Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

https://www.oneworld.nl/mensenrechten/dagboek-gaza-malak-hijazi-4-boobytrap-robots/
Ik ben nooit bang geweest voor het donker, zelfs niet als kind, omdat ik in Gaza opgroeide met stroomuitval. Maar deze nacht voelt anders. De lucht zelf lijkt een front. Eerst hoor ik het gedreun van een helikopter, daarna het gebrul van een F-16 of F-35, gevolgd door het lage, zoemende gejank van een quadcopter die gevaarlijk dicht langs de daken scheert, alsof hij elk moment kan neerstorten. Ik heb een mastertitel in het herkennen van vliegtuigen op geluid; zelfs na bijna twee jaar van voortdurende genocide kun je die geluiden onmogelijk negeren.
-------
Het meest huiveringwekkende is hoe ze werken. Soldaten besturen ze op afstand, als speelgoed, zonder zichzelf ooit in gevaar te brengen. Ze bevatten tonnen explosieven die, wanneer ze tot ontploffing worden gebracht, alles binnen een straal van 100 meter wegvagen. Deze machines terroriseren burgers en dwingen hen hun huizen te verlaten. Hoewel autobommen ook in eerdere conflicten voorkwamen, bijvoorbeeld gebruikt door groepen als IS, heeft Israël ze nu veranderd in massavernietigingswapens.

De militaire operatie om Gaza-stad te bezetten is officieel nog niet begonnen, het Israëlische leger beweert dat deze acties slechts ‘voorbereidende maatregelen’ zijn voor een groter offensief. Maar intussen heeft het al controle ongeveer 50 procent van de stad.

-------
Ontheemd zijn is ondraaglijk. Maar luchtaanvallen, artillerie, drones en bommen die op afstand bediend worden, maken het onmogelijk om te blijven. En zelfs de plaatsen die zij ‘veilig’ noemen worden regelmatig gebombardeerd. Velen van ons zijn al meer dan drie keer gevlucht, raakten telkens weer alles kwijt, werden gedwongen onze huizen en bezittingen achter te laten terwijl onze buurten in de as werden gelegd.

Deze slapeloze nacht, liggend in bed en luisterend naar de waaier aan geluiden van militaire vliegtuigen, besef ik de waarheid: hier leidt elk pad naar dezelfde plek. Of we nu vertrekken of blijven, Israël zorgt ervoor dat het leven zelf niet kan doorgaan.

https://www.volkskrant.nl/buitenland/uit-alles-blijkt-netanyahu-laat-zich-in-gaza-door-niemand-meer-tegenhouden~b37554e1/
Een deal met Hamas is ‘niet meer relevant’, bondgenoten die Palestina willen erkennen hebben ‘zwakke leiders’, Israëlische demonstranten doen denken aan ‘fascistische milities’, en zijn eigen legerleider Eyal Zamir is ‘weekhartig’.

De Israëlische regering zet vol in op de militaire verovering van Gaza-Stad en de prijs wordt betaald door de Palestijnse bevolking. Ongeveer 800 duizend burgers zijn opgeroepen om naar het zuiden van de enclave te vertrekken, naar overvolle, kapotgeschoten stukken land waar ze ook niet veilig zullen zijn.

-------
‘We moeten de mogelijkheid aangrijpen om de gijzelaars levend terug te brengen en een einde aan de strijd te maken’, zou Zamir volgens Israëlische media hebben gezegd. ‘Elke andere beslissing, gebaseerd op het idee dat Hamas zich overgeeft als wij Gaza-Stad binnenvallen, is een wilde gok met de levens van gijzelaars en soldaten.’ Hij ving echter bot. De beslissing was al genomen, beet de extremistische minister Bezalel Smotrich de legerleider toe.

Ik denk dat Israël denkt: als jullie de Palestijnen en Hamas zo aardig en sympathiek vinden: nemen jullie ze dan op in jullie land. Dus daar gaan ze nu logischerwijze van uit.

Kan je hier nog langer op een huis wachten en op nog meer aanslagen rekenen. Maar ja, dat was nu wel te verwachten. Ik denk niet dat met onze geringe politiebezetting, het hier nu rustiger gaat worden.

