Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
majorette2005
02-09-2025 om 22:38
Friezinnetje schreef op 01-09-2025 om 14:57:
Van de nos-site
Israël pleegt genocide in Gaza, stellen honderden wetenschappers vastEen internationale organisatie van genocideonderzoekers heeft vastgesteld dat Israël volkerenmoord pleegt in Gaza. Bij de International Association of Genocide Scholars (IAGS) zijn 500 wetenschappers aangesloten. Bij een stemming heeft 86 procent van hen ingestemd met de resolutie dat Israël genocide pleegt tegen Palestijnen in Gaza.
Het is de negende keer in het ruim dertigjarige bestaan van IAGS dat de leden consensus hebben bereikt dat er een genocide gaande is. Gerichte aanvallen op burgers, journalisten, artsen, ziekenhuizen, scholen en universiteiten: daar maakt Israël zich volgens de verklaring schuldig aan. Ook wordt gewezen op de uithongering van de Palestijnse enclave en het vernietigen van ruim 90 procent van alle woningen in Gaza.
Niet alle experts waren ermee eens.
Stukje eruit:
De resolutie van de International Association of Genocide Scholars (IAGS) werd enkele dagen geleden aangenomen. Naar nu blijkt stemden slechts 129 van de 500 leden. Van hen gingen 107 akkoord met de tekst. Dr. Sara Brown, al tien jaar lid van de organisatie waarvan zij ook lange tijd in de adviesraad zat, haalt op X hard uit naar de wijze waarop is gehandeld. „Iedereen die zichzelf een genocide-deskundige noemt, zou zich voor deze stemming moeten schamen.”
Zij stelt dat het leiderschap niet naar tegengeluiden wilde luisteren, dat een beloofde discussie werd afgeblazen, dat de tekst vol staat met beschuldigingen die niet kunnen worden hardgemaakt en dat er dubieuze bronnen worden gebruikt. Daaronder de omstreden speciale VN-rapporteur Francesca Albanese, die al lange tijd beschuldigd wordt van antisemitisme. De Amerikaanse regering heeft haar eerder dit jaar sancties opgelegd, terwijl de Tweede Kamer een uitnodiging introk vanwege haar omstreden standpunten.
PensioNada
02-09-2025 om 22:51
majorette2005 schreef op 02-09-2025 om 22:38:
[..]
Niet alle experts waren ermee eens.
Die juridisch technische discussie vind ik eerlijk gezegd niet zo interessant. Het aantal burgerdoden is disproportioneel en het doel is onbereikbaar, erkent zelfs een deel van de Israëlische legerstaf.
majorette2005
02-09-2025 om 23:30
PensioNada schreef op 02-09-2025 om 22:51:
[..]
Die juridisch technische discussie vind ik eerlijk gezegd niet zo interessant. Het aantal burgerdoden is disproportioneel en het doel is onbereikbaar, erkent zelfs een deel van de Israëlische legerstaf.
Gaat er om dat het verhaal van de nos niet klopt dat 86 % van de 500 wetenschappers voor gestemd hebben maar 107 van de 129 hebben voor gestemd.
rionyriony
03-09-2025 om 06:52
Ze zeggen wat ze denken dat hun doelgroepen willen horen (gaat vaak om dogma's omdat velen daar snel en makkelijk zonder veel na te denken vanuit emotie voor kiezen) en het doel is persoonlijk voordeel in welke vorm dan ook.
Loeki72
03-09-2025 om 10:28
majorette2005 schreef op 02-09-2025 om 23:30:
[..]
Gaat er om dat het verhaal van de nos niet klopt dat 86 % van de 500 wetenschappers voor gestemd hebben maar 107 van de 129 hebben voor gestemd.
Dat is toch meer dan 80%.
PensioNada
03-09-2025 om 12:25
Loeki72 schreef op 03-09-2025 om 10:28:
[..]
Dat is toch meer dan 80%.
In nieuwsberichten is gezegd 86% van 500 en dat is onjuist. Maar van de mensen die wel hun stem hebben uitgebracht is het inderdaad 86%. Ik ben wel benieuwd waarom de rest niet gestemd heeft.
Weronika
03-09-2025 om 13:58
Gebruikersnaaminvullen schreef op 02-09-2025 om 21:36:
[..]
Hoe zit het dan met de Filistijnen die woonden al even lang in de kuststrook als de Israëlieten, en was "Judah" een vrij klein gebied. Ik heb het document van tRump over de Gazastrook gelezen, en het nieuws over de plannen van de kolonist Daniella Weiss gezien. Het is net zo misselijkmakend als de deportatie, en detentie van immigranten in USA.
En weer daarna was het ook een klein gebied.
Filistijnen zijn opgegaan in het naburig volk, net zoals de Romeinen.
Gebruikersnaaminvullen
03-09-2025 om 15:10
Weronika schreef op 03-09-2025 om 13:58:
[..]
Filistijnen zijn opgegaan in het naburig volk, net zoals de Romeinen.
Net zoals de Kanaänieten, Feniciërs, Turken en Arabieren. Dat volledige stuk land is nooit volledig van Joden geweest. Dus de plannen die tRump en Nethanyahu en die Weiss hebben zijn gewoon misselijkmakend.
