Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Zorroo schreef op 28-08-2025 om 19:42:

[..]

Dat de Arabieren alle voorstellen - ten onrechte - hebben geweigerd klopt niet. Niet alle vredesvoorstellen die ze van Israël kregen voorgelegd waren eerlijk. En ook Israël heeft goede kansen op vrede niet gegrepen. Het heeft bijvoorbeeld geweigerd om zich volledig uit de bezette gebieden terug te trekken of om Oost-Jeruzalem als Palestijnse hoofdstad te accepteren. Het is dus niet zwart-wit, en zeker niet zo simpel als ‘het is hun land en van niemand anders’. Het is, zoals PensioNada net schreef, een heel complex conflict.

Verder laat ik het hier nu bij. Want ik heb het gevoel dat steeds dezelfde punten voorbij komen en we in een cirkel blijven ronddraaien.

Ik schrik er toch iedere keer weer van hoe er over mensen wordt gedacht. Hoe mensen worden uitgekotst, omdat ze niet tot de 'juiste' bevolkingsgroep behoren. 

Naast mensen wordt ook geprobeerd om de geschiedenis van Gaza uit te wissen.
https://www.trouw.nl/buitenland/israel-vernietigt-nu-de-wijk-van-de-olijven-maar-kerkleiders-weigeren-te-vertrekken~b0cc4c13/
Zeitoun, dat in het Arabisch ‘de wijk van de olijven’ heet, is onderdeel van het oude centrum van de stad, dat zo’n 3000 jaar voor Christus is gesticht. De christelijke en voormalig Joodse wijken bevinden zich er. De Grieks-orthodoxe Sint-Porphyriuskerk is gebouwd in de vijfde eeuw en daarmee een van de oudste ter wereld. Er staan ook eeuwenoude moskeeën, zoals de Al-Shamah moskee.

“De gebouwen in Zeitoun zijn van zandsteen en hebben hoge plafonds en boogramen”, vertelt Helles. “Sommige historische gebouwen waren culturele centra, cafés en ruimtes voor studenten. Er stond ook een Ottomaans badhuis, waar ik weleens ging baden. Nu is dat verwoest. Hele straten, met zowel nieuwe als oude huizen, zijn in puin gelegd.”

-------------------
Ook de Sint-Porphyriuskerk heeft een evacuatiebevel gekregen. Dinsdag kondigden het Grieks-orthodoxe en het Latijnse patriarchaat van Jeruzalem gezamenlijk aan dat hun geestelijken en nonnen niet zullen vertrekken. De Heilige Familiekerk bevindt zich nog niet in evacuatiegebied, maar zei woensdag ook niet te zullen ontruimen. Honderden christenen hebben hun toevlucht gezocht in de complexen van de twee kerken. Velen zijn “verzwakt en ondervoed door de ontberingen van de afgelopen maanden”, aldus de patriarchaten, die waarschuwden dat vluchten naar het zuiden “niets minder dan een doodvonnis zou betekenen”.

Vanuit Skaiks raam ziet hij wat er een paar kilometer verderop gebeurt. “Ik woon op de vijfde verdieping. Ze zijn zo dichtbij. Ze vernietigen en bombarderen gebouwen, huizen en boerderijen, doden en beschieten alles wat beweegt. Het is verschrikkelijk om te zien en de situatie verslechtert.”

Daglichtlamp schreef op 29-08-2025 om 07:51:

Naast mensen wordt ook geprobeerd om de geschiedenis van Gaza uit te wissen.
https://www.trouw.nl/buitenland/israel-vernietigt-nu-de-wijk-van-de-olijven-maar-kerkleiders-weigeren-te-vertrekken~b0cc4c13/

Ik benijd de christenen daar niet. 

Er is genoeg te eten in Gaza stad, zoals social media beelden aantonen, maar ik geloof direct dat er issues zijn met de verdeling van eten. Gaza stad is onder Hamas controle. Is het niet de taak van Hamas om te zorgen dat iedere inwoner onder hun gezag voldoende eten heeft?

