Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Klimaatverandering gaat zo snel: beangstigend


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

15-08-2021 om 14:51

redbulletje schreef op 15-08-2021 om 14:36:

[..]

Nee dat denk ik niet, als je grootgebruiker bent kun je ze opsparen en inleveren, bij incidenteel gebruik neem je die 15 cent voor lief.

15 cent "weggooien" op een bedrag van hooguit een euro, dat is dus 15% prijsverhoging.

Coreopsis schreef op 15-08-2021 om 14:50:

[..]

Ik vrees dat veel mensen zo denken. Als de alarmerende rapporten en berichtgeving mensen niet van gedachten doet veranderen, dan zal het door middel van extra heffingen moeten. Zodat vliegen weer een luxe wordt, wat je hooguit eens de de paar jaar kunt doen.

Los daarvan: waarom zou alles wat je wilt ook mogelijk moeten zijn?

Dat kun je dus ook zeggen over kinderen op de wereld zetten. Maar daar reppen ze nooit over in hun klimaatpraatjes. 

Coreopsis schreef op 15-08-2021 om 14:50:

[..]

Ik vrees dat veel mensen zo denken. Als de alarmerende rapporten en berichtgeving mensen niet van gedachten doet veranderen, dan zal het door middel van extra heffingen moeten. Zodat vliegen weer een luxe wordt, wat je hooguit eens de de paar jaar kunt doen.

Los daarvan: waarom zou alles wat je wilt ook mogelijk moeten zijn?

Om een zo leuk mogelijk leven te leiden.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

15-08-2021 om 14:56

redbulletje schreef op 15-08-2021 om 14:52:

[..]

Dat kun je dus ook zeggen over kinderen op de wereld zetten. Maar daar reppen ze nooit over in hun klimaatpraatjes.

Wat mij betreft zou kinderbijslag en dergelijke ook best afgeschaft, of in ieder geval fors verminderd mogen worden. En waarom is anticonceptie niet gratis?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

15-08-2021 om 14:58

watertoren schreef op 15-08-2021 om 14:54:

[..]

Om een zo leuk mogelijk leven te leiden.

En dat kan alleen als je alles krijgt wat je wilt?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

15-08-2021 om 15:03

redbulletje schreef op 15-08-2021 om 14:52:

[..]

Dat kun je dus ook zeggen over kinderen op de wereld zetten. Maar daar reppen ze nooit over in hun klimaatpraatjes.

In de eerste wereld krijgen vrouwen tegenwoordig gemiddeld (ruim) minder dan 2 kinderen. Die bevolking krimpt dus al fors. Helemaal naar 0 lijkt me ook niet zo handig, dan is er straks niemand meer om onze AOW op te brengen (even overdreven gesteld).

In arme landen is dat een ander verhaal, omdat mensen daar van hun kinderen afhankelijk Inn op hun oude dag (immers geen AOW), en door armoede veel kinderen jong sterven. Tja, dan heb je weinig keus. Als we onze rijkdom wat eerlijker met hen zouden delen zouden zij ook rap minder kinderen krijgen. Maar dat willen "we" niet, want oh wee als wij zelf het daardoor ietsje minder luxe zouden krijgen.

Coreopsis schreef op 15-08-2021 om 15:03:

[..]

In de eerste wereld krijgen vrouwen tegenwoordig gemiddeld (ruim) minder dan 2 kinderen. Die bevolking krimpt dus al fors. Helemaal naar 0 lijkt me ook niet zo handig, dan is er straks niemand meer om onze AOW op te brengen (even overdreven gesteld).

In arme landen is dat een ander verhaal, omdat mensen daar van hun kinderen afhankelijk Inn op hun oude dag (immers geen AOW), en door armoede veel kinderen jong sterven. Tja, dan heb je weinig keus. Als we onze rijkdom wat eerlijker met hen zouden delen zouden zij ook rap minder kinderen krijgen. Maar dat willen "we" niet, want oh wee als wij zelf het daardoor ietsje minder luxe zouden krijgen.

Juist die arme landen hebben een minder grote ecologische voetafdruk per inwoner. We moeten vooral zorgen dat we onze grenzen hermetisch sluiten. Zelfs als wij een stapje terug doen is iedereen naar westerse welvaart laten leven ontzettend vervuilend. Zie het verschil maar tussen China voor en nadat ze welvarender werden. Die trekken nu (pre corona) ook als een sprinkhaanplaag de wereld over. 

April2021 schreef op 15-08-2021 om 12:57:

[..]

Ik ook niet. Alleen nu na het recente rapport kwam het ter sprake op kantoor. En dan zijn er dus mensen die 3km van kantoor wonen en daar met de auto heen gaan en 2 kinderen op de wereld gezet hebben die opeens heel alarmistisch gaan doen.
maar dat waarschijnlijk de volgende dag alweer vergeten zijn.

