Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Zilver_gray
19-09-2025 om 09:12
De extreemrechtse minister van Financiën, Bezalel Smotrich, vertelde op een vastgoedconferentie dat Gaza "een vastgoedbonanza aan het worden is" en dat de onderhandelingen met de VS over een businessplan voor de Gazastrook zijn begonnen. "We hebben veel geld betaald voor de oorlog, dus we moeten beslissen hoe we de percentages van het land in Gaza gaan verdelen", zei Smotrich, eraan toevoegend dat "de sloopfase altijd de eerste fase van stadsvernieuwing is. Dat hebben we gedaan, nu moeten we beginnen met bouwen."
Ze laten er geen gras over groeien, de Palestijnen hebben hun hielen nog niet gelicht, of de verdeling van het land is al begonnen.
Beterhier
21-09-2025 om 11:58
Ik liep gisteren de hele dag met het woord vastgoedbonanza in het hoofd. Maar de sloopfase is toch nog niet afgerond, het puin ligt er toch nog? Dat zou jaren kosten en dat lijkt me wel realistisch. Maar het is duidelijk dat de grond veel waard is. Ik kan alleen maar zeggen we gaan het allemaal zien want er wordt "gewoon" niets tegen gedaan.
PensioNada
21-09-2025 om 12:51
Zilver_gray schreef op 19-09-2025 om 09:12:
Ze laten er geen gras over groeien, de Palestijnen hebben hun hielen nog niet gelicht, of de verdeling van het land is al begonnen.
Het is nog steeds nog niet duidelijk wat men van plan is met de Palestijnen. Wil men ze echt opsluiten op zo'n ministukje land?
Zilver_gray
21-09-2025 om 12:55
Beterhier schreef op 21-09-2025 om 12:29:
Het is hier wel heel stil ineens.
Deze las ik vanmorgen op Haaretz, vind ‘m treffend.
Ogenschijnlijk rechtvaardigt de bezetting van de Palestijnen zichzelf in het licht van de verschrikkingen van 7 oktober. 'Als je de Palestijnen hun eigen gang laat gaan, bouwen ze een leger op en gaan ze ons afslachten', zo luidt de gedachte. Maar deze foutieve logica veronderstelt kinderachtig dat de mislukking van 7 oktober onvermijdelijk was. Ze negeert alle fouten die tot 7 oktober hebben geleid, die allemaal voorkomen hadden kunnen worden – een leger dat zijn fundamentele plicht niet nakwam, een regering die Hamas als een troef beschouwde in de veronderstelling dat 'rust rust oplevert'." – Meirav Arlosoroff
Zilver_gray
21-09-2025 om 12:57
PensioNada schreef op 21-09-2025 om 12:51:
[..]
Het is nog steeds nog niet duidelijk wat men van plan is met de Palestijnen. Wil men ze echt opsluiten op zo'n ministukje land?
Het plan is toch om ze uiteindelijk helemaal te verdrijven uit Gaza ?! En waar ze naartoe gaan interesseert ze niet, zolang ze hun heilige land maar krijgen.
rionyriony
21-09-2025 om 13:01
PensioNada schreef op 21-09-2025 om 12:51:
[..]
Geen van de landen die ze ooit heeft opgenomen was er naderhand positief over. Ook niet over hun nakomelingen. Ze bleven altijd dezelfde. Altijd die wil om de joden te verdrijven. Geen wil om het beste van hun bestaan te maken; alleen haat. En dan maakte het niet uit hoeveel moeite en geld en ruimte er in ze geïnvesteerd werd.
PensioNada
21-09-2025 om 13:14
rionyriony schreef op 21-09-2025 om 13:01:
[..]
Geen van de landen die ze ooit heeft opgenomen was er naderhand positief over. Ook niet over hun nakomelingen. Ze bleven altijd dezelfde. Altijd die wil om de joden te verdrijven. Geen wil om het beste van hun bestaan te maken; alleen haat. En dan maakte het niet uit hoeveel moeite en geld en ruimte er in ze geïnvesteerd werd.