De christenen daar staan voor een keuze. Verlaten ze de streek en gaan ze naar het zuiden dat niet langer onder Hamas controle staat en waar voedsel is, dan is het heel goed mogelijk dat Hamas hun kerkgebouw gaat gebruiken in de strijd tegen Israël, want Hamas weet hoe de westerse wereld zal reageren op een aanval op een kerkgebouw. Ook al is dat gebouw wettelijk gezien een volstrekt legitiem doelwit geworden. 

Verlaten ze de streek niet, dan zal het niet lang duren voordat Hamas zich in de kerkgebouwen zal verschansen en van daaruit Israël zal aanvallen. Het gebouw zal wettelijk gezien een legitiem doelwit worden, en de christenen zijn menselijke schilden geworden, omringd door Hamas terroristen 

Maar weet je.. kerkgebouwen zijn maar stenen. Ja, stenen met een geschiedenis, stenen die samengevoegd zijn in vaak heel mooie gebouwen en ik hoop dat die in stand blijven. Maar geen enkele steen is een mensenleven waard. 

En ja, het is een kerkgebouw. En ik wil nu niet gaan 'preken', maar christenen horen te weten wat de werkelijke tempels zijn, en dat dat niet in stenen tempels of kerkgebouwen zit. 

Ik maak me persoonlijk veel meer zorgen om de levens van de mensen dan om kerkgebouwen en denk echt dat ze in het zuiden veiliger zullen zijn. Als ze blijven, vrees ik dat ze een speelbal worden in de handen van Hamas. En ik vraag me werkelijk af in hoeverre ze geheel vrijwillig blijven of dat Hamas heeft gedreigd ze wat aan te doen als ze vluchten, een dreigement dat ze helaas wel vaker in daden hebben omgezet. 

De lichamen van 2 gedode gijzelaars zijn teruggebracht van Gaza naar Israël na een actie van de IDF en Shin Bet. 
Eén is Ilan Weiss, die vermoord was op 7 oktober in Be'eri. De andere wordt nog geïdentificeerd.

https://x.com/IsraeliPM/status/1961381268928516198?t=DOdiEZ_kaUKF_83lMnspkg&s=19

De VS heeft de visa ingetrokken van
de Palestijnen die volgende maand op de
Algemene Vergadering van de Verenigde
Naties in New York aanwezig zouden
zijn.De nog lopende visumaanvraag van
andere functionarissen is afgewezen.

Het gaat om vertegenwoordigers van de
Palestijnse Autoriteit,die onder
leiding van president Abbas delen van
de Westoever bestuurt,en de officiële
internationale gesprekspartner van de
Palestijnen,de PLO.

Het ongebruikelijke besluit van de VS
komt tegen de achtergrond van de
beladen vergadering,waarbij meerdere
westerse landen de Palestijnse staat
gaan erkennen.

Je kan Trump/VS nooit beschuldigen van enige vorm van subtiliteit.
Maar een dergelijke stap was wel te verwachten.

felija schreef op 28-08-2025 om 20:51:

[..]

Jeetje....het zijn mensen, net zoals jij en ik, mensen die al eeuwenlang een bestaan proberen op te bouwen. Snakken naar vrede en veiligheid, net zoals Joden, Sudanezen, Jemenieten, Afghanen, Oekraïners. Palestijnen zijn niet per defenitie gelijk aan Hamas. Het zijn mensen van vlees en bloed, geen afdankertjes, geen minderwaardige wezens. Mensen die recht hebben op dezelfde basisvoorzieningen als iedereen. Hoe jij over hen praat is vreselijk. De discriminatie spat ervan af.

Er zullen best veel Palestijnen wonen die alleen maar naar vrede en veiligheid snakken, maar een heel groot deel gaat het daar niet om en doet gewoon wat hun godsdienst en cultuur hen opdraagt, en dat is sterven voor de Islam. De Joden moeten in zee. En dan pas vinden ze eeuwige vrede.

