Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Koko67 schreef op 14-10-2025 om 08:50:

De Gelderlander heeft ook een boel linkse lezers. Bij de stelling van de krant of Trump lof verdient over zijn bemoeienis met de Gaza oorlog vindt meer dan 65% dat van niet.

Ja.. Dat zie je meer in de westerse wereld. De haat voor Trump is dan dusdanig groot dat ze niet meer objectief kunnen zijn ten aanzien van hem, alle rationaliteit is dan verdwenen. Trump Derangement Syndrome wordt het ook wel genoemd. 

Wat je verder ook van Trump vindt, dit heeft hij wel voor elkaar gekregen. Eerder al de Abraham Akkoorden en nu zijn de gijzelaars in ieder geval vrij (overigens helaas nog lang niet alle reeds overleden gijzelaars). 

Ik betwijfel sterk of Hamas gaat ontwapenen, maar Trump heeft de oude bondgenoten van Hamas wel achter het plan weten te scharen en heeft zo Hamas en Iran nog verder geïsoleerd. Tegelijkertijd zie je toenadering van diverse landen richting Israël. 

Malibu2 schreef op 14-10-2025 om 08:59:

[..]

Ik had vóór deze oorlog nog nooit van Wierd Duk gehoord maar hij ging me opvallen omdat zijn berichten over Israël wél overeenkwamen met de uitkomsten van mijn eigen onderzoek naar deze kwestie. Zo ben ik ook bij de Telegraaf beland.

Ik vind het heel erg hoe Duk zwart gemaakt wordt door anderen. De dingen die over hem geschreven worden.. Vaak verbaas ik me over de wereld waarin we zijn beland, een wereld waarin recht krom is en krom recht. Ik kan het vanuit mijn achtergrond als christen prima plaatsen, maar ik blijf het bizar vinden hoe mensen die afwijken van het mainstream narratief over Israël aangevallen worden. Ik heb het zelf helaas ook meegemaakt, en kan me wel een beetje voorstellen hoe het is voor journalisten als Wierd Duk en politici als Caroline van der Plas.

Blijkbaar duiken de Volkskrant en NRC nu in Wierd Duks verleden:

Bizar om onderwerp te zijn van twee nog te verschijnen 'profielen' (in NRC en VoIkskrant), die over mij worden geschreven en te horen dat collega's van mij worden benaderd om - 'mag ook anoniem' - over mij leeg te lopen. Ook wordt van mij zo ongeveer geëist om bronnen openbaar te maken want anders zouden tweets van mij kennelijk fakenieuws bevatten. Wat een wereld jongens, waarin media op jacht gaan naar een journalist van een ander medium.

https://x.com/wierdduk/status/1977815287434006576?t=IMtcQjeJ0OZRQIv8V-lNiQ&s=19

Spannend...

Hij is domineeszoon uit Hoogezand-Sappemeer, heeft twee kinderen, zijn zoontje zit op voetbal. Hij heeft geschiedenis gestudeerd, spreekt vloeiend Duits en Russisch, heeft daar ook gewoond, heeft de oorlog in Tsjetsjenië beroepshalve meegemaakt en gaat later misschien in Zuidafrika wonen.

Klaar. Wat voor cijfer krijg ik voor mijn opstel?

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2586394-hamas-patrouilleert-weer-in-gaza-met-toestemming-van-vs

Het is opmerkelijk dat Trump een rol voor Hamas erkent, terwijl zijn eigen vredesplan voorziet in het ontwapenen en ontmantelen van de beweging. In het twintigpuntenplan waarmee de groep akkoord is gegaan staat dat "de ontwapening zal plaatsvinden onder toezicht van onafhankelijke waarnemers, die het proces van demilitarisering en het internationaal gefinancierde programma voor wapeninlevering en herintegratie moeten verifiëren". Het plan belooft ook "amnestie of vrije doorgang naar het buitenland" voor Hamas-leden die hun wapens neerleggen.

Ik ben vooral benieuwd naar hoe dit allemaal zal uitpakken voor de Gazanen. Gerust ben ik allerminst. Hoe het ook zal gaan; zij zijn en blijven de grote verliezers in deze.

@Malibu2. Wat Wierd Duk betreft gaat het hetzelfde als met rechtste politici. Als ik iets op het nieuws hoor over een politicus die in het verleden bijvoorbeeld een stukje in een werkstuk heeft overgeschreven dan weet ik al dat dit iemand van de PVV moet zijn. En ja hoor, nog nooit teleurgesteld wat dat aangaat. Wat de rest heeft uitgevreten in hun jeugd of studietijd boeit niet. Maar o,o,o,o, als je bij de PVV, BBB of FvD zit.

Zilver_gray schreef op 14-10-2025 om 09:52:

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2586394-hamas-patrouilleert-weer-in-gaza-met-toestemming-

Ik ben vooral benieuwd naar hoe dit allemaal zal uitpakken voor de Gazanen. Gerust ben ik allerminst. Hoe het ook zal gaan; zij zijn en blijven de grote verliezers in deze.

Ik zie in de media dat ze elkaar nu vooral doodschieten. 

Koko67 schreef op 13-10-2025 om 22:27:

[..]

Nee, je bent niet de enige. Ik snap daar ook helemaal niks van.

