Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

felija schreef op 27-07-2025 om 15:46:

[..]

Maar wat is het dan? Een diepgeworteld geloof in het heilige, beloofde land Israël? Zijn het religieuze motieven die maken dat mensen hoe dan ook aan de zijde van Israël staan?

Hoe kan het dat je het ene land ophemelt en het andere land het liefst van de kaart geveegd ziet, inclusief de mensen die er wonen?

Nogmaals: Hamas is een vreselijke terroristische organisatie die niks geeft om mensenlevens, maar waar de regering Netanyahu nu mee bezig is, is steeds meer van hetzelfde niveau.

De geschiedenis leert dat het altijd zo is geweest: verschillende volken die elkaar naar het leven staan vanwege....vaak toch religie. Macht willen hebben en wraak willen nemen over de hoofden van de bevolking heen.

En ook op andere plaatsen op deze wereld woeden er gruwelijke oorlogen, waarvan de gewone burger de dupe wordt en het zelfs moet bekopen met honger en de dood.

We leren er als mensen helemaal niets van. het gaat maar door. Het is moedeloos makend.

Ja ik denk dat religie in deze kwestie een behoorlijke rol speelt.

Ik snap die redenering ook niet; de ander wordt blijkbaar niet als mens beschouwd.

Israël doet niet onder voor ze. Het verschil is dat dat men deze daden “begrijpt”.

Dit is in mijn ogen vooral; Macht!

Zolang de mensheid bestaat zijn er oorlogen,  en zullen er oorlogen blijven bestaan.

Nee we leren er niets van, “dit nooit weer” wordt steeds meer een loze kreet.

Zorroo schreef op 27-07-2025 om 14:26:

[..]

Ik had wel verwacht dat pro-Israëlforummers zoals jij moeite hebben mijn woordkeuze, maar ik zet het bewust onomwonden neer. Want het is ontzettend ernstig wat er gebeurt. Meer dan 60.000 doden, massale verwoesting van infrastructuur, hongersnood, doelgerichte aanvallen op ziekenhuizen, vluchtelingenkampen en VN-scholen. Dat is geen stemming maken, dat zijn feiten.

Wat jij zo zalvend een patstelling noemt, is in werkelijkheid een structureel machtsonevenwicht waarin Israël vrijwel alle controle heeft en Gaza ernstig beperkt en afhankelijk is. Dat jij zegt dat uitroeiing ‘Godsonmogelijk’ zou zijn vanwege een hoog geboortecijfer, doet niets af aan de schaal en intensiteit van het geweld. Genocide wordt niet pas zo genoemd als het volledig ‘slaagt’. Het gaat om intentie en structureel geweld tegen een bevolkingsgroep.

Ik ben niet overstuur of overmand door emotie. Ik denk goed na over wat ik schrijf. Maar ik maak me wél veel zorgen. En daarom ga ik wat er gebeurt niet wegduwen achter eufemismen. Ik benoem het zoals het voor mij voelt: een oorlog met als doel collectieve vernietiging. Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar je kunt niet om de feiten heen.

Doelbewust polariseren dan. Dat is nog dommer of dubieuzer. Je hoopt altijd dat  iemand beseft dat wat hij zegt mensen uit elkaar jaagt en hem een kant laat kiezen wat de emoties opjut. Maar sommigen vinden hun eigen emoties een rechtvaardiging voor alles. Ik vind dit ronduit slecht, temeer omdat je beweringen niet bewezen zijn en de logica ze niet ondersteunt.

Ik heb overigens persoonlijk geen probleem met je woordkeus, daarin laat ik iedereen vrij, maar het is niet helpend voor iemand anders dan voor jouzelf. Voor niemand behalve Hamas. Zelfs niet voor je favoriete etnische groepering. Die heeft hier niets aan.

Favoriete etnische groepering?!  Daar gaat het toch helemaal niet om? Opkomen voor een groep mensen, betekent niet dat het je favoriete groep is. 

Ik vind Israëlische, Gazaanse, Sudanese of Syrische burgers, joden, christenen of moslims die het hart op de goede plek hebben, prima mensen, maakt niet uit waar ze vandaan komen. Heeft totaal niks met een favoriete groep te maken.

Wat een rare redenatie. 

Zilver_gray schreef op 27-07-2025 om 15:55:

[..]

Ja ik denk dat religie in deze kwestie een behoorlijke rol speelt.

Ik snap die redenering ook niet; de ander wordt blijkbaar niet als mens beschouwd.

Israël doet niet onder voor ze. Het verschil is dat dat men deze daden “begrijpt”.

Dit is in mijn ogen vooral; Macht!

Zolang de mensheid bestaat zijn er oorlogen, en zullen er oorlogen blijven bestaan.

Nee we leren er niets van, “dit nooit weer” wordt steeds meer een loze kreet.

Precies

Rusland, China en Iran zullen dankbaar zijn voor de reuring. Verder kan het ze geen moer schelen.  Ook Hamas interesseert het niet. Die willen hun loon opstrijken bij Iran en los gaan op niet-islamisten.

rionyriony schreef op 27-07-2025 om 15:55:

[..]

