Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
wild-flower
01-09-2022 om 15:14
Ja voor een variabel contract gas en electra betaal je nu tussen de 500 en 600 euro per maand , bij welke leverancier ik ook kijk .
amarna
01-09-2022 om 15:36
wild-flower schreef op 01-09-2022 om 15:14:
Ja voor een variabel contract gas en electra betaal je nu tussen de 500 en 600 euro per maand , bij welke leverancier ik ook kijk .
Maar deze forummer heeft het over 600 euro voor electra. En dat vind ontzettend hoog als het inderdaad exclusief stookkosten is.
Widajo
01-09-2022 om 15:44
Paracelsus schreef op 01-09-2022 om 12:05:
[..]
Herkenbaar hoor. Wij gaan 600 euro per maand betalen voor de stroom rekening . We kijken nu dus geen tv meer, want de tv kost best veel stroom.
Ik vraag me echt af hoe jullie (en héél veel anderen, dus niet persoonlijk bedoeld! ) leven.
wij betalen minder dan €100 per maand, wanneer we nu zouden moeten veranderen van energieleverancier zouden we op €150 komen.
Wonen in een ruime jaren 80 tussenwoning, niet optimaal geïsoleerd, douchen allemaal elke dag, wassen en drogen ongeveer 4x per week, ik kijk veel tv...
Het enige wat ik kan bedenken is dat ik heel zuinig ben opgevoed en geef dat ook door aan mijn gezin.
We hebben geen zonnepanelen want het levert nog veel te weinig op.
LostJellyfish83
01-09-2022 om 15:49
Widajo schreef op 01-09-2022 om 15:44:
[..]
Ik vraag me echt af hoe jullie (en héél veel anderen, dus niet persoonlijk bedoeld! ) leven.
wij betalen minder dan €100 per maand, wanneer we nu zouden moeten veranderen van energieleverancier zouden we op €150 komen.
Wonen in een ruime jaren 80 tussenwoning, niet optimaal geïsoleerd, douchen allemaal elke dag, wassen en drogen ongeveer 4x per week, ik kijk veel tv...
Het enige wat ik kan bedenken is dat ik heel zuinig ben opgevoed en geef dat ook door aan mijn gezin.
Wat is jouw verbruik dan? Zo weinig betalen zonder zonnepanelen is wel echt een uitzondering volgens mij hoor. Ik hoor alleen nog maar heel hoge maandbedragen om me heen.
ZanyHeron88
01-09-2022 om 16:05
[..]
Ja ik ben dus ook benieuwd waar de kosten vandaan komen. 5 personen waarvan er 3 maar 2 x pw kort douchen. En de volwassenen nemen een koude of lauwe douche. ( al valt dit onder gas)
We hebben geen droger, alleen een wasmachine en wassen 3 x per week. Tenzij er natuurlijk iemand ziek is. Het licht staat nooit onnodig aan. En we hebben een nieuwe goed geïsoleerde woning.
Onze gas rekening is wel laag
Rockstar
01-09-2022 om 16:09
[..]
Wat is je tarief nu dan? Of wanneer heb je je vaste contract afgesloten?
Want ik vind allemaal elke dag douchen niet zuinig klinken.
Widajo
Mug schreef op 01-09-2022 om 15:49:
[..]
Wat is jouw verbruik dan? Zo weinig betalen zonder zonnepanelen is wel echt een uitzondering volgens mij hoor. Ik hoor alleen nog maar heel hoge maandbedragen om me heen.
Afgelopen maand hebben we rond de 260kWh verbruikt. Meer dan vorig jaar want we hadden een jacuzzi in de tuin staan.
Ons maandbedrag staat op €70, maar we mogen naar de €30. Dat doen we niet omdat we liever terugkrijgen dan bijbetalen. Contract staat nog vast tot eind 2023, dat is echt een groot geluk met 2 niet zo hoge inkomens..
Weet niet of ik het goed lees maar tarief is €0,08 per kWh
Rockstar
Paracelsus schreef op 01-09-2022 om 16:05:
[..]
Ja ik ben dus ook benieuwd waar de kosten vandaan komen. 5 personen waarvan er 3 maar 2 x pw kort douchen. En de volwassenen nemen een koude of lauwe douche. ( al valt dit onder gas)
We hebben geen droger, alleen een wasmachine en wassen 3 x per week. Tenzij er natuurlijk iemand ziek is. Het licht staat nooit onnodig aan. En we hebben een nieuwe goed geïsoleerde woning.
Onze gas rekening is wel laag
![]()
En wat is jouw tarief?
Rockstar
01-09-2022 om 16:11
Widajo schreef op 01-09-2022 om 16:09:
[..]
Afgelopen maand hebben we rond de 260kWh verbruikt. Meer dan vorig jaar want we hadden een jacuzzi in de tuin staan.
Ons maandbedrag staat op €70, maar we mogen naar de €30. Dat doen we niet omdat we liever terugkrijgen dan bijbetalen. Contract staat nog vast tot eind 2023, dat is echt een groot geluk met 2 niet zo hoge inkomens..
Aha, dus je bedoelt eigenlijk te zeggen dat je nog gewoon het oude tarief betaalt in tegenstelling tot de mensen die 600 euro per maand betalen? Want 260kWh is alleen al minstens 160 euro momenteel. Heb je dan het nieuws gemist en moet ik je dan nu uitleggen dat het tarief wat jij betaalt een keer of 5 over de kop is gegaan en dat daardoor mensen zoveel betalen?
LostJellyfish83
01-09-2022 om 16:16
Widajo schreef op 01-09-2022 om 16:09:
[..]
Ah ja, das niet eerlijk vergelijken dan. Met mijn oude contract betaalden wij ook maar 175 euro per maand ( gas en elektra dus) en kregen we honderden terug aan het eind. Die mooie tijden zijn voor nu voorbij.
Schommelstoel
01-09-2022 om 16:17
Dat vergelijken van maandbedragen is zo willekeurig, het zegt precies niks. Mensen kunnen zelf hun maandbedrag aanpassen, naar boven of naar beneden. De één woont in een tochtige boerderij met dito stookkosten, de ander in een moder appartement met energielabel A. Om het niet te hebben over de gezinssamenstelling. Dat maandbedrag zegt niet zoveel.
Efficienter is het sec vergelijken van tarieven voor m3 gas en kWh. En dat afzetten tegen hoe groot je huis is en welk energielabel daaraan hangt.
Peaches
01-09-2022 om 16:19
Mug schreef op 01-09-2022 om 16:16:
[..]
Ah ja, das niet eerlijk vergelijken dan. Met mijn oude contract betaalden wij ook maar 175 euro per maand ( gas en elektra dus) en kregen we honderden terug aan het eind. Die mooie tijden zijn voor nu voorbij.
Maar Widajo schrijft ook dat een nieuw contract 150 euro per maand zou kosten. Bij welke leverancier is dat, want dan stap ik over..
Widajo
01-09-2022 om 16:20
Mug schreef op 01-09-2022 om 16:16:
[..]
Als wij nu opnieuw een contract zouden afsluiten zou het rond de €150 zijn. En dán vraag ik me af hoe sommigen aan €600 komen. Dus nee, ik heb het nieuws niet gemist
Rockstar schreef op 01-09-2022 om 16:11:
[..]
Aha, dus je bedoelt eigenlijk te zeggen dat je nog gewoon het oude tarief betaalt in tegenstelling tot de mensen die 600 euro per maand betalen? Want 260kWh is alleen al minstens 160 euro momenteel. Heb je dan het nieuws gemist en moet ik je dan nu uitleggen dat het tarief wat jij betaalt een keer of 5 over de kop is gegaan en dat daardoor mensen zoveel betalen?
LostJellyfish83
01-09-2022 om 16:22
Peaches schreef op 01-09-2022 om 16:19:
[..]
Maar Widajo schrijft ook dat een nieuw contract 150 euro per maand zou kosten. Bij welke leverancier is dat, want dan stap ik over..
Nou inderdaad, dan stap ik ook over voor zulke bedragen 😁
Peaches
01-09-2022 om 16:23
Widajo schreef op 01-09-2022 om 16:20:
[..]
Als wij nu opnieuw een contract zouden afsluiten zou het rond de €150 zijn. En dán vraag ik me af hoe sommigen aan €600 komen. Dus nee, ik heb het nieuws niet gemist
[..]
Wat voor verbruik vul je dan in, en welke leverancier levert dat voor zo weinig?
Voor alleen 3000 kwh stroom is het laagste wat ik vind inderdaad rond de 1800 euro. Maar dan moet er nog gas bij...
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.