Het is net zo idioot als een Poetin die de USSR wil herstellen, een tRump die Canada als 51e staat wil annexeren, Groenland wil annexeren of een Nederland die De Nederlanden zouden willen herstellen zoals het was rond 1100

Malibu2
03-09-2025 om 18:16
PensioNada schreef op 03-09-2025 om 12:25:
[..]
In nieuwsberichten is gezegd 86% van 500 en dat is onjuist. Maar van de mensen die wel hun stem hebben uitgebracht is het inderdaad 86%. Ik ben wel benieuwd waarom de rest niet gestemd heeft.
Je stelt de verkeerde vraag. De vragen zouden moeten zijn wie die 107 leden zijn die vóór hebben gestemd én waarom de media niet de meest basale journalistieke checks hebben uitgevoerd maar dit verhaal met conclusie klakkeloos hebben gepubliceerd.
Er zijn journalisten die nog wel onderzoek doen:
I am now officially a “genocide scholar” as a member of the International Association of Genocide Scholars. I will uphold its mission to advance research & teaching on genocide and its prevention. See next link for my viral article exposing false claims of genocide in Gaza.
...
I've been getting to know some of my fellow genocide scholars. Seems that Iraq is a center of knowledge in this field with 80 listed scholars of ~600 (13%). Remarkable, especially the Mahmood family with 5 scholars in the field. I wonder who voted for the Gaza resolution.
I have been asked by other scholars about the necessary credentials to join this esteemed group of "genocide scholars" that generated worldwide headlines because 24% of members voted that Gaza was a genocide. There are 2 key criteria: (1) be alive (2) have a valid credit card.
https://x.com/Aizenberg55/status/1963052824968716645?t=i2MBv5wzxqgFaMCvwtGCWg&s=19
Intussen heeft de IAGS de online optie voor lidmaatschap stopgezet en de lijst van leden is niet meer toegankelijk.
A review of the ~600 membership list revealed that large numbers have no scholarly credentials at all. The group openly encourages “activists” and anyone interested to sign up.
But what happened next is telling: today the IAGS shut down its new membership page and, more importantly, removed its membership list from public view. Perhaps they no longer want the public to see who is really behind these votes, now that it’s been exposed.
Yes, there are some legitimate academics who are members. But when an organization with no standards, no transparency, and no accountability makes sweeping pronouncements about “genocide,” it isn’t scholarship—it’s politics masquerading as scholarship. And everyone deserves to know the difference.
https://x.com/Aizenberg55/status/1963252885266862469?t=KLdKPMtEzRzflOWqc-_MpQ&s=19
Malibu2
03-09-2025 om 18:24
Waarom heeft men toch steeds leugens, bedrog en aanpassingen van definities als genocide en hongersnood nodig om Israël te beschuldigen?
Als er echte genocide is, als er echte hongersnood is etc, dan zou al dat gelieg, gedraai en bedrog toch niet hoeven?
En toch zie ik dat keer op keer weer, steeds opnieuw...
PensioNada
03-09-2025 om 19:51
PensioNada schreef op 02-09-2025 om 22:51:
[..]
Ok, als dat het verhaal van die genocide organisatie gemanipuleerd is, blijf ik bij mijn eerste reactie.
Koko67
03-09-2025 om 22:33
ik lees net dat een manneke die een sportwedstrijd jiu jitsu heeft gewonnen in Italie niet op het podium met zijn gouden plak mag. Hij is Israëlisch. Wat zullen we over een paar jaar toch trots zijn op onszelf.
Loeki72
03-09-2025 om 23:23
Koko67 schreef op 03-09-2025 om 22:33:
ik lees net dat een manneke die een sportwedstrijd jiu jitsu heeft gewonnen in Italie niet op het podium met zijn gouden plak mag. Hij is Israëlisch. Wat zullen we over een paar jaar toch trots zijn op onszelf.
We sluiten de Russen ook terecht uit. Ik denk eerder dat de mensen die blind achter Israël blijven staan niet trots op zichzelf zullen zijn.
En dan kunnen ze zich niet verschuilen achter “wir haben es nicht gewusst”.
Koko67
03-09-2025 om 23:50
Loeki72 schreef op 03-09-2025 om 23:23:
[..]
We sluiten de Russen ook terecht uit. Ik denk eerder dat de mensen die blind achter Israël blijven staan niet trots op zichzelf zullen zijn.
En dan kunnen ze zich niet verschuilen achter “wir haben es nicht gewusst”.
De Russen zijn een oorlog begonnen. Israël niet, dus die 2 vergelijken is als een koe en een paard vergelijken.
Zilver_gray
04-09-2025 om 08:11
Volgens mij is het nooit de bedoeling geweest om “samen” in vrede te leven. Vrede is alleen bedoeld voor de Israëliërs, de Palestijnen moeten het maar uitzoeken.
”De Westelijke Jordaanoever werd in 1967 tijdens de Zesdaagse Oorlog door Israël op Jordanië veroverd, en moet volgens de Oslo-akkoorden in de toekomst deel uitmaken van een Palestijnse staat. Sindsdien hebben zich daar echter 500 duizend Israëlische kolonisten gevestigd, onder wie Smotrich zelf”
https://www.volkskrant.nl/buitenland/live-midden-oosten-extremistische-israelische-minister-smotrich-roept-op-tot-annexatie-westoever~bef79dc6/
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.