Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Daglichtlamp
22-07-2025 om 16:58
Malibu2 schreef op 22-07-2025 om 12:19:
[..]
Ik wou echt dat Hamas naar dezelfde maatstaven als Israël beoordeeld zou worden en dat daarnaar gehandeld zou worden in de westerse wereld. Hamas is wel het bestuur van Gaza.
Ik niet, Hamas is een terreurorganisatie, Israël is een democratie. Daar verwacht ik veel meer van. Van Hamas verwacht ik niets.
Zorroo
22-07-2025 om 17:23
Daglichtlamp schreef op 22-07-2025 om 16:55:
Hongersnood Gaza met dag nijpender: 'Het is de hel op aarde' - https://nos.nl/l/2575989
We kunnen honderd van dit soort artikelen delen, maar dan nog zal gezegd worden dat het niet waar is.
Die beelden alleen al, daar word je toch koud van. Maar nee, 'het is allemaal gelogen en fake, propaganda'. Puur omdat het concept van de misdadigheid van Israël niet past binnen het denkframe van de ontkenners. Het is van een domheid en vooringenomenheid waar mijn verstand bij stilstaat.
Malibu2
22-07-2025 om 17:42
Daglichtlamp schreef op 22-07-2025 om 16:58:
[..]
Ik niet, Hamas is een terreurorganisatie, Israël is een democratie. Daar verwacht ik veel meer van. Van Hamas verwacht ik niets.
En ik denk dat dat een totaal verkeerd uitgangspunt is.
Hamas is het bestuur van Gaza, in 2006 na verkiezingen aan de macht gekomen. Als bestuur van Gaza zijn de burgers hun verantwoordelijkheid.
Ik weet wel dat zij die verantwoordelijkheid afwijzen en naar de VN / UNRWA wijzen. Maar dat ontslaat ze niet van HUN verantwoordelijkheid. Ik vind ook dat de westerse landen Hamas hier veels te gemakkelijk mee laten wegkomen en zo meehelpen om deze situatie in stand te houden.
Hamas heeft tunnels gegraven voor hun eigen veiligheid en om daar wapens etc op te slaan. Ze hebben zelf gezegd dat die tunnels niet voor de burgers zijn, daar moest de VN maar voor zorgen. Vergelijk dat eens met Israël.
Israël heeft niet voor deze oorlog gekozen. Maar zij moeten wel om hun eigen bevolking te beschermen. Had Hamas maar iets meer van deze Israëlische mentaliteit. Maar waarom zou Hamas iets veranderen? Ze hebben de landen bedankt en geprezen die vorige week die verklaring in Bogota hebben ondertekend. Die landen zijn de useful idiots geworden van een terroristisch regime.
Ik heb hier al vaker geschreven dat ik deze oorlog vuil vind, maar dat ik het als de enige manier zie om Hamas te verslaan en op die manier ook een betere kans te geven aan Gazanen die werkelijk het bestaansrecht van Israël erkennen en ermee in vrede willen leven. Wat nou als Israël zich onder de internationale druk moet terugtrekken? Dan blijft Hamas aan de macht in Gaza. Is dat nou zo'n lekker vooruitzicht voor Gazanen die het bestaansrecht van Israël erkennen en in vrede willen leven? Ik weet overigens niet hoe groot die groep is, de indoctrinatie is zwaar, maar ze zullen er vast wel zijn.
Hamas moet weg en dat kan helaas niet zonder bloedvergieten. En de enige schuldige aan dat bloedvergieten en de ellendige situatie van Gazanen is Hamas. Die weigert elke oplossing, elk voorstel voor een staakt-het-vuren. Maar waarom zouden ze ook als westerse landen alles doen om hem in het zadel te houden?
Dus ja, het wordt tijd om Hamas langs dezelfde meetlat te houden als Israël en daar de conclusies uit te trekken. Ook voor die onschuldige Gazanen die het bestaansrecht van Israël willen erkennen en in vrede willen leven.
Malibu2
22-07-2025 om 17:54
Ik ben het dus eens met Diederik van Dijk:
Iedereen hunkert naar een einde aan deze doffe ellende. Maar internationale druk opvoeren op Israël, nb. tijdens onderhandelingen, helpt vooral Hamas om zelf geen enkele serieuze stap richting wapenstilstand te zetten.
https://x.com/djhvandijk/status/1947556390949839090?t=aLXGRHfAkRNCGYSjGCvfFA&s=19
Zilver_gray
22-07-2025 om 17:55
felija schreef op 22-07-2025 om 16:14:
[..]
Inderdaad, ik merk dat ik het me teveel aantrek en trek me (voorlopig) terug uit dit topic.
