Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kan dit zomaar? Mag dit zomaar?

Vanochtend las ik in onze krant, Dagblad De Limburger:

Onderzoek naar werkcultuur in ziekenhuis Maastricht gaat kwart tot half miljoen euro kosten
04-08-2025

Het brede cultuuronderzoek dat de top van het Maastricht UMC+ heeft aangekondigd naar de sociale (on)veiligheid in het hele ziekenhuis gaat minimaal 250.000 en maximaal 500.000 euro kosten.

Dat blijkt uit stukken bij een recent uitgeschreven openbare Europese aanbesteding.

De ziekenhuisleiding stemde medio juni in met het cultuuronderzoek - een wens van vakbond FNV - na het escaleren van een al langer sluimerende interne crisis op de afdeling pathologie.

..etc.etc.etc........

Onderzoek is goed, maar helpt het ook? Word er überhaupt iets mee gedaan?

En dan vraag ik me af, er is al zoveel gedoe in Maastricht, geregeld staat iets in de krant, klachten zijn mi nooit serieus genomen.Waarom niet?
Zie de berichten onder de streep in dit bericht. En dan nu een duur onderzoek. Waarom werd er nooit eerder ingegrepen. Bij alles wat er aan vooraf is gegaan dacht ik al: "kan dit zomaar?"

Hebben jullie dat ook wel eens dat jij je afvraag 'kan dit zomaar' of 'hoe is het mogelijk dat het gewoon kan' ?

https://www.nieuwsblad.be/regio/limburg/hasselt/privechauffeurs-en-reisjes-voor-meer-dan-150.000-euro-bestuurders-maastrichts-ziekenhuis-onder-vuur-na-hoge-onkosten/26256909.html 21 december 2023 Privéchauffeurs en reisjes voor meer dan 150.000 euro: bestuurders Maastrichts ziekenhuis onder vuur na hoge onkosten

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/2371307/ondernemingsraad-ziekenhuis-mumc-mild-over-declaraties 22 januari 2024 De ondernemingsraad (or) van het Maastrichtse ziekenhuis maakt geen grote zaak van de torenhoge declaraties van de raad van bestuur in afgelopen periode. Dat blijkt uit een intern verslag.

https://www.skipr.nl/nieuws/de-limburger-duikt-opnieuw-in-de-bonnetjes-van-helen-mertens/ 18 maart 2025 De Limburger heeft opnieuw de declaraties van de bestuurders van Maastricht UMC+ bekeken. Aanleiding voor het onderzoek naar de bonnetjes zijn de enorme bedragen die vooral bestuursvoorzitter Helen Mertens vorig jaar declareerde aan reizen naar de VS, waar op het congres ook yoga, meditatie en een diner bij het kampvuur op het programma stonden.

https://rtvmaastricht.nl/nieuws/artikel/in-opspraak-geraakte-mumc-patholoog-blijft-werkzaam-aan-universiteit 14 mei 2025

Patholoog Axel zur Hausen, die onlangs gestopt is als afdelingshoofd in het Maastricht UMC+, blijft werkzaam als hoogleraar aan de Universiteit Maastricht. Zijn hoogleraarschap staat bij de UM 'niet ter discussie'. Dat meldt universiteitsblad Observant op basis van uitspraken van decaan Annemie Schols.

Zur Hausen raakte in opspraak na meldingen van grensoverschrijdend gedrag op de afdeling pathologie. Volgens dagblad De Limburger beschuldigden artsen in opleiding hem van intimidatie, pesten en machtsmisbruik. Die klachten leidden tot een onderzoek van de artsenfederatie KNMG, waarna de erkenning van de opleiding pathologie voorlopig werd ingetrokken.

........etc.etc.etc...........

Om al die dingen doen ze nu dus dat onderzoek. Meten is weten. 

Tja er wordt volgens mij veel geld verspild aan dit soort onderzoeken dus ik hoop dat het in ieder geval wel iets oplevert.

