Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Kabinetsformatie

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

21-09-2021 om 12:41

Wat je extreem vindt is best persoonlijk denk ik. Ik vind enkele standpunten van GroenLinks heel extreem. Dat is voor mij geen reden om dan maar meteen de hele partij in de ban te doen. 

Het beschermen van Nederlandse cultuur vind ik zelf niet extreem. Het willen uitbannen van Moslims wel. 

---

---

21-09-2021 om 13:05

Drietje schreef op 21-09-2021 om 06:51:

Tja, ik vind dat gehak op VVD- stemmers nogal respectloos en erg kinderachtig. Er hebben miljoenen mensen op de VVD gestemd. Grote meerderheid. Die kun je niet massaal in een hoekje drukken van rijk, grijs en man of onderweg er naartoe. Ik zie nooit zo'n respectloos en simplistisch gepraat over linkse partijen. Blijkbaar hebben de VVD- stemmers meer fatsoen dan de linkse stemmers op dit forum. Slechte verliezers, denk ik dan. En nee, ik heb geen VVD gestemd.

er zijn ook miljoenen mensen met een huis gekocht in de goede tijd. Denken aan de huurders en aan de jongeren die niet een ton krijgen van hun ouders uit de overwaarde is dan een beetje lastig. 

https://nos.nl/op3/collectie/13877/video/2397345-zo-ontstond-de-wooncrisis

https://nos.nl/op3/collectie/13877/video/2398227-zo-komen-we-uit-de-wooncrisis

redbulletje schreef op 21-09-2021 om 12:27:

Beschermen van de Nederlandse waarden/identiteit vind ik dan weer héél belangrijk, evenals dat al die klimaatmaatregelen dweilen met de kraan open is als je de grenzen wagenwijd open laat staan.

Wat zijn volgens jou die Nederlandse waarden/identiteit? Voor mij was een Nederlandse waarde juist altijd dat we een heel vrijzinnig volk zijn, waar iedereen mag zijn wie hij is. Waar we gemakkelijk dingen uit andere culturen overnemen, want we waren altijd al erg gericht op handel en buitenland. Denk aan roti en de rijsttafel. Het Nederlands is een van de meest flexibele talen. Waar ze in Frankrijk vaak eigen Franse woorden maken voor buitenlandse fenomenen (de computer die bijvoorbeeld een ordinaten heet), pakt het Nederlands juist gemakkelijk woorden over uit andere talen: bagage, trottoir, computer, tablet, überhaupt. 

Wat houdt de Nederlandse waarden/identiteit in? Wanneer is verandering logisch en een normaal gevolg van de tijd, wanneer haalt het de Nederlandse identiteit onderuit? Is een waarde/identiteit sowieso statisch, of beweegt het mee? 

In Amerika heb je de Amish gemeenschap, die zijn een kei in het bewaken van hun identiteit, maar is dat wat je dan liever zou willen? 

Dit zijn oprechte vragen, met zo even de gedachten in mijn hoofd erbij. Maar ik ben dus benieuwd wat jij daarvan vindt, wat de zin 'beschermen van Nederlandse waarden/identiteit' voor jou betekent. Hoe uit zich dat in de praktijk?

MeganRapinoe schreef op 21-09-2021 om 13:36:

[..]

Wat zijn volgens jou die Nederlandse waarden/identiteit? Voor mij was een Nederlandse waarde juist altijd dat we een heel vrijzinnig volk zijn, waar iedereen mag zijn wie hij is. Waar we gemakkelijk dingen uit andere culturen overnemen, want we waren altijd al erg gericht op handel en buitenland. Denk aan roti en de rijsttafel. Het Nederlands is een van de meest flexibele talen. Waar ze in Frankrijk vaak eigen Franse woorden maken voor buitenlandse fenomenen (de computer die bijvoorbeeld een ordinaten heet), pakt het Nederlands juist gemakkelijk woorden over uit andere talen: bagage, trottoir, computer, tablet, überhaupt.

Wat houdt de Nederlandse waarden/identiteit in? Wanneer is verandering logisch en een normaal gevolg van de tijd, wanneer haalt het de Nederlandse identiteit onderuit? Is een waarde/identiteit sowieso statisch, of beweegt het mee?

In Amerika heb je de Amish gemeenschap, die zijn een kei in het bewaken van hun identiteit, maar is dat wat je dan liever zou willen?

Dit zijn oprechte vragen, met zo even de gedachten in mijn hoofd erbij. Maar ik ben dus benieuwd wat jij daarvan vindt, wat de zin 'beschermen van Nederlandse waarden/identiteit' voor jou betekent. Hoe uit zich dat in de praktijk?

Misschien moet je het dan beter westerse identiteit noemen. Ik zie 't nog gebeuren dat de westerling eindigt als de aboriginals/maori/indianen als het zo door gaat. 

redbulletje schreef op 21-09-2021 om 13:41:

[..]

