Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Daar had 'in principe net in Gaza' moeten staan. Die hulpgoederen staan aan de Gazaanse kant van de grens. Maar in werkelijkheid is dit gebied dat geheel gecontroleerd wordt door het Israëlische leger. Deze hulpmiddelen zijn buiten bereik van de Gazanen die ze nodig hebben. 

Zorroo schreef op 25-07-2025 om 21:20:

[..]

Sorry, maar wat een idiote bewering. Ik had je ondanks onze verschillende meningen vooralsnog best hoog zitten. Maar kom op zeg. Hoe kom je erbij. Klinkt als nonsense afkomstig uit je onderbuik.

Aanvulling. Ik zag net in Nieuwsuur de beelden waar dit verhaal op gebaseerd is. Maar de reden dat deze hulpgoederen daar liggen (wat een dieptrieste aanblik) is dus anders dan wat Miraval ervan maakt.  

Die GHF-woordvoerder, Chapin Fay, hoe slaapt die 's nachts zeg. Vreselijk. 

Zilver_gray schreef op 25-07-2025 om 20:57:

[..]

Kun je dat hardmaken? Dat is nogal een bewering die je daar doet!

Wat voor voordeel heeft de VN daar aan?

He plaatst Israël ten onrechte in een slachtofferrol.

Tuurlijk wil ik dat aantonen. Ik veronderstel dat je wel van me wil aannemen dat de VN vijandig staat tegenover Israel. Maar voor het geval je dat ook betwijfelt, hierbij eerst een aantal algemene problemen die ik zie bij de VN aangaande Israel:

1. Jaarlijks worden in de Algemene Vergadering van de VN tientallen resoluties aangenomen tegen Israel. Van 2015 t/m 2022, het jaar voorafgaand aan de Hamas-aanval, heeft de Algemene Vergadering 140 resoluties aangenomen tegen Israel, en 68 tegen andere landen. Deze resoluties zijn niet bindend, maar tonen naar mijn mening wel een systematische vooringenomenheid aan. 
  2. In de VN Mensenrechtenraad (UNHRC) is Israel vaak het onderwerp van kritiek. Ze hebben zelfs als enige een eigen agendapunt: nr 7. Ook de UNHRC heefft tussen 2006 en 2023 meer resoluties aangenomen tegen Israel dan tegen alle andere landen samen. 
  3. De permanente onderzoekscommissie (Commission of Inquiry, COI) die was ingesteld na de Gaza oorlog in 2021 zie ik ook als vooringenomen en disproportioneel. Het is volgens mij de enige COI die permanent is, het is een mandaat zonder einddatum, en het is niet beperkt tot de gebeurtenissen in 2021.
  4. Een ander probleem dat ik heb betreft het COI commissielid Miloon Kothari. In 2022 zei hij dat social media was "controlled largely by the Jewish lobby" en hij betwistte het recht op het VN-lidmaatschap van Israel. Alle drie de leden van deze COI zijn overigens eerder deze maand om "persoonlijke redenen" opgestapt. 
  5. UNRWA. De vluchtelingenstatus van Palestijnen worden door volgende generaties overgeerfd, dit geldt voor geen enkele andere groep vluchtelingen. Het lesmateriaal voor de kinderen is antisemitisch. En personeel dat banden heeft met Hamas. 
  6. De opmerkingen en tweets van hoge VN bazen zoals Antonio Guterres en Philippe Lazzarini. 
  7. De trage reacties van bijvoorbeeld UN Women op het seksuele geweld op 7 oktober. 
  8. Francesca Albanese en haar vooringenomenheid en hoe ze door de VN in het zadel gehouden werd. Tegen de wens van Nederland in overigens. 

