Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Koko67
31-12-2024 om 00:56
Malibu2 schreef op 29-12-2024 om 20:06:
[..]
Ik weet dat ik erg pro-Israel overkom en dat klopt ook wel. Maar voor mij is het zo ongelooflijk duidelijk wat hier onderliggend speelt. En dan prik je door de leugens en onwaarheden heen. Wat daarnaast nog meespeelt is dat dezelfde mensen die nu de Joden aanvallen duidelijk zijn in hun taal: "eerst de zaterdagmensen, dan de zondagmensen". Ik neem ze serieus.
ik heb 5 jaar lesgegeven op een school waar veel Marokkaanse pubers zaten.
Het zinnetje:” eerst komt de zaterdag en dan de zondag”, was een zin die veel van deze jongens regelmatig uitten. Dit zijn jongens die in Nederland geboren zijn. Deze jongeren waren behoorlijk fanatiek in de gedachten dat het enige geloof de Islam is.
Ik neem ze bloedserieus en ik denk dat we hier in Nederland onvoorstelbaar naïef zijn.
Lostefous
31-12-2024 om 05:17
Malibu2 schreef op 29-12-2024 om 16:21:
[..]
Ik heb hem dat ook horen zeggen in het begin van de podcast en was werkelijk benieuwd hoe dit zou uitpakken. Maar wat ik hoorde was iemand die Israel van alles de schuld gaf en de rol van de Palestijnen minimaliseerde. Ik kan het gemist hebben, geef me dan ajb de timestamp.
Wanneer ik merk dat het in de basis al scheef zit, dan ben/blijf ik inderdaad alert. Het gaat me er niet om om gaten in zijn verhaal te schieten, maar het gaat me om het fundament waarop zijn verhaal gebaseerd is, het onderliggende wereldbeeld. En als dat wereldbeeld is dat Israel de boze onderdrukker is en de Palestijnen de arme onderdrukten, dan levert dat zo'n verhaal op.
Maar hoeveel bewijzen wil je hebben dan? Het is toch algemeen bekend dat zelfs basisbehoeften zoals voedselpakketen worden onderschept en er geen toegang is tot water of iets. Letterlijk alles wordt geblokkeerd, het toegang tot van alles is ontnomen en ze worden streng in de gaten gehouden. Hoe kunnen ze nog een bestaan opbouwen in zo een klimaat waarbij ze letterlijk geen kant op kunnen en zelfs vluchten verboden is en door niemand van de wereld opgevangen mochten worden. Als iemand het lukt om te ontvluchten word er letterlijk hen nationaliteit niet eens erkend uit machtsmisbruik. Zo van ren maar weg zo hard als je kan maar zelfs als je aan de andere kant van het westen zit zal je niet worden erken en zal er op nationaliteit staan: geen land of onbekende bestemming. Dan duw je eigenlijk weer de keiharde waarheid in de gezicht van een palestijn. Namelijk dat het niet uitmaakt dat ze helemaal kapot zijn gemaakt, geen kans tot leven een volwaardig bestaan niet eens in eigen grond gebied kunnen opbouwen maar ook door het onmogelijk maken van vluchten. Waarbij je eigenlijk ziet dat heel het land al is verwoest, misschien miljoenen palestijnen al zijn vermoord en ze zullen of krijgen nooit echt de kans om mee te doen in de samenleving. Ik denk omdat de menigte van isreal bang is geworden voor moslims en islam. Terwijl de werkelijke bezetter door gaat met zijn plan tot totale vernietiging om uiteindelijk heel het gebied te willen veroveren. Maar dat zal hem denk ik hoop ik niet lukken.
Lostefous
31-12-2024 om 05:27
Lostefous schreef op 31-12-2024 om 05:17:
[..]
