Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Poezenmeisje
20-06-2025 om 23:03
https://nos.nl/artikel/2571932-oud-pvda-leiders-willen-dat-partij-afstand-neemt-van-wapenembargo-israel
...
Maar het stoppen van leveranties kan volgens de acht PvdA-prominenten leiden tot tienduizenden extra onschuldige burgerslachtoffers, "zowel Palestijnen, Israëlische Arabieren, druzen, christenen als Joodse Israëliërs".
...
Malibu2
20-06-2025 om 23:07
Daglichtlamp schreef op 20-06-2025 om 21:13:
Interessant artikel in Trouw over regimewisselingen die van buiten worden geïnitieerd.
https://www.trouw.nl/buitenland/regimewisseling-verleidelijk-instrument-van-machtige-landen~b37c54a3/
Ook nu wordt volgens hem aangenomen dat als het huidige bestuur ten val wordt gebracht, er wel iets beters voor in de plaats zal komen. “Dat is een erg boude veronderstelling. Er is in Iran geen sprake van een georganiseerde oppositie. Er zijn protesten geweest, maar die zijn onderdrukt. Er is geen Navalny-achtig figuur die in de coulissen wacht.”
Het is, gezien de geschiedenis, een terechte vraag waarom landen zich keer op keer aan regimewisseling blijven wagen als het zo’n onzekere onderneming is die totaal averechts en bloedig kan uitpakken – vaak vooral voor de lokale bevolking. Maar aan de andere kant zijn er weinig andere middelen die landen kunnen inzetten als ze op zó’n directe manier willen ingrijpen in de zaken van een ander land.
Ik snap wat ze schrijft, maar Iran is in de basis wel een ander land dan de meeste andere landen in die omgeving. Vóór de islamitische revolutie was Iran een land met veel meer seculiere kenmerken. Ze leefden in veel grotere vrijheid dan nu, meer vergelijkbaar met het westen. Er is een heel sterk verlangen om weer in vrijheid te leven en het grootste deel van de bevolking is geen moslim. Veel Iraniërs moeten ook niets van het regime hebben. Het is geen land waarbij een westerse vorm van democratie opgedrongen wordt terwijl het volk daar helemaal niet klaar voor is of bereid toe is. En ja, regime wissels pakken niet altijd goed uit, zo ben ik ook nog lang niet overtuigd van die Al Julani van ISIS in Syrië, onder wiens bestuur al zoveel Alawieten, Druzen en Christenen zijn afgeslacht. Assad is een moorddadige dictator en wat in het Engels omschreven wordt als pure evil. Is Julani echt beter dan Assad? Ik betwijfel het.
Voor wat betreft Iran wordt Reza Pahlavi veelvuldig genoemd als persoon om het land in eerste instantie te leiden. Iraniërs die ik ken steunen hem, ik weet zelf te weinig van hem om daar een uitgesproken mening over te hebben.
Wat ik wel denk is dat een regime wissel echt vanuit het Iraanse volk zelf moet komen. Het wordt ze wel moeilijk gemaakt omdat het regime het internet blokkeert, waardoor communicatie lastiger wordt. Ik las dat Musk daarom Starlink had geactiveerd, maar daar moet je ook de juiste apparatuur voor hebben. Ik gun de mensen daar echt vrijheid, maar ik ben er niet van overtuigd dat het ze gaat lukken...
Malibu2
20-06-2025 om 23:20
Poezenmeisje schreef op 20-06-2025 om 23:03:
https://nos.nl/artikel/2571932-oud-pvda-leiders-willen-dat-partij-afstand-neemt-van-wapenembargo-israel
...
Maar het stoppen van leveranties kan volgens de acht PvdA-prominenten leiden tot tienduizenden extra onschuldige burgerslachtoffers, "zowel Palestijnen, Israëlische Arabieren, druzen, christenen als Joodse Israëliërs".
...
Ik denk niet dat er nog een weg terug is voor GL-PvdA en in het bijzonder voor Timmermans en Piri. Ze hebben doelbewust die motie opgesteld en zo laten zien waar ze voor staan. Bepaalde groepen zullen ze hiermee aan zich binden maar die zouden waarschijnlijk toch al links hebben gestemd. Voor de normale stemmers en leden, zoals deze 8 PvdA prominenten, is dit een wake up call en een teken dat ze niet langer bij deze partij thuis horen.
