Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

PensioNada schreef op 25-09-2025 om 22:31:

[..]

Je vraagt twee dingen, niet aan mij, maar ik antwoord voor mezelf. Ja, ik geloof dat Hamas een geweldige propaganda machine heeft opgezet. Nee, ik geloof niet dat we veel te goedgelovig zijn. Informatie uit andere meer neutrale bronnen geeft aan dat er te weinig voedsel binnenkomt, meer dan de helft van Gaza is plat gebombardeerd. De infrastructuur is zwaar beschadigd. Er zijn meer dan 66.000 doden en zelfs als we er vanuit zouden kunnen gaan dat alle mannen van 16 jaar en ouder Hamasstrijders zijn, kom je nog op minstens 40.000 doden die geen Hamasstrijders zijn. Even ter vergelijking, bij het bombardement in Rotterdam in 1940 vielen een kleine 900 doden.

Exact. Fijn dat je het zo goed verwoordt dat ik alleen maar hoef in te stemmen. 

Koko67 schreef op 25-09-2025 om 22:06:

[..]

En zou dat allemaal door Israël komen of zou Hamas daar een groot aandeel in hebben?

Waar zeg ik dat Hamas geen aandeel heeft? Hou op zeg. 
Edit: ik wil nog wel toevoegen dat Israël nu een heel groot en pijnlijk aandeel heeft door hun tactiek van de verschroeide aarde. Zonder dat zou er nu geen grote hongersnood zijn en was er geen sprake van het absurde getal van meer dan 60.000 doden. Maar natuurlijk heeft Hamas een aandeel in dit alles. En niemand hier ontkent dat. 

Koko67 schreef op 25-09-2025 om 22:06:

[..]

En zou dat allemaal door Israël komen of zou Hamas daar een groot aandeel in hebben?

Kritisch zijn op wat Israel doet betekent niet dat iemand dus pro-Hamas is. Hoe vaak sommigen nog dit op een zwart-wit manier anderen in de mond willen leggen. Iedereen hier vindt Hamas door en door slecht. Maar dat betekent niet dat dús Israël niet ook bloed aan haar handen heeft. 

Als je echt eerlijk naar jezelf kijkt, sta je er dan voor open dat het zou kunnen dat Israël ook dingen niet goed doet, dat haar regering te ver gaat? Dat er honger is in Gaza, dat er steden helemaal kapot gebombardeerd zijn en dat Israël daar minimaal deels schuld aan heeft? Wat zou er moeten gebeuren om je daarvan te overtuigen? Of kán het gewoon niet, omdat er volgens jou in een oorlog maar één foute partij kan zijn en Hamas is fout, dús moet Israël wel goed zijn?

Zorroo schreef op 25-09-2025 om 23:02:

[..]

Exact. Fijn dat je het zo goed verwoordt dat ik alleen maar hoef in te stemmen.

Inderdaad, dank PensioNada!

Amboise schreef op 25-09-2025 om 23:10:

[..]

Kritisch zijn op wat Israel doet betekent niet dat iemand dus pro-Hamas is. Hoe vaak sommigen nog dit op een zwart-wit manier anderen in de mond willen leggen. Iedereen hier vindt Hamas door en door slecht. Maar dat betekent niet dat dús Israël niet ook bloed aan haar handen heeft.

Als je echt eerlijk naar jezelf kijkt, sta je er dan voor open dat het zou kunnen dat Israël ook dingen niet goed doet, dat haar regering te ver gaat? Dat er honger is in Gaza, dat er steden helemaal kapot gebombardeerd zijn en dat Israël daar minimaal deels schuld aan heeft? Wat zou er moeten gebeuren om je daarvan te overtuigen? Of kán het gewoon niet, omdat er volgens jou in een oorlog maar één foute partij kan zijn en Hamas is fout, dús moet Israël wel goed zijn?

En dit, goede vragen!

[..]

Als je echt eerlijk naar jezelf kijkt, sta je er dan voor open dat het zou kunnen dat Israël ook dingen niet goed doet, dat haar regering te ver gaat? Dat er honger is in Gaza, dat er steden helemaal kapot gebombardeerd zijn en dat Israël daar minimaal deels schuld aan heeft? Wat zou er moeten gebeuren om je daarvan te overtuigen? Of kán het gewoon niet, omdat er volgens jou in een oorlog maar één foute partij kan zijn en Hamas is fout, dús moet Israël wel goed zijn?

Ik had al geschreven dat ik dat vind. Israël heeft daar zeker een aandeel in. Hamas heeft daar een veel groter aandeel in. En ik mis een beetje de verontwaardiging daarover. Ik zie vooral heel veel boosheid naar Israël, maar ik zie geen of nauwelijks boosheid naar Hamas. En iedereen schrijft hier dat ze natuurlijk Hamas fout vinden en er wordt geschreven dat niemand hier zegt dat Hamas goed bezig is. Nee klopt, maar waar is de boosheid, waar zit de verontwaardiging? 
Dus er hoeft helemaal niks te gebeuren om mij waar dan ook van te overtuigen.

