Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Keppeltjes, tulbanden, hoofddoeken en andere uitingen.

Omdat het Ter Apel topic erg verzandt, open ik hier een nieuw topic.

Publieke gezagsdragers moeten hun levensovertuiging mogen laten zien als ze in functie zijn, volgens sommigen.


Herfstappeltaart schreef op 16-03-2024 om 17:50:

Wat ik bedoel met neutraliteit uitstralen is dat je niet aan iemand kunt zien wat hij gelooft of vindt. Ik denk (maar ik kan het mis hebben, zoals gezegd sta ik altijd open voor voortschrijdend inzicht), dat het in geval van rellen op straat bijvoorbeeld tussen bepaalde bevolkingsgroepen niet meehelpt als je aan de politie kunt zien bij welke groep hij/zij hoort. Volgens mij kan dat escalatie verergeren. Ik denk dat het bij de boerenprotesten ook niet had geholpen als er agenten waren geweest die een boerenzakdoek om hun pols hadden gedragen.(beetje ongelukkig voorbeeld, ik weet het, maar geen idee hoe ik het anders moet uitleggen).

Ik denk dat huidskleur al niet eens neutraal te noemen is voor veel mensen? Is een noord Afrikaans uitziende politieagent, waarvan de kans dus groot is dat hij een moslim is, neutraal te noemen? Is het uniform voldoende om neutraliteit uit te stralen? 

Libertine schreef op 16-03-2024 om 18:34:

[..]

Ik denk dat huidskleur al niet eens neutraal te noemen is voor veel mensen? Is een noord Afrikaans uitziende politieagent, waarvan de kans dus groot is dat hij een moslim is, neutraal te noemen? Is het uniform voldoende om neutraliteit uit te stralen?

Dat weet ik niet maar voor mij wel in elk geval. Voor mij is een agent een agent. Of hij nu een Aziatisch, Noord-Afrikaans, of hoogblond Fries uiterlijk heeft. Het uniform is voor mij wat hij/zij vertegenwoordigt.

Herfstappeltaart schreef op 16-03-2024 om 18:47:

[..]

Dat weet ik niet maar voor mij wel in elk geval. Voor mij is een agent een agent. Of hij nu een Aziatisch, Noord-Afrikaans, of hoogblond Fries uiterlijk heeft. Het uniform is voor mij wat hij/zij vertegenwoordigt.

Ik vind het lastig te snappen, maar doe m’n best  

Voor jou is iemand die er uitziet als een moslim neutraal als agent maar als daar een hoofddoek bij komt niet meer? Zou het ook een optie zijn om een hoofddoek te zien als onderdeel van het uniform. Als een variant van de politiepet? Of is die doek ansich al niet neutraal? Omdat ik ook ergens las dat het anders is als een moslimvrouw een hoofddoek draagt ten opzichte van een vrouw die haar krulspelden op z’n plek wil houden.  

Ik denk dat wat veel mensen als een neutraal uiterlijk zien afhangt van je eigen achtergrond en referentiekader.

Eerder in dit topic werd gerefereerd naar Frankrijk waar in openbare leven geen religieuze uitdragingen getoond mogen worden. Klinkt mooi maar de realiteit is dat op openbare scholen een ketting met een kruisje wel oogluikend wordt toegestaan maar de hoofddoek absoluut niet. 
Er zijn leraressen ontslagen die in de school geen hoofddoek droegen maar op weg naar huis buiten het school terrein een hoofddoek omdeden.  Dit werd als niet neutraal gezien want je kon onderwegnaar huis nog leerlingen tegenkomen.
Ik zie dit als grove inmenging met iemands priveleven en geen goede reden om iemand te ontslaan.

Ook in Nederland heb ik wel eens te maken gehad met een agent met een kruisje om en echt ik vond niet dat ze daardoor slecht functioneerde waarschijnlijk functioneren vrouwen met een hoofddoek om ook gewoon prima.

Yumi schreef op 16-03-2024 om 17:51:

twee-agenten-van-de-new-scotland-yard


Twee agenten van de New Scotland Yard.

Ik vind deze dames niet herkenbaar als agente, dat zal ongetwijfeld wennen als je ze regelmatig tegenkomt... maar voor een niet inwoner?

Ik vind de foto niet erg geschikt om dat te beoordelen, want ze staan er maar vanaf borsthoogte op ipv helemaal. Zonder hoofddoek had ik ze ook niet herkend als agente denk ik, omdat je dat uniform nauwelijks ziet op de foto.