Ook al doet de partij morgen na stemming afstand van de motie, het kwaad is al geschied. De voltallige Kamerfractie heeft er heel bewust mee ingestemd. Dat kun je niet ongedaan maken, er is geen weg terug. Als ze nu terugkrabbelen, komen ze totaal ongeloofwaardig over.
Poezenmeisje
20-06-2025 om 23:30
Iraniërs en joden gaan prima samen.
Een kleindochter van de shah trouwde deze maand met een joodse man. ❤️
https://www.jpost.com/international/article-857273
...
Monarchists and supporters from the Iranian diaspora took to social media to celebrate the marriage of the last shah of Iran’s granddaughter to a Jewish American entrepreneur on Monday.
Iman Pahlavi and Bradley Sherman married in Paris after a civil courthouse marriage in New York.
...
The couple included the hora, a traditional Jewish dance, in their wedding celebration, videos on social media showed.
Lollypopje
21-06-2025 om 09:29
Ik heb het zelf nog niet gezien, maar ik dacht dat sommige hier het wel interessant zouden vinden.
Een gesprek tussen een Palestijn en een Joodse zionist.
Ik heb zelf wel al stukken van andere afleveringen gezien en ik vind het heel mooi hoe de gespreksleider probeert verbinding te vinden tussen mensen die zo lijn recht tegen elkaar staan
https://youtu.be/5nDYApv2SD4?si=m18mWamnIBPLzMG0
rionyriony
22-06-2025 om 07:13
Zo zeg; dat was wel een extreem onverwacht einde!
Minder dan de aangekondigde veertien dagen dus, en vermoedelijk wisten enkele mensen aan de top dit al voordat ze ermee begonnen.
De toekomst staat er veel beter voor nu. Tenminste, als iedereen deze kans aangrijpt.
Malibu2
22-06-2025 om 07:21
De VS valt de nucleaire installaties in Fordow, Natanz en Isfahan aan met de B-2 bommenwerpers.
Trump: "Now is the time for peace".
De IRCG: de oorlog is begonnen.
Volgens Trump zijn er nog meerdere doelen en waren die van vannacht de moeilijkste (dat klopt wel, Fordow lag diep onder de grond). “Iran, the bully of the Middle East, must now make peace. If they do not, future attacks will be far greater and a lot easier..."
Malibu2
22-06-2025 om 07:25
rionyriony schreef op 22-06-2025 om 07:13:
Zo zeg; dat was wel een extreem onverwacht einde!
Minder dan de aangekondigde veertien dagen dus, en vermoedelijk wisten enkele mensen aan de top dit al voordat ze ermee begonnen.
![]()
De toekomst staat er veel beter voor nu. Tenminste, als iedereen deze kans aangrijpt.
Bret Baier van Fox News schreef daarover:
I talked w/ President Trump tonight on the phone & he touted the “tremendous success” of the military operation. “No other military could have done that”. He added -2 days WAS within two weeks—pointing to his comments on making a decision within 2wks for operational security.
Dat klopt ook, Trump zou binnen veertien dagen een besluit nemen, niet na veertien dagen.
https://x.com/BretBaier/status/1936609886898679839?t=dytFRzd3jeuXYsOyWQ_uew&s=19
En eens met je laatste alinea. Het Iraanse regime blokkeert echter regelmatig het internet, waardoor onderling contact tussen Iraniërs die het regime omver willen werpen veel lastiger wordt.
rionyriony
22-06-2025 om 07:43
De operatie schijnt de VS op 100 dollar na 87 miljoen dollar te hebben gekost, wat natuurlijk veel goedkoper is dan appeasen. Zeker op de langere termijn en hopelijk ook in toekomstig levensgeluk uitgedrukt voor zoveel mogelijk mensen daar in de regio.
Daglichtlamp
22-06-2025 om 08:42
Uit het liveblog van het AD:
Het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) ziet na Amerikaanse aanvallen geen stijging van het stralingsniveau rond Iraanse nucleaire installaties, waaronder Fordow. "Het IAEA zal nadere beoordelingen geven over de situatie in Iran zodra er meer informatie beschikbaar komt", meldt de toezichthouder in een bericht op X.
