Nieuws en actueel
Liara
31-08-2021 om 12:58
Kabinetsformatie
Bijna 6 maanden na de verkiezingen is er nog steeds geen nieuwe regering. Zojuist werd bekend dat zowel de combinatie PvdA/GL en de CU niet meer meepraten.
Dan blijft over VVD, D66 en CDA en wordt gesproken over een minderheidskabinet.
Ik vrees 4 jaar stilstand, terwijl er nu juist zoveel te doen is binnen Nederland en voor het klimaat, om maar wat te noemen.
Zouden nieuwe verkiezingen inmiddels niet beter zijn? Dit duurt te lang en ze komen nergens.
QuizzicalOpossum53
12-09-2021 om 14:27
Liara schreef op 12-09-2021 om 14:25:
[..]
Ik echt niet. Dan beland je al heel snel in de bijstand. Momenteel is er werk genoeg, maar er zijn ook tijden dat werkgevers helemaal niemand aan willen nemen.
Er is al een hele tijd ruim voldoende werk voor iedereen. Het is niet nodig om lang in de ww te zitten. Dan word je maar tijdelijk postbode of zo. Ik ben zelfstandige, dus ik hecht niet zo aan die zekerheden.
redbulletje
12-09-2021 om 14:29
Drietje schreef op 12-09-2021 om 14:27:
[..]
Er is al een hele tijd ruim voldoende werk voor iedereen. Het is niet nodig om lang in de ww te zitten. Dan word je maar tijdelijk postbode of zo. Ik ben zelfstandige, dus ik hecht niet zo aan die zekerheden.
Maar dan zak je enorm in inkomen en krijg je nog lagere ww/wia etc. Bovendien neemt men doorgaans geen te hoog opgeleiden voor kleine baantjes.
Liara
12-09-2021 om 14:29
[..]
Daar kies jij dan zelf voor, maar voor veel mensen telt dat laatste natuurlijk niet.
Ik geloof ook dat dat ww plan onderdeel was van een heel pakket maatregelen, maar ik weet er het fijne niet meer van.
Liara
12-09-2021 om 14:30
redbulletje schreef op 12-09-2021 om 14:29:
[..]
Maar dan zak je enorm in inkomen en krijg je nog lagere ww/wia etc. Bovendien neemt men doorgaans geen te hoog opgeleiden voor kleine baantjes.
Dat ook ja.
MidasWolf
12-09-2021 om 14:36
Liara schreef op 12-09-2021 om 14:25:
[..]
Ik echt niet. Dan beland je al heel snel in de bijstand. Momenteel is er werk genoeg, maar er zijn ook tijden dat werkgevers helemaal niemand aan willen nemen.
Precies goede economische tijden en minder goede tijden wisselen elkaar soms snel af. In tijden met een grotere werkloosheid lijkt mij dat niet wenselijk.
De meeste mensen zijn van goede wil en zouden dan ook snel de arbeidsmarkt weer op willen wanneer ze weer ergens aan de slag kunnen.
Sun.lover
12-09-2021 om 14:43
ik doe mee met de peilingen van Maurice de Hond, maar de vragen zijn behoorlijk sturend.
3xscheepsrecht
12-09-2021 om 14:59
[..]
Eens. Ik heb een vriendin die al 1.5 jaar ww ontvangt terwijl ondertussen de zorg / horeca etc schreeuwen om personeel. Snap echt niet dat je zoveel mag eisen aan een baan als je ww ontvangt. Werk genoeg!
MidasWolf
12-09-2021 om 15:09
3xscheepsrecht schreef op 12-09-2021 om 14:59:
[..]
Eens. Ik heb een vriendin die al 1.5 jaar ww ontvangt terwijl ondertussen de zorg / horeca etc schreeuwen om personeel. Snap echt niet dat je zoveel mag eisen aan een baan als je ww ontvangt. Werk genoeg!
Uit welke branche kom je vriendin ?
Wanneer je een kantoor baan gewent bent dan is werken in de zorg en horeca toch echt wel heel wat anders.
Als het niet anders kan dan is het zo, maar wanneer je eerst naar andere mogelijkheden kunt kijken begrijp ik dat.
