Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Zilver_gray
10-04-2026 om 16:43
Thora schreef op 10-04-2026 om 16:34:
[..]
Ik denk dat niemand hier alle Joden de schuld geeft van wat er in Israël gebeurt. Ik merk dit in ieder geval niet. En als ik het erover heb gaat dit altijd over de algemene opinie. Gebaseerd op wat ik op TV zie en op internet lees.
Ik zie online zeker haat voorbijkomen en Joden in het algemeen benoemd worden. En ik zie dat voorlopig ook niet minder worden.. integendeel.
Gebruikersnaaminvullen
10-04-2026 om 16:54
Koko67 schreef op 10-04-2026 om 11:47:
[..]
“ we” zeggen al jaar en dag niks over al die Iranese vrouwen die vanaf de geboorte onderdrukt worden en in een maatschappij leven waar ze als tweederangs burgers beschouwd worden. Dus kut was het al. Ook zonder oorlog.
Waarom gaat de Iraanse bevolking/vrouwen jou wel aan het hart, maar de Palestijnse bevolking niet? Jaar in, jaar uit, worden Palestijnen dagelijks met geweld van hun grond verdreven op de Westelijke Jordaanoever door kolonisten/zionisten en IDF.
https://youtube.com/shorts/gsLpYNdu70Y?si=aNP47Jg-YsTU-b0i
Zilver_gray
10-04-2026 om 17:04
Gebruikersnaaminvullen schreef op 10-04-2026 om 16:54:
[..]
Waarom gaat de Iraanse bevolking/vrouwen jou wel aan het hart, maar de Palestijnse bevolking niet? Jaar in, jaar uit, worden Palestijnen dagelijks met geweld van hun grond verdreven op de Westelijke Jordaanoever door kolonisten/zionisten en IDF.
Ik vind dat inderdaad ook opmerkelijk. De afkeer (zou bijna zeggen haat) bij alles wat Palestijns (ook de vrouwen) is. Daartegenover de steun voor de Iraanse vrouwen. Wat is het verschil dan?
krulliebollie
10-04-2026 om 17:47
Er is toch niemand die gelooft dat Trump de oorlog met Iran echt begonnen is om het Iraanse volk te beschermen? Het draait allemaal om geld. Hij roept iets, bepaalde beurzen zakken, zijn maatjes kopen flink wat aandelen en vervolgens roept trump weer iets anders en gaat de beurs omhoog. Daarnaast is Trump een narcistische asshole dus wil hij graag het gevoel hebben dat hij bepaald. Dat geldt ook voor Netanyahu en Komeini clan. Ze willen allemaal 1 ding en dat is macht en geld. Bepalen! Soms wisselt de volgorde. Dat ze daarbij onschuldige slachtoffers maken zal ze weinig boeien. Alle 3 hebben ze een partijtje aanhangers en een tegenstanders.
felija
10-04-2026 om 17:55
Zilver_gray schreef op 10-04-2026 om 17:04:
[..]
Ik vind dat inderdaad ook opmerkelijk. De afkeer (zou bijna zeggen haat) bij alles wat Palestijns (ook de vrouwen) is. Daartegenover de steun voor de Iraanse vrouwen. Wat is het verschil dan?
Ben ondertussen ook wel zo cynisch geworden dat die 'steun' er alleen is, zolang de Iraanse vrouwen in Iran blijven. Als ze bij ons met hun hoofddoek asiel komen aanvragen, is het met die steun, vrees ik, snel gedaan. Puur opportunistisch.
Zilver_gray
10-04-2026 om 18:05
felija schreef op 10-04-2026 om 17:55:
[..]
Ben ondertussen ook wel zo cynisch geworden dat die 'steun' er alleen is, zolang de Iraanse vrouwen in Iran blijven. Als ze bij ons met hun hoofddoek asiel komen aanvragen, is het met die steun, vrees ik, snel gedaan. Puur opportunistisch.
Ja dat ook hè! Zou grappig zijn als het niet zo triest was
Ted68
10-04-2026 om 18:38
Waarom de Iraanse vrouwen? Die zijn veel al hoog opgeleid…. Praat dan over de Afgaanse vrouwen….Die het bezit van hun mannen zijn, en niet naar school mogen….
MakePeaceNotWar
10-04-2026 om 18:40
Handschoenvrouw schreef op 05-04-2026 om 23:13:
[..]
En wie volgt er zodra je "klaar bent" met de wereldbevolking?
In de gehele geschiedenis is er nog nooit een “beschaving” geweest die jodenhaat hadden en ze wilden uitmoorden die er zelf goed van af zijn gekomen. Stuk voor stuk hebben ze door die jodenhaat hun eigen zogenaamde “beschaving” in de afgrond gestort.