De Amerikaanse president Donald Trump meldde eerder dat zijn land Iraanse nucleaire infrastructuur volledig heeft verwoest. Het zou naast het ondergrondse Fordow ook gaan om locaties bij Natanz en Isfahan.
https://www.ad.nl/buitenland/live-midden-oosten-iran-aanval-vs-heeft-eeuwigdurende-gevolgen-nieuwe-raketten-op-israel-afgevuurd~a67a2ae0/
Als er nucleaire installaties waren èn als die nu vernietigd zijn, zou je dan geen verhoogd stralingsniveau verwachten?
Poezenmeisje
22-06-2025 om 09:18
https://thebulletin.org/2025/06/the-radiation-risks-of-irans-nuclear-program-with-or-without-a-strike-on-fordow/
De risico's verschillen per soort locatie.
Volgens mij hebben de Israëli's voldoende wetenschappers in huis om de risico's af te wegen.
https://thebulletin.org/2025/06/the-radiation-risks-of-irans-nuclear-program-with-or-without-a-strike-on-fordow/
Malibu2
22-06-2025 om 11:03
De lichamen van drie gijzelaars zijn uit Gaza gehaald: een 71 jarige vrouw, een 21 jarige bezoeker van het Nova muziekfestival en een 19 jarige IDF soldaat. Allen waren op 7 oktober vermoord en vervolgens ontvoerd.
https://x.com/idfonline/status/1936704999364473038?t=ndbylhJe_B0emz_Jzip3Cg&s=19
Nog steeds zijn er 50 gijzelaars in Gaza, waarvan waarschijnlijk 20 nog in leven zijn.
Malibu2
22-06-2025 om 22:11
Interessant artikel over het Mahdisme in Iran.
Denken de machthebbers in Teheran -zoals de meeste landen- rationeel? Of kijken ze uit naar het Einde der Tijden en past een oorlog prima in dat plaatje? Met Iran is iets speciaals aan de hand, zeggen experts al langer. De Telegraaf schreef eerder over het sjiitische eindtijddenken en het nucleair programma.
[...]
De harde kern binnen de islamitische republiek gelooft dat er nog een laatste hindernis is die de Mahdi tegenhoudt: de duivelse staat Israël.
Al met al een levensgevaarlijke cocktail, vinden Aarabi en Golkar. „Momenteel is de doctrine van het Mahdisme in de IRGC nog steeds een blinde vlek voor westerse beleidsmakers. Maar die zou grote gevolgen kunnen hebben voor het militienetwerk van de Islamitische Republiek, het ballistische raketprogramma en zelfs het nucleaire programma.”
https://www.telegraaf.nl/buitenland/het-apocalyptische-denken-van-iran-het-zijn-niet-zomaar-fanatici-maar-fantasten-die-in-een-heel-andere-wereld-leven/73135898.html
rionyriony
23-06-2025 om 07:49
@Malibu2 - mensen nemen m.i. hun idealen, en ook hun god, altijd serieus. Hoe onwerkbaar en controversieel ook; die bieden troost en een vaste richting in iemands leven. Ik denk niet dat deze mensen in kwestie te bekeren zijn tot westerse ideologieën want dan zouden ze hun hele historie en identiteit moeten wegsmijten.
Die mensen daar staan op een totaal andere manier in het leven. Prima, maar je wil niet voortdurend voor je leven moeten vrezen als buurland.
Ik denk zelf dat een combi van praten en handelen een juiste mix vormt voor een succesvolle benadering van het probleem. Met praten moet je beginnen en met handelen eindigen als praten geen oplossing biedt. Niet om je tegenpartij van mening te laten veranderen, maar ten bate van degenen die jij vertegenwoordigt en die op jou vertrouwen.
Wat ik behoorlijk verontrustend vind is de schijnbaar eenzijdige keus, ongeacht de gevolgen, van onze overheid en media, voor praten. En dat vinden ze dan moreel verdedigbaar. Volgens mij willen ze alleen de verantwoordelijkheid ontlopen. "Praten" is dan een veilige keus. Voor hunzelf. Niet voor de betrokkenen. Klinkt mooi, maar het is inhoudsloos.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.