Met deze punten heb ik volgens mij wel voldoende aangetoond dat de algemene houding van de VN jegens Israel problematisch is. Tegen deze achtergrond beoordeel ik het probleem met de voedseldistributie in Gaza. Als ik daarnaar kijk, dan vallen een paar zaken op:

1. De grote hoeveelheid voedingsmiddelen die de grens gepasseerd zijn, maar nog niet opgehaald zijn door de VN. De VN meldden hier uit zichzelf niets over. Sterker nog, ze veroordelen Israel dat ze niet meer voedsel binnenlaten door de grens. De BBC plaatste eergisteren nog de kop: "UN agency says 6,000 lorries' worth of aid ready to enter Gaza and urges Israel to allow access". Er stonden nog ladingen voedingsmiddelen te wachten om verder gedistribueerd te worden door de VN, maar het probleem ligt bij Israel? 
  2. De GHF krijgt wel de voedingsmiddelen naar hun distributiepunten, maar de VN blijkbaar niet. De VN wil niet dat de IDF convooien beschermt. Een journalist stelde hierover vragen aan de VN, beelden in de link hieronder:
    The UN: Israel must guarantee safe delivery of humanitarian aid to Gaza.
    Also the UN: Israel is not allowed to secure that aid or protect the convoys.
    Reporter: Isn’t that a contradiction?
    The UN: Uhh...Well...Uhhh

https://x.com/chalavyishmael/status/1948722589473374688
  3. De reactie van OCHA. Die geven aan dat de humanitaire hulp in Gaza momenteel beperkt wordt door een 11-tal factoren. Hamas wordt niet genoemd, in het gehele document van ruim 3100 woorden niet. 
    https://x.com/UNReliefChief/status/1948519669918228795
  4. De GHF heeft meermaals aan de VN aangeboden om te helpen of samen te werken. Ze bieden aan om alles gratis af te leveren. De VN heeft tot nu toe geweigerd. Waarom weigeren ze als het zo ten koste gaat van de gazaanse bevolking? 
    https://x.com/GHFUpdates/status/1948087064777339278
    https://x.com/GHFUpdates/status/1948849845583970683

Dit zijn zo wat redenen waarom ik denk dat de VN hier niet eerlijk in staat en meer belang lijkt te hechten aan het zwart maken van Israel, ook al gaat dat ten koste van de Gazaanse bevolking. En dat vind ik zeer triest.

@Malibu, bedankt voor je uitgebreide toelichting dat waardeer ik zeer!

Toch ben ik het niet eens met wat je schrijft, jij verward (in mijn ogen terechte) kritiek met vijandigheid.

Alle punten die je noemt, geven vooral weer hoe jij ernaar kijkt, jij vind het allemaal maar oneerlijk en onterecht (iedereen is tegen Israël).

De kritiek die de VN uit, heeft Israël wat mij betreft zelf gecreëerd en daarmee ook verdiend.

De opmerkingen en tweets van Guterres en Lazzarini dat weet ik niet, want ik zit niet op Twitter. Geen idee wat zij gezegd hebben.

Het onlangs verschenen rapport van Albanese, daar kan ik me in vinden. Ik heb bewondering voor deze dame.

En of zij in het zadel gehouden wordt tegen de wil van Nederland, vind ik helemaal niet interessant.

De houding van Nederland t.o.v Israël is ronduit teleurstellend!

Wat wint de VN ermee om Israël zwart te maken? En hoezo gaat het ten koste van de Gazaanse bevolking?

Goede vragen. 
Ik weet dat de meerderheid in Nederland gelukkig anders denkt dan wat ik hier lees in de pro-Israël posts. Maar het blijkt voor mij  moeilijk om de vooringenomenheid en oogkleppen te verdragen. Zo veel onschuldige dode burgers, zo veel wreedheid onder het mom van zelfverdediging. En toch maar alles wat Israël doet blijven goedpraten. Terwijl een blinde nog kan zien wat hier gaande is.

Zorroo schreef op 26-07-2025 om 02:11:

Goede vragen.
Ik weet dat de meerderheid in Nederland gelukkig anders denkt dan wat ik hier lees in de pro-Israël posts. Maar het blijkt voor mij moeilijk om de vooringenomenheid en oogkleppen te verdragen. Zo veel onschuldige dode burgers, zo veel wreedheid onder het mom van zelfverdediging. En toch maar alles wat Israël doet blijven goedpraten. Terwijl een blinde nog kan zien wat hier gaande is.