Europa is de koploper wat dat betreft.
Wie er volgt ik zou het niet weten. Jij wel? Het maakt mij sowieso niet uit.
krulliebollie
10-04-2026 om 18:46
MakePeaceNotWar schreef op 10-04-2026 om 18:40:
[..]
In de gehele geschiedenis is er nog nooit een “beschaving” geweest die jodenhaat hadden en ze wilden uitmoorden die er zelf goed van af zijn gekomen. Stuk voor stuk hebben ze door die jodenhaat hun eigen zogenaamde “beschaving” in de afgrond gestort.
Wat zeg jij toch een aparte dingen.
MakePeaceNotWar
10-04-2026 om 18:51
🕎 Shabbat Shalom🕎
May his light shine upon your home this Shabbat.
Filling it with peace, light, joy and love.
Ik ga van Shabbat genieten onder toezicht van gewapende Marechaussees.
Handschoenvrouw
10-04-2026 om 18:57
MakePeaceNotWar schreef op 10-04-2026 om 18:40:
[..]
Maar is dat zo? Hoe graag ik het ook zou willen geloven zit de geschiedenis vol met voorbeelden van genocide (tegen wat voor volk dan ook) dat voor de daders helemaal niet slecht afliep.
In Europa tijdens de middeleeuwen werden Joden regelmatig bestolen, weggestuurd en vermoord omdat ze Joods waren. Europa is er echt niet door in een afgrond gestort.
Na de Tweede Wereldoorlog was Duitsland een ruine, maar die oorlog werd verloren door de fatale misrekening dat de Sovjetunie heus wel in een paar maanden verslagen kon worden en dat Duitsland iedereen zou bombarderen, en niemand Duitsland. De Holocaust was misschien niet eens gestopt zonder die fatale misrekening.
Koko67
10-04-2026 om 19:04
Gebruikersnaaminvullen schreef op 10-04-2026 om 16:54:
[..]
Elke vrouw die onderdrukt wordt gaat mij aan het hart. Waarom draai jij altijd alles om? Als ik iets zeg over Joden begin jij over Palestijnen. Als ik iets zeg over Iraanse vrouwen begin jij over Palestijnse vrouwen. Ik reageerde met deze post op iemand die schreef dat in een vrije westerse stoel makkelijk praten is en dat de Iraniërs nu in een oorlog waren waar slachtoffers vielen. Die oorlog hebben ze niet nodig. Zonder oorlog zijn er al veel meer slachtoffers gevallen, vooral jonge mensen. Omdat ze zo graag zonder doek om hun lijf willen leven.
En hier gaat onze koningin op bezoek bij vrouwen die volledig gehuld in zwarte doeken rondlopen. Ik vind het niet om aan te zien. Dit hoort niet in Nederland. En dan deug ik maar niet. Prima, maar ik vind het vreselijk dat in mijn Nederland vrouwen en meisjes compleet in zwarte doeken rondlopen. En dat de koningin van Nederland daar op bezoek gaat. En dan ook nog bij kerels die vrouwen geen hand willen geven. Ga lekker in een moslimland wonen, ik wil ze hier niet. En dan heb ik het niet over moslims die zich aanpassen en hier in veiligheid met onze westerse waarden willen leven.
krulliebollie
10-04-2026 om 19:39
Koko67 schreef op 10-04-2026 om 19:04:
[..]
Elke vrouw die onderdrukt wordt gaat mij aan het hart. Waarom draai jij altijd alles om? Als ik iets zeg over Joden begin jij over Palestijnen. Als ik iets zeg over Iraanse vrouwen begin jij over Palestijnse vrouwen. Ik reageerde met deze post op iemand die schreef dat in een vrije westerse stoel makkelijk praten is en dat de Iraniërs nu in een oorlog waren waar slachtoffers vielen. Die oorlog hebben ze niet nodig. Zonder oorlog zijn er al veel meer slachtoffers gevallen, vooral jonge mensen. Omdat ze zo graag zonder doek om hun lijf willen leven.
En hier gaat onze koningin op bezoek bij vrouwen die volledig gehuld in zwarte doeken rondlopen. Ik vind het niet om aan te zien. Dit hoort niet in Nederland. En dan deug ik maar niet. Prima, maar ik vind het vreselijk dat in mijn Nederland vrouwen en meisjes compleet in zwarte doeken rondlopen. En dat de koningin van Nederland daar op bezoek gaat. En dan ook nog bij kerels die vrouwen geen hand willen geven. Ga lekker in een moslimland wonen, ik wil ze hier niet. En dan heb ik het niet over moslims die zich aanpassen en hier in veiligheid met onze westerse waarden willen leven.
