Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
rionyriony
26-09-2025 om 18:11
Malibu2 schreef op 26-09-2025 om 17:37:
[..]
Dat is een heel kleine minderheid, de ideologie an sich is vernietigd.
Ik heb ook niet de illusie dat 100% van de Gazanen na een proces van deradicalisering daadwerkelijk gederadicaliseerd is. Ik weet van vrouwen van hoogstaande nazi's die tot hun dood bleven volhouden dat ze het juiste hadden gedaan. Maar Duitsland was intussen verder gegaan, en deze haatdragende mensen hadden geen enkele rol van betekenis meer, ze zijn in hun haat gestorven.
Jij en ik weten hoe haat mensen kan verteren van binnenuit. Ik gun de Gazanen een beter leven. Dat gaan ze echter niet krijgen zolang ze Israël willen vernietigen. Dan zal hun leven ellendig en bitter blijven.
Misschien was het toch makkelijker te blijven geloven dat ze het bij het juiste eind hadden. Je hoeft alleen maar oogkleppen op te zetten en alles glijdt langs je af. En je houdt toch op een bepaalde manier je trots.
Ik denk dat veel Duitsers het goed bedoelen maar ik weet zeker dat een bepaald percentage toch denkt: het ging zo goed! Hadden we net ietsepietsje eerder die atoombom ontwikkeld en de geallieerde landen waren kassiewijle geweest en niet wij! Want het is echt kantje boord geweest met die atoombom. Maar die vernieling van Berlijn en Hitler die er tussenuit kneep en die afschuwelijke Russen hebben ook hun traumatische sporen achtergelaten.
Je weet nooit hoe iemand zou reageren. Ik vertrouw ze wel momenteel. Ze tobben nu meer met hun economie dan met meneer H.
Zorroo
26-09-2025 om 18:26
Malibu2 schreef op 26-09-2025 om 17:37:
[..]
Dat is een heel kleine minderheid, de ideologie an sich is vernietigd.
Ik heb ook niet de illusie dat 100% van de Gazanen na een proces van deradicalisering daadwerkelijk gederadicaliseerd is. Ik weet van vrouwen van hoogstaande nazi's die tot hun dood bleven volhouden dat ze het juiste hadden gedaan. Maar Duitsland was intussen verder gegaan, en deze haatdragende mensen hadden geen enkele rol van betekenis meer, ze zijn in hun haat gestorven.
Jij en ik weten hoe haat mensen kan verteren van binnenuit. Ik gun de Gazanen een beter leven. Dat gaan ze echter niet krijgen zolang ze Israël willen vernietigen. Dan zal hun leven ellendig en bitter blijven.
Ik blijf zeggen, het is belangrijk onderscheid te maken tussen gewapende groepen en de burgerbevolking die onder de situatie lijdt. Jij scheert alles over één kam en bent niet tot enige nuance in staat lijkt het.
Ik zie aan beide kanten evenveel haat eigenlijk. Of zie daar in elk geval heel veel aanwijzingen voor. En allemaal met een reden. Of laten we zeggen een duidelijke oorzaak.
Maar nogmaals, generaliseren over Gazanen is het wegzetten van een hele bevolking en we weten waar dat toe kan leiden.
Zorroo
26-09-2025 om 18:37
rionyriony schreef op 26-09-2025 om 17:48:
[..]
Je hebt altijd onbegrijpelijke meningen waarvan je denkt: huh, en wie moet er dan je uitkerinkje betalen? Je hebt ook Israëliers met weg-met-ons- ideeën. De meesten zijn praktischer.
Is dit een soort misplaatst sarcasme gericht tegen Daglichtlamp? Uitkerinkje wie? Heeft sowieso toch niks met het onderwerp te maken of mis ik wat?
Muurbloem1985
26-09-2025 om 18:56
Zorroo schreef op 26-09-2025 om 18:26:
[..]
Ik blijf zeggen, het is belangrijk onderscheid te maken tussen gewapende groepen en de burgerbevolking die onder de situatie lijdt. Jij scheert alles over één kam en bent niet tot enige nuance in staat lijkt het.
Ik zie aan beide kanten evenveel haat eigenlijk. Of zie daar in elk geval heel veel aanwijzingen voor. En allemaal met een reden. Of laten we zeggen een duidelijke oorzaak.
Maar nogmaals, generaliseren over Gazanen is het wegzetten van een hele bevolking en we weten waar dat toe kan leiden.
Als Gazanen zogenaamd zo onschuldig zijn waarom zijn de gijzelaars dan gevangen bij Gazanen? Waarom is Hamas dan door hen gekozen (Ook al is het jaren geleden?) Waarom wordt hen geleerd van kinds af aan om joden de zee in te drijven? Waarom hebben Gazanen op 7 Oktober heel veel Israëlische mensen aan Hamas verraden? Waarom gingen heel veel Gazanen met Hamas de grens over op 7 Oktober? Hebben ze Israëlische gijzelaars vernederd en bespuugd op 7 Oktober? Ik kan zo nog even doorgaan hoor. Probeer te verklaren waarom deze mensen in jou ogen zo onschuldig zijn?
Zilver_gray
26-09-2025 om 19:28
Muurbloem1985 schreef op 26-09-2025 om 18:56:
[..]
Als Gazanen zogenaamd zo onschuldig zijn waarom zijn de gijzelaars dan gevangen bij Gazanen? Waarom is Hamas dan door hen gekozen (Ook al is het jaren geleden?) Waarom wordt hen geleerd van kinds af aan om joden de zee in te drijven? Waarom hebben Gazanen op 7 Oktober heel veel Israëlische mensen aan Hamas verraden? Waarom gingen heel veel Gazanen met Hamas de grens over op 7 Oktober? Hebben ze Israëlische gijzelaars vernederd en bespuugd op 7 Oktober? Ik kan zo nog even doorgaan hoor. Probeer te verklaren waarom deze mensen in jou ogen zo onschuldig zijn?
