Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
stokstaart
20-08-2022 om 20:14
Ooh das ook niet de bedoeling Pop!
Er zitten ook goede verhuurmakelaars bij, een vriend van me is er zo een en hun vereniging werkt op een niet bullshit manier. Anders had hij daar niet meer gewerkt als ex-kraker. 
Lollypopje
20-08-2022 om 20:20
stokstaart schreef op 20-08-2022 om 20:14:
Ooh das ook niet de bedoeling Pop!
Er zitten ook goede verhuurmakelaars bij, een vriend van me is er zo een en hun vereniging werkt op een niet bullshit manier. Anders had hij daar niet meer gewerkt als ex-kraker.
Waar ik nu zit heb ik amper geluidsoverlast (en dat is met mijn prikkelgevoeligheid wel echt fijn). Maar gewoon echt een eigen voordeur, minder tochtig, verwarming in het hele huis en een douche die fatsoenlijk op temperatuur raakt zou ik toch best wel fijn vinden 
maargoed terug ontopic, verwacht ik dan toch wel 300 in de maand meer kwijt te zijn, en dat misschien met minder inkomen. Afhankelijk van wat gwl zou kosten.
Daglichtlamp
20-08-2022 om 20:23
Lollypopje schreef op 20-08-2022 om 20:20:
[..]
Waar ik nu zit heb ik amper geluidsoverlast (en dat is met mijn prikkelgevoeligheid wel echt fijn). Maar gewoon echt een eigen voordeur, minder tochtig, verwarming in het hele huis en een douche die fatsoenlijk op temperatuur raakt zou ik toch best wel fijn vinden
maargoed terug ontopic, verwacht ik dan toch wel 300 in de maand meer kwijt te zijn, en dat misschien met minder inkomen. Afhankelijk van wat gwl zou kosten.
Maar als je sociaal gaat huren kun je ook huurtoeslag krijgen, dat zal het verschil weer kleiner maken.
Lollypopje
20-08-2022 om 20:25
Daglichtlamp schreef op 20-08-2022 om 20:23:
[..]
Maar als je sociaal gaat huren kun je ook huurtoeslag krijgen, dat zal het verschil weer kleiner maken.
Klopt. Met mijn huidige salaris zit ik daar wel nog boven, dus dan ga ik er sowieso op achteruit, maar daar stel ik me op in en daarom vast bezig met inzicht krijgen in mijn financien. Mocht ik over een jaar nog steeds ziek zijn en afgekeurd worden, dan is dat een fijne wetenschap.
Daglichtlamp
20-08-2022 om 20:26
De koopkracht repareren is gewoon heel lastig omdat lang niet iedereen op dezelfde manier wordt getroffen. Er zijn veel minder generieke maatregelen nodig in elk geval.
De 800 + 500 was voor iedereen met een laag inkomen, ook als ze helemaal nog niets extra's kwijt waren voor energie.
Datzelfde geldt voor de verlaging van de energiebelasting en de verlaging van de BTW op energie.
Maar hoe specifieker je een maatregelen maakt, hoe moeilijker is het op deze uit te voeren.
Op de lange termijn moet je ook verhuurders dwingen om hun woningbestand te verduurzamen. Maar daar schietende laagste inkomens nu in elk geval nog niets mee op.
Rockstar
20-08-2022 om 20:41
stokstaart schreef op 20-08-2022 om 19:56:
[..]
In de sociale sector is er ook erg veel bullshit. In mijn vorige woning heb ik dat meegemaakt en nu ik van een andere partij huur is het niet beter. De woning zou wat gehorig zijn. Ze hebben vergeten te vermelden dat het zo gehorig is dat ik op de 4e verdieping hoor wanneer de eerste verdieping een kind verjaard. Ook kan ik de tv van de hoog-hoogbejaarde onderbuuf letterlijk horen. Toen ik mijn zorgen uitsprak over de dag dat mijn onderbuurvrouw het leven zou laten en er een gezin in zou komen werd mij op sussende wijze vertelt dat de huizen in deze 4! kamer flats niet geschikt waren voor mensen met kinderen.
Ik was zo flabbergasted dat ik even geen weerwoord had. Alleen al op mijn galerij zijn er 4 van de 7 huizen waar 2 of meer kinderen in wonen.
