Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Mug schreef op 21-08-2022 om 13:09:

[..]

Op 1 juli en 1 januari (?) worden altijd de variabele tarieven aangepast. Kom je dan als bestaande klant ook vanzelf in dat hoge tarief, of blijf je dan lager zitten?

Weet jij of iemand anders dat? Ik heb nog nooit een variabel contract gehad, maar ben er dit jaar vanzelf ingerold. Ik vind het helemaal niks, te onzeker.

Blijft lager. Tot nu toe.. 

Ik heb ook variabel, mijn contract was in januari afgelopen. Om heel eerlijk te zijn heb ik me nog nooit in mijn leven druk gemaakt om prijsstijgingen in de supermarkt of voor energie, dit is echt de eerste keer. Het drukt me wel even met de neus op de feiten, dat ik daar nooit bij stilgestaan heb en het altijd maar heel gewoon vond dat ik me daarover geen zorgen hoefde te maken.

Hier een vast energie contract tot augustus 2025, ik besef wel dat ik hiermee mazzel heb gehad, als je alle ontwikkelingen nu zo ziet.
Ik heb de afrekening net gehad  heel weinig stroom gebruikt  volgens mij zelfs terug geleverd onder aan de streep, komt door de zonnepanelen en de vele zonuren in de lente en zomer. Voor gas heb ik in mijn contract jaar aug 2021-aug 2022 € 515 euro betaald. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

21-08-2022 om 14:42

Moxxie schreef op 21-08-2022 om 14:29:

Ik heb ook variabel, mijn contract was in januari afgelopen. Om heel eerlijk te zijn heb ik me nog nooit in mijn leven druk gemaakt om prijsstijgingen in de supermarkt of voor energie, dit is echt de eerste keer. Het drukt me wel even met de neus op de feiten, dat ik daar nooit bij stilgestaan heb en het altijd maar heel gewoon vond dat ik me daarover geen zorgen hoefde te maken.

Dit inderdaad. Het is wel een eye-opener moet ik zeggen. 

Mug schreef op 21-08-2022 om 14:42:

[..]

Dit inderdaad. Het is wel een eye-opener moet ik zeggen.

Precies, en dan heb ik ook nog lage vaste lasten en voldoende gespaard, dus ik heb min of meer de zekerheid dat ik niet in de problemen kom. Dan realiseer je je wel hoe de minima zich moeten voelen die nu al wakker liggen van de geldzorgen.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

21-08-2022 om 15:05

Moxxie schreef op 21-08-2022 om 14:54:

[..]

Precies, en dan heb ik ook nog lage vaste lasten en voldoende gespaard, dus ik heb min of meer de zekerheid dat ik niet in de problemen kom. Dan realiseer je je wel hoe de minima zich moeten voelen die nu al wakker liggen van de geldzorgen.

Normaliter komen wij ook zeker niet in de problemen,  maar toch knaagt het wel. En inderdaad: voor minima moet dit vreselijk zijn. Dan krijg je wel die 1300 euro, maar daar ga je het echt niet mee redden. Ik hoop dat er snel verbetering komt, maar ik heb er een hard hoofd in. 

Bij ons was het energiecontract vorig jaar ongemerkt verlopen en dus variabel geworden. Omdat er toen in het nieuws kwam dat vastzetten verstandig was heb ik het in oktober opnieuw voor 3 jaar vastgezet. Ik twijfelde toen nog of zo lang verstandig was omdat de energieprijzen op dat moment al vrij hoog waren, ben ik nu even blij! Verder hebben wij een paar jaar geleden zonnepanelen kunnen huren via de woningbouwvereniging wat al weer een zeer goede beslissing is gebleken, al konden wij toen niet voorzien dat dit allemaal ging gebeuren! Vraag me trouwens wel af of een variabel contract bij salderen niet gunstiger is. Of staan die tarieven daar los van?

Ook hebben we stadsverwarming maar de tarieven daarvan lijken niet echt omhoog te gaan, wat ik niet begrijp. Want dat was altijd gekoppeld aan de gasprijzen. Wij hebben de thermostaat afgelopen winter lager gezet dan normaal en kregen zelfs geld terug.

Wij hebben nu het geluk dat we samen bovenmodaal verdienen en ik merk daarom tot nog toe niet heel veel van de inflatie. Maar van de week ging ik boodschappen doen en zag ik dat de standaard 3 voor 5 euro aanbieding voor de tapas was veranderd in een 3 voor 6 euro. Nogal een prijsstijging…

Glamourlama schreef op 22-08-2022 om 10:41:

Ook hebben we stadsverwarming maar de tarieven daarvan lijken niet echt omhoog te gaan, wat ik niet begrijp. Want dat was altijd gekoppeld aan de gasprijzen. Wij hebben de thermostaat afgelopen winter lager gezet dan normaal en kregen zelfs geld terug.

Weet je dat zeker? Hier is het gewoon verdubbeld. Want het is dus gekoppeld aan de gasprijzen. Wat betaalde je vorig jaar per GJ en wat betaal je nu dan?