Daar hou ik me ook aan vast. 

Zoveel dode burgers onder het mom van dat eeuwige “recht op zelfverdediging”. Het lijkt wel of Israël daar patent op heeft. Hoe zit het met recht op “zelfverdediging” van andere volkeren en landen? Daar hoor je ze niet over. Als het maar goed en veilig is voor Israël en diens bevolking.

Israël is momenteel degene die bewust wegvaagt, uithongert en opjaagt.

Waar is het recht op zelfverdediging van deze mensen?

Poezie schreef op 25-07-2025 om 21:31:

[..]

Wat was de reden dat jij eerder dit jaar in Israël was? Het is niet echt voor de hand liggend om zomaar naar een gebied te gaan waar je de kans loopt om gebombardeerd te worden.

Ik merkte dat de hele kwestie me bezig hield, heb van mezelf al een sterk rechtvaardigheidsgevoel en dat speelde hier op. Vorig jaar kreeg ik een heel sterke innerlijke drang om erheen te gaan. Ik wilde zelf ervaren hoe het was, of dingen die geclaimd werden over Israël gebaseerd waren op waarheid of leugens. 

Dat was toen vrij kort en het was te warm om echt rond te reizen. Het was qua oorlog in Israël een relatief rustige periode, heb toen ook geen luchtalarm gehad. Ik heb interessante gesprekken gehad, maar had graag meer van het land willen zien. Wat me vooral bij bleef was hoe veilig ik me voelde, vooral in Jeruzalem waar ik verbleef. Dat had ik totaal niet verwacht. 

Dit voorjaar ben ik teruggegaan. Toen ik boekte, was er een staakt-het-vuren, maar ik wist dat de kans reëel was dat die voorbij zou zijn wanneer ik zou gaan. Ook nu weer een sterk innerlijk gevoel dat ik er toch heen wilde. En een soort van weten dat ik veilig zou zijn. 

Dit keer heb ik inderdaad meer van het land gezien, en ben ook in Palestijns gebied geweest. Ondanks de raketaanvallen voelde ik me wederom veilig, ook beduidend veiliger dan in Nederland. De enige echte uitzondering was in het verkeer, met name in de steden, maar dat staat los van de oorlog. 

Het is gek, maar het voelde beide keren als thuiskomen. Blijkbaar heb ik joodse trekken, werd daar ook steeds in het Hebreeuws aangesproken. Ook hier in Nederland heb ik vaker gehad dat ik door Joodse mensen als Joods werd ingeschat. Maar voor zover ik weet ben ik dat niet, mijn ouders hebben ooit zo'n DNA test laten doen en er zat maar een heel klein percentage joodse afkomst in. En ik lijk heel erg op mijn vader, dus dat is het ook niet  . Toch merk ik dat het land een sterke aantrekkingskracht op me heeft, ik zou zo weer gaan. 

Screenshot-20250726-090053-X.jpg

Dus dáárom erkent Frankrijk een Palestijnse staat. Een gevolg van hebberigheid uit het verleden...

https://www.reuters.com/markets/qatar-invest-10-bln-euros-key-sectors-french-economy-elysee-2024-02-27/

Zilver_gray schreef op 26-07-2025 om 01:45:

@Malibu, bedankt voor je uitgebreide toelichting dat waardeer ik zeer!

...

Wat wint de VN ermee om Israël zwart te maken? En hoezo gaat het ten koste van de Gazaanse bevolking?

Ik denk dat het goed is als mensen in gesprek blijven, ook als hun mening sterk afwijkt, zoals op dit onderwerp. Naar mijn mening wordt het serieus gevaarlijk als groepen met een tegengesteld standpunt op dit soort onderwerpen die de samenleving verdelen, niet meer met elkaar praten. Daarom ook mijn uitgebreide antwoord, dat doe ik bewust. 

We zijn het oneens over de VN. Er zijn veel mensen die denken zoals jij en er zijn veel mensen die denken zoals ik. Ik denk dat de tijd het zal leren. 

