Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kleine statiegeldflesjes doneren via de prullenbak

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5295883/doneerring-voor-plastic-flessen-en-statiegeld-zwerfafval-duurzaamheid

Wat een mooi idee! Ik raap best vaak kleine statiegeldflesjes op van de grond en die lever ik dan zelf in. Maar nu hangen ze in een paar steden ringen bij de prullenbakken om ze in te doen, zodat bijvoorbeeld daklozen of kinderen ze kunnen meenemen. Ik vind het in zijn eenvoud een briljant idee! En ik zou daar zeker gevonden flesjes in willen zetten, hoef ik ze niet meer mee naar huis te nemen. Ga jij daar flesjes inzetten? 


Nee, ik doe niet mee. 
De kans dat deze flesjes alsnog in de natuur terechtkomen is me net iets te groot. Eén windvlaag en hoppa... 

Ik koop dat zelf nooit, maar ik hoop dat de mensen die het anders gewoon weg zouden gooien wel gaan gebruiken. Leuk idee inderdaad.

Ik heb wel al vaker prullenbakken gezien waar je je flessen in kunt gooien voor een goed doel, maar dit is ook een mooi initiatief. Ik zou ze daar wel inzetten ja. 

Ik koop wel van die flesjes omdat er hier weinig frisdrank word gedronken. Ik ga er daarna niet mee leuren hoor voor 15 cent voor een flesje. Ik gooi ze bij het plastic wat gratis op word gehaald.

watertoren schreef op 18-03-2022 om 18:38:

Ik koop wel van die flesjes omdat er hier weinig frisdrank word gedronken. Ik ga er daarna niet mee leuren hoor voor 15 cent voor een flesje. Ik gooi ze bij het plastic wat gratis op word gehaald.

Waarom gooi je ze niet gewoon bij je lege statiegeldflessen? 

Ik vind het wel een mooi idee, ik zou inderdaad niet zo snel zo’n leeg flesje mee naar huis nemen voor het statiegeld. Dat is me nét iets teveel moeite voor die incidentele keer dat ik zo’n flesje gebruik. Zo’n ring zou ik wel gebruiken dus. 

Ik zou het wel doen.

Laatst kreeg ik ergens een flesje, maar is van een merk dat mijn supermarkt niet heeft en kan ik daar daarom niet inleveren. Hoe doen die zwervers dat dan?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

18-03-2022 om 20:25

Netherfield schreef op 18-03-2022 om 19:36:

Laatst kreeg ik ergens een flesje, maar is van een merk dat mijn supermarkt niet heeft en kan ik daar daarom niet inleveren. Hoe doen die zwervers dat dan?

Dat klopt niet (meer). Supermarkten zijn tegenwoordig verplicht om alle statiegeldflessen in te nemen, ook van merken die ze zelf niet verkopen.

Ik vind dat soort acties top, maar ik loop nooit op straat met een flesje. Bij mijn supermarkt kan je nu ook het bonnetje van de flessenautomaat in een collectebus voor de Oekraïne gooien. Slim, want het zijn kleine bedragen en het kost geen moeite dus heel veel mensen doneren hun statiegeld. Alle beetjes helpen 💰️.

Mija

Mija

18-03-2022 om 21:44 Topicstarter

Moxxie schreef op 18-03-2022 om 20:47:

Ik vind dat soort acties top, maar ik loop nooit op straat met een flesje. Bij mijn supermarkt kan je nu ook het bonnetje van de flessenautomaat in een collectebus voor de Oekraïne gooien. Slim, want het zijn kleine bedragen en het kost geen moeite dus heel veel mensen doneren hun statiegeld. Alle beetjes helpen 💰️.

Ik koop ze zelf niet maar ik ben een jutter. Als er ergens een ligt neem ik ze mee.

Dochter en ik zijn een beetje opruimers. Als we op straat lopen, pakken we vaak wat afval op om het in de prullenbak te gooien, plastic of blikjes, dat soort zooi. En dus ook plastic statiegeldflesjes. Die neem ik nu mee naar huis en dan lever ik ze in. Vind het zonde om ze in de prullenbak te gooien als ze kunnen worden hergebruikt. 

-Nienke- schreef op 18-03-2022 om 19:23:

[..]

Waarom gooi je ze niet gewoon bij je lege statiegeldflessen?

Ik vind het wel een mooi idee, ik zou inderdaad niet zo snel zo’n leeg flesje mee naar huis nemen voor het statiegeld. Dat is me nét iets teveel moeite voor die incidentele keer dat ik zo’n flesje gebruik. Zo’n ring zou ik wel gebruiken dus.

Die heb ik dus niet. Ik heb behalve kratten bier nooit statiegeld .Die petflesjes gaan bij mij bij de afval van plastic. 

Ik heb zelden zo'n flesje, maar dat zou ik wel doen ja. Anders neem ik het flesje mee en lever het in in de supermarkt.

Coreopsis schreef op 18-03-2022 om 20:25:

[..]

Dat klopt niet (meer). Supermarkten zijn tegenwoordig verplicht om alle statiegeldflessen in te nemen, ook van merken die ze zelf niet verkopen.

Dus de Albert Heijn neemt nu ook de Lidl flessen in?

Bij de bioscoop kun je ook je flesje inleveren voor een goed doel zag ik

watertoren schreef op 19-03-2022 om 00:33:

[..]

Die heb ik dus niet. Ik heb behalve kratten bier nooit statiegeld .Die petflesjes gaan bij mij bij de afval van plastic.

Tja, kleine moeite om gewoon even mee te nemen naar de supermarkt.  Je neemt glas toch ook mee voor de glasbak? Of gooi je dat in het restafval?

Emballageflessen worden hergebruikt. Plastic afval ook, maar op andere manieren, dan worden er paaltjes oid van gemaakt. Het is duurzamer om een fles zo lang mogelijk als fles te laten fungeren.

Fantastische uitvinding, hoe simpel ook. Zou er zeker aan bijdragen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.