[..]

Vragen naar een genuanceerdere blik heeft bij Koko gezien haar reactie dus geen zin. Het maakt voor haar geen verschil dat Israël een soevereine staat is met een van de machtigste legers ter wereld die wordt gezien als onze bondgenoot en die dan ook aanzienlijke steun krijgt van ons, het Westen. Dat logischerwijs mensen van zo'n staat meer verantwoordelijkheid verwachten bij het gebruik van geweld. Terwijl Hamas een gewapende terroristische organisatie is die van zichzelf sowieso geen enkele verantwoording hoeft af te leggen aan enige internationale normen. En dan, ja, dan ben je wel een beetje uitgepraat lijkt me.

Koko67 schreef op 25-09-2025 om 23:51:

[..]

Ik had al geschreven dat ik dat vind. Israël heeft daar zeker een aandeel in. Hamas heeft daar een veel groter aandeel in. En ik mis een beetje de verontwaardiging daarover. Ik zie vooral heel veel boosheid naar Israël, maar ik zie geen of nauwelijks boosheid naar Hamas. En iedereen schrijft hier dat ze natuurlijk Hamas fout vinden en er wordt geschreven dat niemand hier zegt dat Hamas goed bezig is. Nee klopt, maar waar is de boosheid, waar zit de verontwaardiging?
Dus er hoeft helemaal niks te gebeuren om mij waar dan ook van te overtuigen.

Hoe vaak moet ik nog zeggen dat ik de actie van 7 oktober walgelijk vind. Ik heb nooit naar de filmpjes gekeken die Malibu aanraadt over wat er op 7 oktober is gebeurd. Maar wel een beschrijving gelezen. Bijvoorbeeld van Hamasstrijders die met elkaar kibbelen over wie een Thaise landarbeider mag onthoofden. De journalist laat in het midden of de man op dat moment al dood is. Dat is afschuwelijk, sadistisch. Maar, het is nu bijna twee jaar geleden en het bombarderen van bewoond gebied gaat door. Denk jij werkelijk dat al die Palestijnen die nu gedood worden bij bombardementen, die verhongeren omdat ze tot de onderklasse van Gaza behoren, kinderen die zonder ledematen moeten opgroeien, dat die allemaal stonden te juichen om de acties van Hamas op 7 oktober. Natuurlijk is dat niet zo.

En de mensen die hier nu kritisch zijn op Israël juichen niet voor Hamas. Ze zijn kritisch op Hamas en Israël.

PensioNada schreef op 26-09-2025 om 00:22:

[..]

Hoe vaak moet ik nog zeggen dat ik de actie van 7 oktober walgelijk vind. Ik heb nooit naar de filmpjes gekeken die Malibu aanraadt over wat er op 7 oktober is gebeurd. Maar wel een beschrijving gelezen. Bijvoorbeeld van Hamasstrijders die met elkaar kibbelen over wie een Thaise landarbeider mag onthoofden. De journalist laat in het midden of de man op dat moment al dood is. Dat is afschuwelijk, sadistisch. Maar, het is nu bijna twee jaar geleden en het bombarderen van bewoond gebied gaat door. Denk jij werkelijk dat al die Palestijnen die nu gedood worden bij bombardementen, die verhongeren omdat ze tot de onderklasse van Gaza behoren, kinderen die zonder ledematen moeten opgroeien, dat die allemaal stonden te juichen om de acties van Hamas op 7 oktober. Natuurlijk is dat niet zo.

En de mensen die hier nu kritisch zijn op Israël juichen niet voor Hamas. Ze zijn kritisch op Hamas en Israël.

Zijn de gijzelaars inmiddels al vrijgelaten? Heeft hamas de wapens al neergelegd? Allebei niet toch? Tot die tijd gaat Israël terecht door met terugslaan in een oorlog die mede ook door Gazanen is begonnen en is toegejuicht, dat heb ik nu al tig keer gezegd de Gazanen zijn niet zo onschuldig als ze zich nu voordoen en men trapt er gewoon in.

Muurbloem1985 schreef op 26-09-2025 om 06:46:

[..]

Zijn de gijzelaars inmiddels al vrijgelaten? Heeft hamas de wapens al neergelegd? Allebei niet toch? Tot die tijd gaat Israël terecht door met terugslaan in een oorlog die mede ook door Gazanen is begonnen en is toegejuicht, dat heb ik nu al tig keer gezegd de Gazanen zijn niet zo onschuldig als ze zich nu voordoen en men trapt er gewoon in.