Wat jij hier allemaal benoemd is afschuwelijk, dan nog kun je niet alle Gazanen ervoor verantwoordelijk houden. Ze zijn niet allemaal schuldig. En de inmiddels ruim 60.000 doden? Dat gaat allang helemaal nergens meer over.
Wanneer vind jij dat de schuld vereffend is? Hoeveel moeten er nog opgeblazen worden!
Daglichtlamp
26-09-2025 om 19:41
Stop toch met generaliseren, want dat werkt twee kanten op. Als elke Palestijn/Gazaan verantwoordelijk is voor de gijzelaars is dan ook elke Jood/Israëliër verantwoordelijk voor elk dood Palestijns kind?
Ik vind dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen misdaden.
felija
26-09-2025 om 19:44
Zolang alle Gazanen in de ogen van sommigen hier identiek zijn aan hamas en dus vertegenwoordigers van het kwaad en daarom fout, kan men alle Gazanen dehumaniseren en zo je ogen sluiten voor alle onschuldige burgerslachtoffers die nu in groten getale vallen door toedoen van het regime van Netanyahu.
Gazanen zitten sowieso aan alle kanten in de val, niemand komt op voor hun belangen, niemand zit op ze te wachten, ze worden alleen maar gezien als collateral damage, ze worden worden weggekeken, ook de vele jonge kinderen die in de tussentijd geboren zijn. Ze hebben geen keus en kunnen geen kant op.
Muurbloem1985
26-09-2025 om 19:59
Zilver_gray schreef op 26-09-2025 om 19:28:
[..]
Wat jij hier allemaal benoemd is afschuwelijk, dan nog kun je niet alle Gazanen ervoor verantwoordelijk houden. Ze zijn niet allemaal schuldig. En de inmiddels ruim 60.000 doden? Dat gaat allang helemaal nergens meer over.
Wanneer vind jij dat de schuld vereffend is? Hoeveel moeten er nog opgeblazen worden!
Zolang de gijzelaars nog in gaza zitten in Gazaanse huizen zal dit doorgaan, ook de raketbeschietingen ect. daar moet een eind aan komen, hoe gaat dat gebeuren dan volgens jou?
rionyriony
26-09-2025 om 20:08
De groep heeft zich ook niet bepaald geliefd gemaakt in landen waar ze heen vluchtten en worden nu nergens meer binnengelaten. Ze maken, door hun gedrag de politiek instabiel en de economie kwetsbaar. Men vreesde terecht (vanwege hun hoge kindertal) voor demografische verschuivingen. Dus men is wel schijnbaar solidair, maar dat is alleen retoriek.
Het is niet zo als je maar lief bent en ze alle kansen geeft, dit voor evenwichtige mensen gaat zorgen. In tegendeel zou ik haast zeggen.
Zorroo
26-09-2025 om 20:24
rionyriony schreef op 26-09-2025 om 20:08:
De groep heeft zich ook niet bepaald geliefd gemaakt in landen waar ze heen vluchtten en worden nu nergens meer binnengelaten. Ze maken, door hun gedrag de politiek instabiel en de economie kwetsbaar. Men vreesde terecht (vanwege hun hoge kindertal) voor demografische verschuivingen. Dus men is wel schijnbaar solidair, maar dat is alleen retoriek.
Het is niet zo als je maar lief bent en ze alle kansen geeft, dit voor evenwichtige mensen gaat zorgen. In tegendeel zou ik haast zeggen.
Ik vind je doodeng eerlijk gezegd. Hoe jij praat over mensen. Sorry, maar het doet me sterk denken aan hoe ooit over de joden werd gepraat. En dat was afschuwelijk.
Zorroo
26-09-2025 om 20:25
Muurbloem1985 schreef op 26-09-2025 om 19:59:
[..]
Zolang de gijzelaars nog in gaza zitten in Gazaanse huizen zal dit doorgaan, ook de raketbeschietingen ect. daar moet een eind aan komen, hoe gaat dat gebeuren dan volgens jou?
En jij blijft ook maar doorgaan met je drogredenen. Alsof die beschietingen niet net zo goed de gijzelaars in gevaar brengen. Die paar die nog over zijn, triest genoeg.
Muurbloem1985
26-09-2025 om 20:30
Zorroo schreef op 26-09-2025 om 20:25:
[..]
En jij blijft ook maar doorgaan met je drogredenen. Alsof die beschietingen niet net zo goed de gijzelaars in gevaar brengen. Die paar die nog over zijn, triest genoeg.
Die gijzelaars zijn daar niet zomaar gekomen he best jammer om zelfs hiervan Israël weer de schuld te geven victim blame noemen ze dat.
felija
26-09-2025 om 20:31
Zorroo schreef op 26-09-2025 om 20:24:
[..]
Ik vind je doodeng eerlijk gezegd. Hoe jij praat over mensen. Sorry, maar het doet me sterk denken aan hoe ooit over de joden werd gepraat. En dat was afschuwelijk.
Alsof het over minderwaardige wezens gaat...zo denigrerend. Afschuwelijk, ik krijg er de rillingen van.
Muurbloem1985
26-09-2025 om 20:31
Zorroo schreef op 26-09-2025 om 20:24:
[..]
Het is toch zo waarom wilt bijv Egypte ze dan niet
Zorroo
26-09-2025 om 20:36
Muurbloem1985 schreef op 26-09-2025 om 20:30:
[..]
Die gijzelaars zijn daar niet zomaar gekomen he best jammer om zelfs hiervan Israël weer de schuld te geven victim blame noemen ze dat.
Ik zet jou weer op blokkeer
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.