Ik vind die krantenkoppen trouwens vrij opgeblazen. Ik lees onder andere “declareerde aan reizen naar de VS, waar op het congres ook yoga, meditatie en een diner bij het kampvuur op het programma stonden.”. Ik ga voor mijn werk ook vaak naar congressen en daar zijn dit soort “uitjes” meestal ook georganiseerd. Vaak nemen de meeste deelnemers wel deel aan een aantal van die uitjes dus ik vind het niet heel vreemd dat zij dat ook deed. Ook vind ik het niet vreemd om dat te declareren.

Ik vind dat declareergedrag bij zulke salarissen zo armoedig staan, zou het zelf niet doen

Fleurtje_5

Fleurtje_5

05-08-2025 om 13:39 Topicstarter

madee schreef op 05-08-2025 om 10:49:

Om al die dingen doen ze nu dus dat onderzoek. Meten is weten.

Zeker.  Meten is weten. Maar veel...heeeeeel veel...misschien alles...was al jaren bekend en daar werd jarenlang niet veel mee gedaan. Zie het erg lange krantenartikel in onderstaande link. Heb jij dan nog een half miljoen euro nodig om te onderzoeken waar het mis ging/gaat?

https://x.com/Hendrina32/status/1928729230004605266

Knip-betaalartikel

Ik heb als student wel eens gewerkt op zo’n congres. En naast alle presentaties, lezingen etc, was er ook tijd voor ontspanning. De deelnemers konden uit verschillende (lokale) activiteiten kiezen, zoals bezoek aan het Groninger museum, klootschieten (daar ben ik mee mee geweest, vandaar dat ik dat nog weet) etc.

Je laatste post heb ik niet gelezen, veel te lang.

Fleurtje_5 schreef op 05-08-2025 om 13:39:

[..]

Zeker. Meten is weten. Maar veel...heeeeeel veel...misschien alles...was al jaren bekend en daar werd jarenlang niet veel mee gedaan. Zie het erg lange krantenartikel in onderstaande link. Heb jij dan nog een half miljoen euro nodig om te onderzoeken waar het mis ging/gaat?

wel om de onderbuikgevoelens hard te kunnen maken. 

TLDR

Schemerlampje schreef op 05-08-2025 om 15:40:

[..]

? Te Lang D.. R.. ?

Too Long ; Didn't Read

Je gooit weer alles op 1 hoop. Dat maakt reageren lastig. Ziekenhuisbestuurders zouden net als iedereen die betaald wordt met publiek geld netjes om moeten gaan met declaraties. Dat deelname aan wetenschappelijke congressen daar bij hoort lijkt me niet meer dan logisch (en soms doe je daar de beste contacten juist op bij het deel van het congres dat bedoeld is voor ontspanning, want daar spreek je mensen). Wat ik zorglijker vind is dat een deel van zo'n reis dan betaald wordt door een fabrikant van apparatuur die het ziekenhuis koopt, ik zie daar belangenverstrengeling.

Een heel ander punt is blijkbaar de werksfeer in het ziekenhuis. Belabberde samenwerking heeft direct invloed op de patiëntenzorg. Dat daar geld wordt ingestoken om dat te verbeteren lijkt me goed besteed geld.

Voor de opleiding pathologie komt het te laat, die erkenning is denk ik terecht ingetrokken: https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/nieuwsartikel/einde-opleiding-pathologie-in-maastricht-door-onveilig-opleidingsklimaat

Fleurtje_5

Fleurtje_5

05-08-2025 om 18:54 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 05-08-2025 om 14:50:

Ik heb als student wel eens gewerkt op zo’n congres. En naast alle presentaties, lezingen etc, was er ook tijd voor ontspanning. De deelnemers konden uit verschillende (lokale) activiteiten kiezen, zoals bezoek aan het Groninger museum, klootschieten (daar ben ik mee mee geweest, vandaar dat ik dat nog weet) etc.