Maar ja, men voelde zich een enorm grote vlek op de landkaart en wilde Israël de les lezen, en hier komt het logische antwoord. Veel sympathie kan je nu niet meer verwachten.

rionyriony schreef op 05-09-2025 om 18:12:

Ik denk dat Israël denkt: als jullie de Palestijnen en Hamas zo aardig en sympathiek vinden: eat your heart out, en nemen jullie ze dan op in jullie land. Dus daar gaan ze nu logischerwijze van uit.

Kan je hier nog langer op een huis wachten en nog meer aanslagen verwachten. Maar ja, dat was nu wel te verwachten. Ik denk niet dat met onze geringe politiebezetting, het hier nu rustiger gaat worden.

Maar ja, men voelde zich een enorm grote vlek op de landkaart en wilde Israël de les lezen, en hier komt het logische antwoord. Veel sympathie kan je nu niet meer verwachten.

Wat een nare racistische post. Bah!

Hamas was niet op een deal uit, de Palestijnen zijn ook nooit op een deal uitgeweest. De kans dat een deal langer dan zeer tijdelijk had gewerkt en alleen maar om zich te herbewapenen, terwijl ze maar één doel hadden: Joden weg, Israël van hun, was gewoon nul.

Een prettig leven was nooit hun doel, het zijn mensen met een godsdienstige missie. Je kan niet de volgende slag gaan afwachten want die komt 100% zeker. Zelfs als zou je elke Palestijn miljonair maken.

Het is een soort westerse fantasie dat het de Palestijnen alleen om welvaart te doen is. Omdat men hier niets anders kan begrijpen. Alles vertaalt men hier in geld.

rionyriony schreef op 05-09-2025 om 18:36:

Hamas was niet op een deal uit, de Palestijnen zijn ook nooit op een deal uitgeweest. De kans dat een deal langer dan zeer tijdelijk had gewerkt en alleen maar om zich te herbewapenen, terwijl ze maar één doel hadden: Joden weg, Israël van hun, was gewoon nul.

Een prettig leven was nooit hun doel, het zijn mensen met een godsdienstige missie. Je kan niet de volgende slag gaan afwachten want die komt 100% zeker. Zelfs als zou je elke Palestijn miljonair maken.

Het is een soort westerse fantasie dat het de Palestijnen alleen om welvaart te doen is. Omdat men hier niets anders kan begrijpen. Alles vertaalt men hier in geld.

Kom je nu alweer met je karikatuur van Palestijnen als godsdienstfanaten die alles doen voor hun religie? Dat is gewoon niet waar en pure framing.
Nogmaals, zoals ik op 31 augustus al schreef: uit peilingen blijkt dat de meeste Palestijnen net als alle andere volken het liefst vrede, een normaal leven en veiligheid willen. Maar zolang ze geen geloof hebben dat onderhandelingen iets opleveren, en zolang bezetting en geweld voortduren, neemt de steun voor hardere middelen toe. Dat lijkt me ook niet onlogisch. En daar profiteert helaas Hamas dan weer van. Maar de steun voor Hamas is wel aan het afbrokkelen. Zoals blijkt uit dit artikel uit The Guardian is de interesse in Hamas gedaald: van 42% (na 7 oktober 2023) naar 21% in januari 2025 (https://www.theguardian.com/commentisfree/2025/feb/21/people-gaza-future-hamas-poll).

Malibu2 schreef op 05-09-2025 om 17:02:

[..]

Kun je dat vetgedrukte specificeren? Welke gebieden zou Israël volgens jou precies willen annexeren, waarbij alle niet-Joden dat land uit moeten? Je hebt het over "schoonvegen", wat is je bron daarvan en wat bedoel je daarmee precies? En je noemt een zekere Weiss. Wie is dat en wat is diens autoriteit?