Ik heb diep respect voor jou en daglichtlamp hoe jullie hier keer op keer proberen de andere kant te laten zien door Palestijnen/Gazanen een menselijk gezicht te geven. Het is hard nodig.
Ik herken het wel.
Maar bij het lezen van wat sommigen hier schaamteloos neer durven kwakken, lukt het me niet altijd op mijn handen te blijven zitten.
Zilver_gray
22-07-2025 om 17:58
Zorroo schreef op 22-07-2025 om 17:23:
[..]
Die beelden alleen al, daar word je toch koud van. Maar nee, 'het is allemaal gelogen en fake, propaganda'. Puur omdat het concept van de misdadigheid van Israël niet past binnen het denkframe van de ontkenners. Het is van een domheid en vooringenomenheid waar mijn verstand bij stilstaat.
Exact!
Koko67
22-07-2025 om 18:42
Zilver_gray schreef op 22-07-2025 om 12:43:
[..]
Israël is al 2 jaar aan het moorden, dood en verderf aan het zaaien met meer dan 50.000 dodelijke slachtoffers als gevolg en laat een immense verwoesting achter in Gaza.
Het zal jaren duren voordat het daar weer een beetje leefbaar is. Hamas leden worden gewoon vermoord hoor, ze hebben toch al een aantal kopstukken incl hele familie van de kaart geveegd?
7 oktober was 1 (afschuwelijke) dag hè! Deze mensen leven nu al bijna 730 dagen in de hel! En hebben 10.000 den meer baby’s, kinderen, mannen en vrouwen verloren.
Waar heb je het over?
Zijn de gijzelaars al weer thuis dan? Of leven die gijzelaars ook al weer bijna 730 dagen in een hel?
Zorroo
22-07-2025 om 19:05
Malibu2 schreef op 22-07-2025 om 17:42:
[..]...maar dat ik het als de enige manier zie om Hamas te verslaan en op die manier ook een betere kans te geven aan Gazanen die werkelijk het bestaansrecht van Israël erkennen en ermee in vrede willen leven. Wat nou als Israël zich onder de internationale druk moet terugtrekken? Dan blijft Hamas aan de macht in Gaza.
Israël gaat op deze manier Hamas niet verslaan, stop met dat te denken. Het is een illusie. Wensdenken van Netanyahu en zijn vrienden. Hamas is geen afgegrensde groep mensen maar een ideologie, waarvan het gedachtengoed na deze genocide meer voedingsbodem zal hebben dan ooit tevoren. Wat zou jij doen als jongeman als drie kwart van je familie is omgekomen en je nog tot in lengte van jaren beheerst zal worden door verschrikkelijke trauma's en verdriet? Als je land totaal kapotgeschoten is en er nul toekomst is?
Oh nee, dat is allemaal maar propaganda en gelieg..
Sowieso verbijsterend hoe jij (en anderen) nog steeds redenen ziet (zien) om deze verschrikkelijke moordpartijen op onschuldige mensen goed te praten, deze onuitsprekelijke misdaad tegen de menselijkheid. Hoe slag jij er in godsnaam in om hier iets goeds in te zien? Is een Palestijn voor jou zo veel minder waard dan een Israëliër? We hebben het over meer dan 50.000 doden hè (waarschijnlijk behoorlijk meer) en vele, vele gewonden en mensen die zonder geliefde naasten verder moeten.
En nee, ik ben niet vergeten hoe het allemaal begon. Ook dat zijn/waren onschuldige mensen, het was verschrikkelijk. Daar hoeft niemand me niet aan te herinneren. Maar Netanyahu's kruistocht gaat dit niet oplossen, kansloos.
Zorroo
22-07-2025 om 19:16
Koko67 schreef op 22-07-2025 om 18:42:
[..]
Zijn de gijzelaars al weer thuis dan? Of leven die gijzelaars ook al weer bijna 730 dagen in een hel?
Die leven in een afschuwelijke hel. En Netanyahu's oorlog maakt hun kansen op bevrijding eerder kleiner dan groter. Hij weet dat en heeft ook openlijk verklaard dat het lot van de gijzelaars wat zijn regering betreft ondergeschikt is aan het doel om Hamas te vernietigen. Dus het ziet er heel somber uit voor hen.
Daglichtlamp
22-07-2025 om 19:29
[..]
Vrijwel alle gijzelaars die vrijgekomen zijn, zijn door onderhandelingen vrijgekomen. Slechts een enkeling is bevrijd door het Israëlische leger. Dus juist vanwege de gijzelaars is het nodig dat Israël ook concessies doet aan Hamas. Hoe wrang het ook voelt dat er met terroristen onderhandeld moet worden.