Doelbewust polariseren dan. Dat is nog dommer of dubieuzer. Je hoopt altijd dat iemand beseft dat wat hij zegt mensen uit elkaar jaagt en hem een kant laat kiezen wat de emoties opjut. Maar sommigen vinden hun eigen emoties een rechtvaardiging voor alles. Ik vind dit ronduit slecht, temeer omdat je beweringen niet bewezen zijn en de logica ze niet ondersteunt.

Ik heb overigens persoonlijk geen probleem met je woordkeus, daarin laat ik iedereen vrij, maar het is niet helpend voor iemand anders dan voor jouzelf. Voor niemand behalve Hamas. Zelfs niet voor je favoriete etnische groepering. Die heeft hier niets aan.

nou jij maakt het wel erg spannend!

En wat betreft het polariseren gedeelte; daar hebben vooral de pro Israël forummers een handje van: Palestijnen = Hamas en andersom. “Wij” zien nog enig verschil tussen de IDF en de burgerbevolking van Israël en blijven dat regelmatig benadrukken.

Ik zou het gewoon graag willen hebben over de feiten in plaats van de onderbuikgevoelens van mensen. 

De voedseldroppings lijken vooral bedoeld om te laten zien dat Israël toch iets doet.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/voedselhulp-gaza-uit-de-lucht-en-over-land-komt-op-gang-na-gevechtspauze-aantal-hongerdoden-blijft-oplopen~b50ad3a9/

De voedseldroppings zullen daar weinig aan veranderen, zeggen critici. Volgens een Israëlische legerwoordvoerder werden zaterdag zeven grote pakketten gedropt met meel, suiker en ingeblikt voedsel. Deze ene Israëlische dropping was volgens The Washington Post de eerste keer dat Israël zelf hulp bood aan Palestijnen in Gaza. De hoeveelheid was minder dan wat doorgaans in één vrachtwagen zit.
------------
Zondag kwamen veel pakketten terecht in gebieden die eerder door het Israëlische leger waren ontruimd. Volgens Imad Kudaya, een lokale journalist die door de BBC werd geïnterviewd, is het levensgevaarlijk om je in zulke ‘gemilitariseerde’ gebieden te begeven.
------------
Om de bevolking van de verwoeste enclave één maaltijd per dag te brengen zijn 120 vrachtwagens nodig – of, berekent de BBC, 160 hulpvluchten, een hoeveelheid waarbij de paar droppings van zaterdag en zondag volkomen in het niet vallen. Ook de 120 vrachtwagens worden nog bij lange na niet gehaald. Volgens het World Food Programme van de Verenigde Naties heeft Israël afgelopen week 85 vrachtwagens per dag Gaza binnengelaten.
------------------
Netanyahu heeft zondag gezegd dat de gevechtspauzes en de voedselvoorziening geen verschil uitmaken voor zijn strategische plan. Door ‘een minimale hoeveelheid humanitaire hulp door te laten’ kan de VN niet langer volhouden dat Israël alle hulp blokkeert en de Palestijnen in Gaza doelbewust uithongert, citeert de Israëlische krant Haaretz hem.

https://www.trouw.nl/buitenland/ook-palestijnse-hulpverleners-hebben-geen-eten-meer-ik-heb-eerlijk-gezegd-geen-idee-hoe-ze-het-volhouden~b323362c0/

Palestijnse zorgverleners in dit ziekenhuis krijgen op hun werk geen maaltijden meer, of ze thuis eten hebben is de vraag. Zelfs de internationale hulpverleners eten nog maar 1 keer per dag.

De Britse Davies verblijft met acht andere internationale medewerkers in een pension, waar ze nog wel één maaltijd per dag krijgt. “Als wij hier niet waren, konden we onze collega’s niet helpen”, zegt ze. “Zo rationaliseer ik het. Maar het zit ons niet lekker.”

Deze Britse arts werkzaam in Gaza verwoord wat ik ook denk over de huidige situatie:

“Het lijkt erop dat de Israëlische regering steeds net genoeg doet om buitenlandse politici tevreden te stellen, maar niet genoeg om de afschuwelijke, door hen gecreëerde situatie hier echt aan te pakken.”

rionyriony schreef op 27-07-2025 om 15:55:

[..]

Doelbewust polariseren dan. Dat is nog dommer of dubieuzer. Je hoopt altijd dat iemand beseft dat wat hij zegt mensen uit elkaar jaagt en hem een kant laat kiezen wat de emoties opjut. Maar sommigen vinden hun eigen emoties een rechtvaardiging voor alles. Ik vind dit ronduit slecht, temeer omdat je beweringen niet bewezen zijn en de logica ze niet ondersteunt.

