Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
Glamourlama
22-08-2022 om 23:01
DS1971 schreef op 22-08-2022 om 22:33:
[..]
Met de sancties? Ja. Dat is namelijk ook zo.
Met de sancties ja, maar niet met de aanleiding voor de sancties… het is niet gezegd dat zonder sancties het gas niet ook als wapen ingezet zou zijn geweest. Het is namelijk een fantastisch chantagemiddel die gaskraan.
Herfstappeltaart
23-08-2022 om 07:17
Mlah! schreef op 22-08-2022 om 22:10:
[..]
Wat nou als we de volledige gasopbrengst van de staat een- of tweemalig aan de mensen in het aardbevingsgebied geven?
Zou gaan om 28.000 huizen / 100.000 inwoners. Jaaropbrengst voor de staat was zo'n 10 miljard, paar jaar geleden, zal nu een stuk hoger zijn.
Dus geen gesteggel met de juridische afdeling van de NAM, gewoon heel ruimhartig iedereen financieel compenseren.
Zijn er hier Groningers die bevingsschade hebben?
Is er een omslagpunt qua vergoeding die de pijn van de financiële en emotionele ellende overstijgt? Zodat je ergens anders opnieuw kunt beginnen of een huis kunt laten bouwen wat goed bestand is tegen bevingen?
Eerlijk gezegd lijkt een oplossing als deze de enige snelle, en juiste. Het is een grof schandaal hoe de staat de Groningers in de steek laat. Het gaat ook om angst voor veiligheid, niet alleen om materiële schade. Die mensen moeten daar weg, naar een veilige plek of een betrouwbare, nieuwe, bevingsbestendige woning.
En de handelswijze van de NAM heb ik al helemaal geen woorden voor (nou eigenlijk wel, maar dat zijn hele lelijke).
DS1971
23-08-2022 om 07:19
Glamourlama schreef op 22-08-2022 om 23:01:
[..]
Met de sancties ja, maar niet met de aanleiding voor de sancties… het is niet gezegd dat zonder sancties het gas niet ook als wapen ingezet zou zijn geweest. Het is namelijk een fantastisch chantagemiddel die gaskraan.
Er was geen enkele reden voor Rusland om Europa in het conflict te betrekken.
Herfstappeltaart
23-08-2022 om 07:24
DS1971 schreef op 23-08-2022 om 07:19:
[..]
Er was geen enkele reden voor Rusland om Europa in het conflict te betrekken.
Die was vanzelf gekomen, de expansiedrift van Rusland in aanmerking genomen.
En dan nog: hadden we Oekraïne in de steek moeten laten dan? Zoek het maar uit?
DS1971
23-08-2022 om 08:22
Herfstappeltaart schreef op 23-08-2022 om 07:24:
[..]
Die was vanzelf gekomen, de expansiedrift van Rusland in aanmerking genomen.
En dan nog: hadden we Oekraïne in de steek moeten laten dan? Zoek het maar uit?
Rusland zou wel gek zijn om een Navo land aan te vallen. Dat risico is gewoon nihil. Ze zouden kansloos verliezen. Pure propaganda dat we nu op moeten treden omdat anders Rusland Europa in zou nemen.
En we hadden het moeten laten bij wapens. Dat is ook het enige waar Oekraïne iets aan heeft.
Overigens zijn er heel veel landen waar we de afgelopen decennia zoek het maar uit tegen hebben gezegd. Of waar we gewoon de aanvallende partij in woord en soms zelfs daad hebben gesteund.
Herfstappeltaart
23-08-2022 om 08:28
DS1971 schreef op 23-08-2022 om 08:22:
[..]
Rusland zou wel gek zijn om een Navo land aan te vallen. Dat risico is gewoon nihil. Ze zouden kansloos verliezen. Pure propaganda dat we nu op moeten treden omdat anders Rusland Europa in zou nemen.
En we hadden het moeten laten bij wapens. Dat is ook het enige waar Oekraïne iets aan heeft.Overigens zijn er heel veel landen waar we de afgelopen decennia zoek het maar uit tegen hebben gezegd. Of waar we gewoon de aanvallende partij in woord en soms zelfs daad hebben gesteund.
O maar ik zeg ook niet dat ik dat laatste goedkeur. Integendeel. Maar dat Rusland het uiteindelijk bij Oekraïne zou laten geloof ik helemaal niks van. Kleine stapjes, steeds iets verder. De Navo reageert niet zo snel want wil geen wereldoorlog. Er is al heel veel geaccepteerd. Het kan lang duren, decennia, maar Rusland stopt niet.
DS1971
23-08-2022 om 09:31
Herfstappeltaart schreef op 23-08-2022 om 08:28:
[..]