Terug kan ik ook vragen of alle Palestijnen in administratieve detentie al thuis zijn (NB: ik heb het niet over de veroordeelde misdadigers, maar over die Palestijnen die door Israël vastgehouden worden zonder dat ze door een rechter veroordeeld zijn, soms jarenlang. Kinderen kunnen al vanaf 11 jaar in administratieve detentie worden genomen. Ook voor 7 oktober ging dat alleen al om honderden kinderen.
felija
22-07-2025 om 19:34
Zorroo schreef op 22-07-2025 om 19:05:
[..]
Israël gaat op deze manier Hamas niet verslaan, stop met dat te denken. Het is een illusie. Wensdenken van Netanyahu en zijn vrienden. Hamas is geen afgegrensde groep mensen maar een ideologie, waarvan het gedachtengoed na deze genocide meer voedingsbodem zal hebben dan ooit tevoren. Wat zou jij doen als jongeman als drie kwart van je familie is omgekomen en je nog tot in lengte van jaren beheerst zal worden door verschrikkelijke trauma's en verdriet? Als je land totaal kapotgeschoten is en er nul toekomst is?
Oh nee, dat is allemaal maar propaganda en gelieg..
![]()
Sowieso verbijsterend hoe jij (en anderen) nog steeds redenen ziet (zien) om deze verschrikkelijke moordpartijen op onschuldige mensen goed te praten, deze onuitsprekelijke misdaad tegen de menselijkheid. Hoe slag jij er in godsnaam in om hier iets goeds in te zien? Is een Palestijn voor jou zo veel minder waard dan een Israëliër? We hebben het over meer dan 50.000 doden hè (waarschijnlijk behoorlijk meer) en vele, vele gewonden en mensen die zonder geliefde naasten verder moeten.
En nee, ik ben niet vergeten hoe het allemaal begon. Ook dat zijn/waren onschuldige mensen, het was verschrikkelijk. Daar hoeft niemand me niet aan te herinneren. Maar Netanyahu's kruistocht gaat dit niet oplossen, kansloos.
Zilver_gray
22-07-2025 om 19:47
[..]
Ik kan me niet herinneren dat ik ooit iets anders heb geschreven dan dat ik hoop dat deze mensen weer snel en veilig thuiskomen.
Dat ik ervan overtuigd ben dat ze niet Netanyahu’s 1e prio zijn is wat anders.
Daglichtlamp
22-07-2025 om 19:47
De laatste foto's van Bashar, die o.a. foto's maakte voor de NRC.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/22/bashar-fotografeerde-de-honger-nu-kan-hij-er-zelf-niet-meer-door-werken-a4899831
De afgelopen weken bleek dat inwoners van Zuid-Gaza zich in levensgevaar moeten begeven wanneer ze voedsel proberen te halen bij een door Israël ingericht distributiepunt. Meer dan achthonderd mensen werden al doodgeschoten. Omdat ze te vroeg in de rij stonden, te laat, te ongeorganiseerd, met te veel. Israël bepaalt de regels.
In Noord-Gaza word je niet doodgeschoten bij een voedseldistributiepunt. In Noord-Gaza is geen voedseldistributiepunt. In Noord-Gaza heerst honger. En over die honger hoor je veel minder. Dat gaat ook niet: er zijn amper nog journalisten, en wie er wel is, kan nauwelijks nog werken. Internationale journalisten mogen er van Israël al helemaal niet komen.
Zorroo
22-07-2025 om 19:58
Ik heb het artikel gelezen maar ik kan er eigenlijk moeilijk naar kijken, de beelden, de verhalen. Wat een onuitsprekelijk leed.
Zilver_gray
22-07-2025 om 19:59
Daglichtlamp schreef op 22-07-2025 om 19:47:
De laatste foto's van Bashar, die o.a. foto's maakte voor de NRC.
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/22/bashar-fotografeerde-de-honger-nu-kan-hij-er-zelf-niet-meer-door-werken-a4899831
De afgelopen weken bleek dat inwoners van Zuid-Gaza zich in levensgevaar moeten begeven wanneer ze voedsel proberen te halen bij een door Israël ingericht distributiepunt. Meer dan achthonderd mensen werden al doodgeschoten. Omdat ze te vroeg in de rij stonden, te laat, te ongeorganiseerd, met te veel. Israël bepaalt de regels.
In Noord-Gaza word je niet doodgeschoten bij een voedseldistributiepunt. In Noord-Gaza is geen voedseldistributiepunt. In Noord-Gaza heerst honger. En over die honger hoor je veel minder. Dat gaat ook niet: er zijn amper nog journalisten, en wie er wel is, kan nauwelijks nog werken. Internationale journalisten mogen er van Israël al helemaal niet komen.
Ik vraag me serieus af welke verklaring, excuus of goed kletserij er hiervoor weer verzonnen gaat worden. Echt om te kotsen!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.