Daniella Weiss is een Israëlische ultraorthodoxe, ultrarechtse activiste: https://en.wikipedia.org/wiki/Daniella_Weiss
Ik vind haar persoonlijk ja, doodeng. En ik ben vast niet de enige. Ze is uitgebreid te zien in de documentaire van Louis Theroux, genaamd "The Settlers". Deze documentaire is hier al een aantal keer aangeraden. Ook voor jou zeker de moeite van het kijken waard. Helemaal als je niet begrijpt wat Gebruikersnaam bedoelt met 'stukken land annexeren' en 'schoonvegen'. Voor zo ver ik kan zien is deze aflevering op NPO Start helaas alleen nog beschikbaar met een betaald abonnement. Maar deze video op Youtube laat wel het e.e.a. uit de docu zien met mevrouw Weiss in beeld: 

https://www.youtube.com/watch?v=cqVjBDDiCCQ

Zorroo schreef op 05-09-2025 om 19:30:

[..]

Daniella Weiss is een Israëlische ultraorthodoxe, ultrarechtse activiste: https://en.wikipedia.org/wiki/Daniella_Weiss
Ik vind haar persoonlijk ja, doodeng. En ik ben vast niet de enige. Ze is uitgebreid te zien in de documentaire van Louis Theroux, genaamd "The Settlers". Deze documentaire is hier al een aantal keer aangeraden. Ook voor jou zeker de moeite van het kijken waard. Helemaal als je niet begrijpt wat Gebruikersnaam bedoelt met 'stukken land annexeren' en 'schoonvegen'. Voor zo ver ik kan zien is deze aflevering op NPO Start helaas alleen nog beschikbaar met een betaald abonnement. Maar deze video op Youtube laat wel het e.e.a. uit de docu zien met mevrouw Weiss in beeld:

https://www.youtube.com/watch?v=cqVjBDDiCCQ

Ik kon dat vreselijke mens niet aanzien. Echt, mensen zijn echt het meest kwaadaardige diersoort op aarde. 

Malibu2 schreef op 05-09-2025 om 17:02:

[..]

Kun je dat vetgedrukte specificeren? Welke gebieden zou Israël volgens jou precies willen annexeren, waarbij alle niet-Joden dat land uit moeten? Je hebt het over "schoonvegen", wat is je bron daarvan en wat bedoel je daarmee precies? En je noemt een zekere Weiss. Wie is dat en wat is diens autoriteit?

Weiss;

https://nos.nl/artikel/2580946-deze-kolonist-wil-palestijnen-uit-gaza-maakt-mij-niet-uit-of-je-dat-etnische-zuivering-noemt

Deze kolonist wil Palestijnen uit Gaza: 'Maakt mij niet uit of je dat etnische zuivering noemt'
Deel dit artikel

Gaza als "regionaal handelscentrum", vol wolkenkrabbers en moderne spoorlijnen. Dat is het vergezicht dat wordt geschetst in een document dat volgens The Washington Post binnen de regering-Trump circuleert. Volgens het omstreden plan voor een naoorlogs Gaza moeten alle Palestijnen eerst het gebied uit, waarna het onder Amerikaans bestuur zou komen te staan en wordt veranderd in "een technologisch en toeristisch centrum".

In dit document, opgesteld door de Israëliërs die ook achter de omstreden Gaza Humanitarian Foundation (GHF) zitten, wordt beweerd dat de Palestijnen op termijn zullen terugkeren. Maar nu binnen de Amerikaanse regering wordt gefilosofeerd over het overnemen van Gaza, zien Joodse kolonisten - met de radicale Daniella Weiss voorop - dat het innemen van het gebied een stuk realistischer is geworden.

"Het hoofdstuk van de geschiedenis waarin er Arabieren in Gaza woonden, is in mijn hoofd al afgesloten", zegt Daniella Weiss tegen de NOS. Ze noemt Palestijnen steevast Arabieren en ontkent daarmee hun nationale identiteit.

https://nos.nl/artikel/2578661-israel-blaast-omstreden-bouwplan-nieuw-leven-in-doodsteek-voor-palestijnse-staat

De Israëlische regering staat op het punt om een bouwproject goed te keuren dat al decennia geldt als een van de meest explosieve kwesties in het conflict met de Palestijnen: het E1-plan. Dit strategische gebied - gelegen op de bezette Westelijke Jordaanoever tussen Oost-Jeruzalem en de joodse nederzetting Ma'ale Adoemim - speelt al sinds de jaren negentig een sleutelrol in de strijd om land en de toekomst van een Palestijnse staat.