Wat ik heb begrepen,is dat het duidelijk met het traumatische verleden van Israel heeft te maken. Daardoor hecht Israel grote waarde aan het leven van iedere individuele burger.Iets waar Hamas waarschijnlijk toch anders over denkt,naar de eigen burgers toe.                                                                                            Quote: " Voor Israël geldt: "Iedere eigen burger moet koste wat kost terugkeren naar het vaderland, zegt arabist Leo Kwarten. Dood of levend.Hamas weet dat Israël er zo over denkt.Dus de troef die zij in handen hebben - de gijzelaars - verkopen ze heel duur."
"Het is historisch te verklaren dat Israël zo ver gaat om zijn eigen burgers te beschermen, zegt Peter Malcontent, universitair docent Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Utrecht.Het past binnen het verhaal van Israël als slachtoffernatie, die continu moet zien te overleven in een vijandige omgeving. Binnen de Joodse slachtoffergeschiedenis is de norm dat je alles op alles zet om je burgers te beschermen."
Het heeft,mede juist vanwege die decennia lange overlevingsstrijd,veel weg van het bekende militaire principe, "leave no man behind". Solidariteit tot het uiterste ,kostte wat kost.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2552692-waarom-israel-veel-gevangenen-ruilt-voor-weinig-gegijzelden                                                                                                    

Yumi schreef op 13-10-2025 om 15:29:

[..]

Waar Te Koop - DDDDD

Toeval bestaat niet. Nu in de bonusaanbieding. 

DDDDD 3 halen = 1 betalen. 

Nog geen 14 euro voor drie theedoeken en drie keukendoeken. Niet de kleur die ik in gedachten had, maar donkergroen kan ook in de zwarte was.

😊

Israël viert het leven.
Hamas viert de dood.

Poezenmeisje schreef op 14-10-2025 om 14:18:

Israël viert het leven.
Hamas viert de dood.

En daar gaat dan 250.000 man de straat voor op, worden gebouwen voor beklad en universiteiten bezet. De hersens zijn ver te zoeken. Massahysterie viert hoogtij. En waag dit eens onderbuik te noemen.

Koko67 schreef op 14-10-2025 om 08:50:

De Gelderlander heeft ook een boel linkse lezers. Bij de stelling van de krant of Trump lof verdient over zijn bemoeienis met de Gaza oorlog vindt meer dan 65% dat van niet.

Inderdaad, ik erger me regelmatig aan die linkse berichtgeving.

Poezenmeisje schreef op 14-10-2025 om 09:33:

[..]

Spannend...

Hij is domineeszoon uit Hoogezand-Sappemeer, heeft twee kinderen, zijn zoontje zit op voetbal. Hij heeft geschiedenis gestudeerd, spreekt vloeiend Duits en Russisch, heeft daar ook gewoond, heeft de oorlog in Tsjetsjenië beroepshalve meegemaakt en gaat later misschien in Zuidafrika wonen.

Wat mij betreft ben je geslaagd 

Bizar dat zo'n Harry Pettit alles mag roepen wat hij wil, studenten opzet tegen Israël en feitelijk zorgt voor onveiligheid voor studenten van Joodse afkomst, dat hij gewoon zijn werk mag blijven zonder enige consequentie, en bijna nieman die ernaar kraait. Sterker nog, veel teveel mensen zijn het roerend eens met die engnek. Zelfs het OM seponeert een aangifte vanwege capaciteitsproblemen tegen die mafklapper.

Maar projecteer je White lives matter op de Erasmusbrug, dan mag je 3 maanden de bak in. 

Meten met 2 maten heet dat in mijn boek.

Ik weet ook niet naar wat voor samenleving we toegaan, in ieder geval niet eentje waarin ik me prettig voel. En het lijkt alleen maar erger te worden. 

Nu ook, Hamas executeert gewoon mensen op straat, en bijna niemand die erover valt. Maar Israël sluit de grensovergang omdat de afspraken door Hamas niet worden nagekomen mbt de lichamen van de overleden gijzelaars, en het is weer de schuld van Israël. 

Hamas wist al die tijd dondersgoed waar alle gijzelaars zich bevonden. Die hebben dit akkoord ondertekent terwijl ze wisten dat ze zich niet aan de voorwaarden kondem houden of ze doen het gewoon bewust om nog iets achter de hand te hebben. Maar nee, ook dit ligt weer aan Israël. 

Poezenmeisje schreef op 14-10-2025 om 09:33:

[..]

Spannend...

Een 10!

Miraval schreef op 14-10-2025 om 17:50:

Bizar dat zo'n Harry Pettit alles mag roepen wat hij wil, studenten opzet tegen Israël en feitelijk zorgt voor onveiligheid voor studenten van Joodse afkomst, dat hij gewoon zijn werk mag blijven zonder enige consequentie, en bijna nieman die ernaar kraait. Sterker nog, veel teveel mensen zijn het roerend eens met die engnek. Zelfs het OM seponeert een aangifte vanwege capaciteitsproblemen tegen die mafklapper.

Maar projecteer je White lives matter op de Erasmusbrug, dan mag je 3 maanden de bak in.

Meten met 2 maten heet dat in mijn boek.

Ik weet ook niet naar wat voor samenleving we toegaan, in ieder geval niet eentje waarin ik me prettig voel. En het lijkt alleen maar erger te worden.

Nu ook, Hamas executeert gewoon mensen op straat, en bijna niemand die erover valt. Maar Israël sluit de grensovergang omdat de afspraken door Hamas niet worden nagekomen mbt de lichamen van de overleden gijzelaars, en het is weer de schuld van Israël.

Hamas wist al die tijd dondersgoed waar alle gijzelaars zich bevonden. Die hebben dit akkoord ondertekent terwijl ze wisten dat ze zich niet aan de voorwaarden kondem houden of ze doen het gewoon bewust om nog iets achter de hand te hebben. Maar nee, ook dit ligt weer aan Israël.

Ik ben het enorm met je eens. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.