Mij werd door de makelaar verteld dat ik vloerverwarming had. Ik ben een volledig leek op het gebied, keek hem aan, wierp toen een blik op de RADIATOREN en de CV, keek toen met giftige blik terug en kon de beste domme man toen vertellen dat hij uit zijn reet lulde. Ook vertelde hij dat ik automatisch een zender zou krijgen van de VVE voor de parkeergarage. Dat bleek niet zo, hij had hem voor mij aan moeten vragen. En de parkeerplek die hij aanwees voor mijn auto, daar stond al een auto op toen ik aan kwam rijden. Ik heb mega mazzel gehad om dit huis te krijgen, want voor mij was er al iemand komen bezichtigen. Echter, er bleek een fout te zijn gemaakt waardoor de bezichtiger alleen op de parkeerplaats ingeschreven stond voor bezichtiging, niet voor het appartement. WIE huurt er nou een random parkeerplaats in een random garage zonder huis erbij? Helemaal als er foto’s en een beschrijving van het appartement en het adres van een appartement in de advertentie staan? Die parkeerplekken horen bij een appartement en horen niet los verhuurd te worden. Effin, hij wilde het dus niet want hij wilde niet alleen een parkeerplaats en hij haakte af (ze hebben het ook niet recht gezet of zo, lol). En toen mocht ik komen kijken. Voor het appartement. Met de parkeerplaats.
Bij een kennis vertelde meneer met droge ogen dat het plakje voor de ondergrondse container voor de parkeergarage was. Het ding was dinky toy en had het logo van de gemeente erop staan.
Echt, makelaars zijn een stel domme luie leugenaars. Of ze weten het niet en zeggen het eerlijk (maar helpen je vervolgens niet verder), of ze weten het niet en liegen wat. Ik kan het niet anders zeggen, echt niet. Heb echt alleen maar bagger ervaringen met ze gehad.
Maar los daarvan, het appartement is wel heel fijn en als je er eenmaal zit heb je ze in principe niet meer nodig. Gewoon zelf HEEL goed research doen, niks aan nemen wat de makelaar zegt en goed navraag doen bij bewoners, dan heb je genoeg informatie.
BrightEchidna89
21-08-2022 om 08:04
Vraagje: ik heb hier al enkele malen gelezen dat sommigen zich vasthouden voor de eindafrekening van de energie prijzen en het nieuwe voorschotbedrag, maar bv. op de site van Engie kun je toch eenvoudig berekenen wat het voorschotbedrag zou bedragen mocht je nu een nieuw contract afsluiten (moet je wel je verbruik kennen).
Daarnaast hebben wij in België een site met de Vreg-test waarin je je verbruik kunt ingeven en vervolgens een overzicht krijgt van de prijs bij de verschillende energieleveranciers, bestaat er zoiets niet in Nederland?
Ysenda
21-08-2022 om 08:41
die sites zijn er idd maar met de huidige ontwikkelingen is het heel moeilijk te voorspellen wat het echt gaat worden.
Dat het veel hoger wordt is duidelijk en een indicatie kan het zijn.
Maar heel veel mensen weten hun verbruik ook echt niet, kijken niet naar of hebben aangegeven niet te willen ontvangen de maandelijkse overzichten die energie bedrijven sturen.
Daarbij blijken mensen nu ook hun voorschot te verlagen om rond te kunnen komen wat heel onverstandig is want daarmee verhoog je de jaarlijkse afrekening juist en die moet je in 1x betalen. Mensen zijn echt in paniek.
Envelop
21-08-2022 om 08:54
Miraval schreef op 20-08-2022 om 09:41:
[..]
Dit is wel erg gechargeerd natuurlijk... de top inkomens mogen wat mij betreft ook wel wat minder zodat er bij de grote bedrijven geld overblijft om het personeel een loonsverhoging te geven maar ik denk dat de meerderheid van de ondernemers toch wel in het MKB te vinden zijn en daar is ondernemen ook gewoon overleven. Wanneer je tot 10 man personeel hebt en je hebt net 2 jaar corona achter de rug met veel uitval en dus veel hogere kosten dan heb je gewoonweg die buffer niet zomaar on een loonsverhoging door te voeren die significant verschil maakt voor je personeel.
Ik vind het nogal makkelijk gezegd van de overheid... geef je personeel een loonsverhoging. Alsof alle bedrijven dit ook zomaar kunnen doen. Als ik voor mezelf spreek is die ruimte er echt niet meer... heb het in januari gedaan maar heb ook een enorme financiële strop gehad door de lockdowns waarin alle kosten gewoon doorliepen. Mijn buffer is weg en ik moet keihard werken en hopen dat een nieuwe golf van Corona zoals deze is geweest uitblijft.
Precies dit.
Envelop
21-08-2022 om 08:55
Valdemar schreef op 21-08-2022 om 08:04:
Vraagje: ik heb hier al enkele malen gelezen dat sommigen zich vasthouden voor de eindafrekening van de energie prijzen en het nieuwe voorschotbedrag, maar bv. op de site van Engie kun je toch eenvoudig berekenen wat het voorschotbedrag zou bedragen mocht je nu een nieuw contract afsluiten (moet je wel je verbruik kennen).
