Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Koko67
16-04-2026 om 14:22
Broadway schreef op 16-04-2026 om 08:19:
[..]
welk gebrek aan sympathie? het feit dat een groep voor het één wel van de bank komt en voor een andere niet zegt niets over sympathie van de rest van nederland. dát is de meerderheid van de bevolking.
Nee, dat zegt iets over hoe graag wij in actie komen als Israël ermee te maken heeft en hoe weinig het ons scheelt als dat niet zo is.
Broadway
16-04-2026 om 14:27
Koko67 schreef op 16-04-2026 om 14:22:
[..]
Nee, dat zegt iets over hoe graag wij in actie komen als Israël ermee te maken heeft en hoe weinig het ons scheelt als dat niet zo is.
nee, dat zegt iets over de groep demonstranten en wanneer zij wel en wanneer niet de drang voelen om te demonstreren.
ik demonstreer niet. gewoon niet. niet meer sinds ik in 1994 door een ME'er van het keizerkarelplein in nijmegen geslagen ben tijdens de scholieren-rellen.
dat zegt helemaal niets over hoe erg ik dingen vind.
Handschoenvrouw
16-04-2026 om 14:36
Koko67 schreef op 16-04-2026 om 14:20:
[..]
Huh, ik heb het over de verontwaardiging die uitblijft in de wereld. Waarom zijn we zo betrokken bij de Palestijnen, maar niet bv. bij de mensen in Nigeria die bij bosjes tegelijk vermoord worden. Overal zijn brandhaarden ( meestal in moslimlanden)
Omdat de banden met Israël veel sterker en intensiever zijn dan met Nigeria. Snap je zelf ook wel.
felija
16-04-2026 om 14:38
Koko67 schreef op 16-04-2026 om 14:22:
[..]
Nee, dat zegt wat over die groep mensen die demonstreren, een heel klein gedeelte van de totale samenleving. Demonstreren is de luidruchtige vorm van je ergens zorgen/kwaad over maken. Veruit het grootste gedeelte prefereert de ingetogen manier, zoals bijvoorbeeld je mening uiten op een forum of doneren aan hulporganisaties.
Uitermate kort door de bocht en een zwaktebod om je alleen maar te fixeren op demonstreren als bewijs van uiting van meeleven en/of ongenoegen. Het zegt helemaal niets over of Nederlanders wel of niet betrokken zijn bij het diverse leed in de wereld.
Bovendien is het appels met peren vergelijken: de economische banden die we hebben met Nigeria en de hulp in de vorm van wapens die we aan bondgenoot Israël leveren. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
PensioNada
16-04-2026 om 14:52
Ik heb wel meegelopen met de laatste rode lijndemonstratie omdat ik Israël zie/zag als een westers land met westerse normen en waarden, daar passen de apartheid op de Jordaanoever en het disproportionele geweld in Gaza en nu Libanon niet bij. Nigeria is een Afrikaans ontwikkelingsland dat worstelt met de verschillende stammen en geloven. Een andere situatie. Ik verafschuw antisemitisme, ik verafschuw ook het aanvallen of beledigen van Nederlandse Joden omdat ze contact hebben met familie in Israël. Dat is net zoiets als alle moslims aanspreken op een islamitische terreuraanslag.
felija
16-04-2026 om 15:29
PensioNada schreef op 16-04-2026 om 14:52:
Ik heb wel meegelopen met de laatste rode lijndemonstratie omdat ik Israël zie/zag als een westers land met westerse normen en waarden, daar passen de apartheid op de Jordaanoever en het disproportionele geweld in Gaza en nu Libanon niet bij. Nigeria is een Afrikaans ontwikkelingsland dat worstelt met de verschillende stammen en geloven. Een andere situatie. Ik verafschuw antisemitisme, ik verafschuw ook het aanvallen of beledigen van Nederlandse Joden omdat ze contact hebben met familie in Israël. Dat is net zoiets als alle moslims aanspreken op een islamitische terreuraanslag.
Mooi gezegd.
Loeki72
16-04-2026 om 17:20
ik ben tegen wat Israel op dit moment doet, maar tegen jodenhaat.
Ik heb daarom deze petitie getekend.
https://www.degoedezaak.org/campaign/gelredome-geef-geen-podium-aan-haat-annuleer-de-concerten-van-kanye-west/
krulliebollie
16-04-2026 om 17:51
Loeki72 schreef op 16-04-2026 om 17:20:
https://www.degoedezaak.org/campaign/gelredome-geef-geen-podium-aan-haat-annuleer-de-concerten-van-kanye-west/
Ik ben het met je eens. Ik wil hem tekenen maar ik zie nergens een plek waar ik kan tekenen op de pagina. Ik kijk vast niet goed maar waar kan ik dit tekenen?
Miraval
16-04-2026 om 18:10
Daglichtlamp schreef op 16-04-2026 om 13:51:
[..]
Wat is de bron daarvan? Ik vind het niet terug: https://discriminatie.nl/rapportages/
Ik kan de bron van het onderzoek niet vinden in het artikel.
Goed teken, in 2024 was het 37% maar dat kwam door het antisemitisme in het voetbal, dat is kennelijk wel afgenomen.
Miraval
16-04-2026 om 18:28
https://www.cidi.nl/jodenhaat-als-het-nieuwe-normaal-antisemitismecijfers-2025/
In deze link staat het wat duidelijker, de rapporten van de site (eerder hier gedeeld) vond ik wat onduidelijk.
Handschoenvrouw
16-04-2026 om 18:45
Loeki72 schreef op 16-04-2026 om 17:20:
Getekend. Voor jodenhaat is geen plaats in Nederland.
felija
16-04-2026 om 19:23
krulliebollie schreef op 16-04-2026 om 17:51:
[..]
Ik ben het met je eens. Ik wil hem tekenen maar ik zie nergens een plek waar ik kan tekenen op de pagina. Ik kijk vast niet goed maar waar kan ik dit tekenen?
Dat vraag ik me ook af, wil ook tekenen, maar kan niet vinden waar.....
Daglichtlamp
16-04-2026 om 20:03
Miraval schreef op 16-04-2026 om 18:10:
[..]
Ik kan de bron van het onderzoek niet vinden in het artikel.
Goed teken, in 2024 was het 37% maar dat kwam door het antisemitisme in het voetbal, dat is kennelijk wel afgenomen.
De bron is blijkbaar dit rapport: https://www.om.nl/documenten/discriminatie/lecd/strafbare-discriminatie-in-beeld/strafbare-discriminatie-in-beeld-2025
Als je dat legt naast het aantal meldingen van discriminatie van de politie (uit het eerder door mij geciteerde rapport), dan blijkt dat meldingen van antisemitisme boven gemiddeld vaak worden opgevolgd door het OM. Dat is denk ik hoopgevend, we vinden antisemitisme duidelijk verre van normaal.