Maar hoeveel bewijzen wil je hebben dan? Het is toch algemeen bekend dat zelfs basisbehoeften zoals voedselpakketen worden onderschept en er geen toegang is tot water of iets. Letterlijk alles wordt geblokkeerd, het toegang tot van alles is ontnomen en ze worden streng in de gaten gehouden. Hoe kunnen ze nog een bestaan opbouwen in zo een klimaat waarbij ze letterlijk geen kant op kunnen en zelfs vluchten verboden is en door niemand van de wereld opgevangen mochten worden. Als iemand het lukt om te ontvluchten word er letterlijk hen nationaliteit niet eens erkend uit machtsmisbruik. Zo van ren maar weg zo hard als je kan maar zelfs als je aan de andere kant van het westen zit zal je niet worden erken en zal er op nationaliteit staan: geen land of onbekende bestemming. Dan duw je eigenlijk weer de keiharde waarheid in de gezicht van een palestijn. Namelijk dat het niet uitmaakt dat ze helemaal kapot zijn gemaakt, geen kans tot leven een volwaardig bestaan niet eens in eigen grond gebied kunnen opbouwen maar ook door het onmogelijk maken van vluchten. Waarbij je eigenlijk ziet dat heel het land al is verwoest, misschien miljoenen palestijnen al zijn vermoord en ze zullen of krijgen nooit echt de kans om mee te doen in de samenleving. Ik denk omdat de menigte van isreal bang is geworden voor moslims en islam. Terwijl de werkelijke bezetter door gaat met zijn plan tot totale vernietiging om uiteindelijk heel het gebied te willen veroveren. Maar dat zal hem denk ik hoop ik niet lukken.
Huraira:
De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: "Het Uur zal niet worden gevestigd totdat de zon opkomt vanuit het westen, en wanneer het opkomt (vanuit het westen) en de mensen het zien, dan zullen ze allemaal geloven (in Allah). Maar dat zal het moment zijn waarop 'het geen goed zal doen voor een ziel om dan te geloven. Als het niet eerder geloofde.." (6.158) Het Uur zal worden gevestigd (zo plotseling) dat twee personen die een kledingstuk tussen hen uitspreiden, hun koop niet zullen kunnen voltooien, noch zullen ze het kunnen opvouwen. Het Uur zal worden gevestigd terwijl een man de melk van zijn kameel draagt, maar het niet kan drinken; en het Uur zal worden gevestigd wanneer iemand niet in staat is om de tank klaar te maken om zijn vee eruit te laten drinken; en het Uur zal worden gevestigd wanneer sommigen van jullie hun voedsel naar hun mond hebben gebracht, maar het niet kunnen eten."
Malibu2
31-12-2024 om 08:24
absor schreef op 30-12-2024 om 19:21:
ik heb een tijdje zitten kauwen op jouw opmerking/vraag dat ik de verantwoordelijkheid voor palestijn om niet in haat op te groeien bij israel leg
en het klopt dat ik dat doe. En dan niet de inwoners van omliggende landen maar wel van de gazanen en de westbankers inderdaad. En waarom ik dat doe moest ik even over nadenken, want eerste ingeving is omdat ik de israeliers ‘moreel hoger’ heb zitten dan de palestijnen. Wat gewoon rascistisch is natuurlijk. Maar ik denk nu nee dat is omdat in de gaza en westbank Israel de overheersende macht is. Zij zijn degene die deze gebieden controleren.
Ik zie de enige uitweg voor deze oorlog dat de haat naar elkaar weg gaat. En ik vrees ook hoor dat dit nooit gebeurd omdat het een geestelijke oorlog is…maar als je sec kijkt naar de rampen en overheersingen die israel en juda in het oude testament trof was dit altijd gevolg van hun eigen zondes.
Dit gaat veel te diep voor een openbaar forum hier en voor mensen die de bijbel onzin vinden, dat weet ik. Maar het was een oproep tot bekering. en die oproep is , hoe erg je het hamas ook wil aanrekenen, ook nu noodzakelijk. De oproep tot inkeer en radicale liefde
Ben het helemaal met je eens dat de enige uitweg is dat de haat weg gaat en daar bid ik ook voor.
Voor mezelf sprekend weet ik dat ik heel erg moet oppassen om niet cynisch te worden en ik merk dat ook wel bij mensen in Israël.
Het Amnesty rapport over vermeende genocide begint bijvoorbeeld met de zin: "On 7 October 2023, Israel embarked on a military offensive on the occupied Gaza Strip (Gaza) of unprecedented magnitude, scale and duration".
