Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
ToetieToover
07-09-2022 om 13:20
Hé gaat het hier gezellig over moestuinieren!
Heb je zelf geen geschikte tuin of niet veel tijd dan heb ik een tip: word vrijwilliger op de plaatselijke stadsmoestuin. Of begin er één, kan ook, gemeenten werken graag mee. Wij produceren voor de voedselbank en als vrijwilliger mag je uiteraard zelf oogst meenemen.
Dit is een verkapte werving
Mensen konden bij ons ook hun overgebleven zaailingen brengen, en we organiseren een ruilmarkt voor (baby)planten en (zelfoogst)dagen. Zo kom je aan heel veel variatie in groenten en fruit.
We organiseren ook kookles voor voedselbank klanten omdat die soms niet weten wat ze aan moeten met (onze) verse spullen (ja, triest), dat was een groot succes en heel gezellig met een groepje samen eten. Schrijnende verhalen wel, ik voel me altijd weer een tijdje heel rijk na zo’n kooksessie.
Voor de Japanse wijnbes moet ik toch even ‘waarschuwen’ want hij woekert nog erger dan bramen en frambozen. Hij kan heel goed tegen droogte en groeit ook nog prima in een forse pot. De stekels zijn vreselijk. Echt horror. Maar de vruchten maken alle nadelen weer goed 😊.
Rockstar
07-09-2022 om 13:34
Yumi schreef op 07-09-2022 om 13:13:
[..]
Ga dat in het voorjaar eens proberen
Ja, is leuk! Meer dan een uitgelopen aardappeltje uit je supermarkt zakje of de zaadjes van een paprika (of peper?) die door je spaghetti is gegaan heb je niet nodig, met een beetje aarde en wat water dan. Avocado schijn je ook te kunnen groeien uit een opgevroten exemplaar.
ZanyHeron88
07-09-2022 om 13:34
ToetieToover schreef op 07-09-2022 om 13:20:
Hé gaat het hier gezellig over moestuinieren!
![]()
Heb je zelf geen geschikte tuin of niet veel tijd dan heb ik een tip: word vrijwilliger op de plaatselijke stadsmoestuin. Of begin er één, kan ook, gemeenten werken graag mee. Wij produceren voor de voedselbank en als vrijwilliger mag je uiteraard zelf oogst meenemen.
Dit is een verkapte werving![]()
Mensen konden bij ons ook hun overgebleven zaailingen brengen, en we organiseren een ruilmarkt voor (baby)planten en (zelfoogst)dagen. Zo kom je aan heel veel variatie in groenten en fruit.
We organiseren ook kookles voor voedselbank klanten omdat die soms niet weten wat ze aan moeten met (onze) verse spullen (ja, triest), dat was een groot succes en heel gezellig met een groepje samen eten. Schrijnende verhalen wel, ik voel me altijd weer een tijdje heel rijk na zo’n kooksessie.
Voor de Japanse wijnbes moet ik toch even ‘waarschuwen’ want hij woekert nog erger dan bramen en frambozen. Hij tkan heel goed tegen droogte en groeit ook nog prima in een forse pot. De stekels zijn vreselijk. Echt horror. Maar de vruchten maken alle nadelen weer goed 😊.
Bedank voor de tip, misschien kan ik hem in een bak plaatsen.
En wat super leuk van de plaatselijke stads moestuin. Dat ken ik helemaal niet. Helaas heb ik geen tijd, maar mocht dat veranderen ga ik er over na denken
Rockstar
07-09-2022 om 13:35
Paracelsus schreef op 07-09-2022 om 13:34:
[..]
Bedank voor de tip, misschien kan ik hem in een bak plaatsen.
En wat super leuk van de plaatselijke stads moestuin. Dat ken ik helemaal niet. Helaas heb ik geen tijd, maar mocht dat veranderen ga ik er over na denken
Oké, dan ga ik die volgend jaar kopen ergens. Ik wil graag iets wat woekert, dat betekent dat ik het lastig vermoord. 
Madamecannibale
07-09-2022 om 13:36
Rockstar schreef op 07-09-2022 om 13:35:
[..]
Oké, dan ga ik die volgend jaar kopen ergens. Ik wil graag iets wat woekert, dat betekent dat ik het lastig vermoord.
Ik raad munt aan
ZanyHeron88
07-09-2022 om 13:45
[..]
dat is ook altijd mijn instelling.
Aardbeien, bramen, frambozen doen het hier fantastisch. Fruitbomen gaan ook heel goed. Maar ik heb wel eco rassen. ( ik dacht dat het die naam heeft) dat zijn bomen die niet gevoelig zijn voor ziektes enzo
Rockstar
07-09-2022 om 13:55
Madamecannibale schreef op 07-09-2022 om 13:36:
[..]
Ik raad munt aan
Maar dat lust ik niet. 
Lollypopje
07-09-2022 om 14:59
Madamecannibale schreef op 07-09-2022 om 13:36:
[..]
Ik raad munt aan
Zelfs dat heb ik dood weten te krijgen 😳
Ysenda
07-09-2022 om 15:24
[..]
En wat vinden je buren daarvan?
Ik hoor mijn buurman klagen over de bamboe van zijn buren. Vervelende is dat die oprukt naar mijn postzegel.
ZanyHeron88
07-09-2022 om 15:27
Ysenda schreef op 07-09-2022 om 15:24:
[..]
Ik hoor mijn buurman klagen over de bamboe van zijn buren. Vervelende is dat die oprukt naar mijn postzegel.
Bamboe is niet te vergelijken met bramen. Vind ik dan. Bamboe is echt bijna niet meer uit te roeien als het in je tuin woekert. Bamboe moet verplicht in bakken vind ik
Ysenda
07-09-2022 om 15:36
Paracelsus schreef op 07-09-2022 om 15:27:
[..]
Bamboe is niet te vergelijken met bramen. Vind ik dan. Bamboe is echt bijna niet meer uit te roeien als het in je tuin woekert. Bamboe moet verplicht in bakken vind ik
![]()
Ik dacht ook aan afgraven en een damwand tot 10 meter diep plaatsen maar dat vind mijn buurman weer geen goed idee.
ZanyHeron88
07-09-2022 om 15:41
Ysenda schreef op 07-09-2022 om 15:36:
[..]
Ik dacht ook aan afgraven en een damwand tot 10 meter diep plaatsen maar dat vind mijn buurman weer geen goed idee.
Ik vraag me af of je daar bamboe mee tegenhoud. Dat spul groeit echt overal doorheen. Het is vooral elke stengel uitgraven die je tegenkomt en goed verwijderen. Zo heb je de meeste kans om het uit te roeien. Maar dan moet de buurman meewerken
Schommelstoel
07-09-2022 om 16:03
Bamboe moet wat mij betreft beperkt blijven tot Ouwehands Dierenpark en zijn panda's.
Rockstar
07-09-2022 om 16:28
Ysenda schreef op 07-09-2022 om 15:24:
[..]
Nou dat moet wel heel ver woekeren voor het bij de buren komt.
De balkons zitten niet aan elkaar vast en niet direct boven elkaar. Er zit zo'n 7-8 meter tussen mij en de buuf naast mij en boven mij.
Angela1967
07-09-2022 om 17:25
https://www.nu.nl/klimaat/6222344/thuiswerken-carpoolen-of-de-trein-forens-kan-miljoenen-vaten-olie-besparen.html
"Ask not what your overheid van do for you, ask what you can do for yourself "!
Gr Angela
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.