Over je laatste vragen: naar mijn mening zaagt de VN aan de stoelpoten van de staat Israël. Door te impliceren dat Israël de schuldige is aan de problemen in de voedseldistributie maken ze Israël zwart. Je ziet dat in bepaalde westerse landen hierdoor het anti Israël sentiment groeit. Daardoor wordt het anti Israël blok in de VN groter. 

En doordat de VN zelf een tijdlang weinig voeding verstrekte en geen hulp van Israël en de GHF wilde, kwamen er minder hulpgoederen bij de Gazaanse bevolking terecht. Het was bedoeld als een en-en situatie, zowel GHF als de VN zouden voeding verstrekken. Wanneer de VN niet levert blijft de voedselvoorziening dus achter en dit gaat ten koste van de Gazaanse bevolking.

Zorroo schreef op 26-07-2025 om 02:11:

Goede vragen.
Ik weet dat de meerderheid in Nederland gelukkig anders denkt dan wat ik hier lees in de pro-Israël posts. Maar het blijkt voor mij moeilijk om de vooringenomenheid en oogkleppen te verdragen. Zo veel onschuldige dode burgers, zo veel wreedheid onder het mom van zelfverdediging. En toch maar alles wat Israël doet blijven goedpraten. Terwijl een blinde nog kan zien wat hier gaande is.

Hoe weet je dat? Zijn daar serieuze onderzoeken naar gedaan?

En dan bedoel ik onderzoeken met een heldere eenduidige vraagstelling en correcte interpretatie van de resultaten en waarbij ook inzicht wordt gegeven in de samenstelling van de steekproef, de gestelde vragen en de antwoorden daarop. 

Malibu2 schreef op 26-07-2025 om 09:11:

[..]

Over je laatste vragen: naar mijn mening zaagt de VN aan de stoelpoten van de staat Israël. Door te impliceren dat Israël de schuldige is aan de problemen in de voedseldistributie maken ze Israël zwart. Je ziet dat in bepaalde westerse landen hierdoor het anti Israël sentiment groeit. Daardoor wordt het anti Israël blok in de VN groter.

Maar Israël heeft toch UNRWA verboden? Hoe kunnen zij dan nu de schuld krijgen van de niet lopende voedseldistributie? Met je eens trouwens dat UNRWA herzien moet worden, erfelijk vluchtelingschap is raar. Maar niet op het moment dat vrijwel de hele bevolking van Gaza afhankelijk is van hun hulp, op een moment dat er juist wel sprake is van een grote groep Gazanen die zelf vluchteling zijn. 

Malibu2 schreef op 26-07-2025 om 09:43:

[..]

Hoe weet je dat? Zijn daar serieuze onderzoeken naar gedaan?

En dan bedoel ik onderzoeken met een heldere eenduidige vraagstelling en correcte interpretatie van de resultaten en waarbij ook inzicht wordt gegeven in de samenstelling van de steekproef, de gestelde vragen en de antwoorden daarop.

Er is dit voorjaar onderzoek naar gedaan door Ipsos:

https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/nederlanders-kritischer-over-opstelling-kabinet-inzake-israel-gaza/

..en door een groep NGO's, Amnesty, Pax, Novib, Save The children. 

Die laatste zul jij waarschijnlijk niet geloven. Dus die laat ik maar.

Voor mij versterken beide onderzoeken elkaar en het maakt dat ik nog een beetje in mijn land blijf geloven, ondanks dat het tegenwoordig bol staat van vreemdelingenangst en egoïsme.  

Ik heb namelijk ook een heel sterk rechtvaardigheidsgevoel. 

Daglichtlamp schreef op 26-07-2025 om 09:51:

[..]

Maar Israël heeft toch UNRWA verboden? Hoe kunnen zij dan nu de schuld krijgen van de niet lopende voedseldistributie? Met je eens trouwens dat UNRWA herzien moet worden, erfelijk vluchtelingschap is raar. Maar niet op het moment dat vrijwel de hele bevolking van Gaza afhankelijk is van hun hulp, op een moment dat er juist wel sprake is van een grote groep Gazanen die zelf vluchteling zijn.