Misschien moet je het dan beter westerse identiteit noemen. Ik zie 't nog gebeuren dat de westerling eindigt als de aboriginals/maori/indianen als het zo door gaat.

Die moet je me even uitleggen, hoe gaat dat gebeuren? Ik zie ons niet snel meer in lemen hutjes wonen en de geesten der aarde aanbidden

MeganRapinoe schreef op 21-09-2021 om 13:42:

[..]

Die moet je me even uitleggen, hoe gaat dat gebeuren? Ik zie ons niet snel meer in lemen hutjes wonen en de geesten der aarde aanbidden

Totaal overruled door een veel dominantere cultuur, zo zie ik de westerling eindigen als ze niet wat meer voor eigen cultuur en waarden gaan opkomen. 

redbulletje schreef op 21-09-2021 om 13:43:

[..]

Totaal overruled door een veel dominantere cultuur, zo zie ik de westerling eindigen als ze niet wat meer voor eigen cultuur en waarden gaan opkomen.

maar het is toch een heel fluïde iets? We zijn als huidige maatschappij niet te vergelijken met die  van xx jaar terug. Dus niet zo krampachtig doen, go with the flow zolang mensenrechten en democratie gewaarborgd worden en de aarde niet ten onder gaat.

gr Angela

[..]

Ah zo, die kans lijkt mij klein. Het grootste risico daarvoor ligt momenteel bij China. En in de geopolitieke verhoudingen is het westen daar ook maatregelen voor aan het nemen. Ik vind persoonlijk de macht van China wel spannend, maar ik vermoed dat een overruling nog wel even zal duren. Niet meer in onze generatie in elk geval. 

[..]

Welke dominante cultuur bedoel je? Moslims, China? Hoe zie jij die overheersing voor je?  Op welke gebieden? Serieuze vraag  uit belangstelling hoor , geen verkapte sneer mocht je dat denken.

Voor Chinezen ben ik niet bang, we kunnen zonder dat het schuurt naast elkaar/met elkaar leven hier in 't westen. Chinezen proberen hier ons niet hun cultuur op te dringen tenslotte.

redbulletje schreef op 21-09-2021 om 14:47:

Voor Chinezen ben ik niet bang, we kunnen zonder dat het schuurt naast elkaar/met elkaar leven hier in 't westen. Chinezen proberen hier ons niet hun cultuur op te dringen tenslotte.

China heeft een lange termijn plan. Zij zijn al decennia bezig overal vastgoed en land op te kopen, of deals aan het sluiten waar ze later macht aan hebben. 

Wat vind jij cultuur op te dringen? Volgens ben jij vooral bang voor de moslimcultuur toch? Maar Chinezen hebben toch ook wijken in grote steden, waar Chinees nieuwjaar wordt gevierd, om over de grote hoeveelheid restaurants maar te zwijgen. 

Wat mij aan China angst aanjaagt is dat zij echt een grootmacht zijn, waar wij ons als westen ontzettend afhankelijk van hebben gemaakt. Dat is met de Arabische wereld veel minder. 

Het feit dat er veel mensen vanuit die wereld deze kant opkomen vind ik juist een goed teken. Zij willen die cultuur niet volledig meer en dat zie je ook. Al die Turkse en Marokkaanse meiden die meedraaien in de maatschappij en studeren en het juk van zich afgooien. Dat zet zich alleen maar verder voort. 

Tja, en over 100 jaar is Nederland nog meer een mengelmoes, maar de hele vrije wereld zal dat zijn. Dat is niet te voorkomen en is m.i. ook niet erg. Het is niet alsof het vroeger zoveel beter was. Je kunt beter nu dan in de jaren 80, 60, 40 of 30 leven. Zo gek is verandering meestal niet. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

25-09-2021 om 08:35

Mona Keijzer zien we vast niet terug in een nieuw kabinet:

"Demissionair staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken heeft bedenkingen bij de invoering van het coronatoegangsbewijs, zegt ze in een interview met De Telegraaf. Ze wijst op de hoge vaccinatiegraad en vindt het 'niet uit te leggen' dat mensen via de pas moeten laten zien gevaccineerd of getest te zijn om toegang tot een café of restaurant te krijgen. ,,Als je in een samenleving bent beland waar je bang voor elkaar moet zijn, tenzij je een bewijsje kunt laten zien, dan moet je je echt even achter je oren krabben en je afvragen: willen we deze kant op?", aldus de CDA-politica."

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

25-09-2021 om 08:50

Gerommel in het CDA? Wel bijzonder dat ze haar partijgenootminister zo openlijk af valt.

Coreopsis schreef op 25-09-2021 om 08:50:

Gerommel in het CDA? Wel bijzonder dat ze haar partijgenootminister zo openlijk af valt.

Twee eigenlijk, De Jonge en Grapperhaus.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

25-09-2021 om 09:36

Coreopsis schreef op 25-09-2021 om 08:50:

Vind ik ook. Het gaat niet lekker binnen het cda, maar ook niet binnen het kabinet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.