Daarnaast hebben wij in België een site met de Vreg-test waarin je je verbruik kunt ingeven en vervolgens een overzicht krijgt van de prijs bij de verschillende energieleveranciers, bestaat er zoiets niet in Nederland?
Zeker wel, mijn man houd dit ook goed in de gaten voor ons. Ik snap die opmerkingen ook niet, is gewoon uit te zoeken.
BrightEchidna89
21-08-2022 om 09:05
Ysenda schreef op 21-08-2022 om 08:41:
...
Daarbij blijken mensen nu ook hun voorschot te verlagen om rond te kunnen komen wat heel onverstandig is want daarmee verhoog je de jaarlijkse afrekening juist en die moet je in 1x betalen. Mensen zijn echt in paniek.
Ah, de kop in het zand dus.
Sluit aardig aan met hetgeen ik eerder tegen Herfstappeltaart zei, over tijdige gedragsverandering.
stokstaart
21-08-2022 om 09:29
Rockstar schreef op 20-08-2022 om 20:41:
[..]
Mij werd door de makelaar verteld dat ik vloerverwarming had. Ik ben een volledig leek op het gebied, keek hem aan, wierp toen een blik op de RADIATOREN en de CV, keek toen met giftige blik terug en kon de beste domme man toen vertellen dat hij uit zijn reet lulde.
Ik heb heel hard gelachen om dit stuk
ja, bergen BS. En het is niet eens nodig, mensen accepteren toch wel een huis want woningnood.
Lolly, goed dat je inzicht gaat zoeken in je financiën. Altijd handig, ook als het (hopelijk!) niet nodig gaat zijn. En het is wel fijn als je nog boven de huurtoeslag grens zit, ik heb in het verleden zoveel gesodemieter gehad daarmee. Dat ik ineens weer veel moest terug betalen omdat zij de zaken niet in orde hebben gehad. Ik ben erg gelukkig dat ik er bijna vanaf ben want ik krijg nog wat zorgtoeslag die ik overigens ook weer terug moet betalen, hoorde ik voor het weekend.
Ja, dat kan op vrijwel elke site van energiemaatschappijen.
Ik heb mijn voorschotbedrag verhoogd. Ik mocht m zetten tussen de 58-110€ en zij hadden m op 72 gezet. Ik heb m naar de 80 gezet. Kop in zand is echt geen handige tactiek.
Peaches
21-08-2022 om 10:33
Kop in het zand is niet handig, maar ik denk dat het een stuk makkelijker is om een verhoging te accepteren als het om 8 euro per maand gaat, dan de honderden euro's waar sommige huishoudens mee te maken krijgen. Natuurlijk is het niet slim om dat uit te stellen, maar als je moet kiezen tussen de energietermijn en je zorgverzekering..
Rondstruiner
21-08-2022 om 10:49
Dat werkt niet.
De variabele tarieven voor bestaande klanten zijn veel lager dan de variabele tarieven voor nieuwe klanten. Als ik nu bij Vattenfall als nieuwe klant zou komen zou ik twee keer zoveel betalen denk ik, ondanks dat ik nu ook een variabel tarief hebt.
Daar ben ik pas onlangs achter gekomen, ik dacht variabel tarief is voor iedereen hetzelfde, maar nee.
Zie ook:
Broodtrommel
21-08-2022 om 11:09
Mijn gas en elektra staan nog vast tm december dus daar merk ik nu nog weinig van. Volgend jaar zal me erg benieuwen.
Qua eten merk ik het zeker, maar ga daarom nu vaker naar de Dirk. Die zijn echt veel goedkoper en dan valt het nog mee. Denk nu zo'n 50 euro meer kwijt te zijn aan boodschappen. Ik ga minder vaak naar de horeca en mis het ook niet.
Mijn side hustles betalen mijn vakantie dus op dat gebied merk ik het ook niet.
Ik doe het al lang met niet heel veel dus geen auto, dure gadgets etc..
Ben ook wel goed in deals scoren dus komende 2 maanden: 2 gratis tickets voor Charlie and the Chocolate Factory, 4 dierentuin tickets voor 14,50 dus nog geen 5 euro per stuk, en 2 tickets voor Aladdin voor 14,50 samen. En Giselle, het Ballet voor 5 euro per stuk.
Dus nee, ik merk het niet zo behalve de boodschappen en de horeca. Ik ga dus echt geen 6 euro voor een appeltaart betalen, dan niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.