Nieuws en actueel
Liara
31-08-2021 om 12:58
Kabinetsformatie
Bijna 6 maanden na de verkiezingen is er nog steeds geen nieuwe regering. Zojuist werd bekend dat zowel de combinatie PvdA/GL en de CU niet meer meepraten.
Dan blijft over VVD, D66 en CDA en wordt gesproken over een minderheidskabinet.
Ik vrees 4 jaar stilstand, terwijl er nu juist zoveel te doen is binnen Nederland en voor het klimaat, om maar wat te noemen.
Zouden nieuwe verkiezingen inmiddels niet beter zijn? Dit duurt te lang en ze komen nergens.
WarpedTrout14
09-09-2021 om 14:00
kenfan schreef op 09-09-2021 om 13:49:
[..]
Groen Links of de PvdA onafhankelijk van elkaar in een kabinet met de VVD gaan is politieke zelfmoord. D'66 heeft uit de partijen een aanzienlijk deel strategische stemmers gewonnen die hopen op een tegenwicht tegen Rutte. Die zijn ze kwijt als ze in rechts kabinet stappen
Over tegenwicht gesproken: Rutte gaat zelf door riemen en ruiten voor een vierde kabinet, VVD-kamerleden daarentegen mogen maximaal twee termijnen zitten. En alle VVD-coryfeeeen zijn ondertussen verdwenen door de achterdeur naar "een nieuwe uitdaging", "evenwicht in het gezinsleven¨, of gewoon een vetter salaris.
Dat laatste is natuurlijk allemaal toeval.
QuizzicalOpossum53
09-09-2021 om 14:29
kenfan schreef op 09-09-2021 om 13:49:
[..]
Groen Links of de PvdA onafhankelijk van elkaar in een kabinet met de VVD gaan is politieke zelfmoord. D'66 heeft uit de partijen een aanzienlijk deel strategische stemmers gewonnen die hopen op een tegenwicht tegen Rutte. Die zijn ze kwijt als ze in rechts kabinet stappen
Over tegenwicht gesproken: Rutte gaat zelf door riemen en ruiten voor een vierde kabinet, VVD-kamerleden daarentegen mogen maximaal twee termijnen zitten. En alle VVD-coryfeeeen zijn ondertussen verdwenen door de achterdeur naar "een nieuwe uitdaging", "evenwicht in het gezinsleven¨, of gewoon een vetter salaris.
Dat geldt voor politici van heel veel partijen. Pechtold, rouvoet, die dame van de SP. Je ziet ze in alle hoeken en gaten weer opduiken.
Angela1967
09-09-2021 om 18:04
MidasWolf schreef op 09-09-2021 om 10:19:
[..]
Het idee erachter is dat zowel Rutte en kaag een partij erbij hebben die ze graag erbij willen en dan heb je een eerlijke verdeling D66 reken ik dan even aan de linker kant van het spectrum.
Twee rechtse partijen en twee linkse Partijen krijg je dan.
Klaver kan wel veel willen maar beide partijen hebben(flink) verloren dus in mijn idee neemt hij zijn verlies en gaat in hij de oppositie zitten.
CDA heeft toch ook verloren?
En daarbij zijn ze partijpolitiek gezien in ernstige problemen.
En in Limburg zijn ze 'ontmaskerd'.
Dus echt, als ik Rutte was wist ik het wel. En snap ik D66 heel goed.
Gr Angela
MidasWolf
09-09-2021 om 19:53
Angela1967 schreef op 09-09-2021 om 18:04:
[..]
CDA heeft toch ook verloren?
En daarbij zijn ze partijpolitiek gezien in ernstige problemen.
En in Limburg zijn ze 'ontmaskerd'.
Dus echt, als ik Rutte was wist ik het wel. En snap ik D66 heel goed.
Gr Angela
Dat klopt ook, maar zij stellen zich in mijn beleving toch anders op dan GroenLinks en PVDA. Ze(CDA) zitten er nu bij omdat vooral Rutte dat wil om onder andere de hieronder vermelde redenen.
Aan het CDA heeft Rutte een makkelijke partner die zijn het volgens mij met veel standpunten eens met de VVD.