Dus die zijn heel erg gemotiveerd. De Joden zijn ook heel erg gemotiveerd (verbond met God) dus dat is hard tegen hard.

Vroeger had de wereld zijn eigen manieren om met problemen om te gaan. Dat was hard en genadig tegelijkertijd. De ene werd verslagen en de sterkere kon dan doorleven volgens het principe "The winner takes it all". Bikkelhard, maar zo'n conflict was snel beslecht en de verliezer was snel uit zijn lijden. En de andere danste en vierde feest en bracht zijn sterke nakomelingen voort die slimmer en sterker waren dan de verslagenen.

Maar tegenwoordig vind men "genade" iets anders. Men is dat anders gaan zien dan vroeger: volgens regels van genade, gerechtigheid, medelijden, rechtvaardigheid. Oók een methode, maar ik ben het er nog niet over eens wat het "menselijkste" is. Het is eerder: "Lang zullen we sterven" zoals het er nu uitziet.

In ieder geval heel moeilijk kloppend te maken onder de huidige omstandigheden van religie, bevolkingsdruk en lang opgespaarde haat.

Jij maakt een hele nare karikatuur van de Palestijnse bevolking en ontmenselijkt ze door ze neer te zetten als een soort door godsdienstwaanzin gedreven, bloeddorstig volk. Maar het is gewoon niet zo dat de meerderheid van de Palestijnen ‘dood willen voor de Islam’. Deze mensen zitten klem tussen een vredeswens en een realiteit waarin vrede heel ver weg voelt. Ook het idee dat conflicten vroeger sneller en menselijker werden opgelost omdat de sterkste won, vind ik een domme romantisering van gruwelijk geweld. Voor de verliezers betekende dat vaak massamoord of slavernij. Dat kun je moeilijk menselijker noemen.

Uit peilingen blijkt dat de meeste Palestijnen net als alle andere volken het liefst vrede, een normaal leven en veiligheid willen. Maar zolang ze geen geloof hebben dat onderhandelingen iets opleveren, en zolang bezetting en geweld voortduren, neemt de steun voor hardere middelen toe. Dat lijkt me ook niet onlogisch. En daar profiteert helaas Hamas dan weer van. Hoewel de steun voor Hamas wel aan het afbrokkelen is. Ik heb het even nagezocht. Interesse in Hamas is gedaaltd: van 42% (na 7 oktober 2023) naar 21% in januari 2025 (https://www.theguardian.com/commentisfree/2025/feb/21/people-gaza-future-hamas-poll).

Dankjewel voor je post, Zorroo, ik wist zelf niet zo goed hoe ik moest reageren. Ben blij met jouw reactie.

felija schreef op 31-08-2025 om 20:14:

Dankjewel voor je post, Zorroo, ik wist zelf niet zo goed hoe ik moest reageren. Ben blij met jouw reactie.

Ik begrijp je. Dit soort harde, eendimensionale meningen zijn ook lastig te verteren en te begrijpen als je zelf wel het brede,  genuanceerde beeld kan zien. Voor bepaalde mensen is het "fijn" om een groep mensen die ver van de eigen groep staan, te ontmenselijken en een simpel zwartwitbeeld van hen te schetsen. Want dan is het niet meer zo erg dat ze bruut worden afgeslacht. Een patroon dat je door de hele menselijke geschiedenis ziet gebeuren. Met potentieel vreselijke gevolgen.

Daarom vind ik het belangrijk om dit type denkbeelden te blijven tegenspreken. Al zul je de mensen die deze ideeën hebben waarschijnlijk niet gaan veranderen. 

Zorroo schreef op 31-08-2025 om 20:21:

[..]

Ik begrijp je. Dit soort harde, eendimensionale meningen zijn ook lastig te verteren en te begrijpen als je zelf wel het brede, genuanceerde beeld kan zien. Voor bepaalde mensen is het "fijn" om een groep mensen die ver van de eigen groep staan, te ontmenselijken en een simpel zwartwitbeeld van hen te schetsen. Want dan is het niet meer zo erg dat ze bruut worden afgeslacht. Een patroon dat je door de hele menselijke geschiedenis ziet gebeuren. Met potentieel vreselijke gevolgen.