Dus wat stel je voor een "Endlösing der Palestienenfrage"?
Hetzelfde werd 80 jaar geleden gezegd over de Joden. Hetzelfde wordt dezer dagen in de VS gezegd over Amerikaanse zwarten.
Beterhier
21-09-2025 om 13:26
rionyriony schreef op 21-09-2025 om 13:01:
[..]
Dat kan ik niet nagaan van achter mijn toetsenbord maar ik wil het wel aannemen. Echter kan ik dat na de Nakba wel begrijpen. Inmiddels heb ik dat idee van de geschiedenis terug ontrafelen losgelaten, voor mij te complex.
Het willen verdrijven komt toch van beide kanten en Israël is de sterkste, dat is duidelijk. Ze zullen niet meer naast elkaar wonen en misschien is dat nu de enige werkbare uitkomst met zoveel wederzijdse haat. Hoe onvoorstelbaar groot het onrecht ook is.
Beterhier
21-09-2025 om 13:31
Zilver_gray schreef op 21-09-2025 om 12:55:
[..]
Maar deze foutieve logica veronderstelt kinderachtig dat de mislukking van 7 oktober onvermijdelijk was. Ze negeert alle fouten die tot 7 oktober hebben geleid, die allemaal voorkomen hadden kunnen worden – een leger dat zijn fundamentele plicht niet nakwam, een regering die Hamas als een troef beschouwde in de veronderstelling dat 'rust rust oplevert'." – Meirav Arlosoroff
Het blijft de vraag of Netanyahu het heeft laten gebeuren. Hij heeft het zeker vooraf geweten. Het antwoord komt als Gaza wordt bebouwd met Israëlische huizen.
Koko67
21-09-2025 om 13:40
Zilver_gray schreef op 21-09-2025 om 12:57:
[..]
Het plan is toch om ze uiteindelijk helemaal te verdrijven uit Gaza ?! En waar ze naartoe gaan interesseert ze niet, zolang ze hun heilige land maar krijgen.
Israël heeft met behulp van verschillende Amerikaanse presidenten geprobeerd tot een compromis te komen. Alleen de Palestijnen wilden niet. Ze wilden maar 1 ding.
Zilver_gray
21-09-2025 om 13:49
Beterhier schreef op 21-09-2025 om 13:31:
[..]
Het blijft de vraag of Netanyahu het heeft laten gebeuren. Hij heeft het zeker vooraf geweten. Het antwoord komt als Gaza wordt bebouwd met Israëlische huizen.
Netanyahu zal het nooit toegeven. Maar dat hoeft in principe niet; Actions speak louder than words.
Zilver_gray
21-09-2025 om 13:51
Koko67 schreef op 21-09-2025 om 13:40:
[..]
Israël heeft met behulp van verschillende Amerikaanse presidenten geprobeerd tot een compromis te komen. Alleen de Palestijnen wilden niet. Ze wilden maar 1 ding.
Beide partijen hebben een overeenkomst bemoeilijkt; of men hield zich niet aan het staakt het vuren, of men kwam met nieuwe eisen etc.
Koko67
21-09-2025 om 13:56
Zilver_gray schreef op 21-09-2025 om 13:51:
[..]
Beide partijen hebben een overeenkomst bemoeilijkt; of men hield zich niet aan het staakt het vuren, of men kwam met nieuwe eisen etc.
Zowel in 2000 als in 2008 was er een goed compromis. Goed voor beiden partijen. Beide keren afgewezen door de Palestijnen.
Zilver_gray
21-09-2025 om 14:00
Koko67 schreef op 21-09-2025 om 13:56:
[..]
Zowel in 2000 als in 2008 was er een goed compromis. Goed voor beiden partijen. Beide keren afgewezen door de Palestijnen.
Waarschijnlijk niet goed genoeg voor de Palestijnen dan. Israël of jij kan wel vinden dat het “goed” voor ze is, maar dat bepalen ze natuurlijk zelf.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.