Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kan je mensen die vandaag leven, verantwoordelijk houden voor het verleden ?


Paracelsus schreef op 11-11-2022 om 13:17:

[..]

Ik vraag het mij af. Als we alleen kijken naar Nederland vermoed ik dat er vooral geen onderzoek wordt gedaan naar de achtergestelde mensen uit de provincie, want ze zijn wit , dus er is geen nood.

Dit topic is gestart over het slavernijverleden, en gaat inmiddels ook over de gevolgen ervan die nog steeds springlevend zijn. Ik snap werkelijk niet waarom jij het steeds wil hebben over mensen die wellicht ook achtergesteld worden.  Whataboutism is onnodig. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

11-11-2022 om 13:36

Libertine schreef op 11-11-2022 om 13:27:

[..]

Dit topic is gestart over het slavernijverleden, en gaat inmiddels ook over de gevolgen ervan die nog steeds springlevend zijn. Ik snap werkelijk niet waarom jij het steeds wil hebben over mensen die wellicht ook achtergesteld worden. Whataboutism is onnodig.

Het wrijft natuurlijk wel als er steeds 1 kleine groep is die het maar blijft hebben over dat ze achtergesteld zijn en nog steeds worden, terwijl er met geen woord gerept wordt over een andere grote groep. Dat brengt onvrede met zich mee waardoor mensen minder bereid zijn om er bijv over te lezen. 

Zoals ik al eerder aangaf. Mijn schoonouders komen uit het buitenland. Ze wilde hier een eigen bedrijf opstarten en kregen alle hulp en het werd zelfs gesubsidieerd, omdat ze buitenlanders zijn. Soms kan ook positieve discriminatie een andere groep discrimineren. Het daar niet over willen hebben en het wegdoen als whataboutisme , gaat de kloof alleen maar groter maken. 

Paracelsus schreef op 11-11-2022 om 13:36:

[..]

Het wrijft natuurlijk wel als er steeds 1 kleine groep is die het maar blijft hebben over dat ze achtergesteld zijn en nog steeds worden, terwijl er met geen woord gerept wordt over een andere grote groep. Dat brengt onvrede met zich mee waardoor mensen minder bereid zijn om er bijv over te lezen.

Zoals ik al eerder aangaf. Mijn schoonouders komen uit het buitenland. Ze wilde hier een eigen bedrijf opstarten en kregen alle hulp en het werd zelfs gesubsidieerd, omdat ze buitenlanders zijn. Soms kan ook positieve discriminatie een andere groep discrimineren. Het daar niet over willen hebben en het wegdoen als whataboutisme , gaat de kloof alleen maar groter maken.

Start daar dan een topic over. Over achtergestelde witte mensen in de provincie. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

11-11-2022 om 13:45

Libertine schreef op 11-11-2022 om 13:42:

[..]

Start daar dan een topic over. Over achtergestelde witte mensen in de provincie.

Ik geef geheel ontopic aan waarom mensen hun buik vol hebben van de discriminatie kaart die steeds getrokken wordt. Uit de reacties hier blijkt maar weer eens dat hier liever niet naar gekeken wordt. Nederlanders zullen boete moeten doen en verantwoording moeten afleggen en ze moeten zich vooral maar heel bewust zijn van hun voorkeurspositie. Dit moet er in elk geval steeds maar weer goed ingewreven worden. 

Paracelsus schreef op 11-11-2022 om 13:45:

[..]

Ik geef geheel ontopic aan waarom mensen hun buik vol hebben van de discriminatie kaart die steeds getrokken wordt. Uit de reacties hier blijkt maar weer eens dat hier liever niet naar gekeken wordt. Nederlanders zullen boete moeten doen en verantwoording moeten afleggen en ze moeten zich vooral maar heel bewust zijn van hun voorkeurspositie. Dit moet er in elk geval steeds maar weer goed ingewreven worden.

Dit topic gáát over slavernij en de gevolgen daarvan. De kaart wordt niet getrokken, het is het onderwerp van dit topic. Waarom zou je daar de aandacht van af willen leiden en het willen hebben over mensen die het ook zwaar hebben en slachtofferig melden dat witte mensen van alles wordt ingewreven? En dat ze hun buik er van vol hebben?

Maar goed.  I rest my case

ZanyHeron88

ZanyHeron88

11-11-2022 om 13:57

Libertine schreef op 11-11-2022 om 13:51:

[..]

Dit topic gáát over slavernij en de gevolgen daarvan. De kaart wordt niet getrokken, het is het onderwerp van dit topic. Waarom zou je daar de aandacht van af willen leiden en het willen hebben over mensen die het ook zwaar hebben en slachtofferig melden dat witte mensen van alles wordt ingewreven? En dat ze hun buik er van vol hebben?

Maar goed. I rest my case

Omdat de slavernij is afgeschaft. Iedereen die op dit moment in Nederland leeft is of geen slaaf geweest of geen slavenhoudergeweest. Er gaat enorm veel geld naartoe en dat kan misschien beter gebruikt worden voor problemen die nu spelen. Ipv roepen dat er een groep is die er nog steeds onder lijdt. Want hoe ver ga je dan terug?  