Zijn de kinderen die al jaren voor 7 oktober in ‘administratieve detentie’ in Israëlische gevangenissen zaten al vrijgelaten?

Daglichtlamp schreef op 26-09-2025 om 06:51:

[..]

Zijn de kinderen die al jaren voor 7 oktober in ‘administratieve detentie’ in Israëlische gevangenissen zaten al vrijgelaten?

En die arme schatjes hebben niks gedaan, weet jij het verschil tussen een gevangenen en een gijzelaars?

PensioNada schreef op 25-09-2025 om 22:31:

[..]

Je vraagt twee dingen, niet aan mij, maar ik antwoord voor mezelf. Ja, ik geloof dat Hamas een geweldige propaganda machine heeft opgezet. Nee, ik geloof niet dat we veel te goedgelovig zijn. Informatie uit andere meer neutrale bronnen geeft aan dat er te weinig voedsel binnenkomt, meer dan de helft van Gaza is plat gebombardeerd. De infrastructuur is zwaar beschadigd. Er zijn meer dan 66.000 doden en zelfs als we er vanuit zouden kunnen gaan dat alle mannen van 16 jaar en ouder Hamasstrijders zijn, kom je nog op minstens 40.000 doden die geen Hamasstrijders zijn. Even ter vergelijking, bij het bombardement in Rotterdam in 1940 vielen een kleine 900 doden.

Ik denk dat er in de praktijk niet altijd ruimte, gelegenheid, geld en tijd is om, als je als militair een plek binnenvalt waar een groepje van pakweg acht mensen samen zijn, snel te bepalen wie wat heeft gedaan.

Je kan ze ook niet in de boeien slaan en afvoeren om ze daarna in een politiestation aan de tand te voelen, in de nor te gooien, een proces met bewijsvoering op te starten met advocaten en de hele rataplan, waarna een rechter uitspraak doet. Het is een oorlogssituatie die je niet wil verliezen, dus snel neem je een beslissing - vermoedelijk zijn het niet de vrouwen maar de mannen die voor Hamas werken of die schuilgelegenheid hebben geboden - dus die knal je af. Ik zeg niet dat dat zo gaat maar dat dat in een oorlogssituatie zo zou kunnen gaan. Ik ben er nooit bij geweest.

Het is oorlog. Dat betekent "wij of zij". Moeilijk je voor te stellen als je al 80 jaar onder bevoorrechte omstandigheden leeft, maar voor een groot deel van de overige mensen is het sappelen elke dag en daar hoort bij: je land veilig houden. Dat is normaal. Wij leven abnormaal. Wees er maar blij mee en veroordeel anderen niet.

Zorroo schreef op 26-09-2025 om 00:08:

[..]

Vragen naar een genuanceerdere blik heeft bij Koko gezien haar reactie dus geen zin. Het maakt voor haar geen verschil dat Israël een soevereine staat is met een van de machtigste legers ter wereld die wordt gezien als onze bondgenoot en die dan ook aanzienlijke steun krijgt van ons, het Westen. Dat logischerwijs mensen van zo'n staat meer verantwoordelijkheid verwachten bij het gebruik van geweld. Terwijl Hamas een gewapende terroristische organisatie is die van zichzelf sowieso geen enkele verantwoording hoeft af te leggen aan enige internationale normen. En dan, ja, dan ben je wel een beetje uitgepraat lijkt me.

Dus omdat hamas een terroristische organisatie is mogen die maar doen waar ze zin in hebben zonder consequenties en Israël mag daar niet tegen  optreden is dat wat je zegt?

Muurbloem1985 schreef op 26-09-2025 om 07:20:

[..]

En die arme schatjes hebben niks gedaan, weet jij het verschil tussen een gevangenen en een gijzelaars?

Als ze overduidelijk iets gedaan hadden zaten ze niet in administratieve detentie, maar waren ze veroordeeld. Administratie detentie is een duur woord voor gevangen zonder proces en dus ook veroordeling. In feite dus een gijzeling.

Om eerlijk te zijn was ik geschokt toen ik ontdekte dat Israël, die ik beschouwde als democratie, dat ook kinderen aan doet. 

Daglichtlamp schreef op 26-09-2025 om 07:23:

[..]

Als ze overduidelijk iets gedaan hadden zaten ze niet in administratieve detentie, maar waren ze veroordeeld. Administratie detentie is een duur woord voor gevangen zonder proces en dus ook veroordeling. In feite dus een gijzeling.

Om eerlijk te zijn was ik geschokt toen ik ontdekte dat Israël, die ik beschouwde als demonstratie, dat ook kinderen aan doet.

Nogmaals die armen schatjes hebben niks gedaan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.