CDA stelt zich ook niet moeilijk op naar de VVD (tot nu toe dan).
Partij technisch alle partijen hebben wel moeilijke momenten meegemaakt de een wat meer als de ander.
Je kunt veel van en over Rutte zeggen, maar wanneer hij met de samenwerking geen heil zag had hij nu nooit zo voor het CDA gestaan. Want de problemen zijn bekend voor en nu tijdens de formatie.
Angela1967
09-09-2021 om 22:00
MidasWolf schreef op 09-09-2021 om 19:53:
[..]
Dat klopt ook, maar zij stellen zich in mijn beleving toch anders op dan GroenLinks en PVDA. Ze(CDA) zitten er nu bij omdat vooral Rutte dat wil om onder andere de hieronder vermelde redenen.
Aan het CDA heeft Rutte een makkelijke partner die zijn het volgens mij met veel standpunten eens met de VVD.
CDA stelt zich ook niet moeilijk op naar de VVD (tot nu toe dan).
Partij technisch alle partijen hebben wel moeilijke momenten meegemaakt de een wat meer als de ander.
Je kunt veel van en over Rutte zeggen, maar wanneer hij met de samenwerking geen heil zag had hij nu nooit zo voor het CDA gestaan. Want de problemen zijn bekend voor en nu tijdens de formatie.
Dat zegt nóg weer duidelijker hoe strak zakelijk op macht Rutte belust is. Een onbetrouwbare set corrupte politici als CDA's er er liever bij hebben als jaknikkers want in ruil voor meedoen zeggen ze ja en amen.
En het feit dat hij absoluut niet wil praten over een zelfgeschreven voorstel waar GL en PvdA zich op het eerste gezicht best konden vinden was ook zo'n wapenfeit.
Dat brengt me tot 2 vragen mbt VVD stemmers:
1. nemen ze Rutte voor lief en zijn machtspellen omdat er toch iemand de baas vd vvd moet zijn (en de volgende zal hopelijk minder eng zijn)
2. of vinden ze Rutte de ultieme markt-liberaal, de ultieme VVD'er? en vinden ze het wel gaaf dat hij zo openlijk alleen om macht speelt?
gr Angela
kenfan
09-09-2021 om 22:53
Drietje schreef op 09-09-2021 om 14:29:
[..]
Dat geldt voor politici van heel veel partijen. Pechtold, rouvoet, die dame van de SP. Je ziet ze in alle hoeken en gaten weer opduiken.
Dan heb je het over politici die een hoge bestuurlijke functie aannemen na een politieke loopbaan of in het geval van Kant nadat ze door de partij op een zijspoor zijn gezet. Vind ik van een andere orde dan een gedoodverfd opvolger als Klaas Dijkhof die weer een adviesbureau begint en iets gaat doen met een voetbalclub.
Dat er in de grootste partij van Nederland met een lange bestuurljke traditie geen gezichtsbepalende zijn om het stokje van Rutte over te nemen vind ik zorgwekkend. Rutte heeft zich in een positie geelleboogd dat niemand meer om heen kan. Ook niet in zijn eigen partij. Rutte = De VVD. Het is dat de VVD nog leden heeft, maar de partijstructuur begint verdomd veel op die van de PVV te lijken , daar stoelt alles ook op 1 persoon.
QuizzicalOpossum53
09-09-2021 om 23:26
kenfan schreef op 09-09-2021 om 22:53:
[..]
Dan heb je het over politici die een hoge bestuurlijke functie aannemen na een politieke loopbaan of in het geval van Kant nadat ze door de partij op een zijspoor zijn gezet. Vind ik van een andere orde dan een gedoodverfd opvolger als Klaas Dijkhof die weer een adviesbureau begint en iets gaat doen met een voetbalclub.
Dat er in de grootste partij van Nederland met een lange bestuurljke traditie geen gezichtsbepalende zijn om het stokje van Rutte over te nemen vind ik zorgwekkend. Rutte heeft zich in een positie geelleboogd dat niemand meer om heen kan. Ook niet in zijn eigen partij. Rutte = De VVD. Het is dat de VVD nog leden heeft, maar de partijstructuur begint verdomd veel op die van de PVV te lijken , daar stoelt alles ook op 1 persoon.
