Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Met welke 'haat' van Israël richting Palestijnen zijn Israëliërs grootgebracht?

Israël was het enige land ter wereld dat Palestijnen op haar eigen grondgebied toeliet om te werken of om medische zorg te ontvangen.

Alle andere buurlanden hielden én houden hun grenzen potdicht voor Palestijnen.

Je bent me voor Poezemeisje, die vraag had ik ook. Met welke haat worden Israëliërs groot gebracht? Het volgens mij vooral de ingebakken haat van Moslims naar Joden. Trouwens naar iedereen die geen Moslim is.
“ eerst de zaterdag, dan de zondag” , zeiden mijn leerlingen. En dat waren echt geen fanatieke gelovigen. 

Koko67 schreef op 11-02-2025 om 12:22:

[..]

“ Die Gazanen liggen op hun knieën “ Je zou denken dat ze veilig opgevangen worden door Egypte en Jordanië. Hun moslimbroeders.
Maar helaas, die houden de grenzen stijf dicht, dus ik denk dat wij,
“ het verdorven westen” weer gaan helpen met miljarden en vluchtelingenhulp.

Ja dat begrijp ik ook niet. Alhoewel, Jordanië heeft in het verleden heel veel Palestijnse vluchtelingen opgevangen en dat heeft toen ook niet zo goed uitgepakt voor hen. Dus die terughoudendheid begrijp ik ook.

En ik vind dat overigens voor alle vluchtelingen uit oorlogsgebieden. Wij hebben verdragen afgesloten waarbij vluchtelingen humaan worden opgevangen en ook officiële burgers kunnen worden van ons land. Dit is niet het geval bij bijvoorbeeld Qatar of de VAE. Zij doneren wel heel veel geld aan vluchtelingen organisaties, zorgen voor vluchtelingenkampen maar ondertussen krijgen die vluchtelingen nooit de mogelijkheid officieel staatsburger te worden van bijvoorbeeld Saoedi Arabie. En laten we wel wezen, dat zijn toch geen arme landen.

Dus waarom wij in Europa zo anders omgaan met vluchtelingen dan de landen waarmee het grootste deel van deze vluchtelingen meer binding hebben qua geloof en taal, opvang in de regio, is mij een raadsel. Maar dat is een andere discussie.

Koko67 schreef op 11-02-2025 om 12:33:

Je bent me voor Poezemeisje, die vraag had ik ook. Met welke haat worden Israëliërs groot gebracht? Het volgens mij vooral de ingebakken haat van Moslims naar Joden. Trouwens naar iedereen die geen Moslim is.
“ eerst de zaterdag, dan de zondag” , zeiden mijn leerlingen. En dat waren echt geen fanatieke gelovigen.

De orthodoxe Joodse gemeenschap staat nu ook niet echt vreedzaam tov de Palestijnen. Kijk hoe die kolonisten de bewoners op de Westbank uit hun huizen verdrijven. Dat doen ze niet omdat ze zo vredelievend zijn, dat is gewoon puur koloniseren van gebieden die niet aan hen toebehoren.

Miraval schreef op 11-02-2025 om 12:39:

[..]

De orthodoxe Joodse gemeenschap staat nu ook niet echt vreedzaam tov de Palestijnen. Kijk hoe die kolonisten de bewoners op de Westbank uit hun huizen verdrijven. Dat doen ze niet omdat ze zo vredelievend zijn, dat is gewoon puur koloniseren van gebieden die niet aan hen toebehoren.

Ben ik mee ens, dat is niet fraai en zelfs verwerpelijk. Maar dat is geen haat , dat is eigen gewin. 

felija schreef op 11-02-2025 om 11:17:

[..]

Dus jij ziet mensen slepen met lijken en concludeert dan dat de hele groep daarom niet deugt en precies hetzelfde denkt? Ook al zegt jouw eigen aangehaalde onderzoek iets heel anders? Nogmaals je scheert meer dan twee miljoen mensen over één kam. Je redeneert vanuit haat jegens één hele bevolkingsgroep.

Knip

Koko67 schreef op 11-02-2025 om 12:51:

[..]

Ben ik mee ens, dat is niet fraai en zelfs verwerpelijk. Maar dat is geen haat , dat is eigen gewin.

Mwah dat waag ik te betwijfelen. Heb eens een documentaire gezien over de kolonisten op de westbank en daar was zeker wel sprake van haat naar de eigenlijke bewoners van dat gebied.

Het is natuurlijk niet zo dat alle Joden onschuldig zijn en geen haat kennen en alle Palestijnen schuldig en vol haat zitten.

Muurbloem1985 schreef op 11-02-2025 om 13:04:

[..]

[Quote verwijderd]

Nee, niet als heel volk, een gedeelte. 

felija schreef op 11-02-2025 om 13:33:

[..]

Nee, niet als heel volk, een gedeelte.

Als het overgrote deel van de bevolking.

Muurbloem1985 schreef op 11-02-2025 om 13:04:

[..]

[Quote verwijderd]

Ik vind dat percentage ook schokkend. 

