Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

rond.jpg



Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.

Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.

Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’

Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?


https://www.ad.nl/geld/nibud-luidt-alarmbel-een-op-de-drie-krijgt-huishoudboekje-niet-rond-kabinet-moet-wat-doen~ac97ceb5/


TanSwallow86

TanSwallow86

15-07-2022 om 18:47

Amper, heb niets eens spaargeld

Ik kom wel rond maar ik merk wel dat ik beduidend minder overhoud per maand. Ik denk dat het zomaar 250 euro scheelt.

Ik heb het ook gelezen: triest!

Boodschappen worden inderdaad duurder, maar ik koop er niet minder om: eten moet je toch.

Wij kunnen het nog prima redden.
Ook nog kunnen sparen/ spaargeld.

Ik kan makkelijk rondkomen en heb ook aardig wat spaargeld. Moet ik er wel bij zeggen dat ik dit jaar voor het derde jaar op rij niet op vakantie ga en altijd al heel zuinig ben. (Kleding tweedehands kopen, in de supermarkt voor de goedkoopste optie gaan enz)

Man en ik storten maandelijks een vast bedrag op onze gezamenlijke rekening. Ik merk zeker dat die rekening nu sneller leeg is. Wij zijn dan op dit moment in de gelukkige omstandigheid dat we 'gewoon' uit ons salaris kunnen bijstorten voor de boodschappen. Maar ik kan me echt goed voorstellen dat dit voor veel anderen niet zo is. 

'Wat kunnen ze nog doen dan?': in het artikel wordt al een maximum aan de energierekening genoemd. Verder denk ik aan de BTW-verlaging op groente en fruit. Wellicht door te trekken naar andere basis voedingsmiddelen (brood, rijst, pasta)?

Wij komen prima rond, ondanks maar 1 inkomen. Maar kinderen de deur uit, en nog maar een hypotheek van 100 euro.
Er kan alleen nu minder gespaard worden.

MMcGonagall schreef op 15-07-2022 om 18:49:

Ik kom wel rond maar ik merk wel dat ik beduidend minder overhoud per maand. Ik denk dat het zomaar 250 euro scheelt.

Dat merk ik ook, ik kan nog wel rondkomen en ook nog wel sparen. Maar niet zoveel als voorheen.

ik kan prima rondkomen, want heb een kleine hypotheekaflossing, woon alleen. Spaar de helft van mijn inkomen. Besef ook dat ik het echt heel goed heb. Maar zie wel dat het allemaal duur wordt. En vind dat heel erg voor degene die daar echt last van hebben. 

Ik denk dat de overheid heel veel dingen kan doen maar dan is het wel handig als ze eens een keer een lange termijnvisie hebben.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat pensioenfondsen meer mogen indexeren. Ze vaart achter het afschaffen van btw op groente en fruit en het gratis maken van de kinderopvang. Bouw de salderingsregeling voor zonnepanelen niet af. En zo zijn er nog ontzettend veel dingen die de overheid kan doen. Waar ik mij aan stoor is steeds die kortzichtige visie maar ook het veel te lang doorgaan met bepaalde maatregelen. Denk aan de verhuurdersheffing waardoor woningbouwverenigingen veel minder konden bouwen. Of de vermogensrendement belasting over een fictieve rente die al heel lang veel te hoog was. Het afschaffen van de basisbeurs. Nu het aan banden leggen van de verhuurprijzen waardoor er de komende jaren veel minder huizen gebouwd zullen worden. Ook de warmtepomp waar iedereen nu aan moet vind ik een ondoordachtplan. Als de overheid dit zo belangrijk vind zorg dan ook dat het mogelijk word. Zorg dat die dingen op grote schaal geproduceerd kunnen worden, zet een grootschalig stimuleringsfonds op, zet duidelijk de stappen uiteen en zorg ervoor dat mensen begrijpen wat van hen verwacht word.

Wij zijn met vervroegd pensioen. Eén pensioen want mijn werk was altijd freelance. We hebben goed kunnen sparen en hebben dus een flinke buffer. Maandelijks komen we rond van het pensioen (a.o.w. is er nog niet) en daarvan budgetteer ik strak alle posten (boodschappen, kleding, uitjes, benzine, enz.).
We huren voor een redelijke prijs ons fijne huis en boffen dat de huur laag is. We wonen hier al tientallen jaren.
Ik merk wel dat ik van het boodschappengeld maandelijks minder overhoud dan eerst. Het restje gaat altijd naar de "uitjes"-post.
We hebben zelf geïnvesteerd in zonnepanelen en dat scheelt. We willen binnenkort ook elektrisch gaan koken om nog wat gas te besparen. Helaas is de verwarming en het douchewater wel op gas.
Het duurste vind ik momenteel de benzine. Dàt potje is snel leeg......

Verder ben ik het erg eens met madamecannibale

Ik kom rond. Het huis destijds op ëén salaris gekocht. Iedereen verklaarde ons voor gek, we hadden makkelijk drie keer zo groot kunnen wonen.
Tien jaar geleden zonnepanelen laten plaatsen. Volgens sommigen hadden we beter een verre reis met de kinderen kunnen maken.
Vorig jaar kleine hele zuinige auto gekocht. Werd ook vreemd gebonden, je moet jezelf toch wat luxe gunnen.
Soms wel een uitspatting maar vrij sober leven. Scheelt dat we allebei erg introvert zijn en de drukte ook niet zo nodig hebben.
Komt mooi uit dat we dit altijd zo gedaan hebben. Ik ben door Long Covid afgekeurd en krijg een uitkering. Ik ben blij dat het bestaat maar het is geen vetpot. Had ik mijn oren laten hangen maar wat men vindt, was ik nu niet uitgekomen met mijn geld.

Ik weet niet meer waar ik het vanmorgen gelezen heb en kan het niet 1,2,3 terugvinden, maar blijkbaar stoppen alle supermarkten binnenkort met 2 halen 1 betalen. Als dat erdoor komt vrees ik (en velen met mij neem ik aan) dat mijn boodschappenbudget niet meer toereikend zal zijn met alle gevolgen van dien. Ik zie het steeds somberder in de laatste tijd. Leuk een moestuin, maar dat is vergeleken met vroeger een dure hobby tegenwoordig. 

Ik maak me echt zorgen; hoe gaat de klimaat/stikstofcrisis samen met de toenemende recessie? De puinhoop groeit met de dag, sinds covid komt de ene crisis na de andere, ik vraag me soms echt af waar we in terecht gekomen zijn. 

Ps, het kabinet kan genoeg doen maar heeft zijn prioriteiten niet op orde wbt de eigen bevolking, ook zoiets wat me somber stemt. Onze volksvertegenwoordigers lijken steeds meer van de bevolking af te staan. Er wordt geknabbeld aan onze democratie, aan onze welvaartsstaat, aan onze cohesie. Ik vind het triest en zie de toekomst van Nederland somber in.

Tegen de tijd dat ik gras moet eten kijk ik wel verder.

Ik kom gelukkig makkelijk rond, maar ik maak mij wel ernstig zorgen om diegenen die dat niet doen. Niet alleen zijn het er heel veel, de teruguitgang is enorm groot. Als je € 250 extra vaste lasten krijgt per maand, dan heb je als je daarvoor net rond kwam een levensgroot probleem.

En er is maar een oplossing: dat is stoppen met de sancties. Die hebben geen enkel effect op Rusland (sterker nog, die spinnen daar garen bij), maar verwoestende effecten hier. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.