Ik heb overigens persoonlijk geen probleem met je woordkeus, daarin laat ik iedereen vrij, maar het is niet helpend voor iemand anders dan voor jouzelf. Voor niemand behalve Hamas. Zelfs niet voor je favoriete etnische groepering. Die heeft hier niets aan.Favoriete etnische groepering? Je weet niks van mij. Het leed van mensen die totaal in de verdrukking zitten gaat me aan het hart. Dat heeft niks met 'favorieten' te maken. Maar waar het hart van vol is loopt de mond meestal van over, dus ik denk dat het eerder betekent dat jij een favoriet hebt, namelijk Israël

Favoriete etnische groepering? Ik krijg de kriebels van de manier waarop jij schrijft. Je weet niks van mij. Het leed van mensen die totaal in de verdrukking zitten gaat me aan het hart. Dat heeft niks met 'favorieten' te maken. Maar waar het hart van vol is loopt de mond meestal van over, dus ik denk dat het eerder betekent dat jij een favoriet hebt, namelijk Israël. 

En wat betreft polariseren, dat kan de Israëlische regering prima zelf af in de wereld, zijn ze hard mee bezig, dus daar hebben ze mij niet voor nodig. 

Ik vind dat Israël alle recht op begrip voor hun daden ruimschoots heeft verspeeld. Israël maakt het leven van mensen tot een hel, zij zijn het die nu een voedingsbodem creëren om Hamas in de toekomst te laten groeien, de onveiligheid voor de eigen burgers wordt door hun manier van handelen alleen maar groter. Voor de gijzelaars ziet het er heel slecht uit, wat ik hartverscheurend vind. 

Ik ben heel bang dat het nooit meer goed komt in de regio. En daar heeft Israël zeker evenveel schuld aan als Hamas, met de burgers als slachtoffer. Dat is mijn mening en als je dat polariserend vindt, dan is dat maar zo. 

Britse onderzoeksjournalist David Collier heeft een artikel geschreven, genaamd "The Truth Behind the Viral Gazan Famine Photo". Het gaat om foto's van Mohammed, een sterk vermagerd kind, die cerebral palsy blijkt te hebben. Dat meldden de media echter niet

Dankzij eerder onderzoek van Collier heeft de BBC een paar maanden geleden al een documentaire over een Gazaans jongetje moeten intrekken. De BBC had er namelijk niet bij verteld dat dit jongetje de zoon van een hoge Hamas functionaris was. 

Wat ik van dit huidige artikel het meest erg vind is het onderstaande stukje:

There’s another layer of cynicism here. From everything I’ve learned, Mohammed’s mother is simply trying to find help for her child. She’s not hiding the truth. She tells the full story to anyone who asks. Yet every journalist who has spoken to her has made the same cynical decision: ignore the medical reality, strip the context, and turn her child into a propaganda weapon. No one is trying to help. No one is interested in telling the truth. All they seem to ask is: “How can this image hurt Israel?” — and they build their coverage around that.

https://david-collier.com/the-truth-behind-the-viral-gaza-famine-photo/

Tja, wat bewijst dit? Het kan best zijn dat dit beeld onterecht gebruikt is. Maar het ontkracht natuurlijk de realiteit van voedselnood in Gaza op geen enkele manier. De hongersnood bestaat (helaas) en wordt bevestigd door talloze onafhankelijke organisaties. Dus het beeld mag dan niet het bewijs zijn van de hele situatie, het artikel zelf vertekent net zo goed door te suggereren dat de crisis daarmee ontkracht is. Ik hoop dat je dat zelf ook snapt? Ik vind het een beetje eng dat je dit zo graag wilt laten zien. Wil je dan zo graag "bewijzen" dat Israël niets verkeerds doet en dat het allemaal wel meevalt? Kansloos.

Het zijn altijd de zwakke en al zieke kinderen die het snelst slachtoffer worden als er veel te weinig voedsel is zoals nu in Gaza. Eén van de babys die deze week is gestorven had bijvoorbeeld een allergie voor normale babyvoeding. Gister zijn er ook twee Israëlische soldaten wat mij betreft tevergeefs gestorven, er had ook een wapenstilstand kunnen zijn. De honger die nu gecreëerd wordt creëert ook alleen maar toekomstige vijanden voor Israël. Het is cynische politiek van Netanyahu. 

Wat ik ook erg vind is dat je doet alsof het normaal is dat een kind met cerebrale parese zo mager is. Nee dat is het niet. Dat dit kind met cerebrale parese zo mager is komt omdat hij in Gaza woont waar de voeding die hij nodig heeft door de Israëlische blokkade niet beschikbaar is. 

Vermagering kan helaas zeker een kenmerk zijn van CP, oa door moeilijkheden met eten en drinken. Ik wil overigens best geloven dat de medische zorg voor dit kind door de oorlog achterblijft, wat ik erg triest voor deze familie vind. Maar dat is niet het punt dat de media hier lijken te maken, die lijken vooral "hongersnood" te willen pushen.

Heb je het broertje op de foto gezien? Die ziet er niet uitgemergeld uit. Waarom laten de media hem niet zien? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.