Nieuws en actueel
Liara
31-08-2021 om 12:58
Kabinetsformatie
Bijna 6 maanden na de verkiezingen is er nog steeds geen nieuwe regering. Zojuist werd bekend dat zowel de combinatie PvdA/GL en de CU niet meer meepraten.
Dan blijft over VVD, D66 en CDA en wordt gesproken over een minderheidskabinet.
Ik vrees 4 jaar stilstand, terwijl er nu juist zoveel te doen is binnen Nederland en voor het klimaat, om maar wat te noemen.
Zouden nieuwe verkiezingen inmiddels niet beter zijn? Dit duurt te lang en ze komen nergens.
Rondstruiner
25-09-2021 om 16:19
3xscheepsrecht schreef op 25-09-2021 om 15:07:
mona Keijzer ontslagen. Wat een bullshit.
Ik vind het best heftig. Kan me niet herinneren eerder te hebben meegemaakt dat er een minister of staatssecretaris ontslagen werd.
Voelt voor mij een beetje gek dat ze van alles kunnen uithalen, dat ze er een enorme teringzooi van kunnen maken, dat ze hun werk niet goed kunnen doen en dat ze toch lekker blijven zitten. Maar dit is dan blijkbaar zo'n doodzonde dat ze ontslagen wordt? Pfff.
Er blijft niets van het demissionaire kabinet over zo. Stef Blok zit straks op bijna alle departementen, wat een nachtmerrie. Ze moeten tempo maken met de formatie, of nieuwe verkiezingen uitschrijven. Dit kan toch niet langer zo.
CuddlyReindeer95
25-09-2021 om 16:21
Rondstruiner schreef op 25-09-2021 om 16:19:
[..]
Maar dit is dan blijkbaar zo'n doodzonde dat ze ontslagen wordt? Pfff.
Zo werkt het staatsrechtelijk wel. Het kabinet moet dezelfde mening uitdragen. Wil je dat niet, dan moet je eruit gaan.
3xscheepsrecht
25-09-2021 om 16:29
nou ik vind het nogal vreemd dat afgelopen jaar bij de meest heftige zaken er niet werd opgestapt en dat bij zoiets iemand ontslagen kan worden. En dan ben ik nog een Rutte stemmer ook 😉
CuddlyReindeer95
25-09-2021 om 16:33
3xscheepsrecht schreef op 25-09-2021 om 16:29:
nou ik vind het nogal vreemd dat afgelopen jaar bij de meest heftige zaken er niet werd opgestapt en dat bij zoiets iemand ontslagen kan worden. En dan ben ik nog een Rutte stemmer ook 😉
Ik snap echt dat het zo overkomt, maar het werkt wel zo.
De Volkskrant schrijft erover (hopelijk mag ik dit stukje citeren, zo niet dan merk ik dat wel):
“Rutte kon weinig anders doen dan Keijzer ontslaan, want in het staatsrecht ligt vast dat het kabinet met één mond hoort te spreken, legt hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Universiteit Leiden, Wim Voermans, uit. In dit geval heeft de ministerraad besloten dat de coronapas per 25 september wordt ingevoerd. Wat de afzonderlijke meningen daarover zijn binnen de ministerraad, doet er niet toe. Als er onenigheid naar buiten komt, snappen burgers niet meer wat e regering van hen wil.
Mona Keijzer mag dus best tegen de invoering van de coronapas zijn, maar dat betekent nog niet dat ze dat hardop mag zeggen terwijl zij staatssecretaris is. Dat zorgt voor te veel verwarring.
Dit ‘homogeniteitsbeginsel’ ligt al sinds 1850 vast in het Reglement van Orde van de ministerraad (artikel 12), zegt Voermans. Daarin staat: ‘In geen geval handelt een minister of staatssecretaris tegen een besluit van de raad’.”
Rondstruiner
25-09-2021 om 16:36
Wednesday schreef op 25-09-2021 om 16:21:
[..]
Zo werkt het staatsrechtelijk wel. Het kabinet moet dezelfde mening uitdragen. Wil je dat niet, dan moet je eruit gaan.
Ik was even aan het googlen geslagen en vond dat inderdaad ja. Weer wat geleerd. Hoewel het over de ministers gaat en er in het document staat dat de positie van de staatssecretaris buiten beschouwing blijft, alleen dat die verantwoordelijk is voor de eigen portefeuille.
https://www.raadvanstate.nl/@121354/w04-20-0135/
"Naar buiten spreekt de ministerraad - en spreken dus ook de individuele ministers - met één mond. De ministerraad neemt voor de leden bindende besluiten en dat betekent dat eventuele geschilpunten in de raad moeten worden beslecht."
"Hierna wordt uitsluitend gesproken over de minister. De staatssecretaris draagt voor zijn portefeuille naast de minister eveneens politieke verantwoordelijkheid op grond van artikel 46 van de Grondwet. Zijn positie blijft hier verder buiten beschouwing."
Het blijft vreemd voelen, gezien alles wat er gebeurd is het afgelopen jaar.
Oh, ik ben een beetje mosterd zie ik, na het bericht van Wednesday.
Rondstruiner
25-09-2021 om 16:38
Maar dat moet zij dan toch geweten hebben. Zou ze het bewust hebben gedaan dan?
CuddlyReindeer95
25-09-2021 om 16:40
Rondstruiner schreef op 25-09-2021 om 16:36:
[..]
Oh, ik ben een beetje mosterd zie ik, na het bericht van Wednesday.