In juni verhuids van een flat met 20 jaar oude ketel naar een eengezinswoning. Betaalde 150 euro en kreeg 500 euro terug. Kon mijn contract meenemen maar die liep in juli af.  Afgelopen week ben ik van 200 naar 414 euro gegaan. Schrok me kapot.
Mijn gasprijs is 1.80 ongeveer nu. Als ik nieuwe klant wordt bij oxxio betaal ik over de 4 euro!
Heb het verlaagd naar het minimale van 333 euro. Het is nauwelijks meer te betalen. Volgens oxxio ga ik aan het eind 700 euro moeten bijbetalen. We gaan het wel zien. Als oxxio ten onder gaat krijg ik ook niks. Het is allemaal onzeker deze tijden en met deze bizarre prijzen.

Ik zie nu dat de tarieven van de winter inderdaad omhoog zijn gegaan (van 25 nog iets naar 39 nog iets per GJ). Maar we betaalden vorig jaar teveel per maand en kregen terug, en nu had ik het termijnbedrag nog hoger gezet dan vorig jaar en we zijn dus veel minder gaan verbruiken omdat we de thermostaat lager hebben gezet. Dus ik vermoed dat we het al hebben ondervangen.

We geven steeds tussentijds de meterstanden door en volgens de leverancier klopt het. We zitten zelfs iets boven hun advies. Betalen nu 170. Dat termijnbedrag was altijd al veel, vond ik, maar is niets in vergelijking met de bedragen die ik hier nu lees…

Ik ben zo’n dinosaurus die nooit is overgestapt, dus al sinds jaar en dag een variabel contract bij Vattenfall (voorheen Nuon). Desondanks ga ik deze winter de thermostaat aanpassen. Het went vast snel, van 20 naar 18 graden. Het termijnbedrag is al van 135 naar 185 gegaan, maar dat valt dus mee in vergelijking met anderen.

van de week trouwens 2 elektrische kachels gekocht en een elektrische pan. Niet meer elke dag douchen en de thermostaat indien nodig maximaal 18 graden. Extra trui of vest deze winter.
Woningbouw gemaild over verduurzamen en zonnepanelen. Benieuwd wat er mogelijk is hierin.

Glamourlama schreef op 22-08-2022 om 11:24:

Ik zie nu dat de tarieven van de winter inderdaad omhoog zijn gegaan (van 25 nog iets naar 39 nog iets per GJ). Maar we betaalden vorig jaar teveel per maand en kregen terug, en nu had ik het termijnbedrag nog hoger gezet dan vorig jaar en we zijn dus veel minder gaan verbruiken omdat we de thermostaat lager hebben gezet. Dus ik vermoed dat we het al hebben ondervangen.

We geven steeds tussentijds de meterstanden door en volgens de leverancier klopt het. We zitten zelfs iets boven hun advies. Betalen nu 170. Dat termijnbedrag was altijd al veel, vond ik, maar is niets in vergelijking met de bedragen die ik hier nu lees…

39 wow dat is niet veel. Ik ging van 25 euro naar 48 per GJ.

Maar ja we gaan waarschijnlijk nogmaals verdubbelen komend januari. De overheid wil niks doen aan de stadsverwarming voor 2023 dus wij gaan heel 2023 lekker het vier dubbele betalen. Feestje!🤗

Rockstar schreef op 22-08-2022 om 11:30:

[..]

39 wow dat is niet veel. Ik ging van 25 euro naar 48 per GJ.

Maar ja we gaan waarschijnlijk nogmaals verdubbelen komend januari. De overheid wil niks doen aan de stadsverwarming voor 2023 dus wij gaan heel 2023 lekker het vier dubbele betalen. Feestje!🤗

Ik lees net op hun site dat hun gas goedkoop is omdat ze al slim hadden ingekocht. Dat kan volgend jaar natuurlijk ook niet meer.

Dus dan zal de stadswarmte die natuurlijk met hun gas meebeweegt ook hoger worden. Ik vrees daarom dat je weleens gelijk zou kunnen krijgen.

Nou hebben we dus zonnepanelen en stroom voor 3 jaar vast, dus misschien zouden we in dat geval de thermostaat echt superlaag kunnen zetten en in plaats daarvan de mobiele airco aan….

Glamourlama schreef op 22-08-2022 om 11:44:

[..]

Ik lees net op hun site dat hun gas goedkoop is omdat ze al slim hadden ingekocht. Dat kan volgend jaar natuurlijk ook niet meer.

Dus dan zal de stadswarmte die natuurlijk met hun gas meebeweegt ook hoger worden. Ik vrees daarom dat je weleens gelijk zou kunnen krijgen.

Nou hebben we dus zonnepanelen en stroom voor 3 jaar vast, dus misschien zouden we in dat geval de thermostaat echt superlaag kunnen zetten en in plaats daarvan de mobiele airco aan….

Ja ach ja, het wordt vanzelf weer zomer gelukkig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.