Iedereen kan zo nagaan dat Hamas en co juist Israël binnenvielen op 7 oktober en dat Israël haar offensief op Gaza pas later begon. Op 7 oktober werd er volop gevochten in Israël, maar nog niet in Gaza. En toch wordt dit rapport door velen als waarheid aangenomen.
En dit is maar 1 voorbeeld. Zelf merk ik dat ik moet oppassen voor cynisme, en ik vermoed dat dat voor Israeli's alleen maar veel erger is.
Malibu2
31-12-2024 om 09:16
Lostefous schreef op 31-12-2024 om 05:27:
[..]
Huraira:
De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: "Het Uur zal niet worden gevestigd totdat de zon opkomt vanuit het westen, en wanneer het opkomt (vanuit het westen) en de mensen het zien, dan zullen ze allemaal geloven (in Allah). Maar dat zal het moment zijn waarop 'het geen goed zal doen voor een ziel om dan te geloven. Als het niet eerder geloofde.." (6.158) Het Uur zal worden gevestigd (zo plotseling) dat twee personen die een kledingstuk tussen hen uitspreiden, hun koop niet zullen kunnen voltooien, noch zullen ze het kunnen opvouwen. Het Uur zal worden gevestigd terwijl een man de melk van zijn kameel draagt, maar het niet kan drinken; en het Uur zal worden gevestigd wanneer iemand niet in staat is om de tank klaar te maken om zijn vee eruit te laten drinken; en het Uur zal worden gevestigd wanneer sommigen van jullie hun voedsel naar hun mond hebben gebracht, maar het niet kunnen eten."
Wat doe jij dan met deze tekst?
"Abu Huraira meldde dat Allah's Boodschapper (vrede zij met hem) zei:
Het laatste uur zal niet komen tenzij de moslims tegen de joden vechten en de moslims hen doden totdat de joden zich achter een steen of een boom zouden verstoppen en een steen of een boom zou zeggen: moslim, of de dienaar van Allah, er is een jood achter mij; kom en dood hem; maar de boom Gharqad zou dat niet zeggen, want het is de boom van de joden." (Sahih Muslim 2922, maar zie ook bijvoorbeeld Sahih Bukhari 2926.)
Weet je dat de koran aangeeft dat de bijbel waar is? Zie bijvoorbeeld soera 29:46 of soera 3:3-4. Laten we daarom eens kijken wat er in de bijbel staat. Als de discipelen Jezus vragen naar de tekenen van het einde antwoordt hij: "Pas op dat niemand jullie misleidt. [...] Dan zal men jullie onderdrukken en doden, en jullie zullen door alle volken worden gehaat omwille van mijn naam. [...] Er zullen talrijke valse profeten komen, die velen zullen misleiden. [...] Pas als het goede nieuws van het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen." (quotes uit Mattheus 24)
Jezus zei ook: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij." (Johannes 14)
Ik wil dit topic niet kapen om er een koran vs bijbel discussie van maken, maar mocht je meer willen weten dan mag je me altijd een bericht sturen.
Zilver_gray
31-12-2024 om 10:07
Niet om knullig te doen, maar het is niet relevant wat er in de bijbel/ Koran staat met het oog op wat er nu gebeurt; er sterven inmiddels baby’s van de kou, dat is de afschuwelijke situatie NU! daar valt niks aan anders te interpreteren.
Meer doden door kou gemeld in Gaza
In Gaza zijn in een week tijd zeven mensen omgekomen door de kou. Dat zegt het zogeheten Government Media Office van Hamas. Het gaat om zes baby's en een volwassene, zegt het hoofd van het kantoor. Dokters bevestigen aan persbureau Reuters zes doden, onder wie vijf baby's, door de kou in een week tijd.
Onder de slachtoffers is het 20 dagen oude baby'tje Jomaa al-Batran, dat gisteren overleed aan onderkoeling in een ziekenhuis in Centraal-Gaza. Zijn tweelingbroertje Ali ligt in kritieke toestand op de intensive care. Een dokter van het ziekenhuis zegt tegen The New York Times dat eerdere berichten dat hij was overleden niet kloppen.