Daarom vind ik het belangrijk om dit type denkbeelden te blijven tegenspreken. Al zul je de mensen die deze ideeën hebben waarschijnlijk niet gaan veranderen.

Wat vind jij jezelf toch onwijs goed.

Weet je wie ook zo dachten? De mensen uit de kibboetsen nabij Gaza. Die zijn uiteindelijk compleet afgeslacht. Palestijnen zijn mensen, maar een deel daarvan geen lieverdjes en daar mag best tegen opgetreden worden. Zonder hen was er allang vrede.

asdfghjkl schreef op 31-08-2025 om 20:51:

[..]

Weet je wie ook zo dachten? De mensen uit de kibboetsen nabij Gaza. Die zijn uiteindelijk compleet afgeslacht. Palestijnen zijn mensen, maar een deel daarvan geen lieverdjes en daar mag best tegen opgetreden worden. Zonder hen was er allang vrede.

Ik kijk wel eens filmpjes uit radicaal pro-Palestijnse hoek en die beweren precies hetzelfde over de Israëliërs. 

In het artikel uit de Guardian komt dit ook terug:

A striking pattern emerged: both Israelis and Palestinians attributed their own side’s attacks to “ingroup love” (concern and protection for their people) more than to “outgroup hate” (a desire to harm the other side). However, both groups believed that the other side was motivated more by hatred.

asdfghjkl schreef op 31-08-2025 om 20:51:

[..]

Je eerste opmerking begrijp ik wel. Het was niet zo bedoeld maar kan zo overkomen ja.
Tja, ik heb gewoon een bloedhekel aan het over één kam scheren van groepen mensen.

Maar wil je zeggen dat de Israëliërs wel allemaal lieverdjes zijn? Nee toch hoop ik? En ik vind het woord 'optreden' ook zeer eufemistisch in het licht van wat nu is gebeurd, namelijk het massaal uitmoorden en verwoesten van het leefgebied van een bevolking.
Sowieso is het veel te simpel om te zeggen dat vrede er 'allang' was geweest zonder een deel van de Palestijnen. Het conflict draait niet om een paar slechte mensen, maar om decennia van bezetting, ongelijkheid en geweld. Mensen aanwijzen als zondebok lost niets, maar dan ook niets op. Het is dom, kortzichtig en ja, gevaarlijk. 

PensioNada schreef op 31-08-2025 om 20:56:

[..]

Ik kijk wel eens filmpjes uit radicaal pro-Palestijnse hoek en die beweren precies hetzelfde over de Israëliërs.

A striking pattern emerged: both Israelis and Palestinians attributed their own side’s attacks to “ingroup love” (concern and protection for their people) more than to “outgroup hate” (a desire to harm the other side). However, both groups believed that the other side was motivated more by hatred.

Zeker een treffend patroon. Maar ook wat je ergens verwacht. Het wij-zij-denken is zo verleidelijk en menselijk, het maakt de wereld prettig overzichtelijk: wij zijn goed, de anderen deugen niet. Ik denk niet dat de mensheid ooit in staat zal zijn op dit gebied boven zichzelf uit te stijgen.  

Zorroo schreef op 31-08-2025 om 22:04:

[..]

Zeker een treffend patroon. Maar ook wat je ergens verwacht. Het wij-zij-denken is zo verleidelijk en menselijk, het maakt de wereld prettig overzichtelijk: wij zijn goed, de anderen deugen niet. Ik denk niet dat de mensheid ooit in staat zal zijn op dit gebied boven zichzelf uit te stijgen.

Dat denk ik ook niet.

PensioNada schreef op 31-08-2025 om 20:56:

[..]

En daardoor zit het allemaal muur en muurvast: wederzijdse haat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.