Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Keppeltjes, tulbanden, hoofddoeken en andere uitingen.

Omdat het Ter Apel topic erg verzandt, open ik hier een nieuw topic.

Publieke gezagsdragers moeten hun levensovertuiging mogen laten zien als ze in functie zijn, volgens sommigen.


Ik weet niet wie het schreef dat men weinig joden met keppeltje ziet in Nederland.
Dat klopt, maar dat heeft een reden men voelt zich onveilig. Dat is al langer zo maar sinds de oorlog in het midden oosten is het gevoel van onveiligheid toegenomen.

Joël, Franzje en Brigitte hebben twee dingen gemeen: ze zijn joods en hebben alle drie zo hun eigen ervaringen als het gaat om antisemitisme. Joel draagt een pet over zijn keppeltje, want 'in Amsterdam kun je met een keppel op niet jezelf zijn'. Franzje heeft tijdens haar loopbaan als docent nare reacties gekregen van scholieren en Brigitte is terughoudend om te zeggen dat ze joods is.

‘Als Jood met een keppeltje krijg ik altijd wel het een en ander naar mijn hoofd. Iets als ‘Joden moet je doden’, ‘free Palestine’, ‘kankerjood’ of een middelvinger als je met je kinderen bij het stoplicht staat te wachten is niets nieuws. Maar als Israël negatief in het nieuws is, neemt het wel erg toe.’ Hij denkt er sterk over om op termijn naar Israël te verhuizen.


Mohamed al-Khatib is Europees coördinator van de omstreden beweging Samidoun en staat ook te boek als lid van de verboden terroristische organisatie Volksfront voor de Bevrijding van Palestina (PFLP), waarvan Samidoun een mantelorganisatie is. Vrijdag komt hij spreken in het Dokhuis in Amsterdam over ’de rol van de Palestijnen in Europa bij de bevrijding van Palestina’. Met een verblijfsvergunning in een EU-land kan hij alleen met zwaarwegende gronden worden geweigerd en daarvoor heeft het ministerie te weinig in handen.

De groep was zondag ook aanwezig bij de verstoring tijdens de opening van het Nationaal Holocaustmuseum in Amsterdam. Het PFLP staat op de EU-lijst van terroristische organisaties. De groep pleegde aanslagen en vliegtuigkapingen. Leden deden ook mee aan de slachting op 7 oktober.


Raadslid Cas van Berkel waarschuwt dat ’dergelijke bijeenkomsten er mede voor zorgen dat steeds grotere aantallen Joodse Amsterdammers hun exit naar Israël plannen’.

Joden voelen zich onveilig in Nederland. ‘Ik draag mijn davidster niet meer’ - Nederlands Dagblad. De kwaliteitskrant van christelijk Nederland

Joodse Nederlanders vertellen: 'Met een keppel op kun je in Amsterdam niet jezelf zijn' - EenVandaag (avrotros.nl)

Nederland kan kopstuk terreurorganisatie niet weigeren: ’Dit is een schande’ | Binnenland | Telegraaf.nl

Herfstappeltaart schreef op 19-03-2024 om 18:19:

[..]

Ik negeer je niet, ik kan niks met je manier van discussiëren. Dus lijkt het me beter om dat gewoon niet meer te proberen. Daar schiet niemand iets mee op.

 

Je meent het....

Wie heeft hier last van wie? Moet ik stoppen met discussiëren omdat jij er geen zin in hebt? Ik heb niets met hoofddoekjes bij de politie en daar word ik scheef op aangekeken. En nu?

Fleurtje_5 schreef op 19-03-2024 om 14:30:

[..]


Inderdaad Herfstappeltaart, laten we respect hebben voor de multiculti-samenleving, maar "Fleurtje vind je onzin, die mag genegeerd worden vanwege een mening of vanwege een linkje van een nieuwsbericht in haar bericht".

Tis wel een antwoord dat ook door heel veel leden van de Tweede Kamer gedeeld word maar waar velen op dit topic het niet mee eens zijn".

Het is niet voor niks dat je je iedere keer de frustraties van meerdere forummers op de hals haalt. Dat is niet, omdat die forummers, ook ondergetekende, het leuk vinden om continu tegen jou in te gaan. Het is, omdat we er keer op keer tegenaan lopen dat je zeer selectief informatie tot je neemt en daaruit merkwaardige conclusies trekt. Op de vraag om meer inhoudelijke verduidelijking post je nogmaals de betreffende post van jezelf.

Als je hier voortdurend tegenaan loopt bij veel forummers, denk je dan op een gegeven moment niet: 'goh, misschien zou er toch een kern van waarheid inzitten en moet ik mijn gevormde mening toch eens nader onder de loep nemen?

Of denk je: iedereen is gek, behalve ik? 

Fleurtje_5 schreef op 19-03-2024 om 19:02:

[..]