Wat ik vooralsnog eigenlijk nog schokkender vind is het aantal mensen in Europa wat achter 7 oktober staat, wat meent dat Israël de enige schuldige is, wat meent dat het Westen samen met Amerika en de Zionisten de oorzaak zijn van alle ellende in het MO, inclusief Syrië, Congo, Libanon, Soedan, nou ja eigenlijk alle conflictgebieden in Afrika is voor heel veel mensen de schuld van "ons" en ons koloniale verleden, onze diefstal van grondstoffen en uitbuiting van de lokale bevolking.

Ik lees niets of nauwelijks enige schuld bij de terroristische organisaties zelf, de onderdrukkers aldaar, degenen die een dictoriaal regime voeren. Nee, ook dat is de schuld van ons.

Terwijl ze deze onzin verkondigen zitten ze wel veilig in datzelfde Westen. Daar vind ik eigenlijk veel meer van, dan Palestijnen die jaren en jarenlang stelselmatig onderdrukt zijn door Hamas ofwel Israël. 

Koko67 schreef op 11-02-2025 om 13:37:

[..]

Als het overgrote deel van de bevolking.

Muurbloempje vindt alle Gazanen schuldig, niemand uitgezonderd, een gedeelte van de Gazanen is ook slachtoffer van Hamas, maar daar wordt totaal aan voorbij gegaan, het is alleen maar zwartwit  de nuance is weg. Heel erg om te lezen, vind ik dat.

Nogmaals, iets kan naast elkaar bestaan: zowel compassie met de gegijzelden als met de groep Gazanen die slachtoffer zijn van Hamas en geen kant op kunnen. 

Je kunt 7 oktober barbaars vinden en ook hoe er met een groep Gazanen wordt omgesprongen door zowel Hamas als de regering van Israël. Zo sta ik erin.

Ik ben heel bang dat als we door haat gedreven iedereen ongenuanceerd op één hoop gooien, het einde helemaal zoek is en vrede nog verder weg.

felija schreef op 11-02-2025 om 13:46:

[..]

Muurbloempje vindt alle Gazanen schuldig, niemand uitgezonderd, een gedeelte van de Gazanen is ook slachtoffer van Hamas, maar daar wordt totaal aan voorbij gegaan, het is alleen maar zwartwit de nuance is weg. Heel erg om te lezen, vind ik dat.

Nogmaals, iets kan naast elkaar bestaan: zowel compassie met de gegijzelden als met de groep Gazanen die slachtoffer zijn van Hamas en geen kant op kunnen.

Je kunt 7 oktober barbaars vinden en ook hoe er met een groep Gazanen wordt omgesprongen door zowel Hamas als de regering van Israël. Zo sta ik erin.

Ik ben heel bang dat als we door haat gedreven iedereen ongenuanceerd op één hoop gooien, het einde helemaal zoek is en vrede nog verder weg.

Zolang Hamas bestaat is niemand daar veilig. En compassie opbrengen vind ik steeds lastiger worden, eerlijk gezegd.

Koko67 schreef op 11-02-2025 om 14:53:

[..]

Zolang Hamas bestaat is niemand daar veilig. En compassie opbrengen vind ik steeds lastiger worden, eerlijk gezegd.

De eerste zin ben ik helemaal met je eens. Je tweede zin kan ik ook wel begrijpen, hoor, je zegt het ook al op een andere toon. Je brengt het niet als een voldongen feit, maar houdt het bij jezelf. 

Je zult mij ook nooit horen zeggen dat alle Gazanen lieverdjes zijn, dat zou net zo goed van geen kant kloppen. Maar een groep Gazanen is in mijn ogen slachtoffer van Hamas en van dat hele voortslepende conflict. Ze worden in Gaza geboren en groeien er op, ze hebben nul vooruitzichten, geen leider die voor hun belangen opkomt, gehersenspoeld door de propaganda van Hamas. 

Wat wij zien is een stuk van wat er zich daar daadwerkelijk afspeelt, zoals gruwelijkheden die worden gepleegd waarbij Gazanen staan te juichen, dat is verschrikkelijk. Maar om welk volk het ook gaat: geen enkel volk bestaat uit alleen maar monsters, ook al doet een terroristische organisatie zoals Hamas nog zo erg haar best.

Ik zag net een interview tussen twee journalisten met een totaal tegenovergestelde mening over dit conflict. 

De pro-Hamas vrouw had het over de "acts of kindness" van Hamas. Op de vraag wat die "acts of kindness" waren: 'well... they gave them goodiebags. I don't know what was in them, but they gave them gifts.' 

https://youtu.be/m0KM4LUrRUs?si=yXXKU5PTxha6ZBnv

Miraval schreef op 11-02-2025 om 09:02:

ja Hamas dreigt daarmee omdat Israël herhaaldelijk de voorwaarden schendt. Het enige drukmiddel wat Hamas nog heeft zijn de gijzelaars, hoe erg dit ook is.

Hamas heeft precies wat ze wilden hebben: Israël heeft zich conform de voorwaarden teruggetrokken van de Netzarim corridor en veel van hun terroristen zijn vrij gekomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.