Ach welnee je meet met twee maten. Partijen hebben heel vaak 1 boegbeeld. Genoeg partijen die in elkaar storten als het boegbeeld ermee stopt. Denk maar aan de SP toen Marijnissen vertrok, GroenLinks na Rosemuller en zo zijn er nog wel een paar.
En ik snap het verschil niet tussen een VVD-er die iets in de voetballerij gaat doen en een D66-er die directeur wordt van het CBR en ook nog de verbouwing van de tweede kamer mag managen.
QuizzicalOpossum53
09-09-2021 om 23:28
Angela1967 schreef op 09-09-2021 om 22:00:
[..]
Dat zegt nóg weer duidelijker hoe strak zakelijk op macht Rutte belust is. Een onbetrouwbare set corrupte politici als CDA's er er liever bij hebben als jaknikkers want in ruil voor meedoen zeggen ze ja en amen.
En het feit dat hij absoluut niet wil praten over een zelfgeschreven voorstel waar GL en PvdA zich op het eerste gezicht best konden vinden was ook zo'n wapenfeit.
Dat brengt me tot 2 vragen mbt VVD stemmers:
1. nemen ze Rutte voor lief en zijn machtspellen omdat er toch iemand de baas vd vvd moet zijn (en de volgende zal hopelijk minder eng zijn)
2. of vinden ze Rutte de ultieme markt-liberaal, de ultieme VVD'er? en vinden ze het wel gaaf dat hij zo openlijk alleen om macht speelt?
gr Angela
Of ze zijn het eens met de standpunten van de vvd. Dat lijkt me optie 1 eigenlijk. Of stem jij altijd op een persoon ipv een partij?
Angela1967
09-09-2021 om 23:50
Drietje schreef op 09-09-2021 om 23:28:
[..]
Of ze zijn het eens met de standpunten van de vvd. Dat lijkt me optie 1 eigenlijk. Of stem jij altijd op een persoon ipv een partij?
Ja duh. Het gaat om VVD stemmers, wat zij nou vinden van Rutte. Niet waarom ze VVD stemmen.
En ik stem zeker op een persoon, maar dan wel van de juiste partij 😀.
Gr Angela
QuizzicalOpossum53
10-09-2021 om 07:36
Angela1967 schreef op 09-09-2021 om 23:50:
[..]
Ja duh. Het gaat om VVD stemmers, wat zij nou vinden van Rutte. Niet waarom ze VVD stemmen.
En ik stem zeker op een persoon, maar dan wel van de juiste partij 😀.
Gr Angela
Ik denk dat veel mensen Rutte een goede premier vinden. Ik stem zelf normaal gesproken VVD en heb dat dit keer vanwege Rutte niet gedaan. Maar dan zie ik het zgnd nieuw leiderschap van Kaag, het gestampvoet van Klaver, de Klaverachtige metamorfose van Ploumen en dan heb ik er spijt van dat ik niet toch gewoon
op de VVD heb gestemd. Ik ben van allemaal niet zo over de indruk. De enige lijsttrekker die ik echt goed vind is Marijnissen, maar dat gaat me echt te ver.
QuizzicalOpossum53
10-09-2021 om 09:01
Cookielover schreef op 10-09-2021 om 08:51:
Ik stem nooit op de lijsttrekker.
Ik stem altijd op een vrouw.
Cookielover
10-09-2021 om 09:23
Drietje schreef op 10-09-2021 om 09:01:
[..]
Ik stem altijd op een vrouw.
Ik ook hoor.
DownrightChinchilla41
10-09-2021 om 09:24
Hoekstra: ‘We gaan goed samenwerken met Omtzigt’
Nu wel?
Bron interview AD.(premium)
Liara
10-09-2021 om 09:31
Yolo schreef op 10-09-2021 om 09:24:
Hoekstra: ‘We gaan goed samenwerken met Omtzigt’
Nu wel?
Bron interview AD.(premium)
Weer typisch een hoop CDA blabla over helemaal niks. Ik vind Hoekstra een enorm vervelende man.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.