Beter een keer te veel dan een keer te weinig, want het is heel begrijpelijk dat dit verwarring losmaakt.
redbulletje
25-09-2021 om 16:41
Rondstruiner schreef op 25-09-2021 om 16:38:
Maar dat moet zij dan toch geweten hebben. Zou ze het bewust hebben gedaan dan?
Ze kan wel lekker wachtgeld cashen en ondertussen hoeft ze niet meer te werken. Luxe positie.
WarpedTrout14
25-09-2021 om 16:49
Rondstruiner schreef op 25-09-2021 om 16:19:
[..]
Ik vind het best heftig. Kan me niet herinneren eerder te hebben meegemaakt dat er een minister of staatssecretaris ontslagen werd.
Voelt voor mij een beetje gek dat ze van alles kunnen uithalen, dat ze er een enorme teringzooi van kunnen maken, dat ze hun werk niet goed kunnen doen en dat ze toch lekker blijven zitten. Maar dit is dan blijkbaar zo'n doodzonde dat ze ontslagen wordt? Pfff.
Er blijft niets van het demissionaire kabinet over zo. Stef Blok zit straks op bijna alle departementen, wat een nachtmerrie. Ze moeten tempo maken met de formatie, of nieuwe verkiezingen uitschrijven. Dit kan toch niet langer zo.
Precies.
Ik snap wel waarom zij moet gaan, zeker gezien de timing van haar opmerkingen. Dat kan niet. Dat zal ze zelf ook wel weten. Maar het wordt gewoonweg steeds ongeloofwaardiger dat er op deze manier en met deze mensen (Rutte, Kaag, Hoekstra) nog een een regering te formeren valt waar je als burger ook maar het geringste beetje vertrouwen in kunt hebben.
Ik heb vaak met een beetje Schadenfreude gekeken naar de perikelen rondom Brexit in Engeland en mijn hoofd geschud over zo'n genante, incompetente farce. Maar nu maken we dat hier ook mee. Ze maken zich volkomen belachelijk. En dat moet dan ons land door de hele grote problemen van deze tijd leiden.
3xscheepsrecht
25-09-2021 om 16:52
Wednesday schreef op 25-09-2021 om 16:33:
[..]
Ik snap echt dat het zo overkomt, maar het werkt wel zo.
De Volkskrant schrijft erover (hopelijk mag ik dit stukje citeren, zo niet dan merk ik dat wel):
“Rutte kon weinig anders doen dan Keijzer ontslaan, want in het staatsrecht ligt vast dat het kabinet met één mond hoort te spreken, legt hoogleraar staats- en bestuursrecht aan de Universiteit Leiden, Wim Voermans, uit. In dit geval heeft de ministerraad besloten dat de coronapas per 25 september wordt ingevoerd. Wat de afzonderlijke meningen daarover zijn binnen de ministerraad, doet er niet toe. Als er onenigheid naar buiten komt, snappen burgers niet meer wat e regering van hen wil.
Mona Keijzer mag dus best tegen de invoering van de coronapas zijn, maar dat betekent nog niet dat ze dat hardop mag zeggen terwijl zij staatssecretaris is. Dat zorgt voor te veel verwarring.
Dit ‘homogeniteitsbeginsel’ ligt al sinds 1850 vast in het Reglement van Orde van de ministerraad (artikel 12), zegt Voermans. Daarin staat: ‘In geen geval handelt een minister of staatssecretaris tegen een besluit van de raad’.”
Aah thnx interessant. Weer wat geleerd 😀
Isalinde
25-09-2021 om 17:36
Uit De Telefraaf blijkt dat ze het wist, maar dat ze nog binnen de lijntjes kleurde.
"Keijzer kwam in de problemen door een interview met deze krant, waarin ze haar vraagtekens zette bij de invoer van die coronapas. Die vond ze ’eigenlijk niet uit te leggen’ aan ondernemers.
De CDA’er benadrukte daarbij dat ze zich wel bij het kabinetsbesluit voegde: „Ik wil best vertellen dat ik deze kant van de discussie heb ingebracht. Maar op zeker moment komt er een kabinetsbesluit en dan is dat het besluit.”
Avena
25-09-2021 om 19:46
Ja doei. Dan spreek je dus niet met één mond. 'Ik was het er niet mee eens, maar papa en mama hebben besloten dat je vanavond niet uit mag.'
QuizzicalOpossum53
25-09-2021 om 20:04
Isalinde schreef op 25-09-2021 om 17:36:
Uit De Telefraaf blijkt dat ze het wist, maar dat ze nog binnen de lijntjes kleurde.
"Keijzer kwam in de problemen door een interview met deze krant, waarin ze haar vraagtekens zette bij de invoer van die coronapas. Die vond ze ’eigenlijk niet uit te leggen’ aan ondernemers.
De CDA’er benadrukte daarbij dat ze zich wel bij het kabinetsbesluit voegde: „Ik wil best vertellen dat ik deze kant van de discussie heb ingebracht. Maar op zeker moment komt er een kabinetsbesluit en dan is dat het besluit.”
Toeval bestaat niet in de politiek. Ze heeft dat interview echt wel bewust juist nu gegeven. Ik denk dat ze uit de politiek verdwijnt of naar Haga gaat.
Daglichtlamp
25-09-2021 om 20:37
Drietje schreef op 25-09-2021 om 20:04:
[..]
Toeval bestaat niet in de politiek. Ze heeft dat interview echt wel bewust juist nu gegeven. Ik denk dat ze uit de politiek verdwijnt of naar Haga gaat.
Toch had ik niet gedacht dat ze zich zou laten ontslaan. Ze zullen haar echt de kans wel gegeven hebben om de eer aan zichzelf te houden. Maar ja zo krijgt het wel nog meer aandacht.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.