Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Nee

Nee

19-05-2022 om 17:34

Kansenongelijkheid onderwijs

Hoe kijken jullie aan tegen kansenongelijkheid in het onderwijs?

Stelling 1: een kind die met bijles het vwo heeft gehaald is vwo diploma-waardig.

Stelling 2: een kind die (zonder bijles) het vwo niet heeft gehaald is vwo diploma-onwaardig.

De stellingen lijken op elkaar, en ik denk dat omdat ik ze zo kort naast elkaar zet, en de nadruk ligt op bijles, jullie de crux misschien ook wel begrijpen. Toch denk ik dat als mensen deze stellingen apart van elkaar lazen, er tegenstrijdige antwoorden uit zouden komen. Een diploma krijg je als je aan de eisen voldoet. Maar volgens mij liggen de eisen bij ieder kind verschillend.
Wat denken jullie? En dragen jullie zelf bij aan kansenongelijkheid in het onderwijs en waarom? Of vind je dat het meevalt en leven we inmiddels in een meritocratische samenleving? 


Wat ik denk? First world problems. 

Nee

Nee

19-05-2022 om 17:47 Topicstarter

ToetieToover schreef op 19-05-2022 om 17:44:

Wat ik denk? First world problems.

Op welke manier? 

Mooi toch dat er bijles bestaat. Kansenongelijkheid houd je toch. Utopie om te denken dat het niet zo is. En ik ben niet VWO waardig...meritocratische samenleving moet ik Googlen. Wel mooi scrabble woord.

ok...gegoogled. Ik geloof er niet in. Het zou mooi zijn, maar dat vriendjespolitiek blijftm

Nee

Nee

19-05-2022 om 17:54 Topicstarter

Siobhan schreef op 19-05-2022 om 17:49:

Mooi toch dat er bijles bestaat. Kansenongelijkheid houd je toch. Utopie om te denken dat het niet zo is. En ik ben niet VWO waardig...meritocratische samenleving moet ik Googlen. Wel mooi scrabble woord.

Volgens mij is dat gewoon een gangbaar woord bij dit thema    In ieder geval het was niet bedoeld als “kijk mij moeilijke woorden gebruiken” haha


Ik denk dat kansenongelijkheid wel kan verminderen en het constant in ontwikkeling is. En ik weet eigenlijk niet of ik het zo mooi vind dat er bijles bestaat. Het heeft ook veel nadelen. 

Stelling 1 klopt en stelling 2 niet. De kansenongelijkheid in ons onderwijs is groot. Dat is overigens geen geheim, dat weten we al een tijdje. Het is een punt van grote zorg, maar we veranderen er voorlopig niets aan.

ik probeer die kansenongelijkheid zelf overigens te bestrijden, maar ik heb alleen invloed op meso-niveau. Ik kan wel iets doen, maar op macro-niveau zet het geen zoden aan de dijk. En op micro-niveau bevorder ik de kansenongelijkheid uiteraard, ik offer mijn kind niet op voor mijn idealen. Even los van het feit dat het geen zin zou hebben.

Nee schreef op 19-05-2022 om 17:54:

[..]

Volgens mij is dat gewoon een gangbaar woord bij dit thema In ieder geval het was niet bedoeld als “kijk mij moeilijke woorden gebruiken” haha


Ik denk dat kansenongelijkheid wel kan verminderen en het constant in ontwikkeling is. En ik weet eigenlijk niet of ik het zo mooi vind dat er bijles bestaat. Het heeft ook veel nadelen.

Bijles is juist super. Mijn oudste kon niet meekomen,  kon moeilijk leren. Op school niet de juiste aandacht. Op bijles geleerd welke leervorm bij haar past

Jongste heeft op bijles geleerd hoe ze haar creativiteit kan inzetten bij het leren. Jongste krijgt bijles op school.  Ze is veel te hoog geplaatst maar school wil haar nu zoveel mogelijk meegeven.  Mooi toch. 

Kinderen hebben soms inspirators nodig om te leren leren. En dat zijn niet altijd de eigen leerkrachten. 

Maar het mericratische...serieus nieuw woord voor mij. Mooi toch...weer wat geleerd vandaag. 

Ik moest het woord ook opzoeken en ben toch echt niet dom. Maar kansenongelijkheid zit natuurlijk niet alleen in bijles. Al is het maar dat iedereen op verschillende scholen zit, verschillende docenten heeft. De één heeft een bevlogen docent die heel goed uit kan leggen en de klas goed onder controle heeft. De ander heeft een zak hooi als docent, die er zelf eigenlijk geen zin in heeft, de klas een youtube-filmpje laat kijken en dat is het. Is het dan kansenongelijkheid als een leerling van de tweede docent bijles heeft. Of heeft hij/zij dan juist dezelfde kans als een leerling van docent 1?
En dat is dan nog allemaal los van de thuissituatie. Onze oudste, die nu examen doet, kreeg op de eerste dag van de brugklas te horen dat ze een levensbepalende chronische ziekte heeft. Die ook van invloed kan zijn op het functioneren van haar hersenen. Waardoor ze vaak niet bereikt wat er potentieel inzit. Bovendien is er ook veel lesuitval geweest. Maar ze gaat nu “gewoon” haar gymnasiumdiploma halen, mede dankzij de bijlessen die ze van mij heeft gekregen. Is dat kansenongelijkheid of trek je daarmee ongelijkheid weer recht?