De ultrarechtse minister van Financiën Bezalel Smotrich zei dat hij groen licht zal geven voor de bouw van ruim 3000 woningen voor Israëlische kolonisten. Daarmee zou Ma'ale Adoemim feitelijk aan Jeruzalem worden vastgebouwd. "Na decennia van internationale druk en bevriezingen van het plan, breken we met conventies. Dit is Zionisme op z'n best", zei Smotrich. Volgens hem "begraaft" de bouw definitief het idee van een Palestijnse staat.

Nethanyahu;

https://www.volkskrant.nl/buitenland/netanyahu-zegt-dat-israel-gaza-niet-lang-wil-bezetten-kabinet-bijeen-over-omstreden-oorlogsplan~bf4d8e8d/

De premier hoopt dat de volledige bezetting leidt tot het verslaan van Hamas en de vrijlating van de resterende Israëlische gijzelaars. ‘Wij willen het niet behouden en wij willen het niet besturen’, aldus Netanyahu tegen Fox News vlak voor het kabinetsberaad.

Volgens hem zal Gaza uiteindelijk worden overgedragen aan een vredesmacht van Arabische landen. Netanyahu: ‘Wij willen het overdragen aan Arabische strijdkrachten die het goed zullen besturen en ons niet zullen bedreigen.’ (wat haaks staat op het goedgekeurde plan van Weiss) De Palestijnse Autoriteit, die delen van de bezette Westelijke Jordaanoever bestuurt, noemde de premier niet. Hij wil voorkomen dat er Palestijnse eenheid ontstaat onder een gezamenlijk bestuur van de Westoever en Gaza.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/08/13/israel-in-gesprek-met-zuid-soedan-over-hervestiging-gazanen-a4902842

Israël zou in gesprek zijn met Zuid-Soedan over de huisvesting van Palestijnen uit de Gazastrook. Dat bevestigen zes ingewijde bronnen dinsdagavond aan persbureau AP. Israël zou dit soort plannen met meerdere Afrikaanse landen hebben besproken.

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu zei dinsdagavond in een interview met i24 dat Palestijnen „vrij moeten zijn” om Gaza te verlaten. “Ik denk dat het juiste om te doen, zelfs volgens de oorlogswetten zoals ik ze ken, is om de bevolking toe te staan te vertrekken, en dan ga je met al je kracht in tegen de vijand die daar blijft,” zei hij tegen het Israëlische televisiestation.

Netanyahu zei in het interview met i24 ook dat hij zich verbonden voelt met „de visie van Groot-Israël”. Dat is een omstreden term die verwijst naar gebieden waarvan sommige zionisten vinden dat die geannexeerd moeten worden door Israël: Oost-Jeruzalem, de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook, en vaak ook het Sinaï-schiereiland en de Golanhoogvlakte.

Zorroo schreef op 05-09-2025 om 19:16:

[..]

Kom je nu alweer met je karikatuur van Palestijnen als godsdienstfanaten die alles doen voor hun religie? Dat is gewoon niet waar en pure framing.
Nogmaals, zoals ik op 31 augustus al schreef: uit peilingen blijkt dat de meeste Palestijnen net als alle andere volken het liefst vrede, een normaal leven en veiligheid willen. Maar zolang ze geen geloof hebben dat onderhandelingen iets opleveren, en zolang bezetting en geweld voortduren, neemt de steun voor hardere middelen toe. Dat lijkt me ook niet onlogisch. En daar profiteert helaas Hamas dan weer van. Maar de steun voor Hamas is wel aan het afbrokkelen. Zoals blijkt uit dit artikel uit The Guardian is de interesse in Hamas gedaald: van 42% (na 7 oktober 2023) naar 21% in januari 2025 (https://www.theguardian.com/commentisfree/2025/feb/21/people-gaza-future-hamas-poll).