Door de oorlog is ruim 90 procent van de bevolking van Gaza ontheemd geraakt. Een groot deel van hen verblijft in tentenkampen zonder elektriciteit, gas of stromend water en heeft te maken met een tekort aan warme kleren en dekens. 's Nachts koelt het deze dagen in de Gazastrook af tot onder de tien graden.
Delen van deze kampen zijn afgelopen dagen onder water komen te staan door hevige regenbuien en tenten zijn omvergeblazen door de wind. Daarbij verkeren veel tenten in slechte staat, omdat ze al een jaar in gebruik zijn.
Koko67
31-12-2024 om 10:20
Ik heb veel moeite ook maar iets te geloven van wat komt uit de pen van het “ government media office” van Hamas.
Zilver_gray
31-12-2024 om 10:28
Journalisten heeft Israël daar liever niet, maar als men liever nieuwsberichten leest afkomstig van een Israëlische bron;
https://www.haaretz.com/israel-news/2024-12-30/ty-article/.premium/seven-people-including-six-infants-freeze-to-death-in-gaza-authorities-say/00000194-188a-d205-a195-b8ebb0640000
Zilver_gray
31-12-2024 om 10:31
Ook Haaretz moet het ontgelden trouwens
https://nos.nl/artikel/2545936-israelische-regering-boycot-kritische-krant-haaretz-nieuwe-stap-in-inperken-van-persvrijheid
Thora
31-12-2024 om 11:03
Koko67 schreef op 31-12-2024 om 00:56:
[..]
ik heb 5 jaar lesgegeven op een school waar veel Marokkaanse pubers zaten.
Het zinnetje:” eerst komt de zaterdag en dan de zondag”, was een zin die veel van deze jongens regelmatig uitten. Dit zijn jongens die in Nederland geboren zijn. Deze jongeren waren behoorlijk fanatiek in de gedachten dat het enige geloof de Islam is.
Ik neem ze bloedserieus en ik denk dat we hier in Nederland onvoorstelbaar naïef zijn.
Naïef en bang. Bang om te discrimineren en bang voor de waarheid. Verhalen zoals deze ken ik ook van mensen uit te praktijk. Zowel van docenten op scholen als mensen die als vrijwilliger in een asielzoekerscentrum werken. Maar wee je gebeente als je hier iets over zegt. Dan ben je racistisch, islamofobisch en zet je hele bevolkingsgroepen weg.
Moxxie
31-12-2024 om 11:19
Thora schreef op 31-12-2024 om 11:03:
[..]
Naïef en bang. Bang om te discrimineren en bang voor de waarheid. Verhalen zoals deze ken ik ook van mensen uit te praktijk. Zowel van docenten op scholen als mensen die als vrijwilliger in een asielzoekerscentrum werken. Maar wee je gebeente als je hier iets over zegt. Dan ben je racistisch, islamofobisch en zet je hele bevolkingsgroepen weg.
Dat ben ik met je eens. Als je zo'n onderwerp ter sprake wil brengen moet je bij iedere zin minstens drie disclaimers inbrengen, anders zijn de rapen gaar. Maar dit hoort niet in dit topic thuis.
Poezenmeisje
31-12-2024 om 11:30
Zineb el Rhazoui heeft een goed boek geschreven over islamofobie. Het bevat ook veel uitleg over soera's en de koran.
"Vernietig het islamitisch fascisme".
Documentaire met haar.
https://m.imdb.com/title/tt6512400/
Thora
31-12-2024 om 13:01
Poezenmeisje schreef op 31-12-2024 om 11:30:
Zineb el Rhazoui heeft een goed boek geschreven over islamofobie. Het bevat ook veel uitleg over soera's en de koran.
"Vernietig het islamitisch fascisme".
Documentaire met haar.
https://m.imdb.com/title/tt6512400/
Goed stukje in ieder geval. Het is inderdaad off topic maar ik wou toch nog even reageren. Dankjewel.
Moxxie
31-12-2024 om 13:14
En dan zo'n besmuikte conclusie: 'Dus bestaat hij toch, de echte grote hoop'. Daar gruwel ik echt van.