Je meent het....

Wie heeft hier last van wie? Moet ik stoppen met discussiëren omdat jij er geen zin in hebt? Ik heb niets met hoofddoekjes bij de politie en daar word ik scheef op aangekeken. En nu?

Nee hoor, dat was totaal niet het punt, maar zelfs dat zie je niet. 

Ik ga er verder geen energie meer aan verspillen, anders wordt het geen leuk topic. Terug naar de hoofddoeken en andere hoofdbedekking.

felija schreef op 19-03-2024 om 19:08:

[..]

Nee hoor, dat was totaal niet het punt, maar zelfs dat zie je niet.

Ik ga er verder geen energie meer aan verspillen, anders wordt het geen leuk topic.

Ja dit dus hè...

Yumi schreef op 19-03-2024 om 19:00:

Ik weet niet wie het schreef dat men weinig joden met keppeltje ziet in Nederland.
Dat klopt, maar dat heeft een reden men voelt zich onveilig. Dat is al langer zo maar sinds de oorlog in het midden oosten is het gevoel van onveiligheid toegenomen.


Joël, Franzje en Brigitte hebben twee dingen gemeen: ze zijn joods en hebben alle drie zo hun eigen ervaringen als het gaat om antisemitisme. Joel draagt een pet over zijn keppeltje, want 'in Amsterdam kun je met een keppel op niet jezelf zijn'. Franzje heeft tijdens haar loopbaan als docent nare reacties gekregen van scholieren en Brigitte is terughoudend om te zeggen dat ze joods is.

‘Als Jood met een keppeltje krijg ik altijd wel het een en ander naar mijn hoofd. Iets als ‘Joden moet je doden’, ‘free Palestine’, ‘kankerjood’ of een middelvinger als je met je kinderen bij het stoplicht staat te wachten is niets nieuws. Maar als Israël negatief in het nieuws is, neemt het wel erg toe.’ Hij denkt er sterk over om op termijn naar Israël te verhuizen.


Mohamed al-Khatib is Europees coördinator van de omstreden beweging Samidoun en staat ook te boek als lid van de verboden terroristische organisatie Volksfront voor de Bevrijding van Palestina (PFLP), waarvan Samidoun een mantelorganisatie is. Vrijdag komt hij spreken in het Dokhuis in Amsterdam over ’de rol van de Palestijnen in Europa bij de bevrijding van Palestina’. Met een verblijfsvergunning in een EU-land kan hij alleen met zwaarwegende gronden worden geweigerd en daarvoor heeft het ministerie te weinig in handen.

De groep was zondag ook aanwezig bij de verstoring tijdens de opening van het Nationaal Holocaustmuseum in Amsterdam. Het PFLP staat op de EU-lijst van terroristische organisaties. De groep pleegde aanslagen en vliegtuigkapingen. Leden deden ook mee aan de slachting op 7 oktober.


Raadslid Cas van Berkel waarschuwt dat ’dergelijke bijeenkomsten er mede voor zorgen dat steeds grotere aantallen Joodse Amsterdammers hun exit naar Israël plannen’.

Joden voelen zich onveilig in Nederland. ‘Ik draag mijn davidster niet meer’ - Nederlands Dagblad. De kwaliteitskrant van christelijk Nederland

Joodse Nederlanders vertellen: 'Met een keppel op kun je in Amsterdam niet jezelf zijn' - EenVandaag (avrotros.nl)

Nederland kan kopstuk terreurorganisatie niet weigeren: ’Dit is een schande’ | Binnenland | Telegraaf.nl


Dit speelt idd al enkele jaren, en is te triest voor woorden.

De eerste link kan ik niet openen. De anderen twee berichten zijn echt te triest voor woorden.


https://youtu.be/ozuNZgwgrc8?si=jG9BVrYT0X8TK8_k Schokkend: Allochtonen vs Joden in Amsterdam .
29 nov 2013
Schokkend! In Amsterdam ondervinden Joodse Nederlanders veel problemen met allochtone probleemjongeren (moslims): Ze worden uitgescholden, bespuugd, vernederd en ook zijn er gewelddadige incidenten geweest. Dit is op zijn minst vreemd te noemen: Moslims in Nederland maken zich zorgen over een kabinet met gedoogsteun van de PVV, omdat Geert Wilders zou 'discrimineren', terwijl ze zelf een andere bevolkingsgroep te grazen nemen. Ja... dan moet je ook niet zeiken!

Fleurtje_5 schreef op 19-03-2024 om 19:02:

[..]

Je meent het....

Wie heeft hier last van wie? Moet ik stoppen met discussiëren omdat jij er geen zin in hebt? Ik heb niets met hoofddoekjes bij de politie en daar word ik scheef op aangekeken. En nu?