QuizzicalOpossum53
12-09-2021 om 15:12
MidasWolf schreef op 12-09-2021 om 15:09:
[..]
Wanneer je een kantoor baan gewent bent dan is werken in de zorg en horeca toch echt wel heel wat anders.Als het niet anders kan dan is het zo, maar wanneer je eerst naar andere mogelijkheden kunt kijken begrijp ik dat.
Maar dat hoeft een ander toch niet anderhalf jaar te financieren?
MidasWolf
12-09-2021 om 15:27
Drietje schreef op 12-09-2021 om 15:12:
[..]
Maar dat hoeft een ander toch niet anderhalf jaar te financieren?
Voor een deel mee eens toch voor een ander deel weer niet, want we financieren elkaar de een heeft kinderen, de ander volgt veel studies, huursubsidies die precies worden uitgemeten naar gelang van inkomsten met het maximale ontvangen ervan, belasting aftrek voor veel bedrijven met het financieren van zaken.
En liever iemand WW betalen dan dat iemand uit zou vallen in de zorg dat kost ook weer geld. Dat tekort in de zorg en horeca komt ergens vandaag in beide sectoren zou ik ook niet werkzaam willen zijn.
Dat betekend overigens niet dat ik zeg van blijf maar lekker WW ontvangen, zorg voor werk op maat, zover dat kan, dan is de kans dat iemand op lange termijn blijft functioneren veel groter.
En mensen die het systeem in hun voordeel gebruiken houd je helaas ook altijd.
Gelukkig zijn veel mensen wel van goede inzet en willen de meeste mensen gewoon een betaalde baan hebben. Het liefst een waarvan je motivatie krijgt en een voldaan gevoel dit werkt ook door naar andere velden in je leven zoals partner, gezin, geluk, psyche en gezondheid.
3xscheepsrecht
12-09-2021 om 16:03
MidasWolf schreef op 12-09-2021 om 15:09:
[..]
Wanneer je een kantoor baan gewent bent dan is werken in de zorg en horeca toch echt wel heel wat anders.Als het niet anders kan dan is het zo, maar wanneer je eerst naar andere mogelijkheden kunt kijken begrijp ik dat.
Maar iemand kan dan prima bijv in de horeca werken en vanuit daar verder solliciteren. Ik geloof gewoon niet dat iemand na 1.5 jaar geen baan kan hebben. Geen droombaan, maar iedereen kan binnen een half jaar weer aan het werk zijn. De ww verkorten lijkt me een prima stok achter de deur.
redbulletje
12-09-2021 om 16:07
Sun.lover schreef op 12-09-2021 om 14:43:
ik doe mee met de peilingen van Maurice de Hond, maar de vragen zijn behoorlijk sturend.
Ik met eenvandaag en die hebben dat ook. Je merkt duidelijk de voorkeur van de vraagsteller.
QuizzicalOpossum53
12-09-2021 om 16:08
3xscheepsrecht schreef op 12-09-2021 om 16:03:
[..]
Maar iemand kan dan prima bijv in de horeca werken en vanuit daar verder solliciteren. Ik geloof gewoon niet dat iemand na 1.5 jaar geen baan kan hebben. Geen droombaan, maar iedereen kan binnen een half jaar weer aan het werk zijn. De ww verkorten lijkt me een prima stok achter de deur.
Ja precies. Gewoon je handen uit je mouwen steken en ondertussen verder solliciteren.
redbulletje
12-09-2021 om 16:11
[..]
Als je daardoor een inkomensval maakt waardoor je volgende ww nóg lager wordt dan snap ik dat wel. De horeca betaalt slecht en men wil jong goedkoop personeel (liefst nog met relevante ervaring) Horeca is ook iets voor jonge fitte mensen.
ShowyHummingbird30
12-09-2021 om 16:13
[..]
Het kromme aan ons huidige systeem is dat als je voorheen een goedbetaalde baan had en nu ww van 70% krijgt, je fors in inkomen achteruit gaat als je ongeschoold werk (horeca, postbode, productiewerk) tegen minimumloon gaat doen. Dus ik snap wel dat men dat tot het allerlaatste moment uitstelt. Van een minimumloon kun je over het algemeen geen hypotheek betalen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.