Er zijn op dit moment urgentere problemen. Zoals kinderen die niet te eten hebben. Van mij mag het geld daar naartoe gaan. 

En doe het qua bewustwording gewoon op school tijdens de geschiedenislessen. Wat al gebeurd. 

Ik denk dat er in veel gevallen sprake is van vermeende discriminatie in plaats van werkelijke discriminatie. Hetzelfde met "onderdrukking". Maar als je steeds te horen krijgt dat 1+1=3 dan ga je dat vanzelf geloven. En dan speelt de confirmation bias ook nog eens op. 

Paracelsus schreef op 11-11-2022 om 13:17:

[..]

Ik vraag het mij af. Als we alleen kijken naar Nederland vermoed ik dat er vooral geen onderzoek wordt gedaan naar de achtergestelde mensen uit de provincie, want ze zijn wit , dus er is geen nood.

Je vermoeden is niet correct. Opleidingsniveau, inkomen en regio wordt door instanties als het CBS of SCP echt wel meegenomen. Daar wordt gewoon onderzoek naar gedaan. Ik denk dat je bij het CDA moet zijn hiervoor. Van de grote regeringspartijen van de afgelopen jaar is dat van oudsher de vertegenwoordiger van deze groep. Samen met de SP (Brabant!) en PvdA. Maar die hebben de afgelopen jaren niet geregeerd. Het CDA kan ik nauwelijks meer onderscheiden van de VVD en kan me voorstellen dat hun achterban teleurgesteld is in de huidige koers 

overigens; als je je zorgen maakt om de kansen van witte mensen uit de provincie, zou je de aandacht voor maatschappelijke ongelijkheid alleen maar toe moeten juichen, denk ik. Want als daar meer aandacht voor is, wordt de verdrukking van witte kansarme provincialen ook veel duidelijker. Dit soort onderzoeken wordt immers (vrijwel) altijd in context gedaan als het input is voor beleid. 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

11-11-2022 om 16:15

Doemijdieglazenbol schreef op 11-11-2022 om 16:09:

overigens; als je je zorgen maakt om de kansen van witte mensen uit de provincie, zou je de aandacht voor maatschappelijke ongelijkheid alleen maar toe moeten juichen, denk ik. Want als daar meer aandacht voor is, wordt de verdrukking van witte kansarme provincialen ook veel duidelijker. Dit soort onderzoeken wordt immers (vrijwel) altijd in context gedaan als het input is voor beleid.

Blijkbaar gebeurd dit dus niet. Het is een feit dat kinderen uit de provincie vaak een lager school advies krijgen en veel voorzieningen verdwijnen. Terwijl er veel geld gaat naar de randstad en bepaalde groepen om kansongelijkheid te bestrijden. 

Jello2022 schreef op 11-11-2022 om 11:37:

[..]

Het wordt gewoon zwaar overdreven en er zijn nu belangrijkere zaken waar geld naartoe moet. Nederland is al heel schappelijk voor iedereen dat zouden Nederlanders eens elders moeten proberen. Er is hier vrijheid van godsdienst, gelijke kansen voor iedereen en als je een beetje normaal doet dan kom je heelver in NL.

Knip-racisme

Illustratief voorbeeld dit 

ZanyHeron88

ZanyHeron88

11-11-2022 om 19:11

https://afromagazine.nl/opinie/excuses-zijn-mooi-maar-zijn-excuses-alleen-voldoende
Een belastingvrij gebaar van 40.000 euro per Nazaat als voorschot ter vereffening van de effecten van de stereotype racistische waandenkbeelden over de Afrikaanse mens die duurzame voorspoedontwikkeling voor eeuwen hebben beheerst en structurele marginalisering in de hand hebben gewerkt.

Paracelsus schreef op 11-11-2022 om 19:11:

https://afromagazine.nl/opinie/excuses-zijn-mooi-maar-zijn-excuses-alleen-voldoende
Een belastingvrij gebaar van 40.000 euro per Nazaat als voorschot ter vereffening van de effecten van de stereotype racistische waandenkbeelden over de Afrikaanse mens die duurzame voorspoedontwikkeling voor eeuwen hebben beheerst en structurele marginalisering in de hand hebben gewerkt.

Uiteraard, het gaat alleen maar om geld...

ZanyHeron88

ZanyHeron88

11-11-2022 om 19:21

Malibu2 schreef op 11-11-2022 om 19:19:

[..]

Uiteraard, het gaat alleen maar om geld...

Maar wie zijn dan de nazaten? Is dat geheel Suriname Bijv en dan nog mensen die tegenwoordig in Nederland wonen enz?


Malibu2 schreef op 11-11-2022 om 19:19:

[..]

Uiteraard, het gaat alleen maar om geld...

waarom zou een nazaat nog geld moeten krijgen? echt, ik ga ook maar eens aan de bel trekken. Vroeger, in de tijd van Grutte Pier zijn hier ook veel mensen wat aan gedaan. Mss kan ik van de nazaten van GP ook nog wel wat krijgen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.