Jij hoeft niet te stoppen met schrijven hier.  Herfstappeltaart geeft aan dat ze niet meer met jou wil discussiëren. Ik neem aan dat ze dan niet meer op jouw bijdrages zal reageren en ik ga ook niet meer op jouw bijdrage reageren. Ik wind mij dan alleen maar zinloos op.

Bakblik schreef op 19-03-2024 om 19:13:

[..]

Jij hoeft niet te stoppen met schrijven hier. Herfstappeltaart geeft aan dat ze niet meer met jou wil discussiëren. Ik neem aan dat ze dan niet meer op jouw bijdrages zal reageren en ik ga ook niet meer op jouw bijdrage reageren. Ik wind mij dan alleen maar zinloos op.

Zo is het.

https://nos.nl/artikel/2220986-plaatselijke-partijen-committeren-zich-aan-amsterdam-joods-akkoord 6 maart 2018

In Amsterdam gingen plaatselijke partijen de strijd aan tegen de toenemende Jodenhaat in Amsterdam. Er waren maar twee partijen die het akkoord niet wilden ondertekenen.

Fleurtje_5 schreef op 19-03-2024 om 19:02:

[..]

Je meent het....

Wie heeft hier last van wie? Moet ik stoppen met discussiëren omdat jij er geen zin in hebt? Ik heb niets met hoofddoekjes bij de politie en daar word ik scheef op aangekeken. En nu?

Waarom moet dit zo geformuleerd worden, ik vind dit kleinerend en nogal vervelend overkomen. 

Gisteravond bij Vandaag Inside vertelde Johan Derksen dat de jodenhaat niet echt met anti-semitisme te maken had, maar met de oorlog in Israël/Gaza. Maar de filmbeelden van 29 nov 2013 laten zien dat de toenemende Jodenhaat al veel langer speelt. Dat Joden al veel langer niet met een keppeltje over straat durven.

Yumi schreef op 19-03-2024 om 19:00:



........


Nederland kan kopstuk terreurorganisatie niet weigeren: ’Dit is een schande’ | Binnenland | Telegraaf.nl

 

Aan dit artikel moet ik steeds denken. Het is meer dan schandalig. Ongelooflijk.

Stukje uit je link:

De groep was zondag ook aanwezig bij de verstoring tijdens de opening van het Nationaal Holocaustmuseum in Amsterdam. Het PFLP staat op de EU-lijst van terroristische organisaties. De groep pleegde aanslagen en vliegtuigkapingen. Leden deden ook mee aan de slachting op 7 oktober.

In plaats van in gesprek te gaan over deze afschuwelijke nieuwsberichten die yumi plaatste, gaat men het hebben over mij als forummer en over de drie lettertjes 'tje' achter het woord hoofddoek.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

20-03-2024 om 06:36 Topicstarter

Dat ik weinig joden "zie" is misschien niet de juiste manier van uitdrukken. Het gaat me niet om het al dan niet signaleren van keppeltjes.

Ze zijn er gewoon heel weinig. 
Ik heb begrepen dat er nog geen 40.000 joden in Nederland wonen. Daarmee krijg je niet eens het Amsterdamse voetbalstadion vol.

Even opgezocht.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Joodse_gemeenschap_in_Nederland

Er passen meer dan 55.000 mensen de Johan Cruyff Arena.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Johan_Cruijff_ArenA

Fleurtje_5 schreef op 20-03-2024 om 05:50:

[..]

Aan dit artikel moet ik steeds denken. Het is meer dan schandalig. Ongelooflijk.

Stukje uit je link:

De groep was zondag ook aanwezig bij de verstoring tijdens de opening van het Nationaal Holocaustmuseum in Amsterdam. Het PFLP staat op de EU-lijst van terroristische organisaties. De groep pleegde aanslagen en vliegtuigkapingen. Leden deden ook mee aan de slachting op 7 oktober.

In plaats van in gesprek te gaan over deze afschuwelijke nieuwsberichten die yumi plaatste, gaat men het hebben over mij als forummer en over de drie lettertjes 'tje' achter het woord hoofddoek.

Misschien kan het gesprek over jodenhaat in dit draadje: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/israel-nieuwe-oorlog?page=180#2702

Daglichtlamp schreef op 20-03-2024 om 07:29:

[..]

Misschien kan het gesprek over jodenhaat in dit draadje: https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/israel-nieuwe-oorlog?page=180#2702

Misschien moet het gesprek over racisme dan ook verplaatst worden? Jodenhaat is immers ook een vorm van racisme? En wat te denken van het politiegeweld en racisme in Amerika, hoort dat wel in een discussie over keppeltjes, tulbanden en hoofddoeken?

Mijn reactie kwam op een opmerking dat je weinig keppeltjes ziet, helaas komt dit  omdat de Joodse bevolking zich al jaren zich onveilig voelt en daardoor uit NL is vertrokken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.