Ik probeer kansengelijkheid in het klein te bestrijden door verantwoordelijkheden die de school bij ouders probeert te leggen terug te leggen bij school. Dus waar ze bijvoorbeeld vonden dat ouders de kinderen moesten helpen met plannen en huiswerk maken tijdens Corona, heb ik geregeld dat er begeleiding op school komt vanuit NPO gelden. Nu realiseer ik me wel dat mij dit lukt omdat ik hoog opgeleid ben en ongeveer weet hoe ik eea moet aanpakken, maar ik troost me dan maar met de gedachte dat niet alleen mijn kind hiervan profiteert.

Ik vind bijles prima, maar dan wel op school geregeld en niet particulier. Ik vind sowieso dat huiswerk altijd onder begeleiding op school gemaakt moet kunnen worden. Helaas zijn de meeste scholen nog niet zover.

Er is altijd kansongelijkheid met of zonder bijles en privé scholen. 
Mijn zoon doet weinig moeite op school, gaat naar het VWO. Hij heeft geluk met zijn brein. 
Vriend van hem werkt zich drie slagen in de ronde en gaat naar VMBO. En nee het maakt niet uit, maar hoogopgeleiden hebben welmeer kans op een beter betaalde baan. 

Kind met ADHD die nergens meer toe komt. Die heeft pech met zijn brein (op dit vlak dan, het kan ook veel brengen) Stel ouders investeren dan flink in bijles…Ja dat is een kansongelijkheid tov een kind met dezelfde problematiek zonder financiële middelen maar goed gezien heeft deze leerling ook een kansongelijkheid met mijn zoon.
Kansongelijkheid zit al in het gezin waarin je opgroeit, de wijk, de school, de kwaliteit van je leerkrachten, je intelligentie, je veerkracht, je doorzettingsvermogen, de trauma’s die je wel of niet moet doormaken…. Daar is nog geen stuiver bij uitgegeven. 
Misschien is een VWO diploma met bijles waarbij keihard is gewerkt nog wel meer verdiend dan een Diploma met twee vingers in je neus…. Het is maar hoe je het bekijkt. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

19-05-2022 om 21:16

ik ben groot voorstander van bijles, maar dan zou dat wel betaalbaar moeten zijn voor iedereen. Er zijn nou eenmaal kinderen die het nodig hebben voor wat voor reden dan ook. 

Ik denk dat scholen en het onderwijs in Nederland vreselijk tekortschieten. Het systeem dat we hebben past een heleboel kinderen niet, waardoor ze volgens jouw stelling "diploma onwaardig" zijn. Bijles is dan ook fantastisch, omdat het kinderen die het niveau prima aankunnen maar het systeem niet begeleidt naar dat diploma. Het is alleen nogal oneerlijk dat niet iedereen toegang heeft tot bijles. 

Ik draag bij aan de kansenongelijkheid. Mijn middelbare schooldiploma heb ik enkel en alleen behaald dankzij 2 jaar 3 keer in de week huiswerkbegeleiding. Ik denk dat ik anders de middelbare niet eens afgemaakt had.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

20-05-2022 om 10:30

Het Nederlandse onderwijs biedt nu eenmaal eenheidsworst aan. Past je dat als kind niet heb je pech. Ik denk dat daar de kern van het probleem zit. 

Niet dat Floris Jan naar het Luzac kan omdat zijn ouders dat kunnen betalen.

Edit: wat Lieveheersbeest schrijft dus eigenlijk.

UnrulyGnu46

UnrulyGnu46

20-05-2022 om 11:12

Ik denk dat bijles vooral op de korte termijn iets uit kan halen. Voor de lange termijn heb ik zelf de instelling dat als er 'iets' in het kind zit, dit er op enig moment vanzelf wel uit komt, bij de een wat sneller dan bij de ander. Maar of iemand een VWO-diploma haalt, of HBO of universiteit, of een goede baan vindt en aankan, is van zoveel factoren afhankelijk. Zo zijn er kinderen die heel slim zijn maar gedragsmatig zichzelf in de weg kunnen zitten en daardoor niet 'het maximale' kunnen bereiken, terwijl er ook kinderen zijn die minder slim zijn maar in staat zijn keihard te werken en daardoor toch dokter kunnen worden. Natuurlijk heeft de een wel een betere uitgangspositie dan de ander maar het is niet allesbepalend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.