Maar heel officieel gezien komen Joodse mensen ook pas sinds de 16 e eeuw in Nederland. Dat zijn dan toch ook geen oorspronkelijke bewoners, ook mensen met andere waarden en normen dan de protestante en katholieke waarden en normen? Ook mensen met andere kleding ( keppeltje, pruiken etc). Zullen we gewoon iedereen in Nederland accepteren? Omdat land nu eenmaal niet een eigenaar heeft maar een stuk grond is waar ooit iemand een grens in heeft gezet, bevochten en of gewonnen door een oorlog.
Miraval
10-04-2026 om 20:22
https://eenvandaag.avrotros.nl/artikelen/joodse-student-nati-28-wordt-bedreigd-en-uitgescholden-maar-hij-blijft-zijn-keppel-dragen-163215
Om maar terug ontopic te gaan, de ervaring van een Joodse student. Vreselijk wanneer je zo in angst moet leven wanneer je openlijk voor je geloof uit wil komen in Nederland. En uit zijn woorden blijkt dat er wel degelijk mensen (niet allemaal, maar zijn voorbeeld) zijn die wat gebeurd in Gaza niet los kunnen zien van de Joden in andere landen. Alsof alle Joden schuldig zijn aan wat er met de Palestijnen gebeurd.
https://www.parool.nl/amsterdam/halsema-over-uitspraak-op-pro-palestinaprotest-zuiver-antisemitisme-ik-word-hier-misselijk-van~bdcf709d/
Ondertussen kon op De Dam een fietsenmaker uit Amsterdam openlijk door een microfoon roepen dat het kankergezwel uitgeroeid dient te worden en woorden in de strekking van "jammer dat het toen niet afgemaakt is". Wederom een uitlating waar alle Joden verantwoordelijk worden gehouden voor de daden van de regering Netanyahu.
https://www.ewmagazine.nl/ingezonden-opinie/opinie/2026/03/antisemitisme-antizionisme-geweld-rotterdam-amsterdam-1548625/
Wellicht een gekleurde column van een (rechts) magazine, maar het geeft wel het samengaan van tegen het zionisme zijn en antisemitisme, voor velen is een Zionist een verkapt woord voor Jood, want dat is niet strafbaar zoals antisemitisme dat wel is. En wat is er feitelijk mis met Zionisme? Is dat niet de wens voor een eigen Joodse Staat? Ben je dan als tegenstander van het Zionisme ook niet tegen het bestaan van Israël?
En onze mevrouw Letschert, destijds nog werkzaam bij de Universiteit van Maastricht, is nu een minister in ons nieuwe kabinet, iemand die niet in staat was het antisemitisme op die Universiteit de kop in te drukken.
Het zou een mooie boel worden in de wereld wanneer we alle Amerikanen verantwoordelijk houden voor wat Trump uitspookt, of alle Russen. Of, alle moslim mannen voor het beleid van de Taliban. Alle Soedanezen voor de burgeroorlog en genocide die daar gaande is. En toch werkt het voor veel mensen voor Joden wel zo, jij bent Jood dus steun je Netanyahu. Je komt uit Israël dus ben je een k*nker Zionist.
Miraval
10-04-2026 om 20:30
krulliebollie schreef op 10-04-2026 om 19:39:
[..]
Maar heel officieel gezien komen Joodse mensen ook pas sinds de 16 e eeuw in Nederland. Dat zijn dan toch ook geen oorspronkelijke bewoners, ook mensen met andere waarden en normen dan de protestante en katholieke waarden en normen? Ook mensen met andere kleding ( keppeltje, pruiken etc). Zullen we gewoon iedereen in Nederland accepteren? Omdat land nu eenmaal niet een eigenaar heeft maar een stuk grond is waar ooit iemand een grens in heeft gezet, bevochten en of gewonnen door een oorlog.
Aahhh ja als je zo gaat beredeneren heeft iedereen het recht zich te vestigen waar ze maar willen. Wat mij op zich best prima is hoor, maar dan wel op eigen krachten. Want het klinkt heel leuk progressief en liberaal, maar niet met een gesloten verzorgingsstaat die alleen werkt wanneer er genoeg geld bijgedragen wordt om anderen te ondersteunen. En als dat scheef loopt, kom je in de problemen. Of je moet de gehele verzorgingsstaat anders indelen, je ontvangt naar rato wat je bijgedragen hebt in je leven. Maar ik denk dat er dan zomaar weinig mensen op "ons" stukje land willen wonen.
Ik accepteer iedereen waar dan ook ter wereld, ik respecteer ieders cultuur, waarden en normen, en wanneer nou eens iedereen dat zou doen, zou de wereld er een stuk beter uitzien. in ieder geval een stuk minder oorlogen en gewapende conflicten.