Scherp en terecht opgemerkt. Het lastige is echter dat de VN zich duidelijk heeft uitgesproken tegen de GHF en heeft aangegeven de hulp zelf te kunnen doen. 

Tom Fletcher gaf bijvoorbeeld op 27 mei aan:
We have the supplies, plan, will, and networks to deliver massive amounts of lifesaving aid to civilians in Gaza, in line with humanitarian principles, as the world is demanding.
Enough. Let us work. No more time to lose.

https://x.com/UNReliefChief/status/1927421891649700160

Nu het blijkbaar zo vastloopt, accepteren ze volgens mij nog steeds geen hulp. De GHF heeft gratis hulp aangeboden:
"The Gaza Humanitarian Foundation is making a direct and public offer: We are prepared to deliver all of this aid, for free, on behalf of the @UN and others.
"If you can’t move it, we will."

https://x.com/GHFUpdates/status/1948849845583970683

Dat de VN hulp weigert is hun goed recht, maar het lukt ze zelf blijkbaar niet voldoende en dan gaat het ten koste van de inwoners van Gaza. En dan vraag ik me af wat belangrijker is voor de VN: niet samenwerken met de GHF of voedsel voor de Gazanen. 

Malibu2 schreef op 26-07-2025 om 12:00:

[..]
Dat de VN hulp weigert is hun goed recht, maar het lukt ze zelf blijkbaar niet voldoende en dan gaat het ten koste van de inwoners van Gaza. En dan vraag ik me af wat belangrijker is voor de VN: niet samenwerken met de GHF of voedsel voor de Gazanen.

Als je ziet wat er allemaal gebeurt bij die 3 schamele uitdeelpunten van GHF dan begrijp je toch wel waarom de VN hier geen deel van wil zijn? Het lukt de VN niet met hun eigen systeem omdat dat ze onmogelijk gemaakt wordt! Wanneer dringt dat nu eens door. Nooit waarschijnlijk. 

Zorroo schreef op 26-07-2025 om 11:30:

[..]

Er is dit voorjaar onderzoek naar gedaan door Ipsos, waaronder deze:

https://www.ipsos-publiek.nl/actueel/nederlanders-kritischer-over-opstelling-kabinet-inzake-israel-gaza/

..en door een groep NGO's, Amnesty, Pax, Novib, Save The children.

Die laatste zul jij waarschijnlijk niet geloven. Dus die laat ik maar.

Voor mij versterken beide onderzoeken elkaar en het maakt dat ik nog een beetje in mijn land blijf geloven, ondanks dat het tegenwoordig bol staat van vreemdelingenangst en egoïsme.

Ik heb namelijk ook een heel sterk rechtvaardigheidsgevoel.

Bedankt, interessant onderzoek en inderdaad met de verduidelijking die ik bedoel. 

De uitkomsten liggen redelijk in lijn met wat ik had verwacht. Een meevaller vond ik dat op de open vraag waar men zich zorgen over maakt slechts 5% van de respondenten de opmerking maakte dat Israel genocide zou plegen. Ik had gedacht dat dit vaker genoemd zou worden, dus dat valt me mee. 

Wat ik ook interessant vind is dat ook al in oktober 2023 meer dan de helft van de respondenten pleitte voor een kritischer houding tav Israel. In september 2024 was dat gedaald tot 47% en in april 2025 ligt het nog maar net onder het percentage van oktober 2023. 

Wat ik een zorgelijk punt vind is dat het aandeel respondenten gedaald is die Hamas ziet als volledig of grotendeels verantwoordelijke partij voor het oplaaien van het conflict. Het was hier geen of-of vraag waarbij maar 1 partij aangevinkt kon worden. Waar in oktober 23 nog 74% van de respondenten Hamas nog zal als een partij zag die volledig of grotendeels verantwoordelijk is, is dat in april gedaald tot 59%. Dat vind ik wel een zorgelijke ontwikkeling. Hoe sta jij daarin? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.