Nou echt!
Alsof “de Palestijn” een onmenselijk bloeddorstig wezen is voortgedreven door immense haat tegen joden, die geboren wordt met de missie om zoveel mogelijk joden te vermoorden, doe normaal joh! 

Zilver_gray schreef op 05-09-2025 om 20:59:

[..]

Nou echt!
Alsof “de Palestijn” een onmenselijk bloeddorstig wezen is voortgedreven door immense haat tegen joden, die geboren wordt met de missie om zoveel mogelijk joden te vermoorden, doe normaal joh!

https://youtu.be/gi-c6lbFGC4?si=gjxRW9fLcjdLd7QX         dit wordt o.a. aan Palestijnse kinderen geleerd het is inderdaad hun missie of je het nou leuk vindt of niet

Die Daniella Weiss is inderdaad behoorlijk gestoord. En dat is blijkbaar alleen maar erger geworden nadat Palestijnen haar schoonzoon en schoonfamilie hebben vermoord in 2002. 

Intussen zegt Trump in diepgaande onderhandeling te zijn met Hamas. Hij voerde de laatste dagen de druk op Hamas al op en het zou me eerlijk gezegd niet verbazen als de Rivièra plannen bewust zijn gelekt om zo de druk op Hamas nog verder op te voeren. Dat is een bekende onderhandelingstactiek van Trump, een voorbeeld van "he might do it". Ik wacht het de komende dagen wel af..

De Amerikaanse president Donald Trump heeft vrijdag tegen journalisten gezegd dat Washington in "zeer diepgaande" onderhandelingen is met Hamas. Trump dreigde dat de situatie "moeilijk" en "vies" zal worden als Hamas niet alle Israëlische gijzelaars vrijlaat.

Trump voegde toe dat Hamas in de onderhandelingen zou "vragen om een aantal dingen die prima zijn". De president gaf verder geen informatie.

https://www.telegraaf.nl/buitenland/live-trump-diepgaande-onderhandelingen-met-hamas-vieze-situatie-als-gijzelaars-niet-worden-vrijgelaten/88596677.html

Muurbloem1985 schreef op 05-09-2025 om 23:34:

[..]

https://youtu.be/gi-c6lbFGC4?si=gjxRW9fLcjdLd7QX dit wordt o.a. aan Palestijnse kinderen geleerd het is inderdaad hun missie of je het nou leuk vindt of niet

Als je maar hard genoeg zoekt is er altijd wel iets te vinden dat je mening onderbouwd, zelfs een wazige video uit 2007.

Dan gooi ik er maar een (oud) artikel tegenaan die aangeeft hoe Israëlische kinderen geïndoctrineerd worden op school..

https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2012/09/04/onderwijs-israel-leert-scholieren-anti-palestijns-racisme-aan/

Dat Palestijnse schoolboeken niet bepaald objectief omgaan met het Palestijns-Israëlisch conflict krijgt ruim aandacht in de grote media. Weinig of geen aandacht is er voor het feit dat dat in Israël evenmin het geval is. Volgens een nieuwe studie van Israëlische academica Nurit Peled-Elhanan wordt de indoctrinatie van de schoolgaande jeugd in Israël terug even erg als in de jaren vijftig.

“De hier bestudeerde boeken vertonen een Israëlisch-Joodse cultuur superieur aan de Arabisch-Palestijnse, Israëlisch-Joodse concepten superieur aan de Arabisch-Palestijnse levenswijze en Israëlisch-Joods gedrag als in lijn met universele waarden”.

Malibu2 schreef op 06-09-2025 om 08:10:

Die Daniella Weiss is inderdaad behoorlijk gestoord. En dat is blijkbaar alleen maar erger geworden nadat Palestijnen haar schoonzoon en schoonfamilie hebben vermoord in 2002.

Dat is alles wat je kunt zeggen? Dat haar gestoorde geest verergerd is nadat haar schoonfamilie is vermoord? Ik vind joodse kolonisten per definitie fout. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.