Je laatste post heb ik niet gelezen, veel te lang.

Klopt, en ontspanning is er vast nog steeds. Alleen stukken minder duur (die luxe was alleen voor drie personen van het bestuur, dus niet voor het personeel dat ontspanning ook goed kan gebruiken) in een tijd dat de zorg juist op de centen moet letten.

Mijn laatste bericht was idd veel te lang. Maar puntje bij paaltje: in dat artikel kon men oa lezen dat de problemen al 15 jaar geleden aangekaart zijn. En dat de problemen best heel serieus waren/zijn. In dat hele artikel stond luid en duidelijk waar op die ene afdeling het probleem zat. Dan vind ik een half miljoen euro om onderzoek te doen waar het probleem zit wel erg veel geld voor iets dat allang aangepakt had kunnen zijn.

Fleurtje_5

Fleurtje_5

05-08-2025 om 19:09 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 05-08-2025 om 15:55:

Je gooit weer alles op 1 hoop. Dat maakt reageren lastig. Ziekenhuisbestuurders zouden net als iedereen die betaald wordt met publiek geld netjes om moeten gaan met declaraties. Dat deelname aan wetenschappelijke congressen daar bij hoort lijkt me niet meer dan logisch (en soms doe je daar de beste contacten juist op bij het deel van het congres dat bedoeld is voor ontspanning, want daar spreek je mensen). Wat ik zorglijker vind is dat een deel van zo'n reis dan betaald wordt door een fabrikant van apparatuur die het ziekenhuis koopt, ik zie daar belangenverstrengeling.

Een heel ander punt is blijkbaar de werksfeer in het ziekenhuis. Belabberde samenwerking heeft direct invloed op de patiëntenzorg. Dat daar geld wordt ingestoken om dat te verbeteren lijkt me goed besteed geld.

Voor de opleiding pathologie komt het te laat, die erkenning is denk ik terecht ingetrokken: https://www.medischcontact.nl/actueel/laatste-nieuws/nieuwsartikel/einde-opleiding-pathologie-in-maastricht-door-onveilig-opleidingsklimaat

Klopt. Erg veel op een hoop. Kun je nagaan dat dit dan in het echt gebeurd. En dan heb ik het niet eens gehad over de werksfeer op de IC en MC. Daarover stond op 18-07-2025 een artikel in de krant met de titel: 'Zorgen over veiligheid op intensive care Maastricht UMC+ leven afdelingsbreed: ‘Onveilige sfeer heeft directe gevolgen voor kwaliteit van zorg’.

Daarom schreef ik dan ook: 

er is al zoveel gedoe in Maastricht, geregeld staat iets in de krant, klachten zijn mi nooit serieus genomen

Ik denk niet dat patiënten er veel van zullen merken op opleiding pathologie, maar wel op andere afdelingen. Voor de opleiding pathologie is het idd voorlopig te laat. Doodzonde. Want het probleem werd in 2013 en 2014 al aangekaart.

Denk je echt dat slechte zorg bij pathologie niet gemerkt wordt door de patiënten? Je zult maar die patiënt zijn waar de kankerdiagnose gemist wordt omdat al het werk uitgevoerd wordt door overbelaste pathologen in opleiding. Je noemt verder meerdere afdelingen waar het niet goed gaat, dus dat er onderzoek gedaan gaat worden naar het hele ziekenhuis lijkt me niet meer dan logisch. Zo te lezen had dat al veel eerder moeten gebeuren. 

Ik begrijp niet zo goed wat je wil met die artikelen over dubieuze declaraties in combinatie met het prijskaartje dat hangt aan een onderzoek dat (mijns inziens terecht!) wordt gedaan naar de sociale veiligheid op de werkvloer. 

Welk verband zie jij? Vind je dat er überhaupt, of het nou gaat om veiligheid of yogalessen, teveel geld wordt gestoken in ziekenhuispersoneel?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.