Want mensen met kinderen mogen niet alarmistisch doen? Heel veel van wat nu duidelijk is geworden en uit het laatste rapport is gekomen was een paar jaar geleden nog niet zo zeker. 

Coreopsis schreef op 15-08-2021 om 14:58:

[..]

En dat kan alleen als je alles krijgt wat je wilt?

Als iets kan waarom zou ik het dan laten. Ik ontzeg mezelf niks.

redbulletje schreef op 15-08-2021 om 14:52:

[..]

Dat kun je dus ook zeggen over kinderen op de wereld zetten. Maar daar reppen ze nooit over in hun klimaatpraatjes.

Nou ja ik vind dus mensen die vinden dat je niet meer mag reizen maar wel kinderen uit mag poepen ergens een beetje hypocriet (en mensen die vinden dat je geen kinderen moet krijgen en wel reizen ook, dus ja ik vind ook mezelf hypocriet). Misschien kunnen we een regel bouwen dat je óf kids mag hebben, óf mag reizen. Mensen zonder kids reizen tegen normale prijzen en mensen met kids betalen het vierdubbele ofzo.😋

Julali schreef op 15-08-2021 om 15:15:

[..]

Want mensen met kinderen mogen niet alarmistisch doen? Heel veel van wat nu duidelijk is geworden en uit het laatste rapport is gekomen was een paar jaar geleden nog niet zo zeker.

We weten dit al jaren. Ik heb niks nieuws gelezen in dat rapport, behalve dat waar wetenschappers al decennia voor waarschuwen nu ook daadwerkelijk uit begint te komen. Wat een verassing.🙄

Rockstar schreef op 15-08-2021 om 20:03:

[..]

Nou ja ik vind dus mensen die vinden dat je niet meer mag reizen maar wel kinderen uit mag poepen ergens een beetje hypocriet (en mensen die vinden dat je geen kinderen moet krijgen en wel reizen ook, dus ja ik vind ook mezelf hypocriet). Misschien kunnen we een regel bouwen dat je óf kids mag hebben, óf mag reizen. Mensen zonder kids reizen tegen normale prijzen en mensen met kids betalen het vierdubbele ofzo.😋

Haha, ik ben voor!

nouja ik vind ook wel dat teveel kinderen niet bijdragen aan een beter klimaat maar heb er zelf ook een stuk of wat dus ergens proberen ik dat te compenseren op andere vlakken. En mensen die genieten van elk naar jaar Azië maar verder wel hun best doen om weet ik het, vegetarisch te eten en geen auto te hebben gun ik hun jaarlijkse reisje ook met liefde. Ik denk dat het probleem vooral zit in alles teveel willen. Dus en 5 kinderen, en 3x per jaar vliegen, en elke dag vlees en 2 auto's voor de deur etc etc. Als iedereen nou begint met kijken waar in de eigen situatie een verbetering mogelijk is zou dat al een goede eerste stap zijn. 

Ik kocht dus een bakfiets om onze 2e auto eruit te doen... Slechtste keus ooit! Dus ik zoek bij mezelf nog even verder naar mijn korte termijn verbeterpunt haha. 

We kunnen elkaar hier enorm de maat gaan zitten nemen, maar zolang de Nederlandse overheid miljarden in Schiphol en de KLM pompt wordt het een beetje raar om dan aan burgers te gaan vragen om de kraan niet te laten lopen tijdens het tandenpoetsen...

Een beter milieu begint bij een beter milieubeleid. Het aanpakken van de grote vervuilers. Belasting op kerosine. Een reële prijs voor vlees. Dat soort dingen. Ik probeer mijn steentje bij te dragen, maar de echte oplossingen gaan niet van individuele burgers komen. 

Rondstruiner

Rondstruiner

15-08-2021 om 20:58 Topicstarter

Avena schreef op 15-08-2021 om 20:52:

We kunnen elkaar hier enorm de maat gaan zitten nemen, maar zolang de Nederlandse overheid miljarden in Schiphol en de KLM pompt wordt het een beetje raar om dan aan burgers te gaan vragen om de kraan niet te laten lopen tijdens het tandenpoetsen...

Een beter milieu begint bij een beter milieubeleid. Het aanpakken van de grote vervuilers. Belasting op kerosine. Een reële prijs voor vlees. Dat soort dingen. Ik probeer mijn steentje bij te dragen, maar de echte oplossingen gaan niet van individuele burgers komen.

Ook die oplossing moet van de burger komen, die bepaalt met haar of zijn stem toch echt het beleid. Dus als je hierin je steentje bij wil dragen, stem dan gewoon op een partij die dit soort dingen wil aanpakken.

Maar het is niet het een of het ander, niet alleen de grote vervuilers, ook de individuele burger moet bijdragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.