aan dat het al enorm bespaart, ik reageer daarop omdat dat in de meeste gevallen niet zo is, het is voor het milieu natuurlijk wel minder belastend maar dat is een andere discussie.

Ah, jij hebt het over iets heel anders. Het ging helemaal niet over geld besparen, maar over energie besparen, in dit geval olie. We hadden het over dit artikel:

https://www.nu.nl/klimaat/6222344/thuiswerken-carpoolen-of-de-trein-forens-kan-miljoenen-vaten-olie-besparen.html

En dan is het een feit dat als iedereen die dat zou kunnen de fiets of ov zou pakken ipv de auto, of zou carpoolen, dat dat een enorme besparing zou zijn ja. Een energiebesparing dus, wat in deze tijd een goed idee is.

Rondstruiner schreef op 08-09-2022 om 15:27:

[..]

Ah, jij hebt het over iets heel anders. Het ging helemaal niet over geld besparen, maar over energie besparen, in dit geval olie. We hadden het over dit artikel:

En dan is het een feit dat als iedereen die dat zou kunnen de fiets of ov zou pakken ipv de auto, of zou carpoolen, dat dat een enorme besparing zou zijn ja. Een energiebesparing dus, wat in deze tijd een goed idee is.

Ah vandaar, het topic gaat over rondkomen en ik had het artikel niet gelezen. Dan snap ik jou idd.

maar dat is toch gewoon hetzelfde tegenwoordig?
Gr Angela 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.