Ik zou verder eerder zijn voor de variant die Daglichtlamp post, die niet zo losjes zit, daardoor niet makkelijk af te trekken is (per ongeluk of expres) en van afstand er niet anders uitziet als zwart haar.

Libertine schreef op 16-03-2024 om 19:05:

[..]

Ik vind het lastig te snappen, maar doe m’n best

Voor jou is iemand die er uitziet als een moslim neutraal als agent maar als daar een hoofddoek bij komt niet meer? Zou het ook een optie zijn om een hoofddoek te zien als onderdeel van het uniform. Als een variant van de politiepet? Of is die doek ansich al niet neutraal? Omdat ik ook ergens las dat het anders is als een moslimvrouw een hoofddoek draagt ten opzichte van een vrouw die haar krulspelden op z’n plek wil houden.

Waarom is iemand met een Noord-Afrikaans uiterlijk persé moslim? Dat hoeft helemaal niet. Net zo min als alle blonde Nederlanders christen zijn. Ik zeg ook niet dat een agente met een hoofddoek niet neutraal IS (als ze haar vak goed uitoefent is ze dat natuurlijk wel degelijk), maar ik zeg dat een agente met een hoofddoek geen neutraliteit uitstraalt. Je geeft dan aan een bepaalde levensovertuiging te hebben en dat lijkt me niet wenselijk om redenen die ik al genoemd heb. Nogmaals, misschien zie ik het verkeerd en zou het in de praktijk anders uitpakken maar vooralsnog ben ik geneigd er op deze manier naar te kijken.

Ik vind overigens het vergelijken van een hoofddoek i.v.m. krulspelden en een hoofddoek als geloofsuiting een beetje onzinnig en weinig met het onderwerp te maken hebben.

Zolang je er een beetje normaal uitziet en je hoofddoek niet je hele gezicht belemmerd (alleen je ogen onbedekt bijvoorbeeld) kan het mij toch écht geen bal schelen.

Groen haar of een tattoo is één zaak. Groen haar in een te opvallende snit of een te opvallende tattoo met opmerkelijke tekst valt voor mij zo'n beetje onder een te opvallende half afgesloten hoofddoek.

Tijd om richting 21ste eeuw te trekken op dit vlak.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

16-03-2024 om 22:58 Topicstarter

Neuspiercings voor agenten?
 
Lekker gevaarlijk, de eerste de beste malloot trekt eraan, ik denk niet dat het mag.

Ik heb er nooit op gelet, mogen politieagenten oorbellen dragen?

Poezenmeisje schreef op 16-03-2024 om 22:58:

Neuspiercings voor agenten?

Lekker gevaarlijk, de eerste de beste malloot trekt eraan, ik denk niet dat het mag.

Ik heb er nooit op gelet, mogen politieagenten oorbellen dragen?

Waarschijnlijk wel kleine stekertjes of sterretjes zowel in oren als neus, maar iets groot waar aan getrokken kan worden zou ik zelf al niet doen.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

16-03-2024 om 23:06 Topicstarter

Om deze redenen draagt mijn man geen sieraden. In het verleden nog wel een casio horloge met een zacht plastic horlogebandje.

https://www.vcanieuws.nl/vcapraktijk/artikelen/het-gevaar-van-sieraden

Ik vind je geloof uitdragen geen probleem. Keppeltje, tulband, hoofddoek allemaal prima, ook voor gezagsdragers. 
Wat ik wel bijzonder vond is dat Willem Alexander bij het openen van het holocaust museum een keppeltje droeg. Niet joods, dan ook geen keppeltje, geldt ook voor de koning lijkt mij. 

Ik vind dat we geloof moeten behandelen als een hobby, of eventueel als een politieke overtuiging. Dus als het okay is dat een agent een Ajax-sjaal draagt of een VVD-button, dan moet hij/zij ook een keppeltje, hoofddoek of voor mijn part een vergiet mogen dragen.

Athan schreef op 17-03-2024 om 00:02:

Ik vind dat we geloof moeten behandelen als een hobby, of eventueel als een politieke overtuiging. Dus als het okay is dat een agent een Ajax-sjaal draagt of een VVD-button, dan moet hij/zij ook een keppeltje, hoofddoek of voor mijn part een vergiet mogen dragen.

Naar mijn mening moet een agent ook geen politieke button of ajax-sjaal dragen. gewoon een uniform zonder toevoegingen. 

Volgens mij dragen alle mannen in een synagoge een keppeltje. Zoals je nog moslims thuis je schoenen uitdoet en als je een katholieke kerk bezoekt ga je daar niet naar binnen in je bikini maar heb je armen, benen en decolleté bedekt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.