O maar ik zeg ook niet dat ik dat laatste goedkeur. Integendeel. Maar dat Rusland het uiteindelijk bij Oekraïne zou laten geloof ik helemaal niks van. Kleine stapjes, steeds iets verder. De Navo reageert niet zo snel want wil geen wereldoorlog. Er is al heel veel geaccepteerd. Het kan lang duren, decennia, maar Rusland stopt niet.
De Navo zal nimmer accepteren dat een lidstaat aangevallen wordt.
Herfstappeltaart
23-08-2022 om 09:35
DS1971 schreef op 23-08-2022 om 09:31:
[..]
De Navo zal nimmer accepteren dat een lidstaat aangevallen wordt.
Ik kan alleen maar hopen dat je gelijk hebt. Maar de laatste jaren zijn er zoveel van mijn "zekerheden" wat betreft organisaties en overheden met voeten getreden dat ik nergens meer zeker van ben.
DS1971
23-08-2022 om 09:52
Herfstappeltaart schreef op 23-08-2022 om 09:35:
[..]
Ik kan alleen maar hopen dat je gelijk hebt. Maar de laatste jaren zijn er zoveel van mijn "zekerheden" wat betreft organisaties en overheden met voeten getreden dat ik nergens meer zeker van ben.
Als ze dat niet doen, dan is de Navo direct obsoleet. Daarnaast heeft de oorlog tegen Oekraïne uitgewezen dat wij zo veel verder zijn met onze wapens, dat die enkele Rus die droomde van het aanvallen van een Navo lidstaat onmiddellijk is opgehouden met dromen.
Rusland is wat dat betreft gewoon geen dreiging. Wel nucleair. Maar verder niet. China daarentegen ontwikkelt zich razendsnel. Daar zit de echte dreiging. En ik verwacht dat zodra ze verwachten sterker te zijn dan de Navo (rond 2030 is de inschatting) ze ook Taiwan in zullen nemen. En dat zou tot de derde wereldoorlog kunnen leiden.
Dus jouw pessimisme deel ik wel. Ik denk dat het Westen haar hand volledig overspeeld heeft. En het enige wat de balans gaat houden is dat een wereldoorlog voor iedereen heel slecht uitkomt. Maar dat zal wel van het Westen vergen dat ze gaan accepteren dat onze normen en waarden niet universeel zijn.
lientje69
23-08-2022 om 10:33
Hoort bovenstaande discussie niet in het oorlogstopic in plaats van in het kunnen jullie nog rondkomen topic?
Het is wel oorzaak-gevog idd maar niet direct antwoord op de vraag in de OP.
Herfstappeltaart
23-08-2022 om 12:40
lientje69 schreef op 23-08-2022 om 10:33:
Hoort bovenstaande discussie niet in het oorlogstopic in plaats van in het kunnen jullie nog rondkomen topic?
Het is wel oorzaak-gevog idd maar niet direct antwoord op de vraag in de OP.
Je hebt gelijk. Zijstraatjes worden snel genomen maar horen hier inderdaad niet thuis.
Kadushi
23-08-2022 om 16:49
Zijn er hier meer mensen die zich voorbereiden op de winter? Ik heb een klein elektrisch kacheltje besteld, een nieuwe elektrische onderdeken en een joekels grote hoodie van dubbel fleece. Bij elkaar 112 euro. Ik twijfel nog om een 1 fase inductie kookplaat te bestellen als vervanging van mijn gaskookplaat, de goedkoopste is nu 259 van Etna. Ik ben bang dat dit soort dingen tegen de tijd dat het echt koud gaat worden onbetaalbaar zijn.
Rockstar
23-08-2022 om 16:56
Ik denk dat het electrische kacheltje relatief veel gebruikt voor relatief weinig warmte. Ik zou meer heil zien in een electrische deken, een stoof of een kruik.
Ik heb een snuddie van Primark gekocht. Zo eentje, maar dan wit met blauwe, paarse en roze stipjes:

En verder doe ik het gewoon met een kruik. Electra is mij veel te duur voor een electrische deken.
Madamecannibale
23-08-2022 om 17:07
Ik zou inderdaad ook niet allerlei energieverbruikende apparaten gaan aanschaffen. Maar investeren in tochtstrips (goedkoop bij de bouwmarkt), warme sloffen, warme kleding, een fleecedekentje, lekkere sokken, kaarsjes, een kruik, een gordijn voor het trapgat en dat soort dingen.
Ysenda
23-08-2022 om 17:08
wij hebben goedkope 1 persoons dekbedden op de bank gelegd. Veel warmer dan fleece dekentjes en in veel gevallen ook een stuk groter.
Verder heb ik inmiddels alle kieren en naden geïsoleerd. Wel denk ik er over nog een gordijn bij de voordeur op te hangen zodat de warmte binnen blijft als de voordeur open